Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: rördimension???  (läst 1716 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad langora

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
rördimension???
« skrivet: 24 september 2007, 10:37:12 »
hej alla hjälpsamma människor.
Jag och min förtjusande sambo ska investera i en lv anläggning av märke och system ctc 107.
Vi har nu av rörmokaren blivit informerade att vi kanske har ett lite väl klent rörsystem från pannan till elementen. Det ligger nämligen ett 12 mm kopparrörsystem i huset.
Vi har förstått att detta kan bringa fram ett tryckfallproblem, och att investeringen kan bli omöjlig, suck!!.
Däremot lär det finnas pumpar som pumpar fram 60* varmt vatten till radiatorerna, och detta gör då att det finns varmvatten tillräckligt för att kunna värma huset. Finns det någon sanning i detta, och har ni information om vad dessa pumpar finns och heter mm??
Tillägger att huset ligger i SkÃ¥ne, är tilläggsisolerat och fönster mm är bytt.  värmdes förut upp genom vedeldning...Storlek 160 kvm.
Jag/vi vore jättetacksamma för er hjälp...

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: rördimension???
« Svar #1 skrivet: 24 september 2007, 13:29:33 »
Kör dagens panna på en pantemp på ca 50-55°C så simulerar du det du kan få ut ur 107an. Funkar det då så är cirkulationen i huset inga problem. Kolla också att cirken går på max eller att den kan ställas på max.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: rördimension???
« Svar #2 skrivet: 24 september 2007, 14:15:04 »
Bra att installatören funderar kring det här!! Ärlig kille påstår jag!!!
Om ni kör som nämns skulle det va intressant att få höra vilken tempskillnad det blir på stig och retirledningen.
Osså om tempen i huset stiger?

En värmepump som måste jobba med höga temperaturer ger sämre besparing tyvärr!
Men att ni har bytt fönster och tilläggsisolerat höjer chansen betydligt att det kan funka med värmepump.

Här kan ni läsa lite kring det här ni och rörkillen funderar på...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?/topic,2727.0.html
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: rördimension???
« Svar #3 skrivet: 24 september 2007, 18:53:06 »
I mitt hus har jag 4 slingor med 12 mm koppar rör och det är ett enrörs system, cirkpumpen kör jag på läge 2 och får då c:a 7 graders delta. Det jag vill säga är att även om 12 kanske är i klenaste laget beror det även på hur systemet är uppbyggt om det ska fungera eller ej.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: rördimension???
« Svar #4 skrivet: 24 september 2007, 19:07:54 »
I mitt hus har jag 4 slingor med 12 mm koppar rör och det är ett enrörs system, cirkpumpen kör jag på läge 2 och får då c:a 7 graders delta.


Samma här, fyra slingor och12 mm, men har cirk.pumpen på läge 1. Det fungerar utan problem...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!