Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)  (läst 5631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« Svar #15 skrivet: 22 september 2006, 15:47:44 »
Det måste väl finnas en plåt med beteckning m.m på tanken? Använd dom uppgifterna å sök på Internet.
Det enda jag vet är att KV500 gÃ¥r att köpa i hundratals olika kombinationer, ungefär som alla andra tankar. Jag ringde förresten Rinkaby men de viste inte vad en skiktplÃ¥t var för nÃ¥got  :( Mao jag fÃ¥r ringa till Strömsnäspannan och frÃ¥ga dem hur tanken som Rinkaby köper är konfigurerad för att kunna svara pÃ¥ frÃ¥gan frÃ¥n Overlander.

Ok. PÃ¥ min Borö stÃ¥r det vilket innehÃ¥ll den har, slingor t.ex.., fast inget om skiktplÃ¥t. Men det ska finnas, dÃ¥ jag fick den finessen intjatad vid köpet 1994  ;D Fungerar gör det ju, Ã¥ har gjort i alla 12 Ã¥r, sÃ¥ jag kanske inte ska bry mig om innehÃ¥llet heller...  :)

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Skulle detta kunna funka? (VP+sol+el)
« Svar #16 skrivet: 22 september 2006, 16:07:57 »
Ok. PÃ¥ min Borö stÃ¥r det vilket innehÃ¥ll den har, slingor t.ex.., fast inget om skiktplÃ¥t. Men det ska finnas, dÃ¥ jag fick den finessen intjatad vid köpet 1994  ;D Fungerar gör det ju, Ã¥ har gjort i alla 12 Ã¥r, sÃ¥ jag kanske inte ska bry mig om innehÃ¥llet heller...  :)

mvh humlan.

Ok Men jag har ju inte köpt tanken än sÃ¥ jag kan inte se om den har nÃ¥gon typ-plÃ¥t.  ;)

Men vad tror ni (overlander, sfinx mfl) skulle min koppling funka med en skiktplåt?

För att hÃ¥lla acctanken varm för att med  VP förvärma tappvarmvattnet behöver inte hela radiatorflödet gÃ¥ igenom acctanken. Effektuttaget totalt frÃ¥n acctanken är kanske 10-15 kwh varmvatten per dygn. Varav säg 2/3 är frÃ¥n VP. Ett litet delflöde räcker och det förstör vanligtvis inte skiktningen. Vi pratar om ca 1-2 minutliter vid kontinuerlig drift.
Hur då?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!