Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fighter 1110 Startar ofta  (läst 2083 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nickel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fighter 1110 Startar ofta
« skrivet: 21 juni 2014, 21:06:05 »
Här kommer en nybörjare, mitt första inlägg här.
Blir det Knas kanske en vänlig moderator kan flytta till rätt sektion eller rätta mig.

Till ämnet
Har precis blivit med hus. En fighter 1110-7 dockad till en Albin vedpanna förser huset med värme och varmvatten. Pumpen kör fast kondensering mot pannan som har inbyggt förådsberedare.
Inställningarna verkar vara enligt manualen för fast kondensering. Börvärdet är 50 grader, VB diff VB är satt till 3. Pumpen är installerad juni 1999. Sedan dess har den startat ca 9600 ggr med en total drifttid på ca 59700h.

Nu kommer vi till min fundering och oro.
När jag varit i huset för att riva ut i ett av rummen i källaren har jag försökt hÃ¥lla koll pÃ¥ pumpen. Den har dÃ¥ startat med ca 15-20 minuters  mellanrum.
Är detta normalt vid en utetemp på ca 10 + grader och noll i varmvatten förbrukning.

Just ja..  Huset befinner sig i Jämtland och en enplansvilla pÃ¥ ca 130 m2 + lika stor källare.
Tack

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1110 Startar ofta
« Svar #1 skrivet: 22 juni 2014, 20:34:57 »
Hej!
Sannolikt har pumpen startat totalt 9600 + 65536 = 75100 ggr, detta på grund av en begränsning i mjukvaran, den kan hantera max 16 bitar och då är max 65536, sen börjar den om från 0.

Vill du ha färre start/stopp så öka på VB diff VP.

Men den verkar ju slitstark, din VP, så du kan kanske köra på som det är?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nickel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1110 Startar ofta
« Svar #2 skrivet: 22 juni 2014, 22:18:11 »
Hej, tack
OK, då blev det annat. NIBE's FW-killar kanske trodde det skulle räcka med 16 bitar ;-).

Ja det är kanske inte den mest optimala dockningen detta men har tänkt att så länge pumpen tuffar och går så får det vara. jag håller tummarna för att den orkar med en vinter till så att man får lära känna huset och dess behov av energi vid lite lägre temperaturer.

En till sak som jag såg idag var att lysdioden för cirkulationspumpen lyser konstant.
Det sitter en separat CP för värmesystemet, då borde det väl räcka om pumpens CP går vid laddning av pannan?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fighter 1110 Startar ofta
« Svar #3 skrivet: 22 juni 2014, 22:22:40 »
Det räcker bra med att pumpen som hör till vp går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1110 Startar ofta
« Svar #4 skrivet: 23 juni 2014, 12:24:44 »
En till sak som jag såg idag var att lysdioden för cirkulationspumpen lyser konstant.
Det sitter en separat CP för värmesystemet, då borde det väl räcka om pumpens CP går vid laddning av pannan?

I läge för fast kondensering ska värmebärarpumpen kopplas om elektriskt så den går samtidigt med köldbärarpumpen, framledningsgivaren ska också flyttas till pannan.
Detta står det om i manualen, i avsnittet för elanslutning.
Förhoppningsvis är det korrekt kopplat sen tidigare, men du kan alltid kontrollera att det ser OK ut.

Lysdioden ska vara tänd hela tiden vid fast kondensering, annars slutar den värma pannan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fighter 1110 Startar ofta
« Svar #5 skrivet: 23 juni 2014, 17:07:40 »
Du bör nog justera diffen för att få mindre start stopp inte så bra om den startar så ofta hela året. Om du inte eldar i pannan kan du plugga igen rökröret med isolering för det brukar smita ut en del värme den vägen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Nickel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1110 Startar ofta
« Svar #6 skrivet: 24 juni 2014, 06:27:10 »
OK, tack för input.
Skall lyfta på locket och kolla så att anslutningen för CP är flyttat enligt manualen. Har även identifierat framledningsgivaren, den sitter instoppad i ett dykrör på pannan. Optimal värmeöverföring mellan givaren och dykrör säkras med en täljd pinne som också är intryckt i dykröret.

Bra tips där med att täta rökröret, Smurfen. Vet inte hur mycket eldat det blir i vinter. Visar det sig att vp behöver mycket hjälp av elpatronerna till vintern lär det nog bli till att elda.
Eventuellt ökar jag pÃ¥ hysteresen/diffen ocksÃ¥, känns bara lite läskigt att börja ändra pÃ¥ parametrarna 15 Ã¥r efter installationen. Pumpen kanske inte gillar att man rubbar hans världsbild och börjar ställa andra krav helt plötsligt  ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!