Om jag kör laddpumpen i läge1, ger den ca 14 liter/min.
Det betyder att ack2 laddas med ca 5 liter/min, då framledningen tar ca 9 liter. Då blir det ännu bättre skiktning samtidigt som att det nästan inte blir några tempvariation på framledningen. Problemet men pumpen i läge 1 är att ack2 inte blir särskilt varm innan ack1 är så varm att kompressorn stannar. Det betyder iaf 3-4 fler starter/dygn.
Jag har nu pumpen i läge 2 och det fungerar mycket bra.
Det här dygnet gick kompressorn 6 timmar 14 minuter och startade 13 gånger. I fjol, utan extra ack, startade den ca 27 gånger dygn vid 6-7 timmar gångtid och förstörde all skiktning i acktanken inom 30 sekunder efter start.
Nu måste jag bara få mig 2-3 radiatorer så att jag kan utnyttja alla 8 kW, inte bara 4 kW.
Jag tror att anläggningen är så bra som jag kan få den, men kommer att prova ut att några modifieringar för start/ stopp kompressor:
Nu startar kompressor när temperaturen i bottnen av ack1 är lika med framledning bör och stannar när bottnen av ack1 är 5 grader högre än framledningen.
Jag vill justera sådan att kompressorn startar när bottnen av ack1 är 1-2 grader under framledning bör och stannar när temperaturen är 3-4 grader över framledning bör. På så sätt sänks genomsnittstemperaturen kompressorn arbetar med 1-2 grader samtidigt som jag bibehåller ett delta på 5 grader mellan start och stopp av kompressorn. Det ger bättre COP, förhoppningsvis utan att framledningstemp går under bör-värdet. Tyvärr kan jag inte få styrlogiken till att fatta i version 2, så jag måste trixa lite med motståndet i tempsensor. Inget stort problem. 6 ohm i serie justering av motståndet och jag är i mål. 6 ohm betyder 1,5 °C lägre temperatur.