0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kanske konstuktören vet
Så din nya lösning är att skippa shunten, -utan inblandning av retur? -alltså att cirkulera allt framledningsvattnet genom båda tankarna.
men kompressorn orkar bara att höja vattnet ett visst antal grader så i tanken får du en helt flytande kondensering mot radiatorsystemet, shunten kommer alltid stå på fullt med den påföljden att vattnet blir kallare i tanken, då måste du spetsa allt varmvatten med elpatron eller en separat el-vvberedare.
Den extra acktanken blir då en lågtemptank.Funktionen blir i princip att man förlänger acktanken så att en större temperaturvariation mellan kalla och varma sidan tillåts och att kompressorn får jobba med så kallt vatten som möjligt då den går.
men kompressorn orkar bara att höja vattnet ett visst antal grader så i tanken får du en helt flytande kondensering mot radiatorsystemet, shunten kommer alltid stå på fullt med den påföljden att vattnet blir kallare i tanken, då måste du spetsa allt varmvatten med elpatron eller en separat el-vvberedare.då är det bättre att du bygger om så att du kör upp tank 1 i 50 grader för att få varmvatten och använder tank 2 till volymförstorare för radiatorkretsenCTC har tänkt till när dom gjorde sin tank, dom vill ha en blandning av returvattnet för att få en högre tanktemperatur och då även få tillgång till VV utan elpatron
Citat frÃ¥n: Carl N skrivet 01 mars 2007, 07:42:33Den extra acktanken blir då en lågtemptank.Funktionen blir i princip att man förlänger acktanken så att en större temperaturvariation mellan kalla och varma sidan tillåts och att kompressorn får jobba med så kallt vatten som möjligt då den går.Vilka fördelar har den här konstruktionen framför den sista? Dom är jo nästan lika.
Den extra acktanken blir då en lågtemptank.Funktionen blir i princip att man förlänger acktanken så att en större temperaturvariation mellan kalla och varma sidan tillåts och att kompressorn får jobba med så kallt vatten som möjligt då den går.
Kompressorn höjer temperaturen ca 8-10 grader i mitt system.Det kalla returvattnet går in i VP:an, uppvärms, går så in i ack1 med en temperatur en grad eller två högre än framledningen. Samtidig går massa varmt vatten in i toppen av ack2.
Efter en tid blir vattnet i ack2 varmare. Då stiger temperaturen på vattnet in till VP:an. Temperaturen ut stiger också. Vattnet i ack1 börja bli väldigt varmt. Shunten tar vatten från bottnen av ack1, men här är vattnet inte mycket kallare. Lyckligtvis skall tempen i ack1 upp till bara 5 grader över framledningen. Mitt problem är inte att det blir för kallt i ack1, men att det blir för varmt och att framledningen vill vara 1-2 grader högre än bör-värdet i tiden kring kompressorstoppet.
har du dubbelt flöde från vp än från vb så blandar du ju kallt returvatten från radiator med varmt vatten från ack 2 så att det blir en medeltempdet är väl inte så mycket bättre än det är nu ?
du använder inte shunten längre (förutom att du styr var du ska ta vattnet ifrån)
Flödet i radiatorkretsen är ca halva av flödet kompressorpumpan ger.
Citat från: Avensis skrivet 01 mars 2007, 10:57:18Flödet i radiatorkretsen är ca halva av flödet kompressorpumpan ger.vad är det för fel på bilden ?
alltså får du en blandning av 10 l/min "kallt" vatten från radiatorreturen + 10 l/min varmt vatten från ack 2 = 20l/min ljummet vatten till kompressorn vid drift= samma som idag
Nej. Radiatorreturen er på max 10l/min. Normalt bara 6-8 l/min. Det kalla vattnet lägger sej i bottnen av ack2 utan att störa skiktning/orsaka omrörning. Samma mängd varmvatten går från toppen av ack2 vidare in i ack1.
det finns inget kallt vatten som går till ack 2 (vid drift), se flödespilarnatar det 30 sek nu för att förstöra skiktningen så tar det bara 1 minut i ditt fall innan ack 2 är jämnvarm
En värmepump på 7.5 kW borde arbeta med optimal deltaT vid ca 700-800 liter/timme, d.v.s. ca 12.5 liter/minut.Radiatorsystemets flöde är i de allra flesta fallen högre än så och i och med att returflödet tillförs botten av tanken så borde man i de allra flesta fallen inte få en för varm retur in i varma sidans värmeväxlare, skulle omrörningen i acktanken bli så stor p.g.a. ca 12.5 liter vatten/minut så skulle det vara lite konstigt.
Hej!Jag tar mig friheten att modifiera en av dina ideér.Jag tror på denna lösning men vill ha en ventil som säkerställer att flödet går rätt håll då kompressorn står, den öppnar då kompressorn startar och stänger då kompressorns står.Den extra acktanken blir då en lågtemptank.
kanske givaren ska sitta på din extra ack...
Ja, i kväll var det dags att prova ut den nya anläggningen. Och vet du vad? Det funkar ! Den nya värmemätaren är en fantastisk bra sak (finns i webshoppen). Visar flöde, effekt, temperatur in och ut och en massa andra saker.Jag har f.n. brine in 6° och ut 3°. Framledning 32°10,5 kW momentan effekt vid start. 8,5 kW när kompressorn stoppar och ack1 har blivit 5° varmare.Möjligt det är så här på alla 7,5 kW VP:ar under dessa förhållanden, men jag är oavsett jättenöjd. Kompressor cirkpump blev justerad från läge 1 till läge 3. I läge 3 ger den 1,35 m³/h. (22,5 l/min)Då går det ca 9 liter till framledningen och 13,5 liter till ack2 via ack1. Jag är lite förvånad över att pumpen bara ger 22,5 liter i läge 3, men det är oavsett nog till att fylla ack2 (200 liter) med värmt vatten på femton minuter.Jag tänkte att exprementera lite med att flytta tempgivaren från ack1 till topp ack2, men det ser ut till att fungera bra även med givaren i ack1 som förut. Två givare hade varit perfekt, men Ecoheat har bara en, tyvärr.Det här tog många, många timmar att få i hop. Men när det blev så här bra, är dom långa kvällarna snart glömd. Blev något sämre? Ja. Shunten är lite för trög till att justera sig in. När kompressorn nästan är färdig med att varma vattnet, är framledning temp 1-2 grader högre än bör värdet. Så var det inte förut. Två minuter efter kompressor har stannat är framledning igen lika med bör. Inget stort problem, men inte lika bra som förut. Styrlogiken reglerar shunten bara ca en gång/minut, men jag kan leva med lite variation i byte med bra COP och långa gångtider på kompressorn.
Jag funderar på att justera VP max temp ner från 55 till 50 grader, men är det en god ide? Min varmvatten beredare i serie med slingan måste då varma mer och här är COP givetvis bara 1.
Fast ditt problem är kanske att du då måste höja varmvattentemp från 50 ºC till 60 ºC i el-VVB:n istället för från 55 ºC till 60 ºC?