Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög framlednings temp. pÃ¥ ECS 40 pÃ¥ en 1245  (läst 2067 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Har fÃ¥tt min EcS 40 inkopplad idag av rörisen men efter att ha kopplat in den elektriskt och programmerat upp den med bland annat begränsande av framledningstemp (ska mata en golvvärme fördelare) mm. sÃ¥ vill vi inte riktigt bli "kompisar", den verkar inte alls bry sig om vad jag "säger" har begränsat framled. till 35  ºC men den drar iväg över 50 ºC.
Undrar då ifall 3-vägs shunten lirar så jag täkte testa att tvångsköra den men den finns inte i listan för tvångsstyrning ?
Annars så hittar 1245:an ECS40 tillbehöret direkt när man söker på bussen och den finns med i programmeringen oxå, kan pannan kanske vara i behov av en uppgradering månne ?
Har något väldigt svagt minne att jag har uppgraderat den till ver. 828.
Tack på förhand
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hög framlednings temp. på ECS 40 på en 1245
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2011, 07:43:09 »
Går det inte att manövrera shunten för hand? På så vis borde du kunna verifiera att den är rätt monterad och fungerar.

Nästa steg är väl att kolla att shunten går åt rätt håll, den kanske öppnar när den egentligen skall stänga?

Version 828 låter väldigt gammalt, min kom med 1199, och jag fick en uppgradering till 1410, vilken fixade en presentationsbugg med SMS40. Vet inte om det finns nåt nyare.

Jag är precis på gång (rörmokaren är i källaren just nu) att koppla in mitt andra klimatsystem, med shunt och pump. Jag köpte AXC40, en snål Wilo Pico pump och en Esbe shunt i stället för ECS40.

Det är några här som haft problem med shuntarna i ECS40, och pumpen som följer med är ju en gammal strömslukande Grundfos UPS-pump. När jag frågade Nibe om man kunde slippa shunt och pump så rekommenderade de AXC40 i stället, vilket är precis ECS40 minus shunt, pump och innegivare. Innegivaren har jag från 1245:an, eftersom jag satte in en RMU40.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Hög framlednings temp. på ECS 40 på en 1245
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2011, 07:47:04 »
Ok, tack för input ska testa lite till...klockan vart mycket igÃ¥r och mitt humör var slut  fiR: har satt pÃ¥ loggning nu sÃ¥ jag ska kika snart.....kan det vara sÃ¥ att du har senaste versionen för att maila ? (per.bellinder@home.se)
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Hög framlednings temp. på ECS 40 på en 1245
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2011, 12:47:34 »
har kört loggning en stund nu men den loggar bara för klimatsystem 1 ? har uppgraderat programvaran till 1410 tror jag det var för att se om detta hjälper......kika lite på Vb-f för system 1 (system 2 är ju alltid lägre) och den verkar inte ha "tok spårat" som den gjorde igår ?
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Hög framlednings temp. på ECS 40 på en 1245
« Svar #4 skrivet: 26 maj 2011, 10:54:53 »
någon som har en tjusning om vad givarna till system2 heter ? i alla papper heter dom ju ocså BT1 och 2 ? Kanske finns någon lista för alla givare ?
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!