Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappar snabbt tryck i expansionskärlet  (läst 6674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad El_Chefe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Tappar snabbt tryck i expansionskärlet
« skrivet: 29 januari 2013, 19:28:14 »
Hej,

upptäckte för någon dag sedan att jag bara hade ca 0,3 bars tryck i värmesystemet när jag läste av mätaren på pannan. Mätaren på expansionskärlet visar nästan 0. Jag bor i en tvåplansvilla där värmepump, beredare och expansionskärl (18 liter) är från mitten av 80-talet.

Första lösningen var såklart att fylla på vatten i systemet. Efter 10 sekunder hade jag kommit upp till 1,1 på mätaren på pannan och 1,0 på mätaren på expansionskärlet och där någonstans borde jag väl ligga. Därefter luftade jag elementen igen och när jag gick ut till pannan en timme senare var trycket nere på 0,3 på pannan och nära noll på expansionskärlet. Jag har fyllt på vatten flera gånger efter det med samma resultat.

Antingen har jag väl en läcka någonstans som jag inte ser, eller så är expansionskärlet dåligt? Jag testade att trycka på "bilventilen" på expansionskärlet och då pyser det luft. Och testar jag säkerhetsventilen så rinner det vatten ur spillröret. Jag har också kollat att det inte rinner något vatten ur spillröret från expansionskärlet annars (ex när jag fyller på systemet med mer vatten).

Efter att ha sökt runt lite på forumet så ser jag att folk pratar om att tömma systemet och kolla grundtryck i kärlet etc. Jag är helt ny på sånt här och vet inte vad det är eller hur man gör. Kan man pysa bilventilen tills det inte kommer mer? Hur vet jag då vilket tryck jag har? Mätaren står ju på 0 i expansionskärlet nu. Ska pannan vara avstängd och vattnet kallt när man tömmer? Hur fyller man på luft sen igen?

Tacksam för hjälp. Helst sån som innebär att jag inte har nån läcka inne i husväggarna..
« Senast ändrad: 29 januari 2013, 20:31:12 av El_Chefe »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tappar snabbt tryck i expansionskärlet
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2013, 19:42:51 »
Hur mycket luft kommer det när du luftar elementen? 10 sekunder låter som lite kort tid för att bygga upp tryck om expkärlet funkar som det skall, så jag skulle tro att det är för lite luft i det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad El_Chefe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Tappar snabbt tryck i expansionskärlet
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2013, 20:15:18 »
Det kom bara lite luft ur ett av elementen. Resten ingen luft alls. Och det låter ingenting om elementen så det kan net vara mycket luft. Och därmed ingen större läcka va?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tappar snabbt tryck i expansionskärlet
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2013, 21:10:48 »
Troligen är blåsan i expansionskärlet trasigt.
Man kan kolla genom att lite snabbt trycka in ventilen i botten (se ut som en bilventil).
Kommer där vatten är det dags att byta expansionskärl.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Tappar snabbt tryck i expansionskärlet
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2013, 21:13:18 »
Kolla först att du har tillräckligt med luft i expansionskärlet, det är vanligt att den tappar tryck med åren och blir inte bättre av att man provar att släppa ut lite luft. Egentligen ska man vara noggrann och tömma kärlet men enklare är att bara pumpa upp trycket med en cykelpump (med bilventil). Om trycket ökar snabbt, på bara några tag så är kärlet nästan fullt med vatten, och alltså för lite luft. Töm då ut vatten eller lufta fler element, och pumpa igen. Kärlet ska vara ungefär halvfullt med luft.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!