Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gradminuter vad är det?  (läst 20383 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Gradminuter vad är det?
« skrivet: 02 januari 2011, 23:44:29 »
Läser mycket här och en del fattar inte.
Vad menas med gradminuter?

Har ni en bra länk som kan förklara vad menas med att pumpen si o sæ vid -420 gradminuter.

Ska den värma som fan elle vad?

Är det verkligen så att de flesta inte vet?
« Senast ändrad: 03 januari 2011, 10:49:31 av kamilenski »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Andy_hstad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-1
Nibe fighter 410P flvp och en Sanyo 123 llvp.Hus från 67 i lätt betong
Föregånde ägare 23500 kw
Ã…r 1:17535 kw  21 grader inne
Ã…r 2:14400 kw 21 grader inne
Ã…r 3:12500kw  22 Grader inne

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Gradminuter vad är det?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2011, 20:15:30 »
Tackar.

Synd att det står så lite...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter vad är det?
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2011, 21:15:47 »
Tackar.

Synd att det står så lite...

Om start av kompressor är angivit till -100 gradmin  sÃ¥ startar kompressorn vid -100 och gÃ¥r till gradmin 0.
Om verklig framledning 2 grader över beräknad framledning blir det varje minut + 2 gradmin.
Om kompressor startar vid -100 och efter 1 min drift med framledning 2 grader över börvärde kommer gradmin att stå på -98 så jobbar den på tills gradmin 0. Hoppas det klarnar *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Gradminuter vad är det?
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2011, 22:17:27 »
Tackar.

Synd att det står så lite...

Om start av kompressor är angivit till -100 gradmin  sÃ¥ startar kompressorn vid -100 och gÃ¥r till gradmin 0.
Om verklig framledning 2 grader över beräknad framledning blir det varje minut + 2 gradmin.
Om kompressor startar vid -100 och efter 1 min drift med framledning 2 grader över börvärde kommer gradmin att stå på -98 så jobbar den på tills gradmin 0. Hoppas det klarnar *vinkar*


Aha? Ja. Tack.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad jhenrikj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Gradminuter vad är det?
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2011, 15:59:09 »
Tackar.

Synd att det står så lite...

Om start av kompressor är angivit till -100 gradmin  sÃ¥ startar kompressorn vid -100 och gÃ¥r till gradmin 0.
Om verklig framledning 2 grader över beräknad framledning blir det varje minut + 2 gradmin.
Om kompressor startar vid -100 och efter 1 min drift med framledning 2 grader över börvärde kommer gradmin att stå på -98 så jobbar den på tills gradmin 0. Hoppas det klarnar *vinkar*

Då kommer ju följdfrågan, hur får man framledningstempen att bli högre än beräknad framledningstemp? Min lägger sig alltid några 10-delar under beräknad och gradminuterna ökar och ökar, inte förrän man är upp på en bit över 800 och eltillsatsen varit i drift i några timmar sjunker de igen till strax under 700 då eltillsatsen kopplas ifrån. Det spelar ingen roll om det är -10 eller +2 ute pumpen beter sig hela tiden på samma sätt (F750)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter vad är det?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2011, 16:42:50 »
Tackar.

Synd att det står så lite...

Om start av kompressor är angivit till -100 gradmin  sÃ¥ startar kompressorn vid -100 och gÃ¥r till gradmin 0.
Om verklig framledning 2 grader över beräknad framledning blir det varje minut + 2 gradmin.
Om kompressor startar vid -100 och efter 1 min drift med framledning 2 grader över börvärde kommer gradmin att stå på -98 så jobbar den på tills gradmin 0. Hoppas det klarnar *vinkar*

Då kommer ju följdfrågan, hur får man framledningstempen att bli högre än beräknad framledningstemp? Min lägger sig alltid några 10-delar under beräknad och gradminuterna ökar och ökar, inte förrän man är upp på en bit över 800 och eltillsatsen varit i drift i några timmar sjunker de igen till strax under 700 då eltillsatsen kopplas ifrån. Det spelar ingen roll om det är -10 eller +2 ute pumpen beter sig hela tiden på samma sätt (F750)

Bra fråga så funkar inte min 1245a skulle gissa på att det är nått fel på styrningen Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gradminuter vad är det?
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2011, 21:21:26 »
Her kan du se gradminutter grafisk.

Er mange kurver her så litt foklaring behøves

Dette er hentet ut med en PC som emulerer en RCU10, i blandt de utleste verdiene er det vi trenger for å demonstrere reguleringen.
RCU10 får rådata med 0.1 grads oppløsning derfor er 200 på aksen lik 20C.

Nederst er den en lys blå kurve, det er reguleringens gradminutter, kompressor er i dette tilfelle satt til å starte ved -60.
Vi ser at kurven snur rett etter den har gått under -60 (tar litt tid før utgående vann går over ønsket temperatur så den faller litt også etter kompressor start)
NÃ¥r kurven passerer 0 stopper kompressoren, men utgÃ¥ende temp pÃ¥ annlegget ligger lenge over ønsket temperatur, derfor stiger gradminuttene videre helt til utgÃ¥ende temperatur er lik ønsket. (gradminutter stopper pÃ¥ rund +100 i først delen, i den neste stopper det pÃ¥ rundt +50, fordi den mister gradminutter under VV varmingen (utgÃ¥ende sensor ser jo da normalt VV temp sÃ¥ det legges ikke til noen gradminutter=> flat kurve)  )
VBut blir liggende lenge over ønsket ut temp pga 300l acc tank i systemet.

Ønsket temperatur er litt vanskelig å se (svak gul kurve som ligger flatt på ca 330 gjennom hele (bare litt variasjon på slutten)
VB ut temp som gradminuttene regnes av er den røde øverst (ikke den aller øverste som er hetgass og som går over 600 (60C))
(den magenta kurven som skjuler den gule er ønsket temperatur for krets2 (ikke aktivert og bidrar derfor ikke til gradminuttene i dette fallet)
Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!