Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kraftigt underdimensionerad anläggning?  (läst 90576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #240 skrivet: 04 december 2007, 19:06:55 »
Kan det bli aktuellt att sänka hastigheten på cirk. pump för golvet?

Nej!

Vitsen med att strypa övriga rum....är att även få snabbare flöde till de kalla rummen....tillsammans med högre temperatur.
 
Så länge du inte får missljud, så är det bara att ösa på.

Eftersom vi av Delta T över slingorna att dömma redan kör med ett högre flöde och högre temperatur än det är tänkt så undrar jag vad du tror att du måste ligga på för temp vid riktig kyla typ -15 till -20.
Flödet är redan nu strypt på flera ställen och räcker inte till i badrummet ljust nu, hur har du tänkt lösa det?
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #241 skrivet: 04 december 2007, 19:09:38 »
eftersom vi redan ligger betydligt högre i temp än det är tänkt.

Men snälla Nisse.

Är det Wirsbos beräkning du tänker på?

Den är ju fel på, från början till slut.

Tror du verkligen att ett hus med u-värde 0,35 i väggar och ca: 0,31 i medel....klarar sig med den framledning och golvtemp de har angett?

Lägg även till frånluft utan återvinning.

Kom igen nu...

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #242 skrivet: 04 december 2007, 19:20:12 »
Eftersom vi av Delta T över slingorna att dömma redan kör med ett högre flöde och högre temperatur än det är tänkt så undrar jag vad du tror att du måste ligga på för temp vid riktig kyla typ -15 till -20.

Framledningstempen ökas genom att utegivaren tillsammans med värmekurvan ger högre framledningstemperatur till golvvärmesystemet. Framledningstemperaturen till golvvermesystemet bestäms av deltaT över kondensor, programmerad kurvlutning, finjustering, knäckning och rumsgivarens påverkan.

Citera
Flödet är redan nu strypt på flera ställen och räcker inte till i badrummet ljust nu, hur har du tänkt lösa det?

Snabbare flöde i slinga 2-1, samt 1° högre framledning från värmepumpen.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #243 skrivet: 04 december 2007, 19:30:04 »
Hade det varit -10 -15 ute hade jag trott på att öka framledningstempen. Nu är det på det sättet att resten av huset är det inga problem med att få till utan att dra till med "övertemperaturer". I det läget finns två varianter

Släpp vardagsrummet och fixa till resten av huset och värmepumpen. I ett senare skede reda ut vad som felar rummet.

Dra upp temperaturen och fixa värme nu i vardagsrummet men frågan är om det går när det är riktigt kallt ute. Och få till urusel funktion på resten av huset och pumpen.

Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #244 skrivet: 04 december 2007, 19:31:43 »
Eftersom vi av Delta T över slingorna att dömma redan kör med ett högre flöde och högre temperatur än det är tänkt så undrar jag vad du tror att du måste ligga på för temp vid riktig kyla typ -15 till -20.

Framledningstempen ökas genom att utegivaren tillsammans med värmekurvan ger högre framledningstemperatur till golvvärmesystemet. Framledningstemperaturen till golvvermesystemet bestäms av deltaT över kondensor, programmerad kurvlutning, finjustering, knäckning och rumsgivarens påverkan.

Citera
Flödet är redan nu strypt på flera ställen och räcker inte till i badrummet ljust nu, hur har du tänkt lösa det?

Snabbare flöde i slinga 2-1, samt 1° högre framledning från värmepumpen.


Var hittar du det flödet?
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #245 skrivet: 04 december 2007, 19:50:14 »
En liten parantes,

Badrummet verkade ha fått sig en liten kick när jag stängde vardagsrummet, men nu börjar det bli kallt ute -1, dessutom så fick värmepumpen fullt upp när jag öppna vardagsrummet igen och nu har den lite att jobba igen, tillskottet går in om 200 minuter, och det lär det göra om temperaturen ute fortsätter sjunka.

Dessutom vill jag poängtera att vi har haft varmt i både badrum och vardagsrum även när det har var riktigt kallt, bortåt -15... har nog aldrig varit i rummet när det har varit kallare än så.

Eftersom det är så lågt deltaT (4) så antar jag att det är lönlöst att snurra in en störra cirk. pump?
Fast å andra sidan så kanske det inte är så dumt för nuvarande pumpen kanske inte orkar speciellt mkt mera hur mkt mer jag stryper de andra?!

Men som sagt, prio är badrummet, 19-20 grader i vardagsrummet kan jag leva med, kompletterar gärna med ved när det behövs :). Det är mer svåreldat i badrummet..

flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #246 skrivet: 04 december 2007, 21:26:42 »
En liten parantes,

Badrummet verkade ha fått sig en liten kick när jag stängde vardagsrummet, men nu börjar det bli kallt ute -1, dessutom så fick värmepumpen fullt upp när jag öppna vardagsrummet igen och nu har den lite att jobba igen, tillskottet går in om 200 minuter, och det lär det göra om temperaturen ute fortsätter sjunka.

Dessutom vill jag poängtera att vi har haft varmt i både badrum och vardagsrum även när det har var riktigt kallt, bortåt -15... har nog aldrig varit i rummet när det har varit kallare än så.

Eftersom det är så lågt deltaT (4) så antar jag att det är lönlöst att snurra in en störra cirk. pump?
Fast å andra sidan så kanske det inte är så dumt för nuvarande pumpen kanske inte orkar speciellt mkt mera hur mkt mer jag stryper de andra?!

Men som sagt, prio är badrummet, 19-20 grader i vardagsrummet kan jag leva med, kompletterar gärna med ved när det behövs :). Det är mer svåreldat i badrummet..



Ok. Om vi släpper vardagsrummet så länge. Stryp vardagsrummets slingor till 4 och se vad det blir för temperaturer.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #247 skrivet: 04 december 2007, 21:42:30 »


Vi vet att slingorna till vardagsrummet är rättmärkta, vi vet att flödet är bra vi vet att det var ca 27-28 i slingorna, vi vet att det var ca 20 grader i på golvet, jag vet att det är 8 cm från golvslingorna till betongplattans topp, där på ligger det ett flytande trägolv på 14 mm som har ett lager foam/folie mellan.

Jag kan ju egentligen inte sånt här men logiken säger mig att det låga deltat betyder att betongen närmast är ganska mättat på värme fastän det borde spridas ut. Det snackas om att en hög framledningstemp innebär skada på golvet, men det är väl ändå golvtempen som avgör det, och det är en låg golvtemp nu på 20 grader, i kök och tvrum är golvtemp 22-23 och rumstemp på 21,5.... Om jag får en liknande golvtemp, åtminstonde 22 så borde rummet komma upp någon grad. Men jag släpper mkt fakta men ibland stirrar man sig blind på siffror och jag kände jag ville göra något radikalt så jag har höjt finjusteringen med 1,0.

Jag hoppas att det kan få upp badrummet också, speciellt om jag behöver strypa andra rum mera nu.

Och vad säger ni om cirk. pumpen? För klen för verkligheten?

Kände för att exprimentera lite :)
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #248 skrivet: 04 december 2007, 22:23:17 »
Kan det vara så att foam/folie issolerar bra? Har du nån bit kvar att testa med?
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #249 skrivet: 04 december 2007, 22:28:48 »
Kan det vara så att foam/folie issolerar bra? Har du nån bit kvar att testa med?

Ingen aning, nej tyvärr, men alla har väl foam under sina flytande trägolv? Men det lär ju isolera lite, kan ju dessutom bli lite luftfickor mellan plattan och golvet, lyfter man en kastrull från en platta 1 mm så blir det ju inte så bra :) Men har kvar kvittot så jag kanske kan kolla upp foamen :)
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #250 skrivet: 04 december 2007, 22:40:18 »
Så vitt jag vet så har inte foam någon värmeledande egenskaper eftersom det är typ luft och plast/gummi eller vad det är..... Det är väl till för att golvet inte ska slå, ljuddämpande funktion, man kanske borde uppfinna något som gör det och dessutom förbättrar kontakten mellan platta och golv och dessutom värmeledande! :)

Men men, det blir helt klart mer isolering i nästa hus!

Föresten någon som vet vilket u-värde de bästa fönstrerna har?
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #251 skrivet: 04 december 2007, 22:45:29 »
jag vet att det är 8 cm från golvslingorna till betongplattans topp, där på ligger det ett flytande trägolv på 14 mm som har ett lager foam/folie mellan.

Gjorde en överslagsberäkning. Utan foam/folien hade ungefär 40 % av temperaturfallet kommit över trägolvet, resten ligger i betongen. Med folien blir det mindre än 40 % så undersidan av trägolvet är inte så varm. 1 mm folie motsvarar gissningsvis 2-3 mm trä eller 20 mm betong.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #252 skrivet: 04 december 2007, 22:47:49 »
jag vet att det är 8 cm från golvslingorna till betongplattans topp, där på ligger det ett flytande trägolv på 14 mm som har ett lager foam/folie mellan.

Gjorde en överslagsberäkning. Utan foam/folien hade ungefär 40 % av temperaturfallet kommit över trägolvet, resten ligger i betongen. Med folien blir det mindre än 40 % så undersidan av trägolvet är inte så varm. 1 mm folie motsvarar gissningsvis 2-3 mm trä eller 20 mm betong.

Kan du förklara lite :)
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #253 skrivet: 05 december 2007, 02:23:17 »

Var hittar du det flödet?


Med 1° högre framledningstemperatur behöver Stefan strypa slingor i vissa rum som annars får övertemp.

Det i sin tur ger ökat flöde till kalla rum. T.ex. rum 2-1 som har 4° deltaT kan med 2° deltaT öka rumstempen 1°.
Det tillsammans med en 1° högre framledningstemperatur kan ge önskad komfort. Inget jag rekommenderar, men mitt förslag el-radiator blev ju dissad...så...

Det är exakt det som har hänt med tidigare konfiguration d.v.s. aktiva termostater och hög framledningstemperatur. När väl termostaterna stänger flödet i ett par eller fler rum.....så blir det en jädra snurr på vattnet i de kalla rummen....som då får komfortvärme d.v.s. snabb cirkulation med hög framledningstemperatur.

Tyvärr så är det så hustillverkare och konstruktionsbyråer dimensionerar värmeanläggningar. De menar att termostater och shuntar ska verka för komfort. T.ex. golvvärme på bottenplan och radiatorer på övervåningen, är dimensionerad för olika framledningstemperaturer.....i nybyggda hus med värmepump......år 2007.

Att försöka hitta lösning på problemet under mattor o.s.v. kan vara bortkastad tid......då jag tycker det är så uppenbart att de rum med tre ytterväggar suger mer energi än övriga rum.

Kom ihåg att energi kan inte förstöras...bara omvandlas.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #254 skrivet: 05 december 2007, 05:09:55 »
Usch, anläggningen är alltså underdimensionerad men främst på golvslingorna, helt plötsligt känns VP som en fjärt i rymden jämfört med golvvärmen, man sliter ju knappast upp betongen.

Det var wirsbo som dimensionerade anläggningen, de borde väl ha tagit reda på alla omständigheter, dvs effektbehov när de gör sina uträkningar.

Hur fungerar dessa rumstermostater, är det öppet eller stängt som gäller?

Vad är nackdelen med att höja framledning 1 grad? Kan de bli ojämn värme i de rum jag stryper ännu mera?

Är det någon idé att byta till en kraftfullare cirk. pump?
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!