Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kraftigt underdimensionerad anläggning?  (läst 90849 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #225 skrivet: 03 december 2007, 20:40:29 »
Peter:
I StatLink
>"Reports" >"Line diagram"


Fixaren:
Nja, värmen i golslingorna täcker ju bara 20mm av 300mm d.v.s. 7% av golvytan. Värmen sprids i plattan och golvbeläggningen d.v.s. utjämnas till större ytan än själva slangen. Naturligt då att tempen på golvytan är betydligt lägre än slangen.

Men visst...jag har också funderat på att diffen golvtemp/slingtemp är så stor....eller att den bara suger 2,5°. Tycker inte det borde finnas så mycket att hämta från cirkulationspumpen, då den ligger på gränsen av sin kapacitet.
18°-19° i rumstemp kan förklara diffen golv/slingtemp.....men....inte det låga deltaT.

Om man räknar på 5° deltaT och det flöde som Wirsbo angett för 1-1/1-2 så ger det 2,5 kW till rummet. Med 2,5° deltaT så borde flödet vara det dubbla om samma effekt ska lämnas. Nu var tanken att avlämnad effekt skulle stiga med ökat flöde, varför en fördubbling av flödet inte räcker med 2,5° deltaT.

Slinga 2-1 lämnar 1,5 kW i Wirsbos beräkning med 5° deltaT.

Om vi nu håller oss till det felande rummet.
Vi kan väl enas om att medeltempen på slangen är högre än Wirsbo räknat med vid den här utetempen.
Flödet vet vi inte, men med för lågt flöde skulle deltaT stiga över slangen.
Med för högt flöde sjunker deltaT, men rummet skulle bli för varmt.
Med för lite slingor blir inte rummet varmt om jag ligger på rätt flöde och rätt temperaturer. Men med högre flöde och temperatur på vattnet bllir det varmt om det inte är så kallt ute. Däremot blir jag tvungen att ta till för höga temperaturer vid närheten av Dut. Och golven brukar kännas "Zebraaktiga" om du förstår hur jag menar.
Så min tes är att något är fel antingen felmärkta slingor, inget ovanligt. Eller något mellan slingorna och ovansidan av golvet ovanligare men konstigare saker har hänt.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #226 skrivet: 03 december 2007, 21:46:13 »
Om jag stänger 1-1 och 1-2 så får vi reda på ganska snabbt om det är felmärkt eller inte? Jag menar så har vi det uträtt!

Dessutom är vardagsrum bara en grad från önskad temp, jag är mer bekymrad över badrummet som jag faktiskt vill ha 22 i och toppar 20 nu

EL-radiator är uteslutet :) har hellre lite kallare i rummet och eldar upp ett par grader när vi väl använder det, tar max en timma.

Men i badrummet har jag inte den möjligeheten, fast problemet är liknande, om jag höjer finjusteringen bara för att testa?

Annars tycker jag att ni för en givande diskussion,  Thumbsup
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #227 skrivet: 03 december 2007, 22:02:28 »
Kolla vad du har för temperatur på till och retur på slingan och golvtemperaturen i badet.
Givetvis kan du testa att höja finjusteringen för att se hur mycket varmare du får i badet. Föreslog lite åtgärder ett antal inlägg tillbaka . ;)
Dessutom kan det tänkas att tempen stiger i badet om du stänger av vardagsrummet. ;)
Jag tycker att du skall kolla upp slingorna en i taget, stäng slingan och ta din IR-termometer se att tempen sjunker i rätt rum. Beta av alla slingorna så kan vi utesluta felmärkning.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #228 skrivet: 03 december 2007, 22:23:55 »
Kolla vad du har för temperatur på till och retur på slingan och golvtemperaturen i badet.
Givetvis kan du testa att höja finjusteringen för att se hur mycket varmare du får i badet. Föreslog lite åtgärder ett antal inlägg tillbaka . ;)
Dessutom kan det tänkas att tempen stiger i badet om du stänger av vardagsrummet. ;)
Jag tycker att du skall kolla upp slingorna en i taget, stäng slingan och ta din IR-termometer se att tempen sjunker i rätt rum. Beta av alla slingorna så kan vi utesluta felmärkning.

Jag håller på att gör ett nytt översiktsblad med fler temperaturer,

jag vet att du har föreslagit lite ändringar men tänkte börja med att kolla alla märkningar,

Sen så har jag hittat en felmärkning på 2-4 och 2-5,

Temperaturer på 2-1 som förhoppningsvis är badrummet är enligt följande:

rumstemp: 20, golvtemp: 23, stigaren: 29, retur: 26
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #229 skrivet: 03 december 2007, 22:47:02 »
Var slingorna skiftade ?  ::)
Ett annat fel som kan ställa till det är om gÃ¥ngriktningen är skiftade pÃ¥ en slinga eller flera. Varmaste vattnet skall gÃ¥ efter "yttervägen" innan den gÃ¥r inÃ¥t i rummet, man kan se det pÃ¥ ritningarna om man följer pilarna. Lätt att se om man "värmefotograferar" golvet. Men brukar gÃ¥ att fÃ¥ fram om man mäter med IR- ocksÃ¥.  ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #230 skrivet: 03 december 2007, 23:19:47 »
Var slingorna skiftade ?  ::)
Ett annat fel som kan ställa till det är om gÃ¥ngriktningen är skiftade pÃ¥ en slinga eller flera. Varmaste vattnet skall gÃ¥ efter "yttervägen" innan den gÃ¥r inÃ¥t i rummet, man kan se det pÃ¥ ritningarna om man följer pilarna. Lätt att se om man "värmefotograferar" golvet. Men brukar gÃ¥ att fÃ¥ fram om man mäter med IR- ocksÃ¥.  ;)


Jag mäter på ganska många punkter och det brukar skilja max en grad från det varmaste stället från det kallaste, det finns ju en risk att man har missat någon hot-/coldspot men jag har inte märkt av någon trend som säger att det är varmare närmast ytterväggar utan snarare tvärtom men det är ju också mindre isolering i plattan utmed ytterväggarna.

Jag tänker inte köpa en värmekamera iaf :D

2-4 och 2-5 är förväxlade, på ritning är 2-5 sovrum 3 (närmast hallen, planritningen säger sovrum1) och 2-4 är hall mot badrum men dessa är alltså tvärtom)

Då stänger jag 1-1 och 1-2 ikväll då, så får vi se om det är kallare någonstans imorgon, kommer även slänga upp en mycket mer detaljerad översikt när jag är klar med den, jag och programmet "numbers" kommer inte riktigt överens ibland :)
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #231 skrivet: 04 december 2007, 01:46:14 »
Sådär

då är 1-1 och 1-2 avstängda

Nytt är att jag tror att jag har fixat statusbilden på onlinesidan.

Bifogar slingöversikt med många nya värden och siffror.

Dessutom har jag ändrat tillskottstimer till 300 minuter.

Är det några ventiltider jag bör justera? öppna/stäng, det var något prat om det förut?!
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #232 skrivet: 04 december 2007, 08:06:26 »
Vi tar det lungt nu och reder ut slingorna. En och en.
En del svar ger sig ändå, när nu vardagsrummet är stängt bör rimligen tempen i badet stiga. huvuddunk.
De nya värdena du skrivit in? ST= stigare  RE=retur GT= Genomsnitt Gissar jag rätt eller vad stÃ¥r de för.

Tiden på eltillskottet spelar ingen större roll att du höjt till 300min.
« Senast ändrad: 04 december 2007, 08:11:17 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #233 skrivet: 04 december 2007, 08:16:15 »
Vi tar det lungt nu och reder ut slingorna. En och en.
En del svar ger sig ändå, när nu vardagsrummet är stängt bör rimligen tempen i badet stiga. huvuddunk.
De nya värdena du skrivit in? ST= stigare  RE=retur GT= Genomsnitt Gissar jag rätt eller vad stÃ¥r de för.

Tiden på eltillskottet spelar ingen större roll att du höjt till 300min.


GT = golvtemperatur... uppskattat genomsnitt, brukar som sagt bara skilja en grad mellan kallaste och varmaste,
 ST och RE mäter jag pÃ¥ plaströren pÃ¥ plinten..

En annan fråga, hur länge håller sånna här golvvärme-rör förresten?

Tempen i vardagsrummet har droppat ett par grader, har inte kollat så nog än, tänkte vakna till först :)
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #234 skrivet: 04 december 2007, 08:58:25 »
Har hitills aldrig sprungit på några slangar som gått sönder av ålderskrämpor. Det brukar vara borrmaskiner i farten.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #235 skrivet: 04 december 2007, 16:32:29 »
Har hitills aldrig sprungit på några slangar som gått sönder av ålderskrämpor. Det brukar vara borrmaskiner i farten.


Nej det finns väl inte så många gamla golv ute på marknaden, men jag menar, håller dem i 50 år eller i 100 år.... min far trodde det senare men han har nog inte kollat upp det så noggrant :)

Nu har jag öppnat till vardagsrummet igen för det var lite väl kyligt där inne så det är rätt märkt, och det måste väl betyda att energibehovet är mkt större i det rummet, och det enda är väl att höja tempen? Men då måste jag väl strypa övriga rum ännu mera? Hur lågt flöde får det vara egentligen?
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #236 skrivet: 04 december 2007, 16:47:45 »
Men då måste jag väl strypa övriga rum ännu mera? Hur lågt flöde får det vara egentligen?

Om du höjer finsjusteringen 1°, så får du nästan 1° varmare i huset.
Här kan du läsa om rumstemp/framledningstemp
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13814.0

För att begränsa ett rum som har rätt temp, så måste du öka deltaT 2° d.v.s. har du 5° deltaT på det rummets slinga så måste du öka deltaT till 7°.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #237 skrivet: 04 december 2007, 17:22:04 »
Men då måste jag väl strypa övriga rum ännu mera? Hur lågt flöde får det vara egentligen?

Om du höjer finsjusteringen 1°, så får du nästan 1° varmare i huset.
Här kan du läsa om rumstemp/framledningstemp
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13814.0

För att begränsa ett rum som har rätt temp, så måste du öka deltaT 2° d.v.s. har du 5° deltaT på det rummets slinga så måste du öka deltaT till 7°.


Och det antar jag att jag gör ja genom att strypa förstås, då måste jag strypa samtliga rum utom 2 då... blir inte många varv kvar..

Kan det bli aktuellt att sänka hastigheten på cirk. pump för golvet?
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #238 skrivet: 04 december 2007, 17:33:58 »
Kan det bli aktuellt att sänka hastigheten på cirk. pump för golvet?

Nej!

Vitsen med att strypa övriga rum....är att även få snabbare flöde till de kalla rummen....tillsammans med högre temperatur.
 
Så länge du inte får missljud, så är det bara att ösa på.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #239 skrivet: 04 december 2007, 18:56:26 »
Har hitills aldrig sprungit på några slangar som gått sönder av ålderskrämpor. Det brukar vara borrmaskiner i farten.


Nej det finns väl inte så många gamla golv ute på marknaden, men jag menar, håller dem i 50 år eller i 100 år.... min far trodde det senare men han har nog inte kollat upp det så noggrant :)

Nu har jag öppnat till vardagsrummet igen för det var lite väl kyligt där inne så det är rätt märkt, och det måste väl betyda att energibehovet är mkt större i det rummet, och det enda är väl att höja tempen? Men då måste jag väl strypa övriga rum ännu mera? Hur lågt flöde får det vara egentligen?

Min syn på saken är att något är fel, event går slingan åt fel håll. Alternativt tjockt trägolv, massa luft som issolerar mellan plattan och golvet. Även Lexus lösning felräknat kan vara ett alternativ även om jag inte tror det eftersom vi redan ligger betydligt högre i temp än det är tänkt.
Enda lösningen i dagsläget är att höja tempen på vattnet som cirkulerar, inte lite utan på tok förmycket. Min lösning är att låta det bli den temp det blir och släppa rummet ljust nu och i stället reda ut resten av huset. Även om vi lyckas få till rummet nu med 20 grader kommer det ändå inte räcka till vid riktig kyla om vi skall ligga på golvvärmetemperaturer i värmesystemet.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 438
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!