Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kraftigt underdimensionerad anläggning?  (läst 90855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #195 skrivet: 30 november 2007, 22:46:17 »
Jag fick ju en chock  >:D extra vv förklarar en hel del!
Du har lite timmar på kompressorn 12 40 senaste 21 timmar, det ser bra ut mycket kraft att ta av!!
Du ska klara rejäl kyla UTAN tillskott!


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #196 skrivet: 01 december 2007, 08:55:56 »
Ha ha

Lugna ner er,

Var i stan och köpte IR-termometer, när jag kommer tillbaka så har Bertil löpt amok i tråden :D


Ha ha... Bertil tar vara på varje möjlighet att spy galla över IVT/Rego600. Dessutom är han elpatronallergiker, så hemma hos dig skulle han inte alls trivas.

Tidigare skrev jag att din varmvattenladdning triggar elpatron, genom att du hade ett högt börvärde på VV. Ser att du har sänkt börvärdet nu...bra...bra. Den italienska växlingsventilen som sitter i din maskin....har hög felfrekvens d.v.s. den läcker ofta. Det upptäcker du med en GT4-givare på framledningen. OBS! Om du skaffar en GT4-givare, så anslut den på plinten, men aktivera den inte i Regon. Du kan inte avläsa temperaturen i displyen...men däremot i ditt loggerprogram. Läcker växlingsventilen så laddar den varmvattnet onormalt länge, som i sin tur ger ett lågt värde på GT1 som då kallar på elpatron d.v.s. samma symtom som högt börvärde. Hos ditt IVT-center finns en ny växlingsventil (ESBE) som fungerar klockrent.

Antar att det är rummet med 22 meter fönster du inte får upp värmen i. Det rummet har mer än dubbelt såg högt värmebehov än övriga rum. Såg att Wirsbo räknat med 50w/m² på alla rum...vilket är helt fel.

Exempel:
50w/m² ger 1,5 kW till ett rum på 30 m².

-20°C ute
+20°C inne
22 meter fönster u-värde 1,1 släpper igenom 2,3 kW.
30 m² golv/tak samt väggar d.v.s. totalt ca: 3 kW.

Då värmebehovet i det rummet inte är linjärt med övriga rum, så kan du inte med inställningar i värmepumpen eller justeringar med flöde tillgodose värmebehovet.


Förslag:
Slit bort isoleringen på returen, och flytta GT1 mellan bypass och pump.
Montera en el-radiator i det "kalla" rummet.
Byt växlingsventil.
« Senast ändrad: 01 december 2007, 08:58:39 av Lexus »

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #197 skrivet: 01 december 2007, 09:27:10 »
Tycker vi skall lugna oss lite innan vi börjar flytta givare. ;)
När det gäller uppvärmningen i de rum som just nu har för låg temp vet vi inte orsaken, det kan mycket väl vara så att det är räknat med för låg effekt men tycker att vi kör ett tag och ser vad som egentligen händer. Vi vet inte ens om slingorna är rätt märkta.

När det gäller växelventilen så är den nya helt klart bättre, men just nu verkar den befintliga fungera.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #198 skrivet: 01 december 2007, 09:34:41 »
Ha ha

Lugna ner er,

Var i stan och köpte IR-termometer, när jag kommer tillbaka så har Bertil löpt amok i tråden :D




Exempel:
50w/m² ger 1,5 kW till ett rum på 30 m².

-20°C ute
+20°C inne
22 meter fönster u-värde 1,1 släpper igenom 2,3 kW.
30 m² golv/tak samt väggar d.v.s. totalt ca: 3 kW.

Då värmebehovet i det rummet inte är linjärt med övriga rum, så kan du inte med inställningar i värmepumpen eller justeringar med flöde tillgodose värmebehovet.


Det du räknat på i ditt exempel är inget rum utan på sin höjd en smal korridor, eller möjligtvis ett tornrum utan väggar med bara fönster. ;D
« Senast ändrad: 01 december 2007, 09:36:56 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #199 skrivet: 01 december 2007, 10:03:50 »

Citera
Det du räknat på i ditt exempel är inget rum utan på sin höjd en smal korridor, eller möjligtvis ett tornrum utan väggar med bara fönster. ;D

Ovsett antal meter fönster i rummet med slinga 1-1, så behöver det rummet betydligt mer energi än övriga rum.
http://someday.se/files/Bild1.jpg

Av vilken anledning ska inte GT1 flyttas, då den triggar elpatron?

Hur vet du att växlingsventilen fungerar?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #200 skrivet: 01 december 2007, 11:40:50 »

Citera
Det du räknat på i ditt exempel är inget rum utan på sin höjd en smal korridor, eller möjligtvis ett tornrum utan väggar med bara fönster. ;D

Ovsett antal meter fönster i rummet med slinga 1-1, så behöver det rummet betydligt mer energi än övriga rum.
http://someday.se/files/Bild1.jpg

Och därför är det mest meter golvslinga.

Av vilken anledning ska inte GT1 flyttas, då den triggar elpatron?

Det var ett himla tjat om triggning, tycker du verkligen elpatron går så himla mycket nu.

Hur vet du att växlingsventilen fungerar?

Jag vet inte om den fungerar, men av det jag sett finns det inget som talar för att det skulle vara fel på den.



Maskinen går hyffsat bra nu, finns lite att peta på just nu med finjustering, kurva och diffar , och med peta menar jag små ändringar. Men det väsentliga är nu att se vad som händer med värmen i de olika rummen om vi kan få till det.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #201 skrivet: 01 december 2007, 15:44:21 »
Citera
Och därför är det mest meter golvslinga.

I rum 2-3 är det mer slang per kvadratmeter än i rum 1-1/1-2.
Rum 2-3 har golvslingefördelaren i väggen, samt endast en yttervägg.
Rum 1-1/1-2 har sin matning genom ett angränsat rum.

Rum 1-5/1-6 har samma längd slang per kvadratmeter som rum 1-1/1-2.
Rum 1-5/1-6 har 1¼ yttervägg.
Rum 1-1/1-2 har 3¼ ytterväggar, samt (om jag tolkar ritningen rätt) fönster från golv till tak.

Citera
Det var ett himla tjat om triggning, tycker du verkligen elpatron går så himla mycket nu.

3 000 timmar kompressor och 700 timmar elpatron.....borde (ska) gå att fördela bättre.

Citera
Jag vet inte om den fungerar, men av det jag sett finns det inget som talar för att det skulle vara fel på den.

Det är väl mer en regel än undantag, att den italienska ventilen läcker....speciellt efter 4 år.
« Senast ändrad: 01 december 2007, 15:49:43 av Lexus »

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #202 skrivet: 01 december 2007, 17:36:04 »
Lexus, du borde ju inte kolla på gamla siffror, visst gick tillskottet mycket förut men inte speciellt mycket senaste veckan sedan vi har ställt in den bättre, sen borde du se gårdagen som en parantes då vi hade onekligt högt vv-uttag vilket inte sker allt för ofta och ledde till mycket elpatron.

Beträffande vardagsrummet har den inte så mkt fönster som du menar, men visst har den högre värmeläckage än övriga rum, badrum har inte alls mkt glas, och det borde åtminstonde vara varmare på golvet än vad det är?!

Nu har jag köpt ir-term men har inte hunnit mäta då jag inte varit hemma så mkt.

Om ni vill ha lite uppfattning hur det ser ut med alla fönster så kolla den här

http://someday.se/files/Bild2%20002.jpg

Har IVT nÃ¥gon garanti pÃ¥ den här växelventilen? kostar det inget sÃ¥ är det väl lika bra att byta. Annars vad kostar de? man bör ju ta reda pÃ¥ om det är fel pÃ¥ den eller inte innan man  byter hur som helst...

Ska försöka Ã¥ka ut och kolla tempar dÃ¥ jag är i stan just nu..  pÃ¥  Ã¥terseende

flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #203 skrivet: 01 december 2007, 18:05:59 »
Är det förnster från golv till tak där jag markerat med rött?

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #204 skrivet: 01 december 2007, 18:55:25 »
Är det förnster från golv till tak där jag markerat med rött?

Ja det är det faktiskt....

Tog en bild så du ser hur det ser ut, plus att det är ett fönster som saknas på ritning, sen är det ju två mindre fönster mot norr, 50x150 cm uppskattningsvis men svaret på din fråga är JA.



Nu är det 20 grader i rummet så det är ungefär vad jag vill ha, är som sagt väldigt sällan i rummet och när vi väl är där så önskar vi att myselda så.

Jag vet inte om detta beror på ökad temperatur ute, runt 5 grader, eller att det har tagit några dagar sen jag öppnade slingorna i dessa rum till max...

Jag mätte temp på golvet i vardagsrummet och det är ca 21,5 - 22 grader förutom närmast din röda linje där det är runt 19 grader.

Jag mätte även returer på plint 1...

1-1 & 1-2 har ca 28 grader
1-3: 28 (temp på golv = ca 23 grader, närmast fönster 19-20, rumstemp 21,5)
1-4: 26,5 (temp på golf 23 på trä och 25 på sten, 20 närmast fönster - transportsträcka för 1-5 och 1-6, rumstemp 21,5)
1-5 & 1-6 : 24 grader (24 grader på golvet, sten överallt)

Förövrigt så har tempen i badrummet ökat till 21 grader och det är ca 24 grader på golvet.
Sovrum 1 och 2 har önskad temp på 20 grader.

Jag stannar nu så det inte blir för mkt på en gång :)
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #205 skrivet: 02 december 2007, 17:36:26 »
Ok, då har det gått ett tag sedan sist.

Har följt din maskin "online".  ;) Vet inte vad du gjort, föreslog lite ändringar för ett tag sedan, ströp du som jag tyckte?
Kurvor, finjustering etc. vad står det på nu?
Såg bilderna på ditt vardagsrum, "trägolv" leder inte värme lika bra om sten.
Såg en annan detalj på bilden över vardagsrummet som kan spöka lite. Om du lyfter mattorna du har är golvet märkbart varmare under dem? Kul test att utföra för dig, rulla ihop så många mattor du kan i rummet och se om tempen inte stiger i rummet. ::)
Mattorna fungerar som isolering, har varit med om fall där det inte blivit varmt i rummet hur mycket man än höjt tempen. Äkta mattor issolerar bra. ;D
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #206 skrivet: 02 december 2007, 19:29:46 »
Ok, då har det gått ett tag sedan sist.

Har följt din maskin "online".  ;) Vet inte vad du gjort, föreslog lite ändringar för ett tag sedan, ströp du som jag tyckte?
Kurvor, finjustering etc. vad står det på nu?
Såg bilderna på ditt vardagsrum, "trägolv" leder inte värme lika bra om sten.
Såg en annan detalj på bilden över vardagsrummet som kan spöka lite. Om du lyfter mattorna du har är golvet märkbart varmare under dem? Kul test att utföra för dig, rulla ihop så många mattor du kan i rummet och se om tempen inte stiger i rummet. ::)
Mattorna fungerar som isolering, har varit med om fall där det inte blivit varmt i rummet hur mycket man än höjt tempen. Äkta mattor issolerar bra. ;D


Hej igen

Nej jag har faktsikt inte gjort nÃ¥gra ändringar alls för jag ville avvakta tills jag hade införskaffat ir-termometer sÃ¥ man kan mäta golvtempar och sÃ¥nt....  a:gl nej men sÃ¥ man vet alla värden sÃ¥ man inte frÃ¥gar sig sen hur det egentlign var med inställningen innan...

Ska kolla under mattorna när jag kommer hem..

Vad tyckte du att jag skylle strypa?

Det jag inte förstår att returen på 1-1 och 1-2 är 28 grader? borde inte deltaT vara högre (stigaren var 30,6 grader då) i ett kallare rum? även fast det är högt flöde?

Förresten, när blir en matta oäkta?  ??? :D
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #207 skrivet: 02 december 2007, 19:47:50 »
Svar

Min äkta matta är nu oäkta då hunden har fått härja och gjort mattans kanter lite ojämna och slitit den så ludden saknas på vissa ställen. huvuddunk

Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #208 skrivet: 02 december 2007, 19:53:37 »
Ok, då har det gått ett tag sedan sist.

Har följt din maskin "online".  ;) Vet inte vad du gjort, föreslog lite ändringar för ett tag sedan, ströp du som jag tyckte?
Kurvor, finjustering etc. vad står det på nu?
Såg bilderna på ditt vardagsrum, "trägolv" leder inte värme lika bra om sten.
Såg en annan detalj på bilden över vardagsrummet som kan spöka lite. Om du lyfter mattorna du har är golvet märkbart varmare under dem? Kul test att utföra för dig, rulla ihop så många mattor du kan i rummet och se om tempen inte stiger i rummet. ::)
Mattorna fungerar som isolering, har varit med om fall där det inte blivit varmt i rummet hur mycket man än höjt tempen. Äkta mattor issolerar bra. ;D


Hej igen

Nej jag har faktsikt inte gjort nÃ¥gra ändringar alls för jag ville avvakta tills jag hade införskaffat ir-termometer sÃ¥ man kan mäta golvtempar och sÃ¥nt....  a:gl nej men sÃ¥ man vet alla värden sÃ¥ man inte frÃ¥gar sig sen hur det egentlign var med inställningen innan...

Ska kolla under mattorna när jag kommer hem..

Vad tyckte du att jag skylle strypa?

Det jag inte förstår att returen på 1-1 och 1-2 är 28 grader? borde inte deltaT vara högre (stigaren var 30,6 grader då) i ett kallare rum? även fast det är högt flöde?

Förresten, när blir en matta oäkta?  ??? :D

När man beskriver grannes matta. ;)

Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #209 skrivet: 02 december 2007, 19:54:12 »
Med temperaturerna som du fått på 1-1 och 1-2 " borde" du fått minst lika varmt som i de flesta andra rummen. Ser man på de temperaturer som du verkar ha i de andra rummen så hjälper det inte speciellt mycket att öka flödet.
Kolla in mattorna, golvvärme bygger på att värmen skall komma via golvet, allt som man lägger och ställer på golvet försämrar funktionen. Med mattor och möbler som täcker för stor del av golvet går det inte att få varmt.
Sen finns brasklappen, är slingorna rätt märkta? Enklaste testen, stäng en av slingorna i taget fattade att du skaffat en IR termometer och för att se om värmen stiger eller sjunker är IR suveräna. Du kan även kolla under mattorna med den. ;)

Innan vi ändrar något mer. Skriv in kurvor, finjusteringar, diffar och de olika pumphastigheterna. Har du ändrat något med vvc-n, höjt tempen i extra vvb eller något annat.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!