Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kraftigt underdimensionerad anläggning?  (läst 90786 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #165 skrivet: 29 november 2007, 20:55:44 »
IVT Greenline - the green mile to the heat
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #166 skrivet: 29 november 2007, 21:10:13 »
Förresten jag har inte fått svar på varför VB ut är 36 grader medans tempen på stigaren (från värmepumpen där den splittas på 3 för respektive plint) är 29 grader?.. den borde väl vara ganska nära 36?
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #167 skrivet: 29 november 2007, 21:15:44 »
Okej jag gör nytt excelark, då ska jag alltså radda upp alla slingor, önskad temp, nuvarande temp, nuvarande strypning samt uponors beräknings på strypning?

frågan är om man ska strypa en slinga i taget som någon sa förut så man verkligen vet att slingorna går till rätt rum, alltså om det är rättmärkta..

rumstermostaterna är avskruvade från plinten så de kan inte påverka något...

nej VK stod på 2.5... den börja slappa på värmeproduktionen och tyckte det var bra att den gör lite för mkt värme nu när man pillar lite, som Janne säger... Vi kan kika på kurvan lite senare i processen tycker jag...... eftersom en mildfront är påväg i denna del av landet

Men då påbörjar jag mitt nya excel-ark då :)... bara lite tea först :)

Egentligen var det väl inte så mycket strul med golvet. ::) Det var väl bara så att nån tyckte man skulle börja med det när man ändå var i farten, vilket jag kan hålla med om.
Givetvis är det inte fel att kolla av en slinga i taget, men skriver vi upp hur man ändrar och vilken slinga/rum ändring görs på så visar det sig snabbt om det är strul med märkningen.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #168 skrivet: 29 november 2007, 21:20:49 »
Förresten jag har inte fått svar på varför VB ut är 36 grader medans tempen på stigaren (från värmepumpen där den splittas på 3 för respektive plint) är 29 grader?.. den borde väl vara ganska nära 36?

Flödet över slingorna är större än flödet över värmepumpen. Framledningen från värmepumpen 36 grader blandas med returen från golvet 26? grader och går ut till dina slingor.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #169 skrivet: 29 november 2007, 21:43:39 »
Datum         x/x         
Kuva                   
finjustering                  
diff                  
vv bör                  
vv diff                  
gt1                   
till                  
gt11                  
drifttid vp                  
drifttid el                  
fördröjningeltillskott                  
                  
                  
                  
Grupp 1                  
                  
nr/namn grundvärdet önskad temp                  
( 1-sov-3,8-19)         (3.6-21)De nya avlästa värdena .      
osv                  
                  
                  
Grupp 2                  
osv                  



Testar ett förslag på hur det kan se ut, är data analfabet och vet ej hur det ser ut. Sc:,h
Går nog att begripa hur jag tänkt mig. :D
« Senast ändrad: 29 november 2007, 21:46:13 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #170 skrivet: 29 november 2007, 22:14:20 »
Förresten jag har inte fått svar på varför VB ut är 36 grader medans tempen på stigaren (från värmepumpen där den splittas på 3 för respektive plint) är 29 grader?.. den borde väl vara ganska nära 36?

Flödet över slingorna är större än flödet över värmepumpen. Framledningen från värmepumpen 36 grader blandas med returen från golvet 26? grader och går ut till dina slingor.

Jaha det är två olika kretsar alltså?

Eh jag har redan gjort en mall.... den kanske är lite svåröverskådlig men men orkar inte göra om den :)

Har inte med värden på värmepump utan utgår ifrån att detta är vettiga förhållanden, dvs bra produktion av värme hela tiden..... vilket innebär relativt låg temp ute.... men vi får se hur det blir med mildfronten nu... skulle man vilja kolla vp-värden så får man göra det i ett seperat dokument, tillsvidare iaf :)
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #171 skrivet: 29 november 2007, 23:04:37 »
hej

I otaliga trådar diskuteras vilket som är effektivast med större delta eller större flöde. Jag själv tycker att viktigare än att ha bästa COP är att värmen kommer fram dit den skall. VP kan max ge en viss effekt i värme vilket gör att med större flöde sjunker så klart framlednings temp vilket gör kallare radiatorer eller golvvärmeslingor vilket då i sin tur gör kallare rum.


Värmen som skall fram vill vi ju ha. Ta min lilla L/V vp så för att min stora bostad skall bli varm av den måste jag ha mindre flöde än den större effektgivande VP du har. justera in total flöde genom att sänka VP cirk pumpen för att VB framlednings temp blir högre men med yttre pump konstant får du ej ut högre temp utan att strypa yttre kretsens flöde.
« Senast ändrad: 29 november 2007, 23:07:12 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #172 skrivet: 30 november 2007, 00:10:17 »
hej

I otaliga trådar diskuteras vilket som är effektivast med större delta eller större flöde. Jag själv tycker att viktigare än att ha bästa COP är att värmen kommer fram dit den skall. VP kan max ge en viss effekt i värme vilket gör att med större flöde sjunker så klart framlednings temp vilket gör kallare radiatorer eller golvvärmeslingor vilket då i sin tur gör kallare rum.


Värmen som skall fram vill vi ju ha. Ta min lilla L/V vp så för att min stora bostad skall bli varm av den måste jag ha mindre flöde än den större effektgivande VP du har. justera in total flöde genom att sänka VP cirk pumpen för att VB framlednings temp blir högre men med yttre pump konstant får du ej ut högre temp utan att strypa yttre kretsens flöde.

VBC står på läge 1/3 och RAD-cirk står på 3/3.... är inte säker på vilken du menar?!

Jag bifogar en översikt över golvvärmesystemet, hoppas det förser era behov av siffror för nuet :)


ps.... Vp har slagit ifrån men returen ligger på 27,9 och trend = rising...

Förresten passa på och kände på rören och det känns varmt även från de kalla rum, så jag stängde alla utom de till det kalla rummet för att pressa på lite cirkulation och de blev inte kallare på returen för det.... gav det iof bara 3-4 minuter men borde ha känt av en temp. sänkning isf..


edit: Naturligtvis menar du radc, så den bör sänkas till 2/3?.... hur blir det med värmekurvan då?



« Senast ändrad: 30 november 2007, 00:14:18 av StefanP »
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #173 skrivet: 30 november 2007, 03:39:23 »
God morgon

AngÃ¥ende rumsgivare, jag har beslutat att jag ska ha en sÃ¥dan, sen är jag inte 100% om/hur den ska pÃ¥verka värmekurva, har inte tagit till ställning till det än men det verkar bra att ha helt klart.  Men av loggerskäl sÃ¥ ska jag ha en oavsett.

Mailade IVT om pris och hur lång kabel man kan ha men inget svar på närmare en vecka så jag är lite sur på dem.

Så kollade jag upp Givartabellen i manualen och där står det 4,7 kohm vid 25 grader.
Men också allt från -40 till + 90 grader och respektive motstånd.

Sen surfade jag in på Elfa och hittade ett NTC-motstånd som matchar 4,7 kohm vid 25 grader men jag vet ju ingenting hur den beter sig vid de övriga graderna men den kanske följer någon "standard" som är så uppenbar så jag har missat den.

Den hade 0,75% +/- tolerans vilket jag antar att noggranhet? Och det får väl anses som godkänt?

Men jag vet fortfarande inte om det fungerar till givartabellen, hur det är med kabelavstånd, det kommer nog bli några meter då jag tänkte trängas i vp-rör tillsammans med cat5 kabel och det rör nog sig om... 25-30 meter totalt och då det ska delvis trängas med nätverkskabel så är det ju bra om det är en tunnkabel, typ telekabel, ett par... hur mkt påverkar det motståndet och sånt, jag tänkte att någon kunnig inom ämnet kunde säga något klokt om det...
*pik* Janne..  antar att du kan el med tanke pÃ¥ ditt namn :)

Det bästa är ju att elfa tar 10 spänn för en sådan och det känns ju som man måste köpa något annat också, tips? :)

PDF på motståndet hittar du här
http://www.elfa.se/pdf/60/06025886.pdf

PDF till VP med givartabell på sida 67 hittar du här
http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Handb.%20Greenline%20C6%20-%20C9%201.0%20sv.pdf

Loggern är uppe på http://bearsund.someday.se/

Dock så har jag inte lyckats fått igång en bra lösning för att ta fram kurvor och diagram via webben, men internt i programet kan jag det så är det någonting ni gärna vill se så säg till så tar jag fram det och postar det.

Men det är tanken att det skall komma igång på webben, en bättre sida öht men det där får duga till en början.

På återseende....
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #174 skrivet: 30 november 2007, 04:31:08 »
Sidan 85 i databladet spalt 6.472 .  Den matchar fint, men sedan är ju frÃ¥gan om IVTs givare bara är ett motstÃ¥nd?
« Senast ändrad: 30 november 2007, 04:33:44 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #175 skrivet: 30 november 2007, 05:30:02 »
Sidan 85 i databladet spalt 6.472 .  Den matchar fint, men sedan är ju frÃ¥gan om IVTs givare bara är ett motstÃ¥nd?

Ja jag kan uppenbarligen inte sÃ¥nt här  Sc:,h

trodde det bara fanns två sidor i pdfn.... missuppfattade sidofältet lite :)

Nej jag har ingen aning..... jag såg den där givartabellen bara och surfade in på elfa... Men det kanke inte är så enkelt, hur kan det fungera annars då?
Någon som känner till IVT lite bättre på det sättet?

flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #176 skrivet: 30 november 2007, 06:01:06 »
hej

Köp du en sådan elfa givare och andvänd förslag av givare vad IVt anger i sin manual. Avståndet för funktion behöver du ej bry dig om.
Normal signal kabel 2x0,5 bör fungera bra.

Sen justerar givaren kurvjustering hela tiden och därmed behöver du ej bry dig om det mer i framtiden.

Lycka till

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #177 skrivet: 30 november 2007, 07:23:07 »
hej

Köp du en sådan elfa givare och andvänd förslag av givare vad IVt anger i sin manual. Avståndet för funktion behöver du ej bry dig om.
Normal signal kabel 2x0,5 bör fungera bra.

Sen justerar givaren kurvjustering hela tiden och därmed behöver du ej bry dig om det mer i framtiden.

Lycka till

Janne

Så du menar att det borde fungera? Det lät lite sarkastiskt :)
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #178 skrivet: 30 november 2007, 08:19:43 »
Ok, sover en del aldrig. ;D

Håller med Janne om att funktionen att det blir varmt där det skall är det viktigaste. Men det behöver inte försämra driftförutsättningarna för maskinen.

Får man inte tillräckligt varmt i ett utrymme med den radiatorn/golvärmen man har så finns två sätt att få varmare. Öka flödet eller temperaturen på vattnet. Svårare än så är det inte. ;) Har jag inte tillräckligt varmt vatten spelar det ingen roll hur mycket jag ökar flödet.

Föreslog lite tidigare lösningen att öka hastigheten på den interna pumpen som står på 1/3. Resultatet ger troligen högre temp ut på golvvärmekretsen kanske lite mer flöde.
Janne vill sänka den yttre pumpen som står på 3/3 Jannes lösning ger högre temp ut på golvvärmekretsen lägre flöde men även den kan fungera.

Tar man det bara lungt och ser vad som händer med olika åtgärder brukar allt lösa sig och man får till det i slutändan. Skruvar man på allt utan att ha sambandet mellan olika åtgärder klart för sig, får man i bästa fall värme men blir ofta frustrerad för att det inte fungerar som man vill.


Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #179 skrivet: 30 november 2007, 09:42:51 »
En annat samband som en del verkar ha svårt att få in är smbandet kurva och finjustering/parralellförskjutning.

Kurvan bestämmer hur mycket radvattentemperaturen skall ändras vid ändrad utetemp, har inget att göra med hur varmt du får i huset.
Med för brant kurva stiger innetempen när det blir kallt ute och sjunker när det blir varmt ute.
Med för flack kurva sjunker innetempen när det blir kallt ute och stiger när det blir varmt ute
Finjustering/parralellförskjutning avgör hur varmt du får.

Vanligaste felet är att man tycker det är kallt inne mellan +10 och 0 gradigt, höjer kurvan och blir nöjd tills det blir kallare ute med för hög temp inne som följd. Åtgärden då blir att sänka kurvan, nöjd för tillfället men missnöjd igen när det blir varmare ute.
Upprepar det ett par gånger och tycker allt liknar skit. huvuddunk
Givetvis försöker tillverkarna få till ett hyffsat värde som grund för kurvan, men de vet inte dina önskemål om innetemperatur.

Skriver det här som förklaring till varför jag tycker det är bra med ändringar i utetempen, när vi nu lägger lite krut för att få till det. Skruvar man bara åt rätt håll så löser man det hyffsat snabbt.
Rumsgivare som en del älskar jobbar bättre ju bättre kurva/finjustering man har från början. Då den i de flesta fall förskjuter kurvan på samma sätt som finjusteringen.

Olika tillverkare kan sen välja att styra på framledning eller returgivaren och varianter med gradminuter eller diffar/tidsfördröjningar. Har man inte sambandet klart för sig hur eländet jobbar så är det svårt att få det bra.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!