Författare Ämne: Kraftigt underdimensionerad anläggning?  (läst 90454 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« skrivet: 22 november 2007, 04:21:25 »
Hej

Jag har nu säkert läst 40-50 sidor pÃ¥ detta forum om allt möjligt och börjar känna mig lite varmare i kläderna, för mycket kläder är nÃ¥got jag behöver här hemma. Jag har försökt att hitta svar pÃ¥ mina problem genom andra trÃ¥dar i vissa fall har det gÃ¥tt men tycker den här situationen förtjänar en egen trÃ¥d  Sc:,h

Detta ämne tycker jag är ganska komplext och omfattade men jag ska försöka hålla det så enkelt som möjligt utan att utelämna viktig information. Detta är mitt fjärde år.... första året så tänkte jag att det tar ett tag innan det kommer igång, andra och tredje året så mummlade jag mest och slängde in mer ved i öppna spisen... i år tänkte jag labba, logga och fundera och med hjälp av er hoppas jag kunna komma fram till något vettigt sen göra ev investeringar i vår och optimeringar vart efter.

SÃ¥ är ni med  :,v(


Lite husinformation:
Byggnadsår: 2003
Storlek 300 kvm
Platta på mark med wirsbo/uponor golvvärme.
350 mm väggar av lättbetong
60 cm isolering på vind av någon vit bomullsliknande typ.
22 meter panoramaglas typ... golv till tak 2-glas isoler. + en del vanliga fönster.
Finns i mälardalen
Mekanisk frånluft - värmer växthus (orangeri) fast det bli knappast varmt men varmare iaf.
Jag tycker huset har normal isoleringsförmåga, känns inte kallare vid panoramafönstrerna än vad det gör längst in i huset.... då det är södersidan som har alla stora fönster....

Värmeanläggning:
Markvärme med 2x250 meter
IVT Greenline HTC7 (7,8 kw) med 9 kw tillskott (2/3 inställd)
Extra VV-beredare på ca 100 liter 1/2kwh seriekopplad efter.
R134A

Temperaturvanor samt energiförbrukning

Önskvärd rumstemp är 20-21 grader men i verkligheten pendlar den mellan 18 och 22 grader.... den är oftare närmare 18 än 22 så fort det inte är sommarvarmt..
Huset är som sagt 300 kvm... I vardagsrummet som vi besöker 1-2 ggr per månad har vi med rumstermostat inställt på ca 14-15 grader, detta rum är på 45 kvm och en liten parantes är att under kalla vinterdagar när det är soligt så blir det närmare 25 grader i detta rum fast utgångstempen är 14-15 tack vare solen, det känns alltid lika härligt när solen tittar fram.

I badrummet på ca 25 kvm har vi lyckats att få konstant 22-23 grader, här har vi året-runt el-värme i det nedsänkta på-plats-gjorda badkaret för att undvika snabbt kallt vatten i badet samt ev frost/fuktskador året runt - denna anläggning håller tämligen låg effekt och är always-on och ingen termostat och bör inte påverka rumstemp.

I hallen har vi ca 18 grader, men här eldar vi dagligen i en .... någon form av öppen spis fast med glaslucka och fläktar som värmer upp denna hall på ca 45 kvm och närmare 6 meters takhöjd... hade vi inte haft den här så hade nog det varit kört, återkommer till detta.

Årsförbrukning i EL brukar ligga runt 25 000kwh... något år 27 och något år 22, då vi döpte huset till sibirien.

Inte så farligt kanske ni tänker, var faktiskt hyggligt nöjda men sen slog det mig att det fan alltid är kallt inne och värmepumpen brummar alltid och ibland med tillskott så fort det inte är sommar... och är det riktigt kallt... dvs -10 eller kallare så känns det som att tillskottet går konstant om man inte eldar väldigt mkt och även i eldstaden i vardags och tvrummet (dubbelsidig) vilket vi sällan gör.

Och jag är av den uppfattningen att vi inte gör av med så mkt hushålls-el.... vi har gasolhäll, alltid neddimmrat även fast det sitter 70 spotar i taken så är alla sällan på och aldrig på max förutom vid städning

Och DESSUTOM gör vi av med 20 kubikmeter lösved.... och har man skog själv så är det tämligen billigt när man gör allt arbete själv och har bra redskap så blir det ett sant nöjde. Men det året vi inte hinner eller inte kan elda.... kommer det att gå att bo i huset utan att ha full tillskott på dygnet runt.

Efter ha kollat upp vad alla medlemmar på detta forum har för anläggningar och vad ni säger själva så verkar jag inte bara ha en underdimensionerad anläggning utan väldigt underdimensionerad. Jag känner mig snudd på dum som inte grävde djupare i ämnet när det skulle beställas men man skulle ju bygga ett hus också.

Dimensionering

SÃ¥ vad ligger till grund till denna dimensionering... jo IVT....
De fick ritningar pÃ¥ huset, och pÃ¥ slingor, sÃ¥ de visste exakt hur golvvärmen var och vilka flöden uponor hade räknat ut, dessutom visste de vart i landet det skulle ligga, samt husets storlekt och utformning med mängden stora fönster. Och de tyckte att HTC7 skulle räcka utmärkt för detta. Det de inte visste var att huset skulle ha 2 st öppna spisar och det är väl en himla tur det annars hade de väl rekommenderat htc5   fiR:
Man litade tyvärr pÃ¥ IVT och har fÃ¥tt den uppfattningen tack vare detta forum att de har en tendens att underdimensionera.... vilket är synd dÃ¥ de verkar vara bra grejjer i övrigt. Skall även ta kontakt med dem IGEN dÃ¥ detta är snudd pÃ¥ bedrägeri tycker jag  knUp

Inställningar och värden idag (Värmepump installerad dec 2003)

Värmekurva: 6.0 (!)

Drifttider: VP 11885 timmar, TS 2836 timmar.

Fördelning: VP: 31% VV / 69% RAD - TS: 15% VV / 85% RAD

2.2 VV-Spets: 0 Dag < --  Sc:,h
2.3 VV-Temp: 51
2.4 VV-diff: 5,0

8.1 Tillskottstimer: 60 min
8.2 Blockerat tillskott: ej aktiv  Sc:,h
8.2.4 inställning av ramptid öppna: 20 min
8.3.5 inställning av ramptid stängda: 3 min

LARM: Dagliga larm om Hög retur VP..... beror troligtvis på hög värmekurva?

Avläsning 071121 ca 23:00

Min. i drift vid avl.   ca 10 min
Typ av drift vid avläsning   VV
GT1 Retur RAD (frÃ¥n - nuv)   37,2 - 26,5
GT2 Utetemp.   4,6
GT3 VV-temp (börv. - nuv.)   51,0 - 54,0
GT6 Kompressor   82
GT8 Värmebärare ut   58,1
GT9 Värmebärare in   52,4
GT10 Köldbärare in   5,8 (+ 10m 5,0)
GT11 Köldbärare ut   3,6 (+ 10m 2.9) (alltsÃ¥ efter totalt 20 minuter drift inom parantesen)

Tankesmedja

Så hur tycker ni drifttiderna ser ut? Jag kan tycka att VP-tiden inte är så ofattbar men det är otroligt säsongsbetnonat såklart likt som fördelning mellan VV och RAD.

5 månader om året har man ju fruktansvärt hög brine.... 10-16 grader och då är det ju i princip uteslutande varmvatten den producerar och då går den ju väldigt korta tider..... till skillnad från när det behövs värme då går det tämligen ofta och vintertid går den oavbrutet tycker jag och speciellt mycket tillskott då men det är inte så sällan man ser den med tillskott på även på höstfronten.

Nu i november ligger brine pÃ¥ 5 grader och 2.9 ut.... hur normalt är det att den plockar ut 2 grader?... man kan väl säga att brine är väl överraskande bra för denna dimensionering? (veden gör sÃ¥klart mycket). PÃ¥ kalla vinterdagar sÃ¥ är det inte ovanligt att brine ligger pÃ¥ -5 in... och jag har sett den varit nere pÃ¥ -8 har jag för mig. Och dÃ¥ kanske den bara plockar knappt över 1 grad.  Och här i landet sÃ¥ blir det ju aldrig nÃ¥got snötäcke.... max 20 cm och ofta 0-5 cm och är klart att det blir kallt även en meter ner även fast det är självklart att man utarmar den värmen som finns och inte ger den chans att Ã¥terhämta sig även fast det är svÃ¥rt att göra det för markvärme? Inte som ett borrhÃ¥l direkt?

Så frågan är vad man kan göra i form av optimeringar....
Sen om det är någon idé att försöka höja brine?
Det som är positivt här är att vi är bönder... aja hobbybönder iaf och har bÃ¥de mycket Ã¥ker och grävmaskin sÃ¥ att lägga till mÃ¥nga meter till markslingan är ingen större kostnad för oss, men frÃ¥gan är om det ger sÃ¥ mycket i dagsläget? Helt klart är väl att brine blir alldels för kall när det är kall vinter... dvs 2-3 .. kanske 4 mÃ¥nader om Ã¥ret och dÃ¥ kanske 500 meter till i marken gör susen? (Orkar cirkulationspumpen det?) Och oavsett sÃ¥ mÃ¥ste vi byta vp nÃ¥gon gÃ¥ng i framtiden för jag har fÃ¥tt intrycket att när den gÃ¥r som den gör nu sÃ¥ gÃ¥r den sönder snabbare? sÃ¥ om den gÃ¥r sönder om 10 Ã¥r sÃ¥ sätter man in en ... 12 kw istället för 7... eller kanske ännu mera? det är ju skönt att slippa tillskott för elen lär ju bli svindyr i framtiden för nÃ¥gra av er verkar ju i princip aldrig behöva tillskott. Dessutom sÃ¥ är det ju inte säkert att man har tillgÃ¥ng till grävmaskin dÃ¥ och det mÃ¥ste göras sÃ¥ det borde väl göras oavsett? SÃ¥ den delen blir ju bara dyrare med tiden.  Thumbsup

Alternativet är att lägga pengarna på någon form av solfångare för att höja brine men jag har fått intrycket att när man verkligen behöver höjd brine är när solen lyser som mest med sin frånvåro? Är mitt resonemang rätt? Och om man vill satsa på solfångare så kanske det är bättre att fokusera på VV framställning 7-9 månader om året? Men jag tror jag tar det här med solfångare i en separat tråd någon annan gång =)

SÃ¥ delkonklusion är att jag borde gräva ut markslingen med 500 meter till? kan jag förlänga varje slinga med 250 meter som redan är 250 meter.. sÃ¥ det blir 500  meter... fördelen är att jag slipper gräva och grisa ner pÃ¥ tomten utan kan hÃ¥lla mig pÃ¥ Ã¥kern istället. Är det nÃ¥gon som tycker detta är heldumt eller halvdumt, tala gärna om varför, därför vi är pÃ¥ ett forum :)

En annan sak jag borde göra är nog att skruva bort alla termostater...ja de där som sitter på plintarna på golvvärmen så alla går på fullt... sen hitta en värmekurva som passar bättre för just nu drog jag bara upp den med massa steg för det var så jäääävla kallt i huset förut.. sen kanske vrida på tillskottet så den orkar producera aktuella värmekurvan. Har ni något tips hur jag hittar rätt värmekurva på bästa sätt?

Sen undrar jag om det går att stänga av varmvattnet helt eller vad man ska göra så den verkligen prioriterar värmen istället... speciellt när man försöker hitta en bra värmekurva så den inte går in och stör husvärmen. och kan det vara en permanent lösning eller pajjar ack. tanken eller kan man "bygga om" den så den använder vvb som ackutank för på det sättet få ner antalen driftstarter så vp bara jobbar med uppvärmningen så får man kika på en annan lösning för vv....

För en tanke jag hade var att att den gÃ¥r sÃ¥ himla mycket pÃ¥ tillskott är mycket pga att den ska producera varmvatten... som härstammar ifrÃ¥n att det blir mycket VP för att nöta de sista graderna, som i sin tur sänker brine... som i sin tur sänker cop som i sin tur ökar behover av tillskott.. Och tar man bort VV produktionen sÃ¥ kanske denna dimensionering räcker för att bara värma huset med tanke pÃ¥ att det är golvvärme och lÃ¥gtempurerat....<-- men det var mest en tanke  Sc:,h

Jag tänkte beställa sånt där husdata program så jag kan logga alla temperaturer hela vintern och vart efter jag gör förändringar... det är lite jobbigt att tajma VP hela tiden... sen eventuellt så skaffar jag elmätare till VP.. och helst med S0 utgång så jag kan koppla in den till loggern och då blir det riktigt bra beslutsunderlag för framtida optimeringar och åtgärder.

Grundtanken är att under vintern optimera och komma fram till bästa lösningen och en bra beslutsgrund för kort och långsiktiga investeringar... det blir inte byte av VP eller grävning innan våren.

Nu har jag skrivit sÃ¥ mycket och det blev inte sÃ¥ kortfattat som jag hade hoppats och ju mer man skriver testo mer skriver man allt man tänker vilket leder till blafs, som nu  huvuddunk

men :)...ville också skriva så mkt som möjligt för att slippa onödiga frågor och posts.

Jag tror jag har fått med det mesta.

En annan sak också... Jag försöker ständigt se positivt även ur dåliga situaioner.... och jag kom på precis nu.. att om jag förlänger slingan.. byter ut VP...så får jag en VP över. för vi har nämligen ett gästhus/kontor på ca 100 kvm som sitter ihop med maskinhall och verkstad (kalla) med idag direktverkade el.... som är SVINDYRT... och vi har gått i luft/luft tankar men nu kanske man får en VP över och den borde väl räcka till 100-110 kvm utan prob, och så kan man slänga ut VVB från 73 typ som knappt blir varm längre. Hur lång slinga bör jag då ha till en 7a som ska värma 110 kvm räcker det med enkelslinga ?.. och då ska det blir radiatorer modell lågtemp... dvs stora och tjocka och vet ni ungefär vad det skulle kosta till 110 kvm och 8 fönster.. (el-golvslinga i hallen) Och kan man montera rör själv? För om köpte man bara hårdvara så är det ju inga problem... det är ju installatörer som kostar så våldsamt mycket pengar idag...

Detta är mest en parantes och bör inte påverka det verkliga uppdraget "optimering och diagnostik" :)

Jag vill tacka alla i förhand som läser och vill hjälpa mig.... ;D











« Senast ändrad: 22 november 2007, 05:10:43 av StefanP »
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2007, 05:41:18 »
Hej StefanP!

Läste precis igenom din tråd och tror det första du måste göra är att öppna alla termostater på fullt och sedan sänka värmekurvan. Har du nån strypning på slingorna så se till att dessa är fullt öppna till att börja med. Om du har en temp på 58 ºC ut på VB och har golvvärme låter inte riktigt sunt för golven/slangen. Låter som att du har strypt hela värmeslingan samtidigt som du höjt värmekurvan så pass mycket att pumpen skickar ut för hög värme och att du som sagt strypt ner alla termostater för att inte få brännheta golv?

Men jag är ingen expertis på detta som så många andra på detta forum är så du får säkert en massa andra bra tips!
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2007, 05:53:09 »
Hej StefanP!

Läste precis igenom din tråd och tror det första du måste göra är att öppna alla termostater på fullt och sedan sänka värmekurvan. Har du nån strypning på slingorna så se till att dessa är fullt öppna till att börja med. Om du har en temp på 58 ºC ut på VB och har golvvärme låter inte riktigt sunt för golven/slangen. Låter som att du har strypt hela värmeslingan samtidigt som du höjt värmekurvan så pass mycket att pumpen skickar ut för hög värme och att du som sagt strypt ner alla termostater för att inte få brännheta golv?

Men jag är ingen expertis på detta som så många andra på detta forum är så du får säkert en massa andra bra tips!

Ja det är helt sinnessjukt allt ihopa... dessutom bör jag nog serva maskinen rent allmänt... aldrig gjort, kolla nivåer, lufta och ha sig.... det var dessutom helt tomt i expansionskärlet till KB och jag hittade någon ventil som jag pilla på den i en halv sekund och plötsligt var den fylld till 20% vi får väl se om det larmar sen, pillar hellre på datorn när man kan trycka ctrl+z :).. ja GT1 visar en tämligen normal retur på RAD tycker jag.... och jag kände samtidigt på en av tre plintar som sitter i köket och den var rumsvarm.... både in och ut...så jag fattar inte vad värmen tog vägen, fast nu kom jag på att den producerade VV ... dvs VB gick inte ut till RAD utan bara till vv.. kan det vara svaret i detta fall?

fast jag vet att jag har sjukt hög värmekurva iaf... jag ska plocka bort alla gröna automatventiler imorgon om jag lyckas somna någon gång :P

hej hopp
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2007, 06:32:36 »
Vet du om det sitter en bypassledning i ditt system?
En bypass har man (som regel) om det sitter extern cirkpump monterad (utanför själva värmepumpen).

Öka tillskottstimern till 120 minuter, i ett så stort hus kan du få eltillskott även om det egentligen inte behövs om du har den inställd på 60 minuter.

Kanske du skulle kunna bifoga några bilder på själva centralerna så man kan se hur rördragningen är gjord.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2007, 08:27:19 »
Hej StefanP. När du tittade på pumpen och skrev ner värdena gick nog pumpen mot varmvatten, alltså inte mot radiatorerna, därav den höga framledningen respektive returledningen.

Sen att det skiljer 10 grader mellan från och nuvarande värde på GT1 är lite oroväckande, kan det vara någonting med växelventilen?
Att den inte går in respektive ut som den skall vid dom olika drift moment.

Kan du titta en gång till när pumpen går mot radiatorerna så får du nog bättre värden för felsökning.
Hög retur beror på att pumpen slår av när returen (GT9) kommer upp i 47-48 grader. Det kan bero på givarfel.

Det blir mycket att skriva men vi börjar här..

Det skall nog gå att lösa detta, men det krävs att du ger oss info när du är behöver det.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #5 skrivet: 22 november 2007, 08:54:12 »
Vet du om det sitter en bypassledning i ditt system?
En bypass har man (som regel) om det sitter extern cirkpump monterad (utanför själva värmepumpen).

Öka tillskottstimern till 120 minuter, i ett så stort hus kan du få eltillskott även om det egentligen inte behövs om du har den inställd på 60 minuter.

Kanske du skulle kunna bifoga några bilder på själva centralerna så man kan se hur rördragningen är gjord.

Nu är det ännu mer skumt... det finns ju ingen inomhustempgivare till den här så den kan omöjligt veta vad det är för innetemperatur förutom vad den vet genom GT1. Och nu när jag "vakna" så står VP och går för fulla muggar och försöker producera värme (inte VV) och nuvärde på GT1 står på 21.9 och det är iof inte så farligt men börvärdet står på 37.

Jag gick iaf in och ändrade tillsatstimer till 120 och ändrade till 3/3.. dvs 9 kw för jag fattar inte varför den ska stå och mjäka för, om det var dumt, hojta till :)

Sen så efter 20 minuter så startar jag om VP.... ingen skillnad.... går in i handkörning, startar pump för VB... och RAD..... ingen värme i framledningen ut till RAD.. som jag känner med handen på... känns kall...... men vid det här laget så borde det väl komma värme?... aja jag gick ut i värmeinställningar och drog på högsta värmekurva, 10. Nu tycker jag att den borde pumpa ut värme..... det vill nu ha 45 grader typ på GT1 men det kommer fortfarande inge värme i framledning alls och det borde det väl göra?

Jag går in i meny för handkörning och kör igång pump för VB och RAD.... sen så leker jag lite med växelventilen ... och då blir ju tillsatsröret väldigt varmt.... men inget i framledning..... så stänger jag av den efter några minuter och då blir det varmt i framledningen i ungefär 10 sekunder sen blir det svalt igen....

Jag tror det är fel någonstans förutom alla andra "fel"..... ?

Som sagt, den är aldrig servad och om det är något som har hängt sig?

Nu fick jag precis fram manualen så nu ska jag kolla det men tipsa gärna.

Dessutom har jag tagit bilder så de kommer upp inom kort, och jag tror jag har bypass, se bilderna snart.. men bypass är isf också kall.... tomte::

Hej StefanP. När du tittade på pumpen och skrev ner värdena gick nog pumpen mot varmvatten, alltså inte mot radiatorerna, därav den höga framledningen respektive returledningen.

Sen att det skiljer 10 grader mellan från och nuvarande värde på GT1 är lite oroväckande, kan det vara någonting med växelventilen?
Att den inte går in respektive ut som den skall vid dom olika drift moment.

Kan du titta en gång till när pumpen går mot radiatorerna så får du nog bättre värden för felsökning.
Hög retur beror på att pumpen slår av när returen (GT9) kommer upp i 47-48 grader. Det kan bero på givarfel.

Det blir mycket att skriva men vi börjar här..

Det skall nog gå att lösa detta, men det krävs att du ger oss info när du är behöver det.

Ja som jag skrev i tidigare inlägg och i första inlägget under avläsning sÃ¥ stod det "Typ av drift vid avläsning   VV"

Men jag förstÃ¥r att det är svÃ¥rt att se skogen för alla träd  :D

Men som sagt... med tanke på vad jag kom fram till nyligen enligt ovan så kan jag helt klart hålla med om växelventilen, jag antar att det är den man kan ändra via servicemenyn du menar som jag testade nyss och innebar att den rörde ju sig och så men det kommer aldrig någon temp i framledning förutom viss spridning via kopparen i sig.

Men nu står den och går för fullt så jag ska läsa av värderna igen och skicka upp bilderna så återkommer jag snart.
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #6 skrivet: 22 november 2007, 09:29:20 »
Det finns en liten spärr på motorn till trevägsventilen, ansätt spärren och vrid på motorn så kan du plocka bort den.
Prova sedan manuellt att trycka in ventilaxeln och se om den fjädrar ut på ett bra sätt, kärvar den kan du prova smörja med lite symaskinsolja och motionera den tills den går lätt.

Det kanske löser dina problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #7 skrivet: 22 november 2007, 09:30:37 »
Nu gillade inte forumet mina 3.2 mb bilder och har nyinstallerad dator så jag har inte hunnit installerat något bildprogram men det kommer snart. Så länge laddar jag upp på min egna webserver och direktlänkar... 3.2 mb styck så det borde inte ta så lång tid då jag har ett seriöst webbhotell, - loopia.


Gjorde iaf en avläsning precis efter den har stått och brummat i en trekvart....dock så hade den värmt upp varmvattnet en kvart innan men dessa siffror bör vara ganska tillförlitliga

(värmekurva 10 bara för att få fart på den men det blev ingen skillnad)

GT1 47,4 - 21,8
GT2 4,4
GT3 51 - 51,9
GT6 52,4
GT8 28,2
GT9 23,2
GT10 2,9
GT11 0,4

Tokstora bilder hitta ni här så länge...

http://someday.se/files/IMG_2937.JPG
http://someday.se/files/IMG_2938.JPG
http://someday.se/files/IMG_2939.JPG
http://someday.se/files/IMG_2940.JPG

 ::)

Hur som helst så undrar jag vart all effekt tar vägen då VV är varmt och RAD framledning är sval....

Och en kvart innan så slog den om från VV prod till RAD och då blev det en puls på 10 sek på framledningen då det var varmt men sen svalt igen så det verkar vara något ventilfel?

Nu ringde jag IVT och frågade hur de kunde förslå en C7 och han jobbade ju inte kvar men han på IVT sa att jag borde ha 15 kw på en gång.... och det stämmer med en beräkning av wirsbo som gjordes innan plattan blev gjuten som jag hittade för någon timma sen och där står det beräknat 15 kw värmeåtgång.... det står dock inte under vilka omständighter.... tänkte ringa och fråga dem.

på återseende
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #8 skrivet: 22 november 2007, 09:41:14 »
För nåt år sedan räknade nog IVT som regel med 50% effekttäckning, det gjorde även många andra.
Numera räknar de flesta med lite högre effekttäckning, kanske ca 55-65%.
Själv anser jag att det mest ekonomiska är en dimensionering ppå 65-75% effekttäckning, i alla fall så länge man klaras sig med ett borrhål.

Att det blir kallt 10 sekunder efter växling beror på att det är kallt vatten som kommer från golven, även om värmepumpen värmer så värmer den bara upp vattnet med några grader, ca 4-7 grader uppvärmning är normalt, efter en tid ökar returtempen (när det "varmare" vattnet gått ett varv i systemet) och då också framledningstempen.

Du kan kolla hur hög deltaT du har mellan fram och returledning när den går mot värmesystemet, rapportera det åt oss, det kan hjälpa.
« Senast ändrad: 22 november 2007, 09:43:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #9 skrivet: 22 november 2007, 09:53:01 »
För nåt år sedan räknade nog IVT som regel med 50% effekttäckning, det gjorde även många andra.
Numera räknar de flesta med lite högre effekttäckning, kanske ca 55-65%.
Själv anser jag att det mest ekonomiska är en dimensionering ppå 65-75% effekttäckning, i alla fall så länge man klaras sig med ett borrhål.

Att det blir kallt 10 sekunder efter växling beror på att det är kallt vatten som kommer från golven, även om värmepumpen värmer så värmer den bara upp vattnet med några grader, ca 4-7 grader uppvärmning är normalt, efter en tid ökar returtempen (när det "varmare" vattnet gått ett varv i systemet) och då också framledningstempen.

Du kan kolla hur hög deltaT du har mellan fram och returledning när den går mot värmesystemet, rapportera det åt oss, det kan hjälpa.

Vad menar du med effekttäckning?

Jag pratade med IVT om reklamation, nja men försöker fÃ¥ en ny VP till  jäkligt bra pris, fÃ¥r se hur det gÃ¥r..... men dÃ¥ frÃ¥gade jag om det här och han menade att pumparna gick för snabbt och att den inte orka att höja temperaturen.... bÃ¥de cirkpumpen utanför och inne vid kompressorn stod pÃ¥ högsta läge... tre..

Och vilket DeltaT menar du? fram och returledning på RAD har samma temp... jag tycker den borde hinna värma upp vattnet någon grad innan den skickar ut den sen är det väl självklart att golvet kyler den den graden på momangen..... eller hur man vill se på det...

hjälpte bilderna?

vad gör bypass egentligen? om alla termostater är avstängda eller? så det inte .... nej jag fattar inte...

sorry att bilderna var stora och på fel ledd men hoppas det hjälpte iaf..

flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3396
  • Karma +4/-7
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #10 skrivet: 22 november 2007, 10:08:42 »
Tycker du är pÃ¥ tok för tidigt ute och talar om reklamation och utbyte av pump...  även om din pump är lite klen, sÃ¥ är det ju ingen katastrof...  Men jag tycker du pillar lite mycket med pumpen utan att riktigt förstÃ¥ hur det hela hänger ihop...  lÃ¥t nu de som är bra pÃ¥ det här leda dig rätt och ta inte allt för mycket egna initiativ under tiden, dÃ¥ är det svÃ¥rt för andra att dra nÃ¥gra slutsatser...  Om de sedan inte lyckas fÃ¥ ditt system att fungera pÃ¥ ett tillfredsställande sätt kan du ju börja fundera pÃ¥ byte av pump.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #11 skrivet: 22 november 2007, 10:19:53 »
Som jag tyder bilderna verkar du ha en bypassledning, sätt den interna cirkpumpen på läge 1 och den externa på läge 3, det bör garantera dig ett högre flöde i "radiatorkretsen" än i den interna.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #12 skrivet: 22 november 2007, 10:21:16 »
Tycker du är pÃ¥ tok för tidigt ute och talar om reklamation och utbyte av pump...  även om din pump är lite klen, sÃ¥ är det ju ingen katastrof...  Men jag tycker du pillar lite mycket med pumpen utan att riktigt förstÃ¥ hur det hela hänger ihop...  lÃ¥t nu de som är bra pÃ¥ det här leda dig rätt och ta inte allt för mycket egna initiativ under tiden, dÃ¥ är det svÃ¥rt för andra att dra nÃ¥gra slutsatser...  Om de sedan inte lyckas fÃ¥ ditt system att fungera pÃ¥ ett tillfredsställande sätt kan du ju börja fundera pÃ¥ byte av pump.


Nej nej det är mest för min baktanke... får jag en ny maskin till ett jäkligt bra pris.... om de nu skulle ha skuldkänslor så får jag en VP över som jag kan sätta i andra kåken så jag slipper ha el-uppvärmning där.

Tjao jag pillar väl inte så mycket..... skulle ju ta bort att termostater och sen ville jag bara ha igång så den började köra ut värme i systemet så jag vet att det är flöde i alla slingor...

Eller vad är det jag pillar på?
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #13 skrivet: 22 november 2007, 10:22:11 »
Som jag tyder bilderna verkar du ha en bypassledning, sätt den interna cirkpumpen på läge 1 och den externa på läge 3, det bör garantera dig ett högre flöde i "radiatorkretsen" än i den interna.



Japp fixar det på en gång.... ska vi se om det orkar värma upp då :)
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #14 skrivet: 22 november 2007, 10:44:49 »
Jag kan inte se bypassen någonstans Sc:,h

Men jag ser att du har en gammal honeywell vvx, dom sätter in en ESBE nu för tiden som skall vara mycket bättre.
Fick många fel med den gamla.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!