Författare Ämne: Kraftigt underdimensionerad anläggning?  (läst 90457 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #15 skrivet: 22 november 2007, 11:18:06 »
Jag kan inte se bypassen någonstans Sc:,h

Men jag ser att du har en gammal honeywell vvx, dom sätter in en ESBE nu för tiden som skall vara mycket bättre.
Fick många fel med den gamla.

Jaha, fast jag vet ju inte om det är fel på den, för tidigt att säga.

Bypassen sitter väl brevid det röda expansionskärlet... det ser nästan ut som röret går in i expansionskärlet men det är bara isoleringen som sticker ut lite extra.



okej lite updates.... läste ju av 09:15 sist och hade ju höjt tillsatstimern som rickard sa, samtidigt som jag höjde till full effekt pÃ¥ tillskottet.... dvs 3/3.  SÃ¥ efter tvÃ¥ timmar och utan VP hade nÃ¥tt Börvärde sÃ¥ hoppade tillskottet igÃ¥ng pÃ¥ 100% 3/3.... Dock när jag skulle läsa av sÃ¥ ville den bumpa upp värdet pÃ¥ GT3.... men nu har det gÃ¥tt 30 minuter sÃ¥ nu tänkte jag läsa av den igen

Avläst 11:10

Värme
GT1 31,1 - 22,9
GT2 4,5
GT3 51,0 - 55,8
GT6 55,8
GT8 37,8
GT9 24,5
GT10 2,1
GT -0,1


Nu verkar det som att framledningstempraturen till RAD har ökat två grader enligt tempraturmätaren som sitter på röret.... och returen har också ökat en grad....

Så fullt tillskott och 2 grader brine.... borde väl ge COP på runt 3?... så jag borde väl ha 6-7 KW på VP plus tillskott 9 kw... så 15-16 kw ut nu och så små förändringar, hur kommer det sig?

Naturligtvis så är ju alla slingor fullt öppna nu, brukar normalt sett vara mer strypta pga kallare i ett sovrum, väldigt kallt i vardagsrummet... och mycket eldande i hallen som håller termostaten på OFF så det är ju lite mer åtgång nu. .

Men jag tycker att framledningstempen borde vara högre? sen får gärna returen vara iskall för mig så länge?.... tänker jag helt fel? eller borde jag ge det mer tid.... det är ju inte så kallt ute ändå..
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #16 skrivet: 22 november 2007, 12:00:32 »
Kurva 6.0 i ett nybyggt hus med golvvärme är helt fel oberoende av vilken effekt pumpen har. Har själv just nu 4.0 inställt i ett hus med radiatorer.

Räknade lite pÃ¥ värdena. Pumpen gÃ¥r ca 3000 h/Ã¥r. Det är inte mycket, en normalt dimensionerad pump gÃ¥r 3500 -4000 h/Ã¥r. Rätt mycket tillsatsvärme, ca 4000 kWh/Ã¥r som till största delen gÃ¥r till radiatorna. Det är precis som om ni inte eldar när det är som kallast ute utan dÃ¥ gÃ¥r tillsatsen in i stället. Skulle vilja säga att problemet är inte att pumpen gÃ¥r för mycket, den gÃ¥r för lite. 9 kW tillsats som gÃ¥r in när det är 4,5 grader ute är helt fel.  I och med att IVT reglerar pÃ¥ returtemperaturen kan det hända tillsatsen gÃ¥r in för snabbt och sedan stannar kompressorn när returtemperaturen blir för hög men det bör bara kunna hända när vattenvolymen är stor. Prova med att ställa upp tillskotttimern till 180 minuter.

-5 grader in på köldbäraren vintertid är lågt med tanke på effektuttaget, ca 10 W/meter slinga. Finns det någon med erfarenhet av vad som är rimligt i mellansverige? Så låg temperatur in gör att pumpens effekt sjunker med 20-30 % jämför med märkvärdet.

Kör köldbärarpumpen ca 10 minuter utan att kompressorn går (står i manualen vilken meny det är). I idealfallet skall GT10 och 11 blir lika, i praktiken får man reda på hur mycket man skall korrigera avläst differens med för att få korrekt värde.
« Senast ändrad: 22 november 2007, 14:42:26 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #17 skrivet: 22 november 2007, 14:03:07 »
För att börja i någon ända.

Kurvan är för hög för golvvärme.
Sänk kurvan till 2-3 eftersom du har i huvudsak golvvärme. Sedan får du höja finjusteringen till kanske 4-5 för att få lagom temp.

Såg att du har VVC-cirkulation på en av bilderna vilket får tempen på varmvattnet att sjunka väldigt snabbt event kanske det är någon handukstork/badrumsgolv. Följden kan bli att värmepumpen gång på gång höjer tempen på varmvattnet de sista graderna med dålig Cop och eltillskottet går in i onödan. Fabriksinställningen på maskinen är att vid behov går den 30min till varmvattenberedaren och 20 min till rad/huset. Följden blir i vissa fall att hus/radtempen rasar och inte orkar upp ens med el-tillskottet på.
Lösningar kan vara att öka diffen (2.4) (skillnad mellan till och frånslag) på varmvattnet men obs varmvattentempen (2.3) måste då sänkas. Sänka flödet så mycket det går på VVC-cirkulationen alternativt stänga den. Ändra tiderna på gångtiderna för fördelningen i gångtid mellan hus/rad och varmvattenproduktion.

Cirkulationspumparna interna och yttre hade du redan fått tips om att titta på, eltillskottet kan gått stå på 2/3 som jag tror räcker för dig.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #18 skrivet: 22 november 2007, 14:38:17 »
Ett litet stickspår från en som inte kan något om IVT.
Jag tittade på bilden IMG_2937.JPG. Om den vita plastburken i bilden är expansionen för brine och om den som det ser ut för mig är ansluten i toppen i stället för i botten kan jag inte förstå hur den är tänkt att fungera. (Eller finns det något stigarrör integrerat i plastburken)
Jag förstÃ¥r inte hur man med ett sÃ¥dant montage överhuvudtaget kan kontrollera att brinecirkulationen är fyld?  ???
« Senast ändrad: 22 november 2007, 14:56:08 av Farbror Sven »
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #19 skrivet: 22 november 2007, 14:55:14 »

vad gör bypass egentligen? om alla termostater är avstängda eller? så det inte .... nej jag fattar inte...



När termostaterna stänger och flödet i radiatorkretsen minskar kan det bli flöde åt fel håll i bypassen. Varmt vatten förs då direkt tillbaka till pumpens inlopp. Ger dålig COP och sänker pumpens värmeeffekt.

Har det aldrig varit problem med att pumpen har stannat pga för hög returtemperatur? Men det kanske aldrig blir något larm då utan den går igång igen efter ett tag. Har aldrig råkat ut för detta så jag vet inte.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #20 skrivet: 22 november 2007, 15:12:53 »
Med by-passen så stiger tempen och maskinen stannar larmar och startar om som du kommit fram till. Thumbsup

Utan by-pass skulle maskinen löst ut på högtryck med samma scenario. Eftersom det varit problem med dålig temperatur inne så är det första man misstänker inte termostater som stryper flödet. Givetvis kan de vara felkopplingar och annat strul med dem också. ::)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #21 skrivet: 22 november 2007, 15:26:45 »
Hej igen, somnade till ett par timmar

Pumpen har gått oavbrutet nu med fullt tillskott.

Senaste värden är

071121 - 16:10

drift: värme
gt1 28,4 - 24,5
gt2 5,2
gt3 49,3
gt6 57,8
gt8 43,6
gt9 26,2
gt10 1,8
gt11 -0,3

värmekurva är nu 2,5

Det går ju dagliga larm om hög retur på VP. men har ju legat på värmekurva 6. Och det har inte löst ut idag.

Så varför kommer den inte upp i temp, fullt flöde i alla slingor, det är totalt 200 liter i alla rör i golven. Vi eldar ingenting nu...... Jag förstår att det tar tid men tycker att vid... 6+9 ..15 kw borde väl göra så det händer lite mera för det är ju inte direkt kallt ute och brine-värderna ser ok ut?


ska det sitta termostat på bypass? nu är ju de rören också kalla så det borde inte vara problemet? men vart tusan sitter den termostaten.

Ett litet stickspår från en som inte kan något om IVT.
Jag tittade på bilden IMG_2937.JPG. Om den vita plastburken i bilden är expansionen för brine och om den som det ser ut för mig är ansluten i toppen i stället för i botten kan jag inte förstå hur den är tänkt att fungera. (Eller finns det något stigarrör integrerat i plastburken)
Jag förstÃ¥r inte hur man med ett sÃ¥dant montage överhuvudtaget kan kontrollera att brinecirkulationen är fyld?  ???

expansionskärlet för brine är ansluten både i botten och toppen.

Har ingen handdukstork

Så skall jag sänka VV till? och diffen till? står ju på 51 och 5 nu...

Problemet är att jag ska iväg nu ett tag... så får testa KB senare.....
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #22 skrivet: 22 november 2007, 15:36:46 »
25 000 kWh el per år var det. 3000 timmar pump à 2,5 kW blir 7500 kWh. Till det kommer 4200 kWh tillsatsel, tillsammans 12 000 kWh. Det blir 13 000 kWh till hushållsel och golvvärmen i badrummet. Om förbrukningen av hushållsel är normal blir det en massa el till badrumsgolvet. Skulle undersöka förbrukningen där lite närmare.

Antar att maskinhall och kontor går på separat mätare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #23 skrivet: 22 november 2007, 15:43:17 »

Det går ju dagliga larm om hög retur på VP. men har ju legat på värmekurva 6. Och det har inte löst ut idag.


När pumpen stannar dröjer det 20 minuter (har jag för mig) innan den kan starta igen. Stannar den hela tiden blir det inte mycket till värmeproduktion.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #24 skrivet: 22 november 2007, 15:45:47 »
Ok.

Kolla om du kan höja den externa cirkpumpen något steg, som det ser ut just nu cirkulerar det åt fel håll i by-passen. Eftersom det är ett golvvärmesystem så är det segt att höja tempen så det är inget onormalt.

Testa att ändra varmvatteninställningen.
2.3 från 51 till 48,5
2.4 från 5 till 10
Båda inställningarna ger samma stopptemp, nämligen halva diffen (2.4) + börvärdet 2.3 mätt på returen GT9. Fördelen kan bli att den inte går över och gör varmvatten så ofta. Alltså tempen i beredaren sjunker längre ned innan den startar igen. Nackdelen kan bli att varmvattnet inte räcker till så bra.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #25 skrivet: 22 november 2007, 15:57:30 »
Låg temperatur på köldbäraren, 1,8 grader in, om man jämför med vad andra rapporterar just nu. Tom i Norrbotten är det högre värden för någorlunda jämförbar anläggning. Undrar om det är cirkulation i bägge slingorna.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #26 skrivet: 22 november 2007, 16:27:38 »
Läge för en logger...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #27 skrivet: 22 november 2007, 17:35:01 »
Din returgivare gt1 visar 2 grader lägre än gt9 värmebärare in.
Vp larmar hög retur när det skiljer 12 grader mellan retur och värmebärare ut, byt den
Men jag tror att din vp behöver en service som det låter också.
Ring till IVT´s serviceombud och be dem byta givaren eller givarna detta går på försäkringen, stanna hemma och fråga ombudet det du vill ha reda på samt be honom kolla upp växelventil och ev bypass m.m
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #28 skrivet: 22 november 2007, 19:00:22 »

Vp larmar hög retur när det skiljer 12 grader mellan retur och värmebärare ut, byt den

Är det inte 48 grader in som gäller för stopp? Drar man på med 15 kW måste det nästan bli mer än 12 graders skillnad utan att det för den skull är något konstigt. Man brukar rekommendera 7-10 graders differens på varma sidan. Med en pump på 7 kW blir det mer än 1 grad per kW tillförd effekt. 17,4 graders differens med 15 kW låter därför helt normalt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Kraftigt underdimensionerad anläggning?
« Svar #29 skrivet: 22 november 2007, 22:34:28 »
Välkommen till htc7 klubben, med en sån pjäs behöver man ingen kyla på sommaren man blir tillräckligt avkyld på vintern, vilket kanske är bra då jag läst att det är dyrare att kyla än värma, iallafall min är installerad samtidigt som din men har snart 17000 drifttimmar och ca 2000 tillskotts timmar, jag bor långt söderut ungefär 10 mil från helsingborg. Jag kommer följa tråden med stort intresse. Om din är som min så spelar kurvan ingen roll då den ändå aldrig når stoptemperatur så den hade jag sänkt och precis som nämnts innan så är ett större vv intervall bra. Personligen har jag nu tagit i med hårdhandskarna och helt enkelt blockerat tillskottet, det är kanske värt att pröva för dig och kolla vad temperaturen inne blir då du hade mycket tillskott på relativt lite drifttid, kanske fördelningen blir bättre.
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!