Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket kan man avlufta kärlet pÃ¥ brinekretsen?  (läst 10931 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
Har noterat att nivån i kärlet sjunkit lite och att det skvalar och porlar lite lätt från brinerören i pannrummet. Stängde kranen under kärlet och avluftade via säkerhetsventilen några gånger, men snart slår brinevätskan i taket på kärlet! Ska jag skruva av ventilen på kärlet och tappa av lite brine och fortsätta att avlufta med jämna mellanrum?

Det skvalar mindre vartefter jag luftar. Har också rensat smutsfiltret mellan avsticken och med kranarna och brinepumpen stängd.
Kan man avlufta på detta sätt hur länge som helst, utan att tappa trycket i kretsen? Slingan ska väl ha ett minimitryck och ett maxtryck för att VP ska gå optimalt!? Kommer detta luftande sluta med att pressostaten löser ut och brinekretsen måste trycksättas igen? Sc:,h 

« Senast ändrad: 18 februari 2006, 12:56:54 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hmmm.... Sc:,h

Jag förstår inte riktigt.

Stänger du under kärlet och av luftar kärlet?

Eller sitter säkerhetsventilen nån annan stans?

Sitter expansionskärlet högst på brinekretsen eller går ledningarna högre än kärlet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Om pumpen är högsta punkt sÃ¥ behövs inget tryck i systemet om du känner att du behöver tryck kan du själv pumpa upp det med kb pumpen. plastkärlen som medföljer är  avseda som nivÃ¥ kärl och inte tryck kärl dÃ¥ hadde dom hafft gummiblÃ¥sa! Har du frikyla sÃ¥ kan du ersätta plastkärlet med ett riktigt tryck kärl och dÃ¥ mÃ¥ste man använda typ provtryckningslÃ¥da för att fÃ¥ upp trycket. :). SÃ¥ länge du har nivÃ¥ i plastkärlet sÃ¥ kommer luften ut av sig själv se bara till att stänga till kärlet när du fyller pÃ¥ annars blir det sÃ¥ blöt och frestande doft frÃ¥n golvet *roflmao* *roflmao* ;D
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket kan man avlufta expansionskärlet på brinekretsen?
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2006, 09:41:39 »
Jag hade samma fenomen när jag hade mycke luft i slangen.
 
Halva övertrycket i slangen = dubbla luftvolymen.

Öka trycket lite så sjunker nivån.
Om du tappar av brine nu så måste du fylla på den igen när luften börjar försvinna.

Jag var tvungen att lufta genom att släppa en koppling på utgående litegran.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
 Sc:,h Det är naturligtvis ett nivÃ¥kärl, med säkerhetsventil.

Hmmm.... Sc:,h

Jag förstår inte riktigt.

Stänger du under kärlet och av luftar kärlet?

Eller sitter säkerhetsventilen nån annan stans?

Sitter expansionskärlet högst på brinekretsen eller går ledningarna högre än kärlet?
 
Jag brukar stänga kranen under kärlet och lufta via säkerhetesventilen i toppen, då höjs ju nte brinenivån så dramatiskt i kärlet varje gång man öppnar säkerhetsventilen och luftar av. Kärlet är högsta punkten på brinekretsen.

Om pumpen är högsta punkt så behövs inget tryck i systemet om du känner att du behöver tryck kan du själv pumpa upp det med kb pumpen.... Så länge du har nivå i plastkärlet så kommer luften ut av sig sjävl


Har en nivåskillnad mellan VP och brinerören. Brinerören går 40 cm över ingående kopplingar på VP, en stigning när slangarna kommer in genom källarväggen och en vid pumpen. Om jag förstår Overlander rätt, så kommer VP att larma om tryck och flöde är för lågt och att kärlet inte ska vara för fullt? Luft som vill ut ska kunna stiga upp i kärlet.
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket kan man avlufta kärlet på brinekretsen?
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2006, 13:02:26 »
Det enda som händer när du gör på det sättet är att du släpper på trycket.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Hur mycket kan man avlufta kärlet på brinekretsen?
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2006, 15:13:52 »
Okej,
jag ger mig, avluftning verkar inte vara någon het tråd.

Det kanske inte behöver avluftas mer.

Chattade med JUKEBOX och han har också lite porlande ljud i brinerören. Det ska nog vara så. Värdena är bra på brinediffen: 2 -3 grader och flödet verkar okej.

Jag kommer att hålla fingrarna borta från säkerhetsventilen!

Vad ska man pilla på nu då? Det är för lite att skruva på i styren! Jag kanske bygger in en timer för VV-produktionen direkt i styrenheten, bara för att ha nå´t att göra. Varmvattnet räcker ju ändå, med elpatronen avslagen.

Tack alla!

CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket kan man avlufta kärlet på brinekretsen?
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2006, 15:23:29 »
Det är nog luft i utgående slang.

Luften har ju lite problem att kunna följa med ner i djupet o upp igen för att kunna avlufta sig själv vid nivåkärlet.
 *vinkar*
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Hur mycket kan man avlufta kärlet på brinekretsen?
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2006, 15:45:26 »
FÃ¥r väl skifta faserna till brinepumpen, dÃ¥ backar väl luftbubblorna genom pumpen och upp i nivÃ¥kärlet!  ;D
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur mycket kan man avlufta kärlet på brinekretsen?
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2006, 18:53:41 »
Får väl skifta faserna till brinepumpen, då backar väl luftbubblorna genom pumpen och upp i nivåkärlet!  ;D

Skulle inte tro det ;)

/Johan

PS Om du har fall hela vägen på KB ledningen som går ner i brunnen kan du stoppa brinepumpen under någon timme. Då kanske luften stiger tillbaks till nivåkärlet.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket kan man avlufta kärlet på brinekretsen?
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2006, 11:44:08 »
  ;D


/Johan

PS Om du har fall hela vägen på KB ledningen som går ner i brunnen kan du stoppa brinepumpen under någon timme. Då kanske luften stiger tillbaks till nivåkärlet.
Citera

Skulle inte tro det heller *roflmao*

Luften måste ju slingra sig igenom pumpen isåfall.


Sätt en luftnippel efter pumpen.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Hur mycket kan man avlufta kärlet på brinekretsen?
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2006, 09:26:58 »
Min granne försökte många fåfänga knep för att få tyst på KB-pumpen.
Sedan han installerat en mikrobubbleavskiljare tog det ett par veckor.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Hur mycket kan man avlufta kärlet på brinekretsen?
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2006, 21:24:32 »
Chattade med JUKEBOX och han har också lite porlande ljud i brinerören. Det ska nog vara så. Värdena är bra på brinediffen: 2 -3 grader och flödet verkar okej.

Jag kommer att hålla fingrarna borta från säkerhetsventilen!

Jag skulle nog säga att så skall det INTE porla i brinerören... Har dock inget förslag på hur du skall lufta dessa. Men om det ite är för längesedan du unstallerade prata med installatören (eller gjorde du allt själv? ).

Och det är nog bra att hålla fingrarna borta från säkerhetsventilen :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Hur mycket kan man avlufta kärlet på brinekretsen?
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2006, 21:46:55 »
ME

olika bud alltså, lite porlande ska man inte acceptera. Pratade med installatören i tisdags, han påstod att det är mikrobubblor som gör så skön musik, bör försvinnna. Vi kör två veckor till enligt honom, sen är han beredd att komma och lufta ur brinekretsen om det inte har tysnat! Jag ger mig inte!!!!!!!!!!
« Senast ändrad: 24 februari 2006, 21:50:00 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur mycket kan man avlufta kärlet på brinekretsen?
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2006, 00:27:27 »
Vi har inte ett porlande ljud men väl ett skvalande ljud, som jag tolkar som turbulens i slangarna.

NivÃ¥n ligger mitt i kärlet och har inte rört sig pÃ¥ 3 Ã¥r. Man fÃ¥r väl vara nöjd  :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!