Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta Luft/Luft med dir.el mot Bergvärme  (läst 3987 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Laserlars

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Byta Luft/Luft med dir.el mot Bergvärme
« skrivet: 11 mars 2011, 17:25:52 »
Goddag Forumet,

Min undran är om någon har erfarenheter kring att byta Luft/Luft med direktverkande el mot en bergvärme-pump.
Hur pass mycket besparingar kan man göra på elräkningen? Eller är det helt uppåt väggarna. Tröttnar ju efter denna vinter på skyhöga-elräkninar.

Vi har en 1,5 Plans 70-tals kåk på 178 kvm med 2-glas fönster.

Att konvertera helt till vattenburet system känns lång borta, men har kikat på luft-konvektorer. Går det att få en ok uppvärmning med hjälp av 2 luft-konvektorer och några vatten-radiatorer där det går enkelt (och snyggt) att dra rör till. Kan man kanske nyttja kattvindar för att dra fram rör på ovanvåningen?

Tacksam för all typ av info då jag är lite vilse.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Byta Luft/Luft med dir.el mot Bergvärme
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2011, 17:54:44 »
Konverterade vårt hus i Uppsala från direktel plus L/L till vattenburet med radiatorer 2004. Sänkte totalförbrukningen från över 40000 kWh/år till runt 17000.

Vi har dessutom just konverterad en gård i Dalarna, men där har jag inga förbrukningssiffror ännu. Före konvertering gjorde en ensam pensionär av med över 35000 kWh, och då var det inte fullvärmt.

Vi fick några förslag med fläktkonvektor, men jag är glad att vi inte gick på det utan konverterade fullt ut.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Byta Luft/Luft med dir.el mot Bergvärme
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2011, 18:29:19 »
Det enda jag tänker på är hur mycket isolering det finns i huset?

Det första jag skulle göra är att ta in offerter på vad det skulle kosta att byta ut fönstren samt dörrar mot ev garage och andra kallare utrymmen. Byta ytterdörr och ev altan och eller balkongdörr.

Sedan isolera vinden.

Se över vad det är för varmvatten beredare som sitter i huset.

Utloggad haddirajan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta Luft/Luft med dir.el mot Bergvärme
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2011, 19:22:34 »
Känns som fel priotitetordning att lägga massor med pengar på dörrar, fönster och isolering för att fortfarande betala 1:1 för värmen.
Om du först byter till vattenburet och bergpump så kapar du kostnader med över 70% mot tidigare. Den är det ingen annan åtgärd som slår!
Lycka till!
Installerade i första huset:
Nibe 1230-8 + ES210 VVB i östgötska Motala
Frikyla via Veneto FST 44+1.

Andra huset:
NYTT PROJEKT:
Bygger nytt hus hösten 2007, det skall bli jordvärme och en IVT 495 Twin.
Golvvärme i huset 135 kvm samt garaget 55 kvm. Ska bli kul att se vad den pallar med!
2011- IVT 495 blev dyr i drift, nu är det istället en 1235-6 och en FLM på 220 m jordslinga.

Tredje huset:
220 kvm byggt -69. Ut med vedpanna, bort med solpaneler och luft/vatten. Borrat 220m och en Nibe 1255.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Byta Luft/Luft med dir.el mot Bergvärme
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2011, 22:05:46 »
Känns som fel priotitetordning att lägga massor med pengar på dörrar, fönster och isolering för att fortfarande betala 1:1 för värmen.
Om du först byter till vattenburet och bergpump så kapar du kostnader med över 70% mot tidigare. Den är det ingen annan åtgärd som slår!
Lycka till!
Det där är frågan om hönan eller ägget. Räkna på både och är mitt råd. Isolering är bra i båda fallen (ingen VP eller VP).
Bara VP sänker kostnaderna bra men kräver större/dyrare VP anläggning. Isolering + billigare VP-anläggning kostar lite mer men spara mest.

Själv började jag med en VP dimensionerad för isolerat hus. Gav som väntat behov av tillskottsel, men efter färdigisolering så ser det bra ut. Jag startade med en årsförbrukning på 42000kWh och är nu nere på 16000. Räknar med att kapa ytterligare 2000 på treglasfönster, men där kör jag med en relativt billig hemmakonstuktion, fabrikstillverkade som visserligen är lite bättre, är alldeles för dyra. (alla värden inklusive hushållsel som är c:a 7000kWh/år)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Laserlars

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Byta Luft/Luft med dir.el mot Bergvärme
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2011, 09:41:39 »
Tack för god input.

Jag var också inne på att först minska energianvändningen genom att byta fönster och dörrar, men besparingen där i kr känns inte lika rolig som att byta till bergvärme. Ser självklart detta som ett led i processen, och jag kommer säkert göra även det om ett par år.

Då verkar det som om jag skall satsa på att konvertera fullt ut till vattenburet och skippa luftkonvektorer.

Vad är det för kostnader involverat i ett sådant projekt?

Vad kan det kosta att installera typ tio vattenradiatorer med tillhörande rördragning?
Vad kan borrhålet kosta? Och vad kostar en vettig panna.
Förstår självklart att det inte går att ge exakta priser, jag är bara ute över att få en grov bild.

Tack återigen

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Byta Luft/Luft med dir.el mot Bergvärme
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2011, 10:09:06 »
Tack för god input.

Vad kan det kosta att installera typ tio vattenradiatorer med tillhörande rördragning?
Vad kan borrhålet kosta? Och vad kostar en vettig panna.
Tack återigen

Tja!

Jag konverterade till vattenburet precis innan nyår och borrade+bergvärme.
12 rejäla element + 2 fläktkonvektorer, 10m kulvert till garage, 165m borra, Thermia 8kv värmepump:Allt i ett 'paketpris' 171K efter rot.
Borde väl bli ungefär 4K billigare per element man räkna bort, och kanske 5-10K billigare utan kulvert.

Har gjort av med mer än 5500-6000 kWh per månad de kallaste månaderna, hade 10500kwh no0vember+december, nu med värmepump 1998kWh den första månaden (och då hade vi väldigt kallt hela tiden), allt inklu HH-el.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Byta Luft/Luft med dir.el mot Bergvärme
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2011, 11:42:38 »
När jag gjorde min konvertering hade jag vattenburet i alla rum utom 4 som fick nya vattenraddar istället för el-element. Då var det möjligt att få bidrag för konvertering från direktel till vattenburet. (Bidrag till materialkostnad + ROT-avdrag). Vet inte om det gäller än. Körde det som eget race skiljt från VP installationen.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Byta Luft/Luft med dir.el mot Bergvärme
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2011, 11:47:57 »
När jag gjorde min konvertering hade jag vattenburet i alla rum utom 4 som fick nya vattenraddar istället för el-element. Då var det möjligt att få bidrag för konvertering från direktel till vattenburet. (Bidrag till materialkostnad + ROT-avdrag). Vet inte om det gäller än. Körde det som eget race skiljt från VP installationen.

Konverteringsbidraget försvann 31 dec 2010. Jag konverterade i elfte timmen...
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Byta Luft/Luft med dir.el mot Bergvärme
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2011, 22:32:14 »
Det bästa vore väl att börja med att tilläggsisolera.

Varje kW du inte förbrukar är väl en vinst?

Sedan dimensionera utefter vad ditt hus verkligen kräver. Inte tvärs om.
 

Utloggad Laserlars

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Byta Luft/Luft med dir.el mot Bergvärme
« Svar #10 skrivet: 14 mars 2011, 09:32:40 »
Utan att ha allt kött på benen, har bara gjort enkla överslagsberäkningar, men att byta fönster och altandörrar skulle kosta någonstans runt 120 000 kr.
Vad jag förstått så kanske det ger minskar elförbrukningen med ca 3000 kwh? Medans att konvertera då verkar landa på ca 170 000 i mitt fall, och den bör väl spara åtminstone 6000 kwh om jag grovräknar. Eller är jag ute och snurrar?

Om jag sedan om ett par år byter till energiglas, så kan jag ju fortfarande spara in pengarna. Jag får då en värmeanläggning med överkapacitet.
Är det stor prisskilllnad vid installationstillfället av en bergvärmepump för att få en som är lite "mindre" och anpassad för en fönsterbytt kåk?

AAKEE - Är priset som du angav på för din konvertering före eller efter konverteringsbidraget som du fick?

Utloggad 218

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Byta Luft/Luft med dir.el mot Bergvärme
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2011, 08:14:57 »
 Jag skulle räkna pÃ¥ om investeringen kommer hem pÃ¥ en tioÃ¥rsperiod. Sen har man val att göra: Lägre kostnad pÃ¥ invest. kan bli sämre komfort! Högre kostnad/mÃ¥ttlig ger en nöjdare tillvaro när anläggningen är inkörd, eller? Här i kommun sÃ¥ kunde man fÃ¥ bidrag till solvärmare pÃ¥ taket eller nÃ¥nstans Ã¥ den skulle man kunna ansluta till köldbärarsidan pÃ¥ vpn, visst men det är ju bara nonsens Ã¥ en extra utgift om den inte kan dockas in pÃ¥ varmvattnet i vpn, lite sÃ¥där fÃ¥r man nog tänka före när man ska besluta om inköp!

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Byta Luft/Luft med dir.el mot Bergvärme
« Svar #12 skrivet: 19 mars 2011, 10:26:58 »
AAKEE - Är priset som du angav på för din konvertering före eller efter konverteringsbidraget som du fick?

Rot är avdraget men inte konverteringsbidraget så det priset är som det skulle bli idag utan konverteringsbidrag.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!