Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt i huset med Fighter 1215 , 7kw  (läst 5360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke1215

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kallt i huset med Fighter 1215 , 7kw
« skrivet: 06 februari 2006, 19:04:21 »
Har ett nybyggt 2våningshus på 225kvm med bergvärme och Fighter 1215, 7kw med bottenplatta i betong och träbjälklag på övreplan och vattenburna golvslingor i hela huset.

Bottenplan är ganska ok med golvvärmen, det är lite svalt på golvet c:a 1,5m från ytterväggar och inåt, men rumstempen är ok på c:a 20-21grader i luften.

Övervåning är inget vidare, där brukar vi ha c:a 18grader igår hade vi 15grader på övervåning och 20grader på undervåning och det var -12grader ute.

Kurvan står på siffran 5. Ratten på +3.

Vad göra?

Mvh Micke *vinkar*   

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Kallt i huset med Fighter 1215 , 7kw
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2006, 20:19:43 »
om du ändrar kurva komer du ändra förutsättningarna för hur mycke mer värme radiatorsystemet får vart efter det blir kallare.

om du vrider på ratten komer du höja tempraturen i huset, lika mycke på båda våningarna & lika mycke oavsett utomhus temp.

men om du ökar flödet i golvvärmeslingorna på övervåningen så komer tempraturen stiga där.

att det är kalt närmast väggarna beror på hur man lägger golvvärme slingorna & hur man issolerar
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt i huset med Fighter 1215 , 7kw
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2006, 00:24:19 »
Kan du ändra flödena på de olika planen individuellt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke1215

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt i huset med Fighter 1215 , 7kw
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2006, 15:38:40 »
Nej jag kan inte ändra flödet till de olika plan individuellt.
Jag har blivit ombedd att ha termostaterna på övervåningen helt öppna(max grader på skalan på termostatern) och sänka termostaterna på nedreplan.

Det känns som det inte orkar pumpa tillräckligt med värme till övervåningen.

Mvh Micke

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Kallt i huset med Fighter 1215 , 7kw
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2006, 18:02:08 »
Nej jag kan inte ändra flödet till de olika plan individuellt.
Jag har blivit ombedd att ha termostaterna på övervåningen helt öppna(max grader på skalan på termostatern) och sänka termostaterna på nedreplan.

Det känns som det inte orkar pumpa tillräckligt med värme till övervåningen.

Mvh Micke

Du ska ha alla termostaret överallt fullt öppna. sen stryper du flödet till rätt temp.

Pumpen orkar alltid leverera värme, förutsatt att du tillåter el tillskott
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Kallt i huset med Fighter 1215 , 7kw
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2006, 19:30:15 »

Bottenplan är ganska ok med golvvärmen, det är lite svalt på golvet c:a 1,5m från ytterväggar och inåt,
 

Golvet borde vara nÃ¥gorlunda jämnvarmt om slingorna ligger rätt i plattan. Det varmaste vattnet gÃ¥r ut i plattan längs med ytterväggarna för att sedan succesivt gÃ¥ in mot husets mitt.  Det kan vara sÃ¥ att du har för lÃ¥gt flöde i slingorna vilket gör att skillnaden mellan det vatten som gÃ¥r ut i plattan och det som kommer som retur är för stort. Skillnaden bör ligga pÃ¥ max 8gr.

Har du en eller två fördelare till golvvärmen? Om du bara har en sitter den uppe eller nere?

Det är inte helt ovanligt med luft i slingorna efter det att golvvärmen ä nypåfylld. En luftpropp kan stoppa flödet helt i en slinga. På fördelaren/na finns (eller iaf borde finnas) en luftskruv. Om du öppnar den försiktigt på returen kan du se om det kommer luft eller vatten.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Micke1215

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt i huset med Fighter 1215 , 7kw
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2006, 22:44:08 »
Tack alla ni för snabba svar och bra tips. Jag tror nu att jag kommer att fÃ¥ ordning pÃ¥ min golvvärme. Det är första gÃ¥ngen jag besökt detta forum och ställt frÃ¥ga. Jag kommer fr.o.m nu att besöka detta forum minst 1ggr/vecka. Jag är frälst! a:gl 

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Kallt i huset med Fighter 1215 , 7kw
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2006, 09:19:38 »
Jag kommer fr.o.m nu att besöka detta forum minst 1ggr/vecka. Jag är frälst! a:gl

1/7 dels frälst!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Kallt i huset med Fighter 1215 , 7kw
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2006, 16:30:30 »
Tack alla ni för snabba svar och bra tips. Jag tror nu att jag kommer att få ordning på min golvvärme. Det är första gången jag besökt detta forum och ställt fråga. Jag kommer fr.o.m nu att besöka detta forum minst 1ggr/vecka. Jag är frälst! a:gl 
En gång i veckan bara? Jag är inne nästan varje dag... :-[
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Kallt i huset med Fighter 1215 , 7kw
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2006, 18:13:36 »
Samma här!
Besök hos pumpen, sedan forumet - varje dag!
Det blir som en drog ;)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Kallt i huset med Fighter 1215 , 7kw
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2006, 22:56:01 »
Samma här!
Besök hos pumpen, sedan forumet - varje dag!
Det blir som en drog ;)

bara en gÃ¥ng om dan. har ni anndra hobbys?  ;)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Kallt i huset med Fighter 1215 , 7kw
« Svar #11 skrivet: 05 mars 2006, 23:59:55 »
Hupp, beroendet som en VP + forumet ger är intressant. Efter drygt 4 månaders drift har jag gått från 3ggr per dag till runt varannan dag för forumet. Min VP i källaren besöker jag dock varje dag, ett antal ggr. Vissa här hemma undrar om man fått VP-sjuka eller nåt.   :D

Som sagt, här sitter man på söndagskvällen och konstaterar att man skaffat VP och lyckats med bedriften att provköra på den kallaste vintern på mannaminne. Här i södern brukar jag klippa träden och kalka gräsmattan i mars.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Kallt i huset med Fighter 1215 , 7kw
« Svar #12 skrivet: 15 mars 2006, 19:30:10 »
Har ett nybyggt 2våningshus på 225kvm med bergvärme och Fighter 1215, 7kw med bottenplatta i betong och träbjälklag på övreplan och vattenburna golvslingor i hela huset.

Bottenplan är ganska ok med golvvärmen, det är lite svalt på golvet c:a 1,5m från ytterväggar och inåt, men rumstempen är ok på c:a 20-21grader i luften.

Övervåning är inget vidare, där brukar vi ha c:a 18grader igår hade vi 15grader på övervåning och 20grader på undervåning och det var -12grader ute.

Kurvan står på siffran 5. Ratten på +3.

Vad göra?

Mvh Micke *vinkar*   
Tror kanske du har delvis samma problem som jag: träbjälklag
Det krävs högre fram under den här typ golv (ger nästan sig själv när Nibe säger 8 -2 för den typ golv). Här har jag 8 +2, skulle nog ha satt in et par raddar också...... om jag hadde vetat om det  ???
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!