Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: frÃ¥gor om att förvvärma inkommande vatten (smurfenbygget)?  (läst 21407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Tankarna skulle ha mellanrum, inte ligga ihop, så jag vet inte om TVV verkligen skulle bli påverkad. enda som vandra genom mellanrummet vore just utstrålande värme från TVV. Tror jag. Jag kan ju medge att jag sa något om detta till VVSaren och att han blev fundersam och kanske rättare mig.. Får se, han skulle skicka en PDF-skiss hur han menade.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
1245 räknar gradminuter under vv laddning iofs kanske med fel värde (tror den använder värdet som var på framledningsgivaren före vv laddningen) om man inte har arbetstank som det cirkulerar i under vv laddning och använder extern givare då är det den givaren som används. Själv använder jag extern framledningsgivare men har kopplat som knäpptank så givaren visar fel värde vid vv laddning men det verkar inte spela nån roll vv laddning pågår som mest i 20 min så det blir inte så fel.

Nu har det hänt jag hade fel huvuddunk kar kollat i loggen vp räknar inte gradminuter under vv laddning fattar inte hur jag fick till att den gjorde det har för mej att jag stog och tittade på pumpen när den gjorde vv men måste ha kollat fel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: frågor om att förvvärma inkommande vatten (smurfenbygget)?
« Svar #77 skrivet: 12 december 2010, 21:02:56 »
1245 räknar gradminuter under vv laddning iofs kanske med fel värde (tror den använder värdet som var på framledningsgivaren före vv laddningen) om man inte har arbetstank som det cirkulerar i under vv laddning och använder extern givare då är det den givaren som används. Själv använder jag extern framledningsgivare men har kopplat som knäpptank så givaren visar fel värde vid vv laddning men det verkar inte spela nån roll vv laddning pågår som mest i 20 min så det blir inte så fel.

Nu har det hänt jag hade fel huvuddunk kar kollat i loggen vp räknar inte gradminuter under vv laddning fattar inte hur jag fick till att den gjorde det har för mej att jag stog och tittade på pumpen när den gjorde vv men måste ha kollat fel.
Har du kopplat ur din BT25?
Min VP räknar GM vid VV-körning om jag har BT25 inkopplad, inte annars. (1199)
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
1245 räknar gradminuter under vv laddning iofs kanske med fel värde (tror den använder värdet som var på framledningsgivaren före vv laddningen) om man inte har arbetstank som det cirkulerar i under vv laddning och använder extern givare då är det den givaren som används. Själv använder jag extern framledningsgivare men har kopplat som knäpptank så givaren visar fel värde vid vv laddning men det verkar inte spela nån roll vv laddning pågår som mest i 20 min så det blir inte så fel.

Nu har det hänt jag hade fel huvuddunk kar kollat i loggen vp räknar inte gradminuter under vv laddning fattar inte hur jag fick till att den gjorde det har för mej att jag stog och tittade på pumpen när den gjorde vv men måste ha kollat fel.
Har du kopplat ur din BT25?
Min VP räknar GM vid VV-körning om jag har BT25 inkopplad, inte annars. (1199)

Ja den är urkopplad funkade bättre utan men trodde att den räknade gradmin vid vv laddning ändå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
När jag installerade värmepumpen (en NIBE 22kW fastighetspump) dockade jag den mot den gamla oljepannan (storlek 70kW bara så ni får en uppfattning om dess volym). Varmvatten värms i VPA via växelventil.

I pannan finns sen tidigare en slinga för värmning av varmvatten. Idag förvärmer den varmvattnet till VPA 300/200.

Slingan i pannan värmer bättre än förväntat och ger mig därmed varmvatten värmt med högre COP.

MEN, det finns ett aber. Så fort duschen används dräneras pannan och därmed även radiatorvattnet på energi. Gradminuterna rusar iväg. Eftersom huset är stort och behöver mycket energi bara för att hålla värme så tar det länge innan normal temperatur uppnås. Enligt Nibes system med gradminuter så måste man ju köra motsvarande tid med "övertemperatur för att äta upp gradminuterna. Detta leder för mig till att NIbe kan slås ut av för hög temperatur (över 65 grader). Vilket leder till att kompressorn står i typ 20 minuter vilket leder till att gradminuterna rusar.....

Okej, oftast går det inte så här illa, men det händer.

Summan av kardemumman. Det är rätt tänkt att förvärma vattnet med bättre COP, men ett varningens ord. Det kan "slå ut systemet" och ge stora svängningar och värmepumpen går inte all den tid den skulle behöva för att hålla huset varmt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
När jag installerade värmepumpen (en NIBE 22kW fastighetspump) dockade jag den mot den gamla oljepannan (storlek 70kW bara så ni får en uppfattning om dess volym). Varmvatten värms i VPA via växelventil.

I pannan finns sen tidigare en slinga för värmning av varmvatten. Idag förvärmer den varmvattnet till VPA 300/200.

Slingan i pannan värmer bättre än förväntat och ger mig därmed varmvatten värmt med högre COP.

MEN, det finns ett aber. Så fort duschen används dräneras pannan och därmed även radiatorvattnet på energi. Gradminuterna rusar iväg. Eftersom huset är stort och behöver mycket energi bara för att hålla värme så tar det länge innan normal temperatur uppnås. Enligt Nibes system med gradminuter så måste man ju köra motsvarande tid med "övertemperatur för att äta upp gradminuterna. Detta leder för mig till att NIbe kan slås ut av för hög temperatur (över 65 grader). Vilket leder till att kompressorn står i typ 20 minuter vilket leder till att gradminuterna rusar.....

Okej, oftast går det inte så här illa, men det händer.

Summan av kardemumman. Det är rätt tänkt att förvärma vattnet med bättre COP, men ett varningens ord. Det kan "slå ut systemet" och ge stora svängningar och värmepumpen går inte all den tid den skulle behöva för att hålla huset varmt.


Visst kan det bli så. Ett sätt att minska svängningarna om det blir ett problem är att minska tiden för vv produktion men jag kör 20 min värme 20 min vv och har inga problem med svängningar alls men pumpen kan hamna på rätt så mycket - på gradminuterna men det jobbar den i kapp utan att det märks inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fisherman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Köp en oso beredare eller liknande med solslinga, kör vb genom solslingan, så gör jag idag sedan så värmer patronen i beredaren från ca 35 grader till 65.

Jag har en gammal nibe 1100 5kw utan beredare därför kör jag enl ovan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Köp en oso beredare eller liknande med solslinga, kör vb genom solslingan, så gör jag idag sedan så värmer patronen i beredaren från ca 35 grader till 65.

Jag har en gammal nibe 1100 5kw utan beredare därför kör jag enl ovan.

En sån beredare man att köra kv genom slingan skulle funka manteln blir knäpptank. tror inte det blir så bra med att förvärma i en beredare och sen in i en vp med lågtemp på vv risk för legionella.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!