Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: I valet och kvalet...  (läst 12072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Corona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
I valet och kvalet...
« skrivet: 16 september 2005, 00:36:33 »
Hej till alla!

Jag har studerat foruminläggen under en längre tid och vet att ni säkert fått den här undringen från många i olika tappningar men hoppas ändå att någon tar sig tid att intressera sig.

Situationen är denna: 1½ plansvilla i södra skåne uppförd 1972 med leicablock, samt med tegelbeklädnad. Total invändig golvyta inkl inredd källare c:a 260 m3 + garage vidbyggt garage 22m3. Hushållet består av 2 vuxna och 1 tonåring, samt en hund. Nuvarande uppvärmning olja c:a 4,5 m3, panna TMV-1972
Överväger skarpt att konvertera till LV + ny panna men har lite svårt att bestämma mig för vilken. Tvekar f n mellan CTC ecoel + ecoair och Nibe vm240 + Fighter 2010.

Skulle framförallt vilja veta om nÃ¥gon har synpunkter dels betr CTC  kontra Nibe, dels vilken variant pÃ¥ värmepumpen jag i sÃ¥ fall bör välja. Även om nÃ¥gon har förslag pÃ¥ installatörer i omrÃ¥det. Tar givetvis gärna emot förslag även betr nÃ¥gon av övriga pumpar, typ Thermias Atria, eller Starline Arctic. Jag förstÃ¥r att det kan vara svÃ¥rt att rekommendera den ena eller den andra, men det gÃ¥r kanske att Ã¥tminstone allmänt framhÃ¥lla kända för-eller nackdelar. Det gÃ¥r utmärkt att skriva privat ocksÃ¥. /Corona

Utloggad Mattias 71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: I valet och kvalet...
« Svar #1 skrivet: 16 september 2005, 10:16:43 »
Du har inte funderat något på IVT??
Fick en 290 o en optima 700 installerad förra veckan, funkar kanon.
Fast det har inte varit någon kyla ännu!

Mattias

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: I valet och kvalet...
« Svar #2 skrivet: 16 september 2005, 15:52:00 »
Nuvarande uppvärmning olja c:a 4,5 m3, panna TMV-1972

Jag skull tro att du skulle göra en mycket större besparing om du investerar i en bergvärmepump istället med tanke på din höga årsförbrukning av olja. Även om ett byte av enbart pannan skulle ge en trolig besparing på ca 1,5 m3 / år i ditt fall så har du ändå kvar 3 m3 olja att betala för om året. Enligt alla tillverkare av pumpar så hävdar de att man generellt kan säga gränsen för en lönsam bergvämeinstallation dras vid just 3 m3/år - men jag är ingen expert på området och förmedlar bara vad tillverkarna påstår....

[Edit:] Jag förutsätter att bergväme är möjligt där du bor

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: I valet och kvalet...
« Svar #3 skrivet: 16 september 2005, 17:20:27 »
Klimatet i södra skåne är perfekt för luftvärmepump.
Det är inte många timmar per år som temperaturen är under -10 eller -15 grader då värmepumpen stänger. 
Men varför inte "pröva" med en enkel luft-luft värmepump som du installerar själv i väntan på prisraset för luft-vatten värmepumpar.  Prisraset på vanliga luft-luft värmepumpar har ju medfört att du kan skaffa en luft-luft värmepump för under 10.000 om du installerar själv. Det är tillåtet och är inga hemligheter.

Marknadspriset för luft-vatten värmepumpar är sjukt högt. Det är inte rimligt att en vanlig anläggning skall kosta som en liten bil. Det går att köpa 5 kw luft vatten värmepumpar utanför Sverige med bra COP för 6-7000 kr + moms och frakt. Även med sk konvertering till Svenska förhållanden är priset bara en bråkdel av vad man idag tar för dessa standard grejor. 
Så ha lite is i magen för prisraset kommer även på luft-vatten värmepumpar.

/Sfinx

Utloggad Kalmar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: I valet och kvalet...
« Svar #4 skrivet: 16 september 2005, 18:31:35 »
Hejsan, var har du sett L/V-pumpar 5-6000 + någonstans? Är på gång att byta system och åker till Tyskland ett par ggr/år för och handla bygg och blötprodukter...
Enplanshus på ca: 150kvm. IVT 700 + AW 290 installerad nov -05.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: I valet och kvalet...
« Svar #5 skrivet: 16 september 2005, 21:45:34 »
Jag brukar säga att oftast avgörs vad man får efter vad man betalar. :,v(

Betalar du för en liten bil får du inte lika mycket som om du köper en stor Mercedes eller BMW.

Samma med dessa system. Bara ack tank eller VV beredare + program vara + elpatron etc.
kostar ca 20-25000:- sen skall man ha VP då för att den skall hålla lite och ge lite effekt till vattenburen värme
kostar det mellan 35-45000:-. Installatören tar sen ca 10000:-.

Skall man sen ha markvärmeslinga eller bergvärme så kommer det ovan på allt. så slut notan L/V blir mellan 75-100 tusen- och berg/mark VP ca 130-150 tusen..

Vill man  ej ha komplett anl så så kan man köpa L/L VP som tillägg till sin bostad.


Nyare bostader klarar sig oftast med mindre anl och i bland kan frånluft VP vara tillräckligt att investera i sin bostad.
« Senast ändrad: 16 september 2005, 22:07:12 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Corona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: I valet och kvalet...
« Svar #6 skrivet: 16 september 2005, 22:45:03 »
Trevligt med alla synpunkter till en novis på området.

Det är ju klart att man harvar omkring lite här och där och försöker insupa information och kunskap. Hittills har det blivit CTC och Nibe som jag intresserat mig för. Till Mattias-71 vill jag säga att jodå, ska väl kolla lite med IVT också eftersom dom finns i närområdet. Till era andra vill jag säga att jag tror nog att bergvärme är uteslutet för min del, det ska ju gå att räkna hem anläggningen också inom rimlig tid och just här nere i min hörna av landet så verkar det som om det är mer lönsamt med LVpumpen, jag kan ha fel får väl se hur det blir småningom. Det jag främst är ute efter är ju att kunna beräkna storleken på pumpen som jag ska välja. Har ju angett 4,5m3 och den är väl lite hög i och för sig, men har ju en gammal panna, ingen styrning och därtill lite slöhet från min sida förmodligen, så kanske den är lite för hög, men hunden och kvinnan måste ju hållas varma..

Det är spännande det här tycker jag och har redan lärt mig att här roffar man åt sig vad man kan i från försäljar- och installatörsledet må jag säga. Fortsätt gärna med synpunkter, jag förstår att man ogärna vill rekommendera men man kan ju ändå kanske ge lite fingervisningar så där... studs

När jag väl bestämt mig kommer jag givetvis att fortsätta och redovisa och så, riktigt kul det här ju.../Corona

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
SV: I valet och kvalet...
« Svar #7 skrivet: 17 september 2005, 10:21:27 »
Hej, jag vet att det i ditt område inte går att borra för bergvärme pga. bergkvaliteten, så jag rekomenderar att du investerar i ett Grundvatten-system. Det innebär 2 st 50m hål varav i det ena sitter en pump som tar in vatten och skickar in det i VP:n och vidare ner i det andra hålet. Ett vanligt sätt i Sydöstra Skåne. Jag kan rekomendera Installatör om du vill.
mvh Gnagaren

Utloggad wiknil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: I valet och kvalet...
« Svar #8 skrivet: 17 september 2005, 20:48:19 »
Grundvattenvärme kräver lite omsorg. Var noga med att kolla grunden och mät risken för igensättning av
återflödet. Har grannar som har problem med det. Dock bor vi på väldigt sandigt område.

Utloggad Corona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: I valet och kvalet...
« Svar #9 skrivet: 18 september 2005, 19:05:09 »
Nej det får nog vara med bergvärme och grundvattenvärme. Här i sydväst är det väldigt sandigt också så det blåser väl igen...

Inte mycket om Nibe eller CTC eller storlekar öch sÃ¥,  men vet ju att det finns en hel del info i andra trÃ¥dar här, fÃ¥r väl läsa sÃ¥ det storknar...
Kanske ska intressera mig lite för Atrian också, verkar ju bra det här med att värmeproduktionen sker inomhus och att avfrostningen är behovsstyd, fast vad vet jag...Inget nytt om Starline i heller... :-\

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: I valet och kvalet...
« Svar #10 skrivet: 18 september 2005, 19:19:42 »
Hej

Vad säger du om att installera mitt förslag

IVT OPTIMA 10KW MED DERAS PANNA SOM HAR INTELLIGENT PROGRAM REGO800

Det bör vara lagom stolek för dig och en bra L/V VP och ser gedigen ut.

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Corona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: I valet och kvalet...
« Svar #11 skrivet: 18 september 2005, 19:38:44 »
Hej Janne!
Ja det är kanske inget dumt förslag alls, men det är ju en hel del som tycks ha lite dålig erfarenhet av just IVT. Inte för att jag vet om dom har något fog för det, men man blir ju lite så där liksom. Men jag ska studera ditt förslag så gott jag nu kan ...Alltså, jag har lite svårt för det här med eventuell storlek. Jag vet ju att jag gör av med för mycket olja, men en del av det är ju förmodligen slarv och dålig utrustning. Det är därför jag är lite osäker, huruvida jag ska utgå från nuvarande förbrukning, eller den förbrukning som jag kanske normalt skulla ha haft om jag varit skötsam...Men Nibe och CTC verkar ju vara helt ute....
/Corona

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: I valet och kvalet...
« Svar #12 skrivet: 18 september 2005, 19:43:04 »
God kväll  *vinkar*

Jag skulle tro att något av nedanstående skulle vara rätt för dig.

CTC
Eco El + Eco Air 109

NIBE
VVM 240 + Fighter 2010 - 8

IVT
AW 290 + Optima 1000

Med rätt storlek på pump så borde du kunna få en ny förbrukning för värme och varmvatten på ca 15 000 - 17 000 kwh per år.

Hälsningar från Marcus T Cicero  :)
« Senast ändrad: 19 september 2005, 07:28:56 av Marcus T Cicero »
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Corona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: I valet och kvalet...
« Svar #13 skrivet: 18 september 2005, 19:47:36 »
Hej och God Kväll Marcus T.
Precis vad jag eftersträvar, någon form av ledning..
Verkar vara precis i den riktningen jag själv tänker. Är lite osäker om storleken, eftersom många säger att vad jag än gör, välj inte för stor, andra säger vad jag än gör, välj inte för liten...

Hälsningar/Corona

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: I valet och kvalet...
« Svar #14 skrivet: 18 september 2005, 19:50:18 »
Ivt är den näst största VP som finns i detta forum sen under röstning vilken VP man har i pannrummet.

IVT kommer där på duktig andra plats efter NIBE. 

Moderat Bertil och många andra kan på visa dess kavalitet och hur de är. Läs vidare i forumet, så lär du dig mycket.
Här i forumet kan ibland ha övertaget med NIBES produkter men vilken som är bäst är hugget som stucket.-

Jag har själv ju NIBE men 3 släktingar har IVT VP. Varför jag valde nibe var rena slumpen, det kunde lika bra blivit IVT;CTC; eller annat märke. Min rörläggare föruspråkar IVT för han har minst bekymmer med deras produkter.
Ett aber är att man ej kan beställa IVT visa Värmepump.Biz eller andra likande sajter.

De sälj via IVT speciella installatörer.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!