Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ctc EcoAir 107 V3 - docka mot kombipanna??  (läst 4688 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad piercing

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ctc EcoAir 107 V3 - docka mot kombipanna??
« skrivet: 10 juni 2009, 04:38:52 »
Hej!
Börjar med att säga att jag är helt grön på området.

Har idag en Diom kombipanna (Ved/el) från -93, vattenburet värmesystem (radiatorer)
Jag och frugan har tröttnat på att elda då vi jobbar mycket båda två.
Funderar därför på att köpa en L/V pump.
Har tänkt installera det själv under sommaren då varenda röris i trakten verkar ha häcken full.

Nu till frågan:
Kan man docka en pump direkt på den befintliga pannan?
Hade tänkt behålla systemet som det är idag, dvs att ev koppla in pumpen på
anslutningarna till acc tankar som finns på pannan och på så sätt värma upp pann vattnet.
Samt att man då kan elda om man skulle få tid och lust (har tillgång till gratis ved, om jag tar ned den själv....)
Som stöd till pumpen hade jag tänkt anväda mig utav befintliga elpatroner i pannan
(dvs ställa pumpen på 60 grader och elpatronerna på typ 55)

Hade tänkt använda mig av en Ctc EcoAir 107 V3 samt en CTC EcoLogic Extended Med Shunt.

Är jag helt ute och cyklar?
NÃ¥gon som har erfarenheter och/eller tips?
Behöver jag ngt mera i styr/regler väg?

Huset är ett 1 1/4 plans och är på c:a 95kvm + 45 källare som håller c:a 15-17 grader.
Huset är byggt -43 och är tilläggsisolerat (10cm) samt har dränerat och isolerad källare och nya 1,3 fönster.
Har idag en vedförbrukning på c:a 20kbm (stjälpt mått, 40cm ved)
Bor i Skövde, mellan Vänern och Vättern

MVH Henrik Persson
CTC EcoAir Polar Edition 107 dockad mot Diom kombipanna -93. Automix 20 shunt automatik. Nyligen egenhändigt installerad - funkar bra än

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc EcoAir 107 V3 - docka mot kombipanna??
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2009, 09:08:11 »
Jag kan inget om Diom pannor, har du nån manual till den eller vet följande?
Volym panna?
Volym VVB?

CTC själva rekommenderar denna typ av inkoppling till en panna:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/Inst_CTC_EcoBasic.pdf
(sid 15)


Själv tycker jag denna inkoppling är enklare och smidigare, men jag är osäker pÃ¥ om det gÃ¥r med en CTC utan Ecologic.  :-\
http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-3.pdf
« Senast ändrad: 10 juni 2009, 09:14:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc EcoAir 107 V3 - docka mot kombipanna??
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2009, 14:19:02 »
Jag kör pÃ¥ en diom kombi fast den är frÃ¥n 88 funkar bra  vatten volymen pÃ¥ min är 230L + 100L beredare
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc EcoAir 107 V3 - docka mot kombipanna??
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2009, 14:45:42 »
Jepp, i så fall borde det gå att koppla VP:n direkt mot pannan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad piercing

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc EcoAir 107 V3 - docka mot kombipanna??
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2009, 18:22:41 »
Pannan är en DIOM DT25 från -93 Bara eldad med olja fram tills 2005 då jag köpte huset, dvs inte direkt sliten.
Den har en el effekt på 15 kwh (borde räcka gott och väl som stöd)
Vattenvolymen är 190L med en förrÃ¥dsberedare  pÃ¥ 110L.

FRJO:
Hur har du kopplat in den mot pannan? Du har inga bilder lr tips?

Många frågor...
Behöver man ens en CTC EcoLogic Extended? Finns det ingen kontrollpanel på pumpen där man kan ställa
önskat "bör" värde på returvattnet från pannan? Dvs tex önskad temp på retur vattnet är 60 grader, elen på pannan är inställd på
50  grader. DÃ¥ det blir smällkallt ute orkar inte pumpen värma och elen gÃ¥r in i stället lr att jag tar mig i kragen och eldar?

Förstår givetvis att det inte blir samma verkningsgrad på systemet som om man hade dockat pumpen mot en "innedel".
Får försöka täta tuberna så att det inte blir ngt drag igenom pannan iaf.
Har svårt att tänka mig att effektförlusten skall överskrida de c:a 35000 extra det kostar med en innedel?


Tacksam för alla svar jag kan få, har försökt att söka i forumet men hittar inte exakt det jag söker.
MVH
CTC EcoAir Polar Edition 107 dockad mot Diom kombipanna -93. Automix 20 shunt automatik. Nyligen egenhändigt installerad - funkar bra än

Utloggad piercing

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc EcoAir 107 V3 - docka mot kombipanna??
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2009, 18:25:29 »
Värt att tilläga är att det inte kommer att eldas speciellt ofta, men jag vill ändå ha möjligheten då jag som sagt har tillgång till ved i princip gratis samt att vi för två år sedan renoverade skorstenen för c:a 20tkr. Iofs så är det väl aldrig fel med en kamin på övervåningen ;)
CTC EcoAir Polar Edition 107 dockad mot Diom kombipanna -93. Automix 20 shunt automatik. Nyligen egenhändigt installerad - funkar bra än

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc EcoAir 107 V3 - docka mot kombipanna??
« Svar #6 skrivet: 10 juni 2009, 19:26:09 »
jag kör på den inbyggda styrningen som sitter i vp. vattnet ut till vp tar jag från hetvattenreturen långt ner på baksidan av pannan sen matar jag in vattnet i toppen på pannan via expansionen.( finns extra ingångar på min panna i alla fall).
besparingen har blivit god frÃ¥n 2.5-3 m2 olja till ca 9000kw/H. Eldar man med ved sÃ¥ stannar vp automatiskt. Har du lite extra pengar att lägga ut sÃ¥ köp ecologicken sÃ¥ fÃ¥r du fin styrning med tillskott samt shuntautomatic med rumsgivare mm   samt att förbrukningen blir lite lägre(bättre verkningsgrad)
sen måste du har en elberedare för att få tillräckligt med varmvatten
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!