Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt värme system  (läst 1297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vastan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Nytt värme system
« skrivet: 25 juli 2010, 18:57:52 »
Hej,
Anledningen till detta inlägg är att vår CTC el panna brann lagom till sommaren. inget ont om pannan i sig den ha trummat på i många år. Jag är intresserad av Luft/vatten lösning och har fått in flertalet offerter. Givetvis så skiljer de mycket i pris och den som är billigast har tveksamma referenser och återkommer inte med ytterligare information som jag efterfrågat. Flera leverantörer hävdar att deras produkt är absolut bäst och någon ifrågasätter hur COP mäts o.s.v.

Just nu känner jag mig mycketvillrådig. Min önskan är att ha ett flexibelt system där jag kan docka externa värmekällor såsom en vattenmantlad vedkasset och ev solvärme framöver. Ingen av de seriösa leverantörer jag har varit i kontakt med har någon riktigt vass lösning.

Finns det någon som har en bra fungerande lösning med någon form av acc tank som ger de möjligheter jag vill ha? Alla tips motages med glädje.

Förutsättningarna är följande:
Vattenburet värmesystem
Golvvärme i kök och badrum med individuella shuntgrupper.
2 glas fönster
tilläggsisolerat nyligen.

Alla tips motages med glädje.



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt värme system
« Svar #1 skrivet: 26 juli 2010, 09:22:25 »
Till CTC kan man rätt enkelt docka extern värmekälla. Med denna kan du även köra golvvärmen på sommaren med övriga värmesystemet avstängt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Nytt värme system
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2010, 22:33:23 »
I ett riktigt flexibelt kombisystem är det ack.tanken (-tankarna) som är hjärtat
i systemet. Alla värmekällor är på olika vis kopplade till värmelagret och det som är
bäst/billigas/bekvämast för tillfället får leverera. För en L/VVP blir tanken:
"knäpptank", volymförstorare och buffert mellan dag (då VP går bra) och natt
(dÃ¥ VP gÃ¥r sämre). Tre flugor i en smäll alltsÃ¥  Thumbsup

Den vattenmantlade kaminen vill ha stor volym att jobba mot och detta leder till
att vi utan problem med överhettning på sommaren kan skaffa rejält med solfångaryta.
Solen kan då hjälpa till rejält med värmen sen höst och tidig vår.

Termostater på alla radiatorer och golvslingor och shuntstyrning med enbart innegivare.

Enklast möjliga VP utan några krusiduller och en liten el-VBB (80-100 liter) som toppar
upp VV till säkra nivåer (60 grader) när övriga inte orkar ända upp.

Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!