Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 170m blev 142...  (läst 10260 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: 170m blev 142...
« Svar #30 skrivet: 17 april 2011, 22:23:51 »
Har sett där man använt fädig målade vita kopparör med kopparförgade presskopplingar. Det känns snyggt och stilrent.
Jag skulle inte dra ut rören på en katt vind, med tanken på risk för vattenskador.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 170m blev 142...
« Svar #31 skrivet: 18 april 2011, 00:37:47 »
hur mycket vatten är det som kommer ut?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: 170m blev 142...
« Svar #32 skrivet: 19 april 2011, 06:16:47 »
Inget vatten alls om rordragningen ar ordentligt gjord.
Betank att radiatorslingan uppskattas fungera ett 50-tal ar och innan de 50 aren gatt kan du glomma allt vad vattenskador heter, fran radiatorerna alltsa.
Enda risken ar frysning men isoleras det sa ar inte den risken heller nagot att fundera pa.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 170m blev 142...
« Svar #33 skrivet: 19 april 2011, 09:15:23 »
mm det var det jag tänkte, som du säger Kapten.

Rören är dolda på kattvinden vilket är på övre plan. Om något skulle hända där är det en begränsad mängd som kan tänkas komma ut med tanke på att det är högt upp i systemet så att säga. Ganska fort gissar jag att trycket faller i kretsen.

Har funderat på pexrör som klarar frysning alternativt någon typ av UPS på CP så den snurrar även om strömmen går. Jag har ju en del UPS prylar från driftshotellet som jag kan återanvända.

Det enda jag är orolig över är om placeringen gör att en massa värdefull värme försvinner från rören :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!