Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 170m blev 142...  (läst 10227 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
170m blev 142...
« skrivet: 03 april 2011, 19:47:39 »
Nu är borrningen gjord. i egen regi. Jag hade planerat för överdimensionering med en 8kW pump och beställde 170m borrning. (i offerter har man räknat med 6kW och 120 -130m borra. Det skulle räcka till 95%) Jag var på semester när borrningen skedde och fick veta att det krävdes 28m foderrör pga sand. Dom hade sen borrat ner till 172m för att hålet är så nära huset så att slangarna räcker ändå. Således har jag kvar 144m borra i aktivt berg. Är det för lite för en 8kW? Är det alltid så att slangarna är förtillverkade? Då är det ju alltid en chansning vad man får. Tilläggas kan att jag kollat upp en vattenbrunn som borrades för 40 år sedan 20m från min borra. Den hade 7m till berg... Otur.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 170m blev 142...
« Svar #1 skrivet: 03 april 2011, 20:19:45 »
Att dom borrade 172 meter har inte att göra med att slangen räckte till dom brukar svetsa en vinkel där slangen kommer upp ur borrhålet. Den del som är fodrad men vattenfylld brukar räknas med 1/3 (tror jag) så du kanske har lite till i aktivt djup Thumbsup.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: 170m blev 142...
« Svar #2 skrivet: 03 april 2011, 20:46:07 »
Ok! Men hur vet man var grundvattnet står. Vet borraren det? Vad riskerar jag genom att köra 8kW? Kan ju fortfarande välja 6kW men helst vill jag ju inte.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 170m blev 142...
« Svar #3 skrivet: 03 april 2011, 20:49:01 »
Ok! Men hur vet man var grundvattnet står. Vet borraren det? Vad riskerar jag genom att köra 8kW? Kan ju fortfarande välja 6kW men helst vill jag ju inte.

Kolla ner i hålet med en ficklampa ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 170m blev 142...
« Svar #4 skrivet: 03 april 2011, 20:54:57 »
släpp ner en sten och räkna, en sekund per 10m grovt räknat.
du hör plumset tydligt
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: 170m blev 142...
« Svar #5 skrivet: 03 april 2011, 21:30:57 »
Hehe, jaa, en stod på knä, släppte sten och räknade och väntade på plumset.. Hålet blev ju fyllt vartefter...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: 170m blev 142...
« Svar #6 skrivet: 03 april 2011, 22:19:43 »
Det som är Intressant är aktivt djup/hål dvs hur mycket av hålet är fyllt med vatten, Om du grundvatten på 10 meters djup har du 162 meter aktivt hål. Sedan är det också lite beroende på vart i du bor i Sverige som av gör om det fixar en 8 kw pump MEN även ditt energi behov. DVS ditt behov av uttag av energi ur borrhålet.

Mina offerter (7Ã¥r sedan) var 140-180 för 7-8kw och beräkningarna var max 160-165 om jag minns rätt, sÃ¥ 7,8 kw kan vara möjligt enligt mig, men det beror pÃ¥ dart bu bor och bergets/markensvärme förmÃ¥ga där.   
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: 170m blev 142...
« Svar #7 skrivet: 04 april 2011, 21:08:32 »
Jag har försökt klocka med en sten nu. Den studsar ju lite mot slangarna på väg ner men jag får tiden till 3-4 sekunder. Det är ju Inge bra, kanske 40m till grundvatten och 132m aktivt hål kvar. Jag blir brydd på att man inte testar hur långt det är till berg eller vattennivå innan man beställer slangarna, är det ett vanligt förfarande? Jag bor i Stockholmstrakten och behöver 26MWh totalt idag. Nu är jag jätteamvibialent på vad jag ska göra.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 170m blev 142...
« Svar #8 skrivet: 04 april 2011, 21:18:41 »
Prova att fylla borrhålet med vatten, tillrinningen kanske är dålig men hålet kan hålla vatten ändå med lite tur.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: 170m blev 142...
« Svar #9 skrivet: 04 april 2011, 21:40:03 »
Det är bara att loda hÃ¥let :( om du vill ha ett bra kontroll pÃ¥ djupet.  Den kreativ lösningen Köp ett murarsnöre och frys en isbit i änden
( du slippet problem med att få saker i hålet om det skulle lossna) Se till att andra änden du håller INTE kan åka ned i hålet... Vet inte om det går med slangar i.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 170m blev 142...
« Svar #10 skrivet: 04 april 2011, 21:47:43 »
Det är bara att loda hÃ¥let :( om du vill ha ett bra kontroll pÃ¥ djupet.  Den kreativ lösningen Köp ett murarsnöre och frys en isbit i änden
( du slippet problem med att få saker i hålet om det skulle lossna) Se till att andra änden du håller INTE kan åka ned i hålet... Vet inte om det går med slangar i.
Is? Flyter inte is  ;D
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: 170m blev 142...
« Svar #11 skrivet: 04 april 2011, 21:49:18 »
Det är ju Vattenytan du vill Ã¥t....   ;D  inte botten
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 170m blev 142...
« Svar #12 skrivet: 05 april 2011, 01:36:11 »
standardoffert stockholm - 26mwh - 8kw bv vp + 140m aktivt. Då är det marginal på det som tillverkaren säger. Dvs inte minimum.

Nu kommer vi till något som jag inte har koll på. Men utifrån andra trådar jag sett och fört diskutioner om så tror jag att den mindre pumpen är säkrare. För om jag inte mins fel så är det så att även om båda maskinerna skulle ta samma kräm ur berget så får KB en högre temp på den maskin som kontinuerligt tar energi ur berget än den VP som stötvis tar en större mängd men under en kortare tid. Tydligen är det av denna anledning som exempelvis en invertermaskin klarar sig med ett grundare hål.

Utifrån nuvarande rådande sätt att dimensionera så borde väl en 6kw maskin ge en mkt bra ekonomi även om den säkert skulle kräva tillskott.

Kan återladdning kanske vara ett alternativ. Med hjälp av frikyla eller sol? Men precis som övriga åtgärdet som nämnts i denna tråd är väl detta sådant som går att komplettera med i efterhand, skulle prestandan inte nå upp till dina förväntningar.


Jag hade önskat, om jag någonsin borrar, att maskinisten vid upptäckt av denna typ av problem väljer att informera mig så att jag har möjlighet att välja att borra djupare samt ta en eventuell merkostnad av att behöva skaffa ny slang osv.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: 170m blev 142...
« Svar #13 skrivet: 05 april 2011, 10:54:45 »
Jag hade önskat, om jag någonsin borrar...

Det är väl klart att du kommer borra, du har inte råd att inte borra !

Vi köpte vÃ¥r villa 1998, redan dÃ¥ hade jag bestämt mig. Fast diverse arbetsrelaterade anledningar med nÃ¥gra Ã¥r jobb pÃ¥ annan ort gjorde att det blev först nyligen. Osäkerhet om vi skulle ha huset kvar fick oss att fega. Rätt dumt faktiskt... Omkring 38.000kwh Ã¥rligen sen dess,  :( huvva man vill inte ens räkna !
Hade nästan kunnat köpa en Audi R8 för pengarna, men nu är det nÃ¥n elbolagsdirektör som kör en sÃ¥n istället för mig  ;)
Nå, åter till tråden...


Är Ã¥terladdning verkligen ett bra tips? Finns väl stor risk att man 'eldar för krÃ¥korna'?  Frikyla är väl en sak, och att dÃ¥ eventuellt värma hÃ¥let lite 'gratis'.
Ett något kort borrhål men samma värmebehov och den större pumpen ger väl lite lägre temp på brine pga högre uttag momentant...men ökningen i årsuttag blir väl enbart det tillskott man slipper köpa, dvs det borde inte 'knäcka' ett borrhål. Även om brine går ner nån grad så kommer det inte påverka den totala årskostnaden såå mycket ?
 
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 170m blev 142...
« Svar #14 skrivet: 05 april 2011, 11:00:06 »
Ja visst borde man borra. Endast 2 anledningar som talar emot.
1. Totalkostnaden blir hög på grund av konvertering till vattenburet
2. Huset som är radiatorfritt i dag kommer se ut som en källare med att utanpåliggande rör

och så är jag orolig över konsekvenserna av alla borrhål i väggar och så vidare. Och kopparfärgade rör som ska målas. Känns som det kan ta flera år innan man är helt klar och det ser snyggt och fräscht ut. Och så massa bäbisar och sambos ovanpå detta..


Jag håller med om att detta med återladdning låter lite som trolleri och därmed svårt att köpa rätt av. Frikyla och typ FLM ger ju alla fall funktion till huset och då eventuellt även någon typ av återladdning.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!