0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: ace skrivet 17 november 2007, 18:13:54Jo.........inte särkilt vågat !!lite som att byta motor i bilen, för att den misständer på fullvarv ! mvh.ACESå vad skulle den av Nibe utsända servicekillen gjort när han läser av larloggergen å då ser internt iverterfel och Nibes tekniker vill ha ner kyldelen för att se vad felet bestod i.... framhärdat att få laga den kanske??tycker att kritiken av denna serviceman är ganska obefogad då han bara följde order.
Jo.........inte särkilt vågat !!lite som att byta motor i bilen, för att den misständer på fullvarv ! mvh.ACE
vad i detta inlägg indikerar kritik mot servicemannen
Jag är mycket skeptisk till servicetekniker som beställer nya kylpaket - de går på felkoderna utan att verkligen kontrollera förutsättningarna - något som jag lärt mig i mitt yrke som systemtekniker är att felet väldigt sällan är det "man"/"lekman" först tror.För att sticka ut hakan lite skulle jag vilja påstå att värmepumpen kommer att larma även efter byte av kylpaketet.
Har jag rätt om jag hävdar följande även på en nibe :det står ju som åtgärd: kontrollera säkringar intern samt externt !första åtgärden är att kolla högtryck, spänning och ström före samt efter inverter !sen vet man om det är säkring, inverterstyrning, kompressor eller överbelastning pga HT som är upphov till larmet !att bara konstatera vad larmet innebär,för att sen byta hela kyldelen är inte vågat !!är det inte teknikern som tagit beslutet så är det självfallet inte kritik mot honom.då är det ju nibes egen teknikavd som inte litar på sina egna tekniker !!om det är ett konstruktionsfel typ H16 eller dylikt, är det självklart att byta hela modulen !men vid enstaka feluppkomster, och den utskickade inte ens mäter spänningen, utan bara konstaterar felkod, då är det nåt allvarligt fel på förtroendet NIBE---TEKNIKER !nu kan det ju vara en känd sjukdom, där teknikavd har hittat ett fel man inte vill skylta med, och har beslutat att byta hela modulen !!men det borde väl nån på forumet ha uppsnappat då ??detta är min uppfattning !mvh. ACE
Nu fick jag inverterfel igen till trots för att de bytte kyldelen.Den har ju gått bra under vintern, så det är ju lite tröst.Bara att kontakta Nibe igen.... Lär inte vara deras lönsammaste installation om de skall fortsätta byta kyldelar var 6e månad.