Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inverterfel  (läst 10113 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Inverterfel
« Svar #15 skrivet: 18 november 2007, 20:02:09 »
Jo.........inte särkilt vågat !!
lite som att byta motor i bilen, för att den misständer pÃ¥ fullvarv !  ;)
mvh.ACE

Så vad skulle den av Nibe utsända servicekillen gjort när han läser av larloggergen å då ser internt iverterfel och Nibes tekniker vill ha ner kyldelen för att se vad felet bestod i.... framhärdat att få laga den kanske??

tycker att kritiken av denna serviceman är ganska obefogad då han bara följde order.
vad i detta inlägg indikerar kritik mot servicemannen  Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Inverterfel
« Svar #16 skrivet: 18 november 2007, 20:23:40 »
vad i detta inlägg indikerar kritik mot servicemannen  Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Nej, men kanske i detta???

Citat från: Rickard
Jag är mycket skeptisk till servicetekniker som beställer nya kylpaket - de går på felkoderna utan att verkligen kontrollera förutsättningarna - något som jag lärt mig i mitt yrke som systemtekniker är att felet väldigt sällan är det "man"/"lekman" först tror.

För att sticka ut hakan lite skulle jag vilja pÃ¥stÃ¥ att värmepumpen kommer att larma även efter byte av kylpaketet. 
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Inverterfel
« Svar #17 skrivet: 18 november 2007, 20:33:42 »
det var ju mitt inlägg som var citerat i Digitals inlägg, inte Rickards. !!!
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Inverterfel
« Svar #18 skrivet: 18 november 2007, 21:16:32 »
Tolkade det som om första stycket kommenterade ditt citerade inlägg.  Sista stycket (som ju faktiskt var väl separerat) kommenterade det hela rent generellt.  För övrigt vill jag nog pÃ¥stÃ¥ att även ditt inlägg andades kritik...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inverterfel
« Svar #19 skrivet: 18 november 2007, 21:49:37 »
Jaha då står pumpen igen för andra gången på en månad för hp/ms larm, får ringa servicen imorgon få se vad det är för fel nu då. börjar kännas tråkigt det här , skall man våga åka på nån skidsemester i vinter eller ska man behöva sitta hemma och vakta pumpfan?


       //Ulfons//
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Inverterfel
« Svar #20 skrivet: 18 november 2007, 21:51:53 »
Du kör väl med öppna termostater och har rensat filtret pÃ¥ VB?  Men oroa dig inte, det är bara att byta kylmodul...  ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Inverterfel
« Svar #21 skrivet: 18 november 2007, 22:33:07 »
Det jag inte gillar är undertonen i denna topic där somliga verkar vara helt otroligt duktiga, och de som jobbar med service gör lite halvhjärtade insatser där man blint endast ser på larmlogg...

Precis som i alla andra yrken så förekommer bättre å sämre servicepersonal även i detta område, men att generalisera det gör att jag ser rött..

Men nu kanske de som kastat skit inte ens vågar stå för det.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverterfel
« Svar #22 skrivet: 19 november 2007, 06:55:32 »
Jag står för det jag skriver, en stor andel av de som installerar värmepumpar har inte ens nödig kännedom om funktionen för att kunna utföra installationen på bästa möjliga sätt, och om samma person även skall agera reparatör av pumpen så blir det väldigt ofta på chans.

Särskilda servicekillar kanske sköter det på ett bättre sätt än den genomsnittliga installatören, det vet jag inget om, vet inte ens om Nibe har särskilda servicetekniker på alla orter, har i alla fall inte hört att det skulle finnas i Piteå t.ex.

Jag vill också påpeka att den bild jag har av installationer och åtgärder av "problem" gäller alla fabrikat och inte bara avser Nibe.

Att det sedan finns en del som är riktigt duktiga råder det säkert inga tvivel om.

Att jag hade fel i detta fall är nog ocksÃ¥ fullt möjligt, inte ens jag är ofelbar  ;)

Vore jag tekniker skulle även jag byta hela kylmodulen om invertern sitter inuti, allt annat tar alldeles för lång tid, dessutom skulle jag inte med gott mod lämna kunden med en ny maskin som hade varit nedplockad i molekyler för att man skulle mäta på invertern.

Byte av kylmodul var alltså antagligen rätt i detta fall, och det var också därför jag bifogade min skrattande smiley, tanken med den var att belysa att jag skrattade åt mitt eget misstag.
Om det uppfattades som att jag skrattade åt någon annan misstag så ber jag om ursäkt för att jag inte var tydlig nog.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Inverterfel
« Svar #23 skrivet: 19 november 2007, 07:28:27 »
Har jag rätt om jag hävdar följande även på en nibe :
det står ju som åtgärd: kontrollera säkringar intern samt externt !
första åtgärden är att kolla högtryck, spänning och ström före samt efter inverter !
sen vet man om det är säkring, inverterstyrning, kompressor eller överbelastning pga HT som är upphov till larmet !
att bara konstatera vad larmet innebär,för att sen byta hela kyldelen är inte vågat !!
är det inte teknikern som tagit beslutet så är det självfallet inte kritik mot honom.
då är det ju nibes egen teknikavd som inte litar på sina egna tekniker !!
om det är ett konstruktionsfel typ H16 eller dylikt, är det självklart att byta hela modulen !
men vid enstaka feluppkomster, och den utskickade inte ens mäter spänningen, utan bara konstaterar felkod, då är det nåt allvarligt fel på förtroendet NIBE---TEKNIKER !
nu kan det ju vara en känd sjukdom, där teknikavd har hittat ett fel man inte vill skylta med, och har beslutat att byta hela modulen !!
men det borde väl nån på forumet ha uppsnappat då ??

detta är min uppfattning !
mvh. ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inverterfel
« Svar #24 skrivet: 19 november 2007, 17:39:56 »
Jag blev vänligt bemött av den nibereparatören jag har kontakt med, han skulle kontakta nibe få se vad dom skall göra. Så än så länge kan jag inte klaga på nån person i fallet




     //Ulfons//
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Inverterfel
« Svar #25 skrivet: 19 november 2007, 23:51:53 »
Har jag rätt om jag hävdar följande även på en nibe :
det står ju som åtgärd: kontrollera säkringar intern samt externt !
första åtgärden är att kolla högtryck, spänning och ström före samt efter inverter !
sen vet man om det är säkring, inverterstyrning, kompressor eller överbelastning pga HT som är upphov till larmet !
att bara konstatera vad larmet innebär,för att sen byta hela kyldelen är inte vågat !!
är det inte teknikern som tagit beslutet så är det självfallet inte kritik mot honom.
då är det ju nibes egen teknikavd som inte litar på sina egna tekniker !!
om det är ett konstruktionsfel typ H16 eller dylikt, är det självklart att byta hela modulen !
men vid enstaka feluppkomster, och den utskickade inte ens mäter spänningen, utan bara konstaterar felkod, då är det nåt allvarligt fel på förtroendet NIBE---TEKNIKER !
nu kan det ju vara en känd sjukdom, där teknikavd har hittat ett fel man inte vill skylta med, och har beslutat att byta hela modulen !!
men det borde väl nån på forumet ha uppsnappat då ??

detta är min uppfattning !
mvh. ACE


Om man får ett larm som säger internt iverterlarm kan man bara göra en sak kolla spänning inne i ivertern är detta ok så vill Nibe laga det själva... Varför får du ringa ner å fråga så är det bara... Så i detta fall ingen kritik mot Nibes utsända..
Han följde order bara...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad mhugo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Inverterfel
« Svar #26 skrivet: 28 mars 2008, 19:12:30 »
Nu fick jag inverterfel igen till trots för att de bytte kyldelen.

Den har ju gått bra under vintern, så det är ju lite tröst.

Bara att kontakta Nibe igen.... Lär inte vara deras lönsammaste installation om de skall fortsätta byta kyldelar var 6e månad.

Utloggad Lord Vader

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nora
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inverterfel
« Svar #27 skrivet: 06 mars 2009, 15:51:51 »
Nu fick jag inverterfel igen till trots för att de bytte kyldelen.

Den har ju gått bra under vintern, så det är ju lite tröst.

Bara att kontakta Nibe igen.... Lär inte vara deras lönsammaste installation om de skall fortsätta byta kyldelar var 6e månad.

Fick förra våren 2008 Inverterfel 103. Byte av kyldel/inverter. Nu den 5/3 2009 Inverterfel 105 samt 106!!

Har pratat med NIBE och de är tydligen medvetna om att problem finns, men vet inte vad som orsakar dem. Kanske blir det ytterligare ett byte. Så jäkla tråkigt bara!!
NIBE Fighter 1250 sambo med en UKV100, 205 meter borrhål (200 m aktivt). Bor i Nora norr om Örebro. Värmer ca 200m2 boyta och 220m2 biyta. Grundtemp inne ca 18 grader + vedeldning. Årsförbrukning på VP ca 5700kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!