Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: presostat lÃ¥g och konstiga GT10 & GT11  (läst 4977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johankjellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« skrivet: 22 maj 2013, 07:21:25 »
Pumpen vill inte gå ( pressostat låg ) och det har läckt ut kylvätska på golvet. oklart varför men det verkar som om högtrycksskyddet läckt. Det stod lite grejer för så det kan kanske vara "manuellt". håller på att fylla på kylmedel och försöker få upp lite tryck eftersom nivåkärlet sitter under högsta punkten. Försöker också köra kylpumpen manuellt men vågar inte för mycket då den blir varm.

men GT10 skenar ju upp över 35 grader och ökar hela tiden när man kör till värmepumpen löser ut. GT11 ~22.

Vad betyder det?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2013, 07:38:11 »
Nu vet jag ju inte vilket fabrikat du har på värmepumpen, men det låter ju som att du har fått ett läckage av Brine, och att cirkpumpen har fått luft i pumphuset, vilket i sin tur gör att du inte får någon cirkulation på Brine, detta i sin tur gör att värmepumpen löser ut på lågtryck (värmeväxlaren fryser ihop).
Du måste fylla systemet, avlufta, och vänta tills värmeväxlaren tinat upp innan du kan få igång cirkulationen.
Låt inte kompressorn starta igen innan du ser att du manuellt kan köra cirkpumpen på kalla sidan utan att cirkpumpen blir varm, då vet du att du har flöde på Brinekretsen, och det är OK att starta kompressorn.

Sen är det som sagt viktigt att kolla var Brine läckt ut, vanliga platser är kopplingar efter kalla sidans värmeväxlare, där muttrar ibland kan spräckas av kondensvatten som fyller upp gängorna, och sedan fryser, vilket gör att muttern spricker.
Andra platser där det brukar kunna läcka är i kopplingarna till själva värmeväxlaren, det brukar vara väl isolerat, så man kan behöva lätta lite på isoleringen för att se om det läcker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad johankjellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2013, 07:53:40 »
ok, det har ju helt läckt inomhus vid högtrycksskyddet där rören kommer in i huset. men jag tror det har upphört. det var en pöl där och det luktade i hela källaren. tinar det av sig själv?
Gick igenom larmlistan och det första som löste var GT10 låg och GT11 låg.

Utloggad johankjellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2013, 08:00:43 »
Har nu satt pumpen på enbart tillskott och GT10 är nere på 11 och sjunker. Hur lång tid skall man vänta på avfrostning? Det är en Carrier dvs en lågpris IVT typ :) med Rego600

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2013, 08:18:10 »
Att det läckt ut vid säkerhetsventilen låter inte bra, har du tur är det bara just ett läckage, men om du har otur kan det bero på 1 av 2 allvarliga fel:

1. Din kollektor har pressats samman av isbildning i borrhålet, och detta har alltså deformerat slangarna så mycket att trycket stigit och Brine pressats ut via säkerhetsventilen. Du har problem.

2. Du har fått läckage av köldmedia i din värmeväxlare på kalla sidan, gas har tryckts ut i Brine/kollektor, vilket i sin tur gjort att Brine pressats ut genom säkerhetsventilen.

Värmer du en pool eller annat så är väldigt energikrävande?
Annars har jag svårt att se varför detta skall ha inträffat just nu? (Gäller punkt 1)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad johankjellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2013, 08:32:16 »
Att det läckt ut vid säkerhetsventilen låter inte bra, har du tur är det bara just ett läckage, men om du har otur kan det bero på 1 av 2 allvarliga fel:

1. Din kollektor har pressats samman av isbildning i borrhålet, och detta har alltså deformerat slangarna så mycket att trycket stigit och Brine pressats ut via säkerhetsventilen. Du har problem.

2. Du har fått läckage av köldmedia i din värmeväxlare på kalla sidan, gas har tryckts ut i Brine/kollektor, vilket i sin tur gjort att Brine pressats ut genom säkerhetsventilen.

Värmer du en pool eller annat så är väldigt energikrävande?
Annars har jag svårt att se varför detta skall ha inträffat just nu? (Gäller punkt 1)

Nä, jag värmer just ingenting just nu. ingen pool och sommarvärmen har slagit till många dagar = ingen drift alls.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #6 skrivet: 22 maj 2013, 08:33:47 »
Kan du inte ta en bild som visar var hur expansionskärl och säkerhetsventil är och förklara var det läckt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #7 skrivet: 22 maj 2013, 08:57:14 »
tinar det av sig själv?

Har det frusit i förångaren tar det 3-4 timmar innan den har tinat så mycket att det går att få cirkulation i systemet (schabblade till det en gång). Men det ska inte gå att frysa förångaren om det är rätt sammansättning på köldbäraren. Lågtryckspressostaten skall stanna pumpen innan det fryser.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad johankjellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #8 skrivet: 22 maj 2013, 13:02:09 »
Har det frusit i förångaren tar det 3-4 timmar innan den har tinat så mycket att det går att få cirkulation i systemet (schabblade till det en gång). Men det ska inte gå att frysa förångaren om det är rätt sammansättning på köldbäraren. Lågtryckspressostaten skall stanna pumpen innan det fryser.

Ska det vara "rätt" sammansättning? eller skall det vara "inte för lite köldmedel" ?
Jag har nog bara fyllt på köldmedel.

Utloggad johankjellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #9 skrivet: 22 maj 2013, 13:04:13 »
Kan du inte ta en bild som visar var hur expansionskärl och säkerhetsventil är och förklara var det läckt?

Jag vet inte riktigt exakt var det läckte då det stod några lådor för som var lite tillfälligt där. De var indränkta med vätska och det luktade sprit i hela källaren. men bakom lådorna fanns ju säkerhetsventil och snett ovanför sitter nivåkärlet.

Utloggad johankjellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #10 skrivet: 22 maj 2013, 17:10:39 »
men varför är gt10 så hög?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #11 skrivet: 22 maj 2013, 17:21:10 »
Rätt sammansättning är 30 % etanol i lösningen, den fryser vid ca -18 grader. LÃ¥gtryckspressostaten ska lösa ut innan  köldbärartemperaturen blir sÃ¥ lÃ¥g, har för mig att det sker när temperaturen i förÃ¥ngaren är runt -12.

Vad händer när du kör köldbärarpumpen separat, utan att kompressorn gÃ¥r (meny 5.11)? Roterar den? Man ser det om man skruvar loss pluggen pÃ¥ motoraxelns förlängning. Det kan droppa lite vatten men det är inget problem. Jag mÃ¥ste dock erkänna att jag inte har nÃ¥gon teori om varför köldbärarpumpen skulle kunna ställa till med de beskrivna symptomen. Tyvärr talar mycket för Rickards teori nr 2. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #12 skrivet: 22 maj 2013, 17:28:22 »
men varför är gt10 så hög?
Troligen därför att GT10 sitter nära köldbärarpumpen. Är det ingen cirkulation värmer pumpen upp köldbäraren. Det som förvÃ¥nar mig är att temperaturen hinner stiga innan lÃ¥gtryckspressostaten stannar värmepumpen. Det gÃ¥r pÃ¥ mindre än en  minut (om jag minns rätt) när det blir stopp pÃ¥ cirkulationen. SÃ¥ frÃ¥gan är berättigad. 

Jag vet inte vad som händer pumphjulet inte roterar, om det är så att motorn drar betydligt mer el då än om pumphjulet roterar. Det var därför jag frågade om pumpen verkligen roterade. En köldbärarpump som snurrar men inte pumpar någon vätska bör inte dra mer än 50 W. Då tar det rätt lång tid att värma pump och en del köldbärarlösning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad johankjellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #13 skrivet: 22 maj 2013, 18:11:35 »
efter att ha kört pumpen och pumpa tryck i nivåkärlet och släppa ut luft i säkerhetsventilen 100 ggr var blev pumpen plötsligt kall och tyst rören vid filtret blev iskalla. nu gissar jag kallt (!) på att jag fått cirkulation och det är dags att testa att köra pumpen ?

Utloggad johankjellgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: presostat låg och konstiga GT10 & GT11
« Svar #14 skrivet: 22 maj 2013, 18:33:56 »
nu kör pumpen OCH jag har nog hittat läckaget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!