Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?  (läst 24264 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« skrivet: 14 september 2013, 09:43:49 »
Som rubriken lyder, hur felsöker man detta? Så fort kompressorn ska igång så slår jfb ifrån och släcker hela huset. Det började i tisdags med att det blinkade rött på pumpen, tror att det var HP/MS Larm men tittade dock inte utan startade bara om pumpen. Detta har hänt förut vid några tillfällen. När detta hände igen senare på kvällen så luftade jag systemet och startade värmepumpen igen, gick bra fram till onsdagkvällen då hela huset slocknade (jodrfelsbrytaren) Sedan dess bryter alltså jfb. Hur felsöker man? Någon annan här som råkat ut för samma? Är det motorskyddet i VP'n som är trasigt?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #1 skrivet: 14 september 2013, 09:54:13 »
Du mÃ¥ste isolationsmäta VP, det gör man med en "megger" ett mätinstrument som mäter med 500 - 1000 V. Det kan gÃ¥ att hitta felet med en vanlig ohmmätare men det är inte säkert. Jag tror inte att jordfelet sitter i motorskyddet. Jordfelet behöver inte sitta i VP över huvud taget, det kan i princip sitta vart som helst i huset, även om VP verkar troligast. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #2 skrivet: 14 september 2013, 10:12:30 »
Jag tänker att förut när pumpen har krånglat så har alltid motorskyddet löst och VP'n har larmat med HP/MS-Larm. Sist var det en trasig kontaktor (drift), och då larmade den. Varför går jordfelsbrytaren nu, undrar jag. Om det är något annat i huset, borde det inte gå någon säkring också? Och det är alltid när driftkontaktorn slår till som jfb löser. Jag jobbar med elektrikerfolk, så jag tänkte prata med dem på måndag, men är det något jag kan prova själv innan?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #3 skrivet: 14 september 2013, 10:25:26 »
Ett jordfel behöver inte innebära att en säkring löser ut, och ligger jord och nolla ihop någonstans i huset är det inte säkert att JFB känner det om inte det kommer till en relativt stor last. MEN troligen har du ett jordfel i VP, och jordfel mäter man enklast fram med en "megger". Man mäter mellan jod och nolla och mellan faserna och jord. Man måste även se till att "ledningarna" i matande ände är frånkopplade. Du får väl köra på elpatron ett tag i värsta fall.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #4 skrivet: 14 september 2013, 10:32:06 »
Ja, jag gör det nu. Konstigt att det helt plötsligt blir jordfel i VP'n kan jag tycka. Men tack ska du ha för hjälpen.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #5 skrivet: 14 september 2013, 10:49:38 »
En kanske dum fråga, men är ledningarna i matande ände frånkopplade när jordfelbrytaren är frånslagen? Jag menar kan man mäta då?

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #6 skrivet: 14 september 2013, 11:27:25 »
Ja det är dom , hela huset är ju frånslaget.
Men man bör/får inte lita på JFB som arbetsbrytare utan man
bryter huvudbrytaren  / tar huvudsäkringar innan mätning.

Numera andväns allt oftare läckströmstång/jordfelsströmtång när man letar jordfel.
Det går mycket snabbare att hitta felet och man behöver inte koppla loss belastningar
samt så mäter man anläggningen i drift.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #7 skrivet: 14 september 2013, 14:02:04 »
Tackar för svaren. Kollar man på elschemat så är det bara kompressorn efter driftkontaktorn som i sin tur är jordad, alltså borde väl felet vara där någonstans? Jaja, jag får kika lite och se om jag ser något konstigt.

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #8 skrivet: 14 september 2013, 17:52:52 »
Jag kan inte låta bli att lägga mig i!
Svenska Kocken
En jordfelsbrytare löser ur direkt och går inte ens att få till om jord och nolla ligger ihop någonstans i installationen.
Det krävs ingen last alls för att den skall lösa ur.
Vid flera tillfällen där jag installerat jordfelsbrytare så går det inte att lägga till den innan man hittat vart nolla och jord ligger ihop.
Även om du så har en kabel som är ansluten i centralen men inte inkopplad i andra änden och säkringen frånslagen så löser JFB direkt om du skulle klippa av kabeln.

Sedan så är det av yttersta vikt att man bara meggar kompressorn och inte inkommande matning till pumpen då skjuter man varenda elektronikkort i pumpen.
Meggning innebär ju att man skickar in 500 eller 1000V t.ex i lindningarna på en motor eller i en kabel för att kunna mäta ett ev. överslag till jord.
Men detta får absolut inte göras utan att man kopplat bort alla känsliga komponenter.
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #9 skrivet: 14 september 2013, 18:06:16 »
Jag vet inte hur man meggar så det överlåter jag till en elektriker. Men om jordfelsbrytaren bryter när driftkontaktorn slår till, borde väl rimligen felet ligga vid den kontaktorn eller efter, dvs. kompressorn? Måste jord ligga mot nolla vid jordfel? Var hittar jag nollan?

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #10 skrivet: 14 september 2013, 19:09:56 »
Om din kompressor är av 3-fas modell så används inte nolla till kompressorn.
Men om det är jordfel i kompressorn så kommer den att lösa ur ändå p.g .a att det finns ström som går fel väg till jord.
Summan av de 3 faserna är lika med noll, ingen ström får gå tillbaks i jordledningen.

En jordfelsbrytare är egentligen en avancerad summatransformator. Den mäter hur mycket ström som går ut i varje fas och vad som kommer tillbaks i nollledaren , om det diffar med mer än 15-30 mA så löser den ur.

Det kan vara så att du redan ligger på gränsen och pumpstarten ger den där lilla sista felströmmen som får den att lösa ur.
Har du provat att stänga av andra typiska bovar som kyl, frys, diskmaskin, tvättmaskin, spis.
Testa att koppla bort några eller alla, bara en kort stund och se om pumpen kan starta då, utan att det löser ur.

Regeln är att när man installerar värmepump och huset har jordfelsbrytare så skall VP ha en egen jordfelsbrytare.
Själv tog jag ut 3 faser före husets jorfelsbrytare och matade en egen central som sitter bredvid pumpen.
Kanske lite "overkill" men jag behövde även några extra säkringar nere i källaren.


« Senast ändrad: 14 september 2013, 19:24:45 av Barton3000 »
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #11 skrivet: 14 september 2013, 19:17:37 »
Vad är det för kablar som går till A1 och A2 på kontaktorn? Fas, Nolla, Jord?
Har kontakt mellan A2 och jord, är det bra?

Det är 3-fas modell, vad innebär ett jordfel på denna då? Är det dålig kontakt till jord (liknande jordfel på bilar) eller är det kontakt mellan fas och jord?

Ska prova det du skrev Barton.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #12 skrivet: 14 september 2013, 19:22:46 »
Vad är det för kablar som går till A1 och A2 på kontaktorn? Fas, Nolla, Jord?
Har kontakt mellan A2 och jord, är det bra?

Det är 3-fas modell, vad innebär ett jordfel på denna då? Är det dålig kontakt till jord (liknande jordfel på bilar) eller är det kontakt mellan fas och jord?

Ska prova det du skrev Barton.

Det var lika på den andra kontaktorn, så det ska nog vara så.

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #13 skrivet: 14 september 2013, 19:32:14 »
A1 och A2 på kontaktorn är till spolen som får den att slå till.
Det är oftast fas och nolla. fast du borde inte ha kontakt till jord om du mäter på nollan eller fasen där.
Så fort nolla och jord kommer i direktkontakt efter jordfelsbrytaren så löser den.
Fast det kan vara interna kretsar efter någon transformator som styr kontaktorn, som inte påverkar jordfelsbrytaren
I centralen efter jordfelsbrytaren så är nolla och jord separerade, för att man skall kunna mäta felströmmen mellan fas och nolla,
Före jordfelsbrytaren så är nolla och jord sammankopplade så som det är i äldre installationer.

Angående din fråga om jordfel, så betyder det att det är någon form av slutning till jord vilket inte får förekomma.
Jordledaren är endast avsedd för personskydd och skydd mot felströmmar så att säkringen löser ur. "Skyddsledare"

När du refererar till bil-el så är ju "Jord" eller "Minus" på bilen samma sak som nollan i ett växelströms krets.
Bara det att på bilen blir det dålig kontakt till jord p.g.a smuts rost eller dylikt, så att det inte blir någon krets
då letar sig strömmen en annan väg tillbaks till minuspolen på bilbatteriet, därav konstiga fenomen som glödande lampor eller dylikt



« Senast ändrad: 14 september 2013, 20:12:24 av Barton3000 »
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1210-7 bryter jordfelsbrytaren?
« Svar #14 skrivet: 14 september 2013, 20:42:01 »
Barton3000, du har fel i frågan om JFB. En JFB behöver inte alls bryta för att jord och nolla ligger ihop det är först när det flyter ström mellan nolla och jord som överstiger JFBs utlösningström. Det KAN ske som du säger så fort nolla och jod ligger ihop MEN det kan även gå dagar, ja veckor, utan att JFB löser. Det är helt beroende på hur belastningen ser ut och vart i anläggningen felet sitter. Om däremot en fas får kontakt med jord (med ett så stort motstånd att säkringen inte löser ut) löser JFB omedelbart ut om strömmen övergår 30 mA (vanligast kan även vara 10 mA och 300 mA)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!