Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1215 läckage  (läst 3705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HenkkaH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1215
Nibe 1215 läckage
« skrivet: 05 april 2015, 08:40:35 »
Vi har en 10 Ã¥r gammal Nibe 1215 som läcker köldbärarvätska frÃ¥n ett rör i pumpen, det droppar. Och expansionskärlet är tomt. Jag upptäckte igÃ¥r att det luktade. I morse sÃ¥g jag läckan och stängde av pumpen. Givetvis sker detta mitt i en lÃ¥nghelg ocksÃ¥.  :'(

Jag noterade att det läcker då kompressorn går. Kan vi köra pumpen med enbart eldrift och vänta tills efter helgen med att ta hit en reparatör? Och hur gör man det?

Mycket tacksam för hjälp help help
« Senast ändrad: 05 april 2015, 08:43:23 av HenkkaH »
14 år med Nibe 1215 180m borrdjup

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1215 läckage
« Svar #1 skrivet: 05 april 2015, 10:23:44 »
Ja den kan användas som ren elpanna. Se montering o skötselanvisning under rubriken Styrning, meny 14.
http://www.nibe.se/nibedocuments/11199/511065-1.pdf
På sidan 5 står vad knapparna heter.
Ditt fel (sprucken koppling) är tydligen inte så ovanligt. Jag har klarat mig hittills.

Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad HenkkaH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1215
SV: Nibe 1215 läckage
« Svar #2 skrivet: 05 april 2015, 12:17:24 »
Tack för tipset. Jag ställer den i reservläge med termostaten på 25°C. Vet inte om det blir rätt med temperaturen men får höja/sänka vid behov.

Det droppar lite fortfarande men inte lika mycket som när kompressorn går. Jag ser att det droppar från en koppling där köldbärarvätskan kommer in. Sedan rinner det innanför isoleringen längs röret och kommer ut i botten av röret. Jag ska ta loss isoleringen och se om röret måste bytas eller om jag kan täta kopplingen endast.

Om jag lossar kopplingen så lär det rinna ut lite köldbärarvätska och det har redan försvunnit minst den mängd som finn i expansions burken. Då den är helt tom. Åker jag på att fylla på vätska med tryck (ringa in reparatör) eller kan jag bara fylla på i expansions burken?
14 år med Nibe 1215 180m borrdjup

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1215 läckage
« Svar #3 skrivet: 12 april 2015, 08:46:22 »
Det är inte helt ovanligt med spräckta muttrar på klämrings kopplingar till brine men tror det finns förstärkta att köpa från Nibe om kärlet är högsta punken bör det gå att enbart fylla på där och då behöver inte kärlet vara trycksatt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1215 läckage
« Svar #4 skrivet: 12 april 2015, 23:41:13 »
Jag hade några månader sedan samma fel precis ovanför pumpen hade
nedersta muttern spruckit, byte skälv kopplingen och fyllde sedan försiktigt
genom påfyllnads anslutningen som ligger nedanför nivåkärlet så eventuell
luft kunde gå till nivåkärlet..
Det gick bra, OBS man ska köra köldbärarpumpen ett tag utan kompressorn
att vattnet hinner blandas med vätskan för att hindra frysning. 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1215 läckage
« Svar #5 skrivet: 13 april 2015, 08:39:19 »
Det är inte säkert att kopplingen spruckit, ibland är det helt enkelt bara dåligt dragna kopplingar som orskar läckagen, min bror har t.ex. fått efterdra två kopplingar (De mot värmeväxlarna) för att de läckte.

Man KAN göra en "fulreparation" genom att lossa spräckta muttrar en aning, dra på ett slangklammer, och sedan dra igen kopplingen.
Annars skall det även vara möjligt att lossa muttern, knacka bort klämringen från röret och sedan byta muttern.
Efter mutterbyte är det viktigt att fylla gängorna med gängtejp eller locherpasta så att eventuell kondens inte lägger sig i gäng-gångarna och spräcker muttern igen när KB-vätskan blir minusgrader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HenkkaH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1215
SV: Nibe 1215 läckage
« Svar #6 skrivet: 24 april 2015, 06:24:11 »
Tack för tipsen. Det är samma mutter som gått sönder som för Remo.
Jag ska idag försöka knacka bort klämringen och byta mutter.
Hur kör jag köldbäraren utan kompressorn?
14 år med Nibe 1215 180m borrdjup

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1215 läckage
« Svar #7 skrivet: 24 april 2015, 07:10:09 »
Det finns i undermenyn en funktion där du kan köra cirkpumpen manuellt, kolla i manualen, jag har det inte exakt i huvudet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!