Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 16A, 20A eller 25A till LVVP?!! Vilka LVVP är trefas?  (läst 11021 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
Jag håller på att leta LVVP till mitt nybygge på 140kvm. En pump på 7-9kw letar jag efter. Jag har märkt att många av de klenare pumparna körs på enfas. Jag har inte riktigt koll på konsekvenserna av LVVP med trefas kontra enfas, men jag har förstått att det är bättre om de har trefas. Med trefas antar jag att det går att driva sin LVVP på 20A eller tom på 16A istället för 25A. Eller??

Att kunna välja en huvudsäkring på 20A eller 16A istället för 25A innebär en rejält minskad årskostnad för elleveransen. För mig med ett värmebehov på ca 16.000kWh innebär en LVVP en driftskostnad på ca 5000kr. Att då behöva 25A istället för 20A innebär en merkostnad för driftskostnaden på 1464kr i mitt område. Enbart för att driva LVVP! Tänker jag rätt nu?

16A: (vi säger 0kr)
20A: +1164
25A: +2628 (+1464 jfm 20A)

Om jag tänker rätt, vore det inte viktigt då att visa vilka värmepumpar som kan drivas som trefas, eller säkras med effektvakt?

En pump som jag tittat lite på är Toshiba Estia 8kw drivs med enfas och kräver 25A enligt offerten. Kan jag komma undan detta på något sätt?

Till sist, vilka pumpar finns det som är trefas?
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad Göran H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar lära mig
SV: 16A, 20A eller 25A till LVVP?!! Vilka LVVP är trefas?
« Svar #1 skrivet: 01 september 2015, 11:38:53 »
Jag har en CTC408 + i250 o denna är 3-fas.
//G
CTC Eco Air 408 samt CTC Eco Zenith 250  (Luft/Vatten pump)
Vattenburen Golvvärme 90+40 kvm
50% 2-glasfönster och 50% 3 glas.
Tilläggsisolerad och ombyggd 2004
Årsförbrukning 2015 på 12900kWh

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: 16A, 20A eller 25A till LVVP?!! Vilka LVVP är trefas?
« Svar #2 skrivet: 01 september 2015, 16:01:08 »
Är det i södra Sverige? DÃ¥ ska du klara dig pÃ¥ 55kw/m2/Ã¥r inpetat. Du klarar dig säkert fint pÃ¥ en pump som nominellt gör 8-10 kw och vid -15 °C  ca 5-7kw . Jag kör en pump pÃ¥ 8 kw som drar som mest 2300 w, det klarar sig fint med mina 20A säkringar.  Men om du steppar upp till exvis Daikins Altherma pÃ¥ ca 10-11 kw sÃ¥ fÃ¥r du 3fas. Men jag tycker oron för stora huvudsäkringar är överdriven, det är ofta de som inte själva har en enfaspump som är oroliga/kritiska. I verkligheten fungerar enfas fint, utan gigantiska proppar oavsett vad installationsbeskrivningen säger(tillverkare brukar ta höjd för att friskriva sig frÃ¥n framtiden).  Sätter du bara torktumlaren pÃ¥ en annan fas sÃ¥ ordnar det sig.

Tycker du ska tänka om vad gäller Estian, för samma pengar får du en Pansonic Aquarea eller liten Daikin. Nibe har en 8 kw split som det inte gnälls för mycket om heller. Eller varför inte en Fujitsu Waterstage, jag är toknöjd, men man får ju inte reka ens egen maskin här haha.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 16A, 20A eller 25A till LVVP?!! Vilka LVVP är trefas?
« Svar #3 skrivet: 01 september 2015, 16:32:49 »
Samme som Gøran her.. Men  ecoair 408 er vel en fas maskin, og trekker vel bare det den trenger fra  i250 som er 3fas ...


Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: 16A, 20A eller 25A till LVVP?!! Vilka LVVP är trefas?
« Svar #4 skrivet: 01 september 2015, 17:09:27 »
Är det i södra Sverige? DÃ¥ ska du klara dig pÃ¥ 55kw/m2/Ã¥r inpetat. Du klarar dig säkert fint pÃ¥ en pump som nominellt gör 8-10 kw och vid -15 °C  ca 5-7kw . Jag kör en pump pÃ¥ 8 kw som drar som mest 2300 w, det klarar sig fint med mina 20A säkringar.  Men om du steppar upp till exvis Daikins Altherma pÃ¥ ca 10-11 kw sÃ¥ fÃ¥r du 3fas. Men jag tycker oron för stora huvudsäkringar är överdriven, det är ofta de som inte själva har en enfaspump som är oroliga/kritiska. I verkligheten fungerar enfas fint, utan gigantiska proppar oavsett vad installationsbeskrivningen säger(tillverkare brukar ta höjd för att friskriva sig frÃ¥n framtiden).  Sätter du bara torktumlaren pÃ¥ en annan fas sÃ¥ ordnar det sig.

Tycker du ska tänka om vad gäller Estian, för samma pengar får du en Pansonic Aquarea eller liten Daikin. Nibe har en 8 kw split som det inte gnälls för mycket om heller. Eller varför inte en Fujitsu Waterstage, jag är toknöjd, men man får ju inte reka ens egen maskin här haha.

Tack för infon! Men varför ska jag tänka om vad gäller Estian? Vad är det som är dåligt med den maskinen?
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: 16A, 20A eller 25A till LVVP?!! Vilka LVVP är trefas?
« Svar #5 skrivet: 01 september 2015, 17:58:56 »
Tack för infon! Men varför ska jag tänka om vad gäller Estian? Vad är det som är dåligt med den maskinen?

Efter lite läsning så ser jag att båda de maskinerna du hänvisar till är trefas. :) Antar att det var det du menade! ;)
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: 16A, 20A eller 25A till LVVP?!! Vilka LVVP är trefas?
« Svar #6 skrivet: 01 september 2015, 18:33:16 »
Inte skälet, det kanske är en bra maskin. Men om jag skulle välja själv sÃ¥ skulle jag inte köpa en pump frÃ¥n exvis Samsung, LG eller Estian... 

Daikin, Mitsubishi, Nibe, IVT eller CTC är en annan liga, dessutom större servicenätverk/tillgång reservdelar. Jag hade inte heller köpt en Hyundai eller Fiat om jag skulle välja bil...) Hellre en Volkswagen.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: 16A, 20A eller 25A till LVVP?!! Vilka LVVP är trefas?
« Svar #7 skrivet: 01 september 2015, 19:45:02 »
Jo du får visst tala väl om din egen värmepump

Anledningen till att vi är restriktiva med postare som "promotar" sitt märke i var och varannan tråd är att det minskar objektiviteten i forumet.
Samt att det historiskt visat sig att det många gånger varit skrupelfria säljare som varit i farten.

Men du klarade konststycket att fÃ¥ med waterstagen i din post tillsammans med ett antal andra märken.  tummenupp
För det är inte märket som vi skall fokusera på utan vilken effekt som huset behöver.
När man vet effekten kan man föreslå ett antal märken som klarar att avge denna effekt samt ev. för/nackdelar med dessa.

Om man vill kan man gå till energimyndigheten för att se hur olika värmepumpar klarar sig
https://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftvattenvarmepumpar1/
Nu är en del av dessa tester mer är 3år gamla och det har kommit nya maskiner men man får ändå en inblick i hur de olika leverantörerna står sig i förhållande till varandra.

Och om Estian står bla. följande
Citera
Flera av värmepumparna som testades år 2011 hade också svårt att klara av att hålla 55-grader till radiatorerna. Vid +7°C ute var temperaturen på vattnet till radiatorerna inte riktigt +55°C för värmepumpen från Toshiba och vid-15°C ute och samma temperatur till radiatorerna startade inte värmepumpen utan eltillsatsen fick gå på. Det betyder att energibesparingen inte har kunnat beräknas lika noga som för flera av de andra testade värmepumparna.
Värt att tänka pÃ¥  ;)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 16A, 20A eller 25A till LVVP?!! Vilka LVVP är trefas?
« Svar #8 skrivet: 01 september 2015, 21:30:08 »
Skall du ha en 3-fas så har du följande maskiner att välja på med "moderat" effekt:

Nya CTC (verkar vara en bra maskin, skall fördjupa mig i den)
Panasonic T-CAP
Daikin ERLQ011-016
Mitsubishi Zubadan

CTC går med vatten ut, Pana / Mitsu och Daikin utan vatten
Alla dessa 3 har vätskeinsprutning för hög effekt vid kall väderlek.

Men börja med att titta på vad huset kräver i effekt och framledningstemperatur.
Tänk till på ditt varmvattenbehov är också.

Lycka till !

Mvh
Daikin

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: 16A, 20A eller 25A till LVVP?!! Vilka LVVP är trefas?
« Svar #9 skrivet: 02 september 2015, 11:09:51 »
Ok, lite mer har jag benat ut nu då! Lite mer till kravställningen då:

Trefas
Ytterdel ej högre än 1000mm då den ska stå under en utstickande "altandel" som går runt huset. I övrigt är det öppet runt ytterdelen.
Nybygget ligger på ett effektbehov på 16.300kWh enligt bifogad energiberäkning på en NIBE F2030-7kW med en inomhusdel som heter VVM320. Ytterdelen på den är dock för stor samt att anläggningen var för dyr, 120kkr installerad.
Jag har även gjort en energiberäkning på energiberäkning.se http://goo.gl/07Uuny, men jag vet inte hur bra den stämmer.

Vad gäller framledningstemperatur så vet jag inte riktigt vilken temperatur som jag bör ha. Det är ett lågtemperatursystem med golvvärme i betongplattan med klinker ovan. Huset kommer ligga direkt bredvid havet i Bua norr om Varberg så medeltemperaturen är samma som Lund/Göteborg.

Vad gäller Panasonics maskiner så verkar det vara dubbelfläktar på ytterdelarna som klarar trefas om jag fattat rätt. Även CTC har en ytterdel som är lite för hög 1175mm.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 16A, 20A eller 25A till LVVP?!! Vilka LVVP är trefas?
« Svar #10 skrivet: 02 september 2015, 12:25:14 »
Oftast är det elpatronen som kräver högst avsäkring. En 10kW VP med trefaskompressor drar ca 4A per fas, men en elpatron på 9kW drar 13A per fas.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: 16A, 20A eller 25A till LVVP?!! Vilka LVVP är trefas?
« Svar #11 skrivet: 02 september 2015, 13:58:26 »
Nu har jag uppdaterat min energiberäkning lite. Jag noterade att jag anget en Luft vatten VP 50 när det ska vara 35. Antar jag iaf. Om 35 står för lågtemp... Se http://goo.gl/yFGBFa. Ni får gärna titta där och påpeka ev snedsteg!
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 16A, 20A eller 25A till LVVP?!! Vilka LVVP är trefas?
« Svar #12 skrivet: 02 september 2015, 14:46:45 »
Kun 1 m, inkl. markstativ...det begrenser utvalget litt.
Ctc 406 og 408, samt 510, er vel akkurat 107cm med ben hos meg.
410 + og 520 er 117cm.

Hvor mange kw pump trenger du, de som går med gass inn opp til 10kw kommer vel under

Utloggad kuntri

  • Nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bua
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kenneth bygger hus blogg
SV: 16A, 20A eller 25A till LVVP?!! Vilka LVVP är trefas?
« Svar #13 skrivet: 02 september 2015, 14:54:53 »
Kun 1 m, inkl. markstativ...det begrenser utvalget litt.
Ctc 406 og 408, samt 510, er vel akkurat 107cm med ben hos meg.
410 + og 520 er 117cm.

Hvor mange kw pump trenger du, de som går med gass inn opp til 10kw kommer vel under

Ja, höjden är ett problem. 107cm innebär en höjd frÃ¥n mark till golvnivÃ¥ pÃ¥ ca 125cm  inkl trallgolv och reglar. Det är lite för mycket än vad jag kommer bygga. Hur högt det blir beror pÃ¥ vad betongkillarna rekommenderar för betongelement där. Jag behöver en pump pÃ¥ minst 6.25kw. Men säg 8-9kwm för att vara pÃ¥ säkra sidan.
Bygger miljövänligt hus i Bua mellan Varberg och Göteborg, 88kvm med planerad utbyggnad om ca 50kvm. 

Elpanna, Tulikivi Valkia, FTX
Värmepump när utbyggnationen är gjord
http://nouw.com/kennethbygger

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: 16A, 20A eller 25A till LVVP?!! Vilka LVVP är trefas?
« Svar #14 skrivet: 02 september 2015, 15:37:56 »
Enligt din egen beräkning så behöver du 4,4 kw effekt vid dut (-11 °C)
Du måste titta på dina pumpkandidaters effekt vid olika utetemperaturer. Vissa fabrikat ger 7 kw vid +7 °C men bara 3 kw vid -15 °C..... Och andra ger 9 kw vid +7 °C och 9kw vid -15 °C...

Jag tror inte det finns så små pumpar med 3fas (är Nibes 2030-7 verkligen det?) helt enkelt för att lasten är så liten. Jag hade tittat på Daikins 8 kw, den har ju dessutom bara 1 fläkt vilket gör att den bör passa inom din måttspecifikation.

Daikin, vad ger den lilla 8kw maskinen vid -11 °C ?

Min Fujitsu på samma storlek ger 5 kw vid -9 °C.


« Senast ändrad: 02 september 2015, 15:39:43 av HansMarten »
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!