Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 22 december 2012, 21:04:36 »

Vad har du för utetemp och vad behöver du då för framledning?

Är din EcoAir PE kopplad mot samma panna som pelletsbrännaren, och går returen från radiatorerna till pannan eller direkt ut till VPn?
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 22 december 2012, 18:51:04 »

Tackar! Då slipper jag skämma ut mig då jag frågar rörmokaren sedan i alla fall  ;)

En annan fråga, då pellets går in så dundrar den ut 70-80 grader, blir en virvel i pelletsbehållaren.
Det finns ju ingen shunt som styr den.
Shunten som sitter där nu är inkopplad i ecologic.

Hur är detta tänkt?

Nu glömde jag kolla vilka värden jag har, kollar senare.

Såg i ett annat inlägg att du har systemtyp 1. Med denna lösning kommer CTC EcoLogic enheten reglera shunten för att stämma med din kurva när spets (pelletsbrännaren) är inkopplad.

Vad du behöver ha på plats är ju ett reglering för start och ett stopp av pann temp för för din brännare. VP kommer att fortsätta gå i bakgrunden 24h/dygn (driftläge: VP+spets )och stannar först om VP in blir för hög eller om utetemp blir lägre än -15c.

Rusar framlednings tempen och därigenom retur temp (VP in) tolkar jag det som att din shunt ev. står helt öppen, frikopplad från shuntmotorn, och att din brännare jobbar direkt mot framledningen.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 11 december 2012, 10:56:25 »

Varför heter det då SPETS.

Ja, det är en Polar Edition, så den går till -18 men har jag på VP+Spets så går den till -4 ungefär sedan kör den pellets som förr.

Tycker ändå det är märkligt.. Har knappt 200 kvadrat att värma upp eftersom värmen är i princip avstängd på både över och undervåning.
Så det är bara på mellanvåningen i 2½ rum.
Märkligt att den inte ska orka med det i några minus bara.

Huset är från 1940 men rätt hyffsat isolerat.

Då vi valde pump så uppgav vi hur många kvadrat och hur mycket olja eller pellets vi förbrukade.
Tog i lite extra och de sa 107 skulle räcka till gott och väl.

Hm!
Du har rätt i att det är märkligt. Även om du behöver spets så ska ju VP gå dygnet runt helatiden när den väl behöver spets.
Så som jag förstår så stannar din VP redan vid 4 minus och pelletsen tar över.
Även om nu din vp skulle kunna vara för klent dimensionerad så ska den i alla fall hållas igång så man kan minimera spets behovet så gott det går.
Något är fel om pelletsen får den att stanna.

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 11 december 2012, 09:18:13 »

Hur många kvadrat har du och hur mycket olja/pellets gjorde du av med innan? Var målet att VP'n skulle stå för huvuddelen av uppvärmningen? En 7kW luftvärmepump ger inte mycket när det börjar bli några minusgrader ute...
Skrivet av: kallgrader
« skrivet: 10 december 2012, 15:57:36 »

Varför heter det då SPETS.

Ja, det är en Polar Edition, så den går till -18 men har jag på VP+Spets så går den till -4 ungefär sedan kör den pellets som förr.

Tycker ändå det är märkligt.. Har knappt 200 kvadrat att värma upp eftersom värmen är i princip avstängd på både över och undervåning.
Så det är bara på mellanvåningen i 2½ rum.
Märkligt att den inte ska orka med det i några minus bara.

Huset är från 1940 men rätt hyffsat isolerat.

Då vi valde pump så uppgav vi hur många kvadrat och hur mycket olja eller pellets vi förbrukade.
Tog i lite extra och de sa 107 skulle räcka till gott och väl.

Hm!
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 10 december 2012, 11:03:42 »

SPETS – Enbart yttre värmekälla.
Uteluftvärmepumpen CTC EcoAir stannar vid en utomhustemperatur på -15 °C (fabriksvärde -10 °C). När det är kallare stoppas kompressorn och enbart pannan värmer hus och varmvatten. Värmepumpen stoppas också om temperaturerna är för höga i systemet (till exempel om radiatorsystemet är underdimensionerat). Det mesta av varmvattnet värms i pannan.
Min utetemp=Meny Inställningar (Avancerat/Inställningar)

Meny Special
(Avancerat/Service/Fabriksinst kodad/Special)
Fördröjningstid för inkoppling av spetsvärme (gamla pannan).
Tid som värmepumpen måste vara i kontinuerlig drift utan att orka värma returledningen till stopptemperatur. Då tiden löpt ut startar spetsvärmen. Kan ställas 30...480 minuter, fabrik 180 min.
Skrivet av: kallgrader
« skrivet: 10 december 2012, 10:14:13 »

problemet är att spetsfunktionen inte fungerar som jag vill riktigt.

jag hade tänkt mig att de ska gå samtidigt/hjälpas åt.

Men istället så startar pelletspannan och tar över helt, VP stannar direkt för den tycker returtempen är tokhög.
Skrivet av: Gert2
« skrivet: 10 december 2012, 09:42:15 »

det verkar dessvärre som vp inte orkar :-\

Det är nog inte ovanligt att man dimensionerar pumpen "så att den inte orkar" när det blir riktigt kallt. Det som händer är ju att pumpen går på max dvs du utnyttjar pumpen maximalt men behöver komplettera med elspets för att få tillräckligt hög framledningstemp till dina element. Jag tror nog de flesta LVVP-system fungerar så, en häftigare pump hade klarat det men då hade du också en högre investeringskostnad och förmodligen problem med många starter då utetempen är lägre osv. De som kan detta får rätta mig om jag fattat fel.

Enligt proffsen så ska man inte strypa termostaterna utan de ska stå fullt öppen överallt förutom i t.ex sovrum.
Men nu satte jag dem i källaren på lägsta och även i kök/sovrum.

Framledningstempen gick upp till 50 ganska snabbt.

Javisst, eftersom du minskade värme/effekt-uttaget (minskade temp i källaren och kök/sovrum) så orkar pumpen leverera en högre temp ut till elementen eftersom returtemperaturen från elementen är högre.
Du får, som andra redan sagt, helt enkelt justera spetsen el/pellets på något vis.

Rören ute mellan pump och vägg har de satt något ganska tunn men mjuk isolering, tror jag ska isolera det bra mycket mer.

Det är nog Armaflex, har sett att rörfirmor gärna använder sådan isolering. Den är säkert bra, men isolerar du mer är det nog bättre :-) finns många trådar om detta :-)
Skrivet av: kallgrader
« skrivet: 07 december 2012, 16:07:32 »

det verkar dessvärre som vp inte orkar :-\

Enligt proffsen så ska man inte strypa termostaterna utan de ska stå fullt öppen överallt förutom i t.ex sovrum.
Men nu satte jag dem i källaren på lägsta och även i kök/sovrum.

Framledningstempen gick upp till 50 ganska snabbt.

Rören från VP till pannan går dessutom genom två rum och är oisolerade, blir att handla isolering dit med.

Rören ute mellan pump och vägg har de satt något ganska tunn men mjuk isolering, tror jag ska isolera det bra mycket mer.
Skrivet av: Gert2
« skrivet: 07 december 2012, 14:43:45 »

Nu har ju jag ett mer "roddigt" uppvärmningssystem än vad du har, men jag har iaf en 107:a.
Min erfarenhet, som begränsar sig till de senaste månaderna, är att VP:n har svårt att ge en returtemperatur på mer än 40 grader då utetemperaturen ligger mellan -5 och -10 grader, om VP:n inte klarade att ge mer än 40 grader då utetempen låg mellan 0 och -5 har jag ingen aning om eftersom 40 grader räckte för att värma huset då. Vid -5 till -10 grader verkar VP:n inte vara speciellt känslig för laddpumpens hastighet.
Jag har gaggat lite om detta i slutet av den här tråden
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48328.0
Max returtemperatur från VP:n verkar vara 48 grader, iaf om den körs med det inbyggda styrsystemet.
Skrivet av: kallgrader
« skrivet: 07 december 2012, 12:54:55 »

Det lustiga är att den ger ut -40 även såväl det är -1 eller -15  Sc:,h

Stänger jag av CP så rusar VP framl tempen upp direkt.
Skrivet av: kallgrader
« skrivet: 06 december 2012, 20:42:58 »

Nu är det -5 ute.
Så här ser värdena ut.

Innetemp: 19.9 (21.5)
Framledn: 38(60)
VP framl: 42(59)
Rad retur: 34(42)

Korrigerad systemdiff, vad är det?
Hetgas: 73
Skrivet av: rgx107
« skrivet: 04 december 2012, 21:29:03 »

Nu har jag varken ctc eller pelletsbrännare men det låter som begränsningar i konstruktionen. Ctcn kan säkert bara styra brännaren på/av, då har man satt den på högsta läget, annars är det risk att den inte räcker till om det blir kallt. Du kanske kan ställa ner effekten på pelletsbrännaren, så får du manuellt ställa upp den om det blir kallare. Jag tror annars det är vanligt att man hellre kör pelletsbrännaren konstant på en viss effekt och reglerar temperaturen med värmepumpen istället. Dvs ingen koppling alls mellan de båda, utan istället mer handpåläggning för att justera för årstiderna. Du borde kunna hitta en del inlägg om detta.
Skrivet av: kallgrader
« skrivet: 04 december 2012, 13:03:05 »

Tackar! Då slipper jag skämma ut mig då jag frågar rörmokaren sedan i alla fall  ;)

En annan fråga, då pellets går in så dundrar den ut 70-80 grader, blir en virvel i pelletsbehållaren.
Det finns ju ingen shunt som styr den.
Shunten som sitter där nu är inkopplad i ecologic.

Hur är detta tänkt?

Nu glömde jag kolla vilka värden jag har, kollar senare.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 04 december 2012, 12:30:09 »

Det är ju inte rätt injusterat/kopplat om Vp stannar så fort spetsen nu i form av pellets ska gå in och stötta. Brännaren ska ju inte ligga i så länge så att vp stannar.
Skrivet av: maos66
« skrivet: 04 december 2012, 10:42:29 »

Det är nog så enkelt att du behöver mer energi än pumpen kan ge när det är så här kallt. Energibalansen säger nog att du behöver spetsa upp din framledning. Pumpen kan säkert producera 55C, men inte när du plockar ur så mycket energi som du gör nu.
Skrivet av: kallgrader
« skrivet: 04 december 2012, 10:28:05 »

Ja, pelletspannan startar, men den tar ju över helt och LVVP stängs av.
Hade trott att pellets skulle gå in och hjälpa till lite.

Det är en Polar Edition ecoair, kopplad mot ctc family 1200 panna.
Utetemp ligger på ca -10 grader.

Ska kolla börvärdet då jag åker på lunch.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 04 december 2012, 07:41:04 »

En luftvattenmaskin ger inte mer, när det är kallt.  Det behövs stöd.

Min lilla Nibe 2025, ger ännu lägre framledningstemperatur nu.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 04 december 2012, 07:36:20 »

ligger börsvärdet på 40° också eller är det värdet högre?
vad är det för temperatur i tanken? är det en ecoel eller vad är ecoair ansluten till.
vad har du för utetemp?

behöver lite mer information om systemet och huset.
Skrivet av: kallgrader
« skrivet: 04 december 2012, 07:27:08 »

Proffsen rekommenderade ju 107 till detta hus.
Har inget jättehus heller och det är hyffsat välisolerat.

Skumt  :-\
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 03 december 2012, 23:29:38 »

antar att det är en ecoair 107 du har.
det kan mycket väl vara så att den inte orkar mer än 40°.
kan även vara så att du har en max framledningstemperatur inställd.
Skrivet av: kallgrader
« skrivet: 03 december 2012, 23:13:00 »

Har en CTC ecologic 107 och den matar bara ut 40 grader på framledningen hur jag än
ställer kurvor osv.
Nog måste den väl kunna generera mer än 40 grader?

Problemet är att efter nattsänkningen så tar det så lång tid att värma upp huset, hinner inte bli varmt tills på morgonen.
Hade jag fått ut 50-55 grader hade det gått mycket snabbare.

Vad gör jag fel?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!