Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Autoterm Max med plötsligt mycket tillskott  (läst 6053 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Autoterm Max med plötsligt mycket tillskott
« skrivet: 17 januari 2014, 07:41:41 »
Mitt system består av en Autoterm Max bergvärmepump kopplad till golvvärme med trådlösa rumstermostater.

Vi har nyss köpt huset och den här vintern har varit väldigt varm. (Östersund)
När det var som kallast -18 såg jag att elpatronen gick till, känns väl ok?

Jag började leta i menyerna efter drifttimmar på elpatronen. Enl boken ska det finnas där. Men jag hittar bara timmarna på pumpen, sen tar menyn slut.

Och nu när det är runt -10, en vecka efter de kallaste dagarna så börjar elpatronen hoppa in lite nu och då.
Vad kan detta bero på? Vid -10 i början av vintern var det inga problem.

Nu kan jag inte nånting om bergvärme, men jag noterade en grej som jag inte riktigt förstår.
Elpatronen går till tillsammans med pumpen och börjar värma, men när det är några grader kvar så går elpatronen ur och pumpen får klara sig själv dom sista 4-5 graderna. Ska det inte funka så att elpatronen går till när pumpen inte klarar att värma längre?

Jag har testat att öka på tillskottstimern från 60min till 80min utan skillnad, jag ska dock vara ärlig och säga att jag inte vet riktigt hur detta fungerar.
Hur fungerar det där med blockering av tillskottet? Det är en skala på -10 till +20 grader.

Jag har läst manualen flera ggr men den avslöjar inte så mycket tyvärr :(

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Autoterm Max med plötsligt mycket tillskott
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2014, 08:42:58 »
Att den inte klarar lika låg temp nu jämfört med i början på vintern beror nog på att borrhålet har blivit lite kallar så att kompressorn ger lite mindre effekt.
Anledningen till att elpatronen kopplas ur innan man når ända upp till börvärdet är att man vill låta kompressorn jobba så mycket som möjligt utan att stoppas på grund av att tempen är uppnåd med elpatronen. Om man tycker att det påverkar inneklimatet så kan man knäcka värmekurvan lite just från den temperatur där kompressorn går hela tiden och tillskottet börjar kopplas in.
I inställningen för blockering av tillskott anger man en högsta utetemp då man vill tillåta tillskott. Ställer du den t ex på -5 grader så kommer aldrig tillskottet att kopplas in om det är -5 eller varmare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Autoterm Max med plötsligt mycket tillskott
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2014, 08:46:12 »
Om temperaturen fortsätter att stiga på framledningen trots att elpatronen stänger av sig så måste du öka tillskottstimern mer, eltillskott skall bara gå när det blir så kallt att kompressorn inte på egen hand kan nå börvärdet.
Om jag hade din värmepump skulle jag definitivt öka tillskottstimern radikalt, och sedan minska ned om/när jag tycker det blir för kallt inne.

Trolige beror det du nu sett på att ni har förbrukat tappvarmvatten, värmepumpen har arbetat med både vv-värmning och husvärmning så länge att tillskottstimern har triggats, men jag tycker det är onödigt att den gör det redan vid -10 grader om kompressorn klarar hålla huset varmt vid -18 grader med bara kompressor.
« Senast ändrad: 17 januari 2014, 08:47:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Autoterm Max med plötsligt mycket tillskott
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2014, 14:35:09 »
Ja det kan nog stämma. Jag reagerade över att temperaturerna såg helt annorlunda ut. Vad är normaltemp från hålet såhär mitt i vintern?

Elpatronen kopplades in i morse innan jag gick till jobbet. Inget vatten hade rörts på 8h.
Men hur funkar timern? Kan jag vrida den på max (300min)? När triggas den och när startar den?

Någon som vet varför jag inte hittar loggen för tillskottet utan bara för pumpen? Jag har följt boken och den platsen i menyn finns inte.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Autoterm Max med plötsligt mycket tillskott
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2014, 16:01:38 »
I Östersund med en pump som klarar ner till -18 skulle jag gissa det blir runt noll grader på ingående köldbärare när det är -10 ute och pumpen går bara delar av dygnet.

Troligen fungerar det som i min pump, IVT och Autoterm är syskon kan man säga. Timern startar nedräkningen när pumpen startar. Om ärvärdet nÃ¥r upp till börvärdet (börvärdet plus halva kopplingsdifferensen ger stopptemperaturen och minus ger starttemperaturen) innan tillskottstimern har räknat färdigt händer inget. DÃ¥ behövs ju ingen tillskottsel, värmepumpen klarar ensam att hÃ¥lla huset varmt. Om ärvärdet ligger under börvärdet när tillskottstimern räknat färdigt börjar ramptidstimern räkna och kopplar in tillskottsel i olika steg. 

Har man tillskottstimern inställd pÃ¥ för kort tid kan det alltsÃ¥ hända att den hinner räkna ner till noll trots att pumpen skulle klara av att nÃ¥ börvärdet om den hade fÃ¥tt lite mer tid pÃ¥ sig. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Autoterm Max med plötsligt mycket tillskott
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2014, 16:13:41 »
Kollade nu. 0,5 in och -4 ut. -14,1C ute.

Ok, då ska jag pröva öka på timern ordentligt. :)
 Men det är ju lite störigt att jag inte kan se nÃ¥gonstans hur mÃ¥nga timmar tillskott jag har. Jag vet ju inte hur mycket den gÃ¥r när jag sover eller är pÃ¥ jobbet.  Sc:,h

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Autoterm Max med plötsligt mycket tillskott
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2014, 16:25:47 »
Om du inte kan se tillskottstid se kan du uppskatta den genom att beräkna nyttjad effekt, dvs kWh/tid som VP gått.
t.ex Om den dragit 10kwh på 5 timmar utan tillskott så drar den 2kW.
Har det gÃ¥tt Ã¥t mer effekt sÃ¥ har tillskott varit pÃ¥. 
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Autoterm Max med plötsligt mycket tillskott
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2014, 19:14:05 »
Det måste vara något fel om det inte går att se antalet tillsatstimmar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Autoterm Max med plötsligt mycket tillskott
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2014, 10:24:39 »
Ja jag tycker det.
Jag hittar menyn "Drifttider avläsn. på VP och tillskott", men när man går in i den så finns inte 7.3 den ska heta. Endast 7.1 med drifttimmarna på pumpen.
Enl bok ska det finns 7.1-7.4 i den menyn.


Angående timern. Om man märker att pumpen klarar att värma själv men att det tar väldigt lång tid att nå full temp och att pumpen går ofta. Är det då bättre att den får lite tillskott än att kompressorn får kämpa hela tiden?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Autoterm Max med plötsligt mycket tillskott
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2014, 11:19:31 »
Det är bättre att den får kämpa själv så länge den kan.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Autoterm Max med plötsligt mycket tillskott
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2014, 13:00:01 »
Som sagt, låt den kämpa. Min pump kan gå veckor i sträck.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Autoterm Max med plötsligt mycket tillskott
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2014, 19:24:55 »
Vilka tillverkar Autoterm. Har dom blivit uppköpta?

Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som kan förklara varför jag saknar vissa menyer.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Autoterm Max med plötsligt mycket tillskott
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2014, 19:46:31 »
Autoterm heter sedan 2009 bosch
Bosch köpte IVT 2005 och Autoterm var ett dotterbolag till IVT sedan 1998 då ivt köpte elektrostandard.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Autoterm Max med plötsligt mycket tillskott
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2014, 19:49:10 »
Härligt, tack

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Autoterm Max med plötsligt mycket tillskott
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2014, 14:57:12 »
Är du inne i "service/installatörs nivån" ? Håll den högra knappen (av de 3 under displayen) intryckt i 10 sekunder så kommer du till avancerade menyer. Borde du kunna se tid för tillskott resp vp.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!