Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Svd: Allt fler värmepumpar havererar  (läst 59991 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad umpapumpa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #15 skrivet: 18 december 2010, 20:07:44 »
Det verkar dock som 136 miljoner 2009 är en alldeles ohemul summa! Hur i hellivitte kan det skapas så alldeles otroligt stora kostnader som betalas av försäkringsbolagen? I vad består felen? Vem står för dessa fel som till syvene och sist belastar ALLA som pröjsar sin villaförsäkring?

För, om det nu inte är så att "forumet" har lite verklighetsförankring så är det en sanslöst stor grupp av familjer som investerat X-sosammen miljoner och åter miljoner i drömmar om minskade energiräkningar och därefter drabbats av dessa pumpar som skapar X-miljonsproblem!

Dessa problem kan dÃ¥ i den dagliga familjära vardagen relateras till sÃ¥na absoluta "skitsaker" som ger ökade  elräkningar, som i sin tur tär pÃ¥ den s.k. ekonomiska bufferten; Frustration av att bara behandlas som mindre vetande eftersom man inte talar tekonokratiska när det anbelanger diskussioner om värmepumpar, i kontakter med dessa företags sÃ¥ kallades  experter.

Som ex. "hur är det egentligen med det påstådda faktum att värmepumpen hämtar energi ur luften ned till -20°"?
Är det inte så att just detta påstående ENBART gäller med en producerad vattentemperatur på ca. 30 till 35°?

Och OM det då råkar vara så att denna Luft/Vatten-Pump installeras i en villa med ett vattenburet system med radiatorer, är det då TILLRÄCKLIGT för att ge den värme som krävs för att ge en komfortabel temperatur eller är det enbart i en fastighet med golvvärme?

Nu finns det ju givetvis möjlighet för konsumenten som lurats av dessa fableranas mästare, att där när temperaturen i huset faller till ca. 15° att koppla in egna elelement och fortsatt börja snacka gallematias om MILJÖVinster!

Nä, vänner, om vi skall klaga på något, (som säkert kan sluta i en peng från de 136 miljonerna!) så skall det gå till SVEP och där sitter "experter" som är medlemmar i Värmepumpsföreningen som avgör sina egna tillkortakommanden! Kan absolut inte fatta vad Konsumentverket och ARN befinner sig i denna värld av märkliga omständigheter! Frågan är hur länge detta skall kunna fortgå?



Utloggad vectra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #16 skrivet: 18 december 2010, 22:17:24 »
Jag är ägare till en perfekt fungerande Nibe ytjordvärmepump. Jag anser att försäkringsbolagen borde ta extra avgift av villaägare med värmepump. Som det är idag får ju icke värmepumpsägare betala miljonbelopp till okunniga värmepumpsägare med samma årskostnad av försäkring.
 

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #17 skrivet: 18 december 2010, 22:31:56 »
SÃ¥ är det ju med allt.   Barnbidrag  Rotavdrag  Rut mm mm.

Om F-bolagen har kompetenta skade reglerare som förstår vad felet var, så löses alla frågetecken. Thumbsup

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #18 skrivet: 19 december 2010, 09:00:54 »
Jag anser att försäkringsbolagen borde ta extra avgift av villaägare med värmepump.  

Extraavgift dÃ¥ även för de som har badrum pÃ¥ ovanvÃ¥ningen eller öppet expansionskärl (vattenskada), pelletspanna (brandrisk), flaggstÃ¥ngsinnehavare (kan rasa över huset) osv, osv  eller?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad vectra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #19 skrivet: 19 december 2010, 10:54:24 »
Jag tycker i alla fall att det är märkligt att man inte får frågan från försäkringsbolaget vad man har för uppvärmning. Hur ofta går en elpanna sönder t.ex? Värmepumpsförsäljarnas s.k garantier bygger ju på villaägarnas egen försäkring. När det gäller bilens försäkring tas det ju häsyn till var man bor, garage m.m.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #20 skrivet: 19 december 2010, 10:58:05 »
FJV gÃ¥r sällan sönder heller.  Men det är ju värdelöst i den aspekten att det för det mesta blir dyrt, liksom elpannor.

Utloggad vectra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #21 skrivet: 19 december 2010, 11:37:32 »
FJV och elpannor måste ju givetvis också repareras någon gång. Men det händer oftast efter mer än 10 år. Då är det inget försäkringsärende längre utan fastighetsägaren får betala ur egen plånbok.


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #22 skrivet: 19 december 2010, 11:39:15 »
Och så är det i det stora flertalet VP installationer också.
Min har 30000 timmar och tuffar på som om den var ny.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #23 skrivet: 19 december 2010, 23:24:30 »
SÃ¥,

alla ni dignitärer,
- ni tycker att kunderna bara gnäller
- att en nedgång av antalet försäkringsärenden med 8% är en framgång
- att de flesta fel beror på installatören/kunden och alltså inte skulle vara försäkringsärenden

Om vi ponerade att det gällde nya bilar, skulle ni diskutera på samma sätt då?

Ni ser inte nåt problem i ovanstående punkter?

Problemet är att alldeles för många vp installationer inte fungerar så bra som de borde (oavsett skäl) och att det indikerar en omogen bransch!
Att de hamnar hos försäkringsbolaget beror oftast på att kunden har tröttnat på att få installatören att göra rätt för sig!

Ett "bevis" på att man ifrån branschen inte vill stå för sina löften är att "inga" vp installationer är försedda med mätare för upptagen resp. avgiven energi tillsammans med drifttidsmätare , för då skulle man ju kunna se om installationen funkade så bra som man lovat.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #24 skrivet: 19 december 2010, 23:43:53 »
Lasse T ,
det finns faktiskt en del installtörer :) som stoppar in separata elmätare i en v-p installtion för att kunna separera vad som är "hushÃ¥llsel" och all drivenergi som gÃ¥r Ã¥t till v-p . dÃ¥ ser man pÃ¥ Ã¥rsbasis vad kwh per m2 blir  :)

Sen den mät utrustningen du efterfrågar kommer wiessman har den i sin bv pump om jag inte miss minner mig . då kommer dom andra snart efter
cocacola

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #25 skrivet: 20 december 2010, 01:13:22 »
Wiessmans nya verkar ha "allt", men då ställer sig vän av ordning frågan.
Blir det inte bara fler försäkringsärenden ju mer lull-lull tillverkarna stoppar in i värmepumparna.

Jag börjar tro mer och mer på Bonus/Save It naturvärmes inriktning, bara en enkel rumstermostat som styr till/frånslag på värmepumpen.
Kompletterat med hög och lågtrycksvakt.
Bara en handfull prylar som kan gå sönder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #26 skrivet: 20 december 2010, 06:56:55 »
det är klart ju mer styr/regler /mät  grejer som tillverkarna behöver för att deras "standard" maskiner ska kunna anpassas i olika applikationer desto fler fel käller. Jag är av den inställningen att en installation stor som liten ska anpassas efter tilltänkt objekt och förutsättning.
då får man grejer som fungerar .
I år har det varit 1 v-p av alla som är uppsatta som hört av sig gällande luft/vatten med fel på , (fyrvägarn )
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #27 skrivet: 20 december 2010, 08:48:09 »
@Cocacola,

separat elmätning finns nog rätt ofta, men hur ofta ser du en energimätare för avgiven energi på en vp?

Jag har sett ett fåtal på fastighetsinstallationer, och då har kunden specifikt krävt det. På villainstallationer har jag aldrig hört talas om det.

Jag kan nämna att även jag har ett förflutet i branschen som oljeeldningsinstallatör och pannrumsbyggare på medelstora anläggningar. Nuförtiden så jobbar jag mera med driftsorganisationerna inom fastigheter. Problemet med komplexa styr & regler anläggningar är att man tror att man kan hoppa över de grundläggande dimensioneringarna & injusteringarna, men där sket det sig.

Det som jag ser som ett stort problem är att man inte förstår hela systemen, jag vet inte hur många av de anl. som jag sett som inte funkar där man försökt att docka med ackar & vedpannor.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #28 skrivet: 20 december 2010, 09:06:45 »
Hej Lasse.

Du bekräftar den bild jag fått av marknaden.
Men å andra sidan är det ofta komplexa system som kräver antingen en gedigen erfarenhet och ett stort tekniskt kunnande, eller en gedigen ingenjörsutbildning + erfarenhet bland den personal som skall bygga upp och/eller trimma in väl fungerande system.

Även jag tror att utbildning av personalen som jobbar med projektering och installation av värmepumpar skulle vara det som mest skulle kunna påverka antalet haverier positivt.

Det finns säkert tusentals värmepumpar som sitter ute både i fastigheter och villor som går med för hög kurva, strypande termostater, och ett eltillskott som hoppar in och släcker kompressorn i tid och otid.
Täta start och stopp och ständig drift med höga tryck gör att livslängden blir kort, i vissa fall håller kompressorerna bara några få år i den typen av anläggningar.

Om tillverkarna satsade på bättre tempgivare och växelventiler skulle nog kanske 25-40% av reparationerna kunna utebli.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Svd: Allt fler värmepumpar havererar
« Svar #29 skrivet: 20 december 2010, 11:35:27 »
mätare för avgiven energi i en villa är ovanlig . Har bara en frÃ¥n mina egna installationer att referera till. .  men pÃ¥ fastighets sidan är det betydligt vanligare .
Tittar man i webb shoppen på forumet är inte en flödesmätande energie mätare speciellt dyr .för dom som är riktigt intresserade är det en bra investering från Hobbykontot :)

Men med en separat el mätare till sin värme anläggning får man i alla fall en kostnad per m2 .
Vilket är vettigt i flera aspekter . Installtören kan påvisa vad som faktiskt går åt för att värma huset och vad som är hushållsel/motorvärmare/utomhusbelysningar/infravärmare med mera . och kunden vet vad han lägger sin energi någonstans
cocacola

 
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!