Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser  (läst 64223 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #165 skrivet: 15 augusti 2010, 20:17:20 »
T.J  Ã¥ker du bara ut och säger -japp ni ska ha en 10kw Zubadan. 

Nä det gör jag inte,för då skulle jag ljuga kunden rakt upp i ansiktet och tillslut åka dit för falsk marknadsföring eller något sånnt.
Det ni gafsar om hemma hos kunder begrundar jag hemma i lugn och ro.
Jag har kört detta stuket nu i snart 8 år som egen,och jag har aldrig behövt stå och tjafsa om "hur dan anl.vill ni ha"
"när ska el-stöttning slå till"osv osv osv.
Mina kunder har (oftast) redan bestämt sig för ett märke som dom vill ha,dom vet vilka märken jag arbetar med,och vill ha pris på vad jag har.
Vill dom ha ett annat märke så utgår jag ifrån att dom ringer till ett företag som har vad dom vill ha.
på tal om duschar,,,jag utgår ifrån ett visst antal duschar per dag per person,och samma med inomhustempen,och det skriver jag i mina offerter,är kunden inte nöjd med ekvationen så påtalar dom det och jag kan räkna om isåfall.
Under min period som egen så har jag inget fall där kunden blivit missnöjd,eller felinformerad på någotvis.
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #166 skrivet: 15 augusti 2010, 20:17:52 »
det var tur du bytte annars hade jag fått döpa om dig.....Ior den envise och långsamtlärande..... studs

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #167 skrivet: 15 augusti 2010, 20:18:25 »
Men ni verkar snöa in pÃ¥ att det mÃ¥ste vara antingen eller.  Man MÃ…STE INTE KONVERTERA HELA HUSET för att fÃ¥ en juste drift. Kanske inte är alla som vill ha fläktkonvektorer,etc

nu är jag mig själv igen, OK  Nisse *vinkar*

Det är ingen som svarat mot dig när det gäller detta, det är bara du som uppfattar att du blir motsagd.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #168 skrivet: 15 augusti 2010, 20:39:25 »
T.J OK Thumbsup  Vi jobbar lite olika men vad gör det.

Rickard Ok det är bara jag som missuppfattat alltihop.  DÃ¥ fÃ¥r väl jag be om ursäkt att jag har malt pÃ¥ i denna trÃ¥d, när allt bara var ett missförstÃ¥nd. Som jag kände det sÃ¥ fick man lite mothugg, och jag trodde inte att vi var överrens.
 *vinkar*

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #169 skrivet: 15 augusti 2010, 21:08:45 »
T.J OK Thumbsup  Vi jobbar lite olika men vad gör det.

Rickard Ok det är bara jag som missuppfattat alltihop.  DÃ¥ fÃ¥r väl jag be om ursäkt att jag har malt pÃ¥ i denna trÃ¥d, när allt bara var ett missförstÃ¥nd. Som jag kände det sÃ¥ fick man lite mothugg, och jag trodde inte att vi var överrens.
 *vinkar*


Jag tror att vi har nog ungefär samma slutresultat,men jobbar och presenterar på olika vis,vi jobbar ju efter att kunden ska vara nöjd,och så länge han är det så har vi gjort ett bra jobb,vi allesammans Thumbsup Thumbsup Thumbsup
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #170 skrivet: 15 augusti 2010, 21:32:41 »
T.J OK Thumbsup  Vi jobbar lite olika men vad gör det.

Rickard Ok det är bara jag som missuppfattat alltihop.  DÃ¥ fÃ¥r väl jag be om ursäkt att jag har malt pÃ¥ i denna trÃ¥d, när allt bara var ett missförstÃ¥nd. Som jag kände det sÃ¥ fick man lite mothugg, och jag trodde inte att vi var överrens.
 *vinkar*


Jag tror att vi har nog ungefär samma slutresultat,men jobbar och presenterar på olika vis,vi jobbar ju efter att kunden ska vara nöjd,och så länge han är det så har vi gjort ett bra jobb,vi allesammans Thumbsup Thumbsup Thumbsup
//Thommy J

Inte jag jag säljer för att tjäna så mycket det bara går.....

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #171 skrivet: 15 augusti 2010, 22:01:13 »
Inte jag jag säljer för att tjäna så mycket det bara går.....

Haha,,,det tror vi inte ett dugg på *roflmao* ;D *roflmao* ;D
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad wip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svarte, Ystad, Sverige
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kör traktorn
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #172 skrivet: 22 augusti 2010, 13:41:44 »
Tjena, har tänkt att investera i en LV-pump och har fått in 4 olika anbud. Nu skall man bara lyckas välja också,.. det skiljer nästan 40 000 på billigaste och dyraste. Nedan följer en lista med de anbud jag fått in, lite för och nackdelar med de olika paketen så som jag ser det, samt pris inklusive installation, efter ROT-avdrag. Kommentarer? Vad skulle ni ha valt?

Bor i Skåne i ett ganska standard 70-tals hus med 1,5 plan. Vattenburen el idag. 188m2. 3 barn och duschglad fru.

Thermoheat (Themoheat innedel med Mitsubishi PUHZ-RP 60 utedel (tror jag) på 10,9kW)
http://www.thermoheat.se/
Plus: Inverterstyrd,  inget vatten i utedelen, jobbar mot "hela" vattenmängden hela tiden (växlar inte mellan att göra vv och värme)
Minus: Lite okänt, 2 års garanti
Mitt pris efter ROT: 103 500 kr

Nibe (Nibe VVM300 innedel med Nibe Fighter 2025 utedel på 8kW)
Plus: Välkänt märke
Minus: Inte inverterstyrd, vatten i utedelen
Mitt pris efter ROT: 110 000 kr

IVT (IVT Kombimodul 200 A/W med IVT Air 90 utedel på 8,8kW)
Plus: 5 års garanti på inne/utedel och 10 års garanti på kompressorn, välkänt märke
Minus: Inte inverterstyrd
Vet någon om det körs vatten eller bara kylmedium till utedelen på den här? Försäljaren som var här var lite osäker.
Mitt pris efter ROT: 92 500 kr

LG (Custombygge som görs av firma med en Nibe VPA 200-70 ack tank och en LG Therma V AHUW096A0 utedel på 9kW)
Plus: Inverterstyrd, inget vatten i utedelen, designen låter lite lik Thermoheat där VP:n jobbar direkt mot hela vattenmängden i acktanken
Minus: 2 års garanti, lite utlämnad till firman då det inte är ett "standardpaket", ingen automatik för legionellabekämpning (försäljaren menar på att det inte behövs eftersom vattnet rör sig hela tiden, ingen har någonsin fått legionella i en VP-anläggning).
Mitt pris efter ROT: 73 000 kr

Så skall man gå på de mer välkända som jag tycker verkar ligga lite efter rent tekniskt, eller vågar man satsa på uppstickarna med lite nyare teknik?

Det här med garantier är också en intressant puck. Vad ger maskinskadeförsäkringen i hemförsäkringen efter att garantin gått ut?

MVH

Stefan

Det är alldeles för dyra alla. Jag fick ett sex anbud mellan 104.000 och 82.000 inkl ROT och valde en ifrÃ¥n Helsingborg som  var billigast som satte in en Nibe 2025-6 och EVP 270. Det gjorde dom pÃ¥ en dag, 2 killar och efter ett kort besök dag 2 sÃ¥ fungerade allt. Jag tog själv hand om den gamla elpannan och körde den till tippen och ordnade en stenkista till VPn, Hör av dig om du vill ha ett telefonummer till installatören. Det är 6 Ã¥rs garanti frÃ¥n Nibe som innebär att de täcker avskrivningsförlusten och självrisken under 6 Ã¥r.
NIBE 2025-6 och EVP 270 sedan 3 aug 2010. Bor i SkÃ¥ne med utsikt söderut över Östersjön. Hus byggt 1980 pÃ¥ 170 kvadrat. Vidbyggt förrÃ¥d och garage pÃ¥ 70 kvadrat, frostfritt genom direktel. Värmeväxlare Systemair SAVE VSR 300 sedan 2017 pÃ¥ vinden för till -frÃ¥nluft. Tidigare en Egor elpanna frÃ¥n 1978 som drog ca 23.000 kW med hushÃ¥llsel. Spännande hur mycket jag minskar med VP... Nu  iÃ¥r 2016 vet jag att vi har under 11500 kW istället. En besparing pÃ¥ ca 11500 kW om Ã¥ret alltsÃ¥( 50 %) Ber SCOP under fem Ã¥r 3,1. Jag tror att vi ligger rätt lÃ¥gt för uppvärmningen inkl 2 personers varmvatten och hushÃ¥llsel pÃ¥ ca 5000 kW samt elvärme i köks och toagolv som inkl FXen  drar ca 2900 kW. Har en egen logg pÃ¥ pumpen och den har dragit i snitt 4536 Kw/Ã¥r frÃ¥n installationen  aug-10. Jag har alltid elpatronen frÃ¥nkopplad. En KVT 11 monterades 2011 efter vintern 2010 dÃ¥ jag lÃ¥g över VP ofta beväpnad med en varmluftspistol och avfrostade bÃ¥de bak och fram. ( 50 cm snö) Sedan jag byggt ett skydd och vintrarna varit snällare har det gÃ¥tt bra. En KVT 12 monterades 2016

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ok, jag tackar för informationen.  :)

Jag som trodde att den här typen av installationer där man jobbar direkt mot hela vattenvolymen var det modernare alternativet som gjorts möjligt av högre prestanda (högre temperatur) från nyare utedelar. Men den traditionella konstruktionen med att separat värma varmvattnet är alltså att föredra då eftersom pumpen inte behöver jobba lika hårt och man kan få högre COP i och med att man jobbar mot lägre temperaturer större delen av året.

Då skulle man ju vilja ha en sådan, men alla sådana jag har sett kör fortfarande ut vattnet till utedelen. Är inte det lite föråldrat? Är det inte bättre att köra kylmedium ut till VP:n pga frysrisken?

Mrstef, vad blev det för lösning till slut? Tråden är förvisso lite halvgammal men det är fortfarande intressant att veta vad utkomsten blev.

Jag har blivit rekommenderad Thermoheat av en lokal installatör men han glömde tyvärr berätta att denna (10.9 kW) har 3.5 kg R410A.

/Marcus

Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad goc924

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjärred - SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #174 skrivet: 24 februari 2011, 22:31:56 »
Hej

Jag är lika intresserad, för jag har också Thermoheat som ett möjligt alternativ.

mvh
Goran
1,5 plan hus 172kvm byggt 1971, platta på mark i Skåne. Luft/vatten värmepump Mecaterm Arctic EVI 10 (R404A) med HPB 300 panna, installerad 2011-05-18. Innan dess en Mecaterm Flash 900 med CTC kombipanna.
Flash = medelvärden för 2004-2011. %-diff2 är förbrukning innan/utan värmepump
-----------------------------
MÃ¥n   Flash   EVI   %-diff   &-diff2
01     3602  2070  -42,54   -38,00
02     3300  2521  -23,62   -30,93
03     3173  1609  -49,30   -56,60
04     1408  1296   -7,96    -52,63
05     1088    733  -32,65   -46,46
06       889    698  -21,54   -30,25
07       764    576  -24,61   -26,76
08       768    734   -4,49   -11,79
09     1060    812  -23,44   -59,43
10     1455  1302  -10,52   -55,98
11     2522  1571  -37,70   -37,51
12     3282  1981  -39,64   -40,01

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #175 skrivet: 25 februari 2011, 20:14:20 »
En sak som jag funderar över är att det kostar ugf lika mkt att installera en pump nu som för 2 Ã¥r sedan. Pumparna har inte blivit dyrare (kanske marginellt)  och lönerna har inte gÃ¥tt upp 50% Det känns som om ROT är ngt som folk skor sig pÃ¥. Nu var det ju inte det som skulle diskuteras men en sak som jag inte förstÃ¥r är varför man ska behöva köra ut brine i en modern pump, begriper inte heller varför man inte kör inverter rakt över. On off mÃ¥ste ses som otidsenligt. Det fanns de som inte begrep varför man skulle ha skivbromsar pÃ¥ bilar heller, trummor funkade ju bra  *vinkar*
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Anbudsfight - Nibe vs IVT vs Thermoheat vs LG med priser
« Svar #176 skrivet: 26 februari 2011, 09:47:56 »
Kocken.  Det du mÃ¥ste förstÃ¥ är att om vi mäter och styr i vad som i verkligheten är värmepumpen , KYLKRETSEN, sÃ¥ kommer vi att fÃ¥ ut ALLT som den producerar.  Du köper den med std inställningar, man kan fixa lite mer drag i den. Om du har en gramledning pÃ¥ 55 grader sÃ¥ tillverkar den säkert 58 över kondensorn. detta innebär en förlust. Jag försökte förklara detta i täta ut trÃ¥den, men blev dumförklarad där med huvuddunk

Rickard, Special pumpen är exakt samma pump som den normala villa pumpen. Typ en eller 2 storlekar större och med R134a som köldmedia. Den blir då kanske 5lax dyrare.

om ni upplyste om sådant här istället, att det faktiskt finns saker för högtemp system, och det blir M K T billigare än att montera radiatorer.

Om den inst/säljare som kommer hem säger att vi måste byta radiatorer, då är det bullshit.

Sedan så är tekniken EXAKT den samma i stora fastigheter som i villa pumpar, lite mer problem att lösa och lite mer trix att ta till, MEN ANNARS SAMMA.

Detta är det som är intressant, om sedan folk väljer det billigaste, ja då är det en helt annan fråga
 *vinkar*

Det borde väl leveratörerna informera om, att det finns pumpar färdiga för högtempsystem, och inte jag?
Det är absolut inte något som någon tillverkare alls nämner, och ingen säljare som säljer, inte av de som arbetar med villainstallationer i alla fall.

Vilka pumpar finns det som kommer färdiga från fabrik med de kompressorer och köldmedier som krävs för att klara ett 80/60-system?
(Ja, du får nämna nman när det är relevant i det ämne som diskuteras)
'
'

Det finns ju Daikin Altherma HT och då slipper du elpatroner oxå :) och definitivt inget vatten till utedel.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!