Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…terkommande "brummande" fighter 2010  (läst 1093 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommm

  • Gäst
Tommm
Ã…terkommande "brummande" fighter 2010
« skrivet: 17 februari 2013, 12:20:24 »
Hej,

Jag är helt ny vad gäller värmepumpar och har en kanske dum fråga :)

Det är så att jag har noterat att min värmepump som normalt sett är väldigt tyst när det snurrar har börjat låta. Jag får för mig att det kom i samband med kallare väder. Men det är inte konstant utan ljudet som är ett brummandes ljud håller på i ca en minut och tyckas återkomma ganska exakt var femte minut. Är det någon funktion som går igång eller vad kan det vara? Har även noterat ett "isberg" under pumpen, är det normalt?


Har pumpen dockad till en vvm240 och tror dem installerades 2006.

Med vänlig hälsning,

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ã…terkommande "brummande" fighter 2010
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2013, 21:40:32 »
Har du kollat att du inte har is i själva VP'n som gör att nånting tar i när den går?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Tommm

  • Gäst
Tommm
SV: Ã…terkommande "brummande" fighter 2010
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2013, 23:44:31 »
Ja, så högt är inte berget. Konstiga är att vp snurrar typ hela tiden, men ojudet kommer bara var femte minut och varar i en minut. Rent logiskt borde det vara någon funktion som aktiveras eftersom den följer samma mönster gång på gång. Men jag blir inte klok på vad det kan vara :)

Utloggad fcliverpool

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Ã…terkommande "brummande" fighter 2010
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2013, 17:38:48 »
Kan bero på avfrostning kanske. Har en polare som har liknande problem och vi kom underfund med att den avfrostade väldigt mycket och då kom detta brummande ljudet.

Tyvärr blir det inte så bra verkningsgrad på pumpen om den avfrostar så mycket under vintertid....det är då man behöver värmen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 240
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!