Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump - placering? Fler än en? Storlek pÃ¥ aggregat?  (läst 12764 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Placering av innerdel i ett trapphus, där man springer upp och ned hela tiden....gillar iaf inte jag.
Man ser den hela tiden och jag föredrar diskreta placeringar ur estetisk synpunkt.

Jag har hittat någon slags innedel som sitter i taket på Fujitsus tyska sida http://www.fujitsu-general.de/index.php?id=266&L=1

Ur estetisk synpunkt borde det ju vara det optimala men det kanske skiter sig på att de inte är anpassade för nordisk klimat. Vad vet jag!

/mvh
johan

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Varför inte börja med en pump och se om du trivs med den typen av värme och med dess ljud ?

Du har nämnt tidigare att du inte gillar ljud - en luftluftpump hörs hela tiden.

Jag har skaffat mej luftvatten istället för luftluft. Efter 10 år med hårblåsar ville jag ha tystnad.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
rocas har absolut en poäng där. Alltså börja med en pump och se hur effekten blir samt hur du trivs med blåsten. Men sätt den ovanför ytterdörren som Raffen säger.
Luft-vatten är ju komfortmässigt ett bättre alternativ, men då måste du ju dra in vattenburen värme, i någon form. Helst golvvärme. Och du tappar möjligheten till kyla på sommaren.

Utloggad johja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
rocas har absolut en poäng där. Alltså börja med en pump och se hur effekten blir samt hur du trivs med blåsten. Men sätt den ovanför ytterdörren som Raffen säger.
Luft-vatten är ju komfortmässigt ett bättre alternativ, men då måste du ju dra in vattenburen värme, i någon form. Helst golvvärme. Och du tappar möjligheten till kyla på sommaren.

Golvvärme är inte aktuellt just nu. Den förre ägaren har i stort sett lagt nya golv på hela undervåningen(bl a ekparkett i både kök och vardagsrum). Känns inte riktigt rätt att riva upp dem för att få vattenburet. Men jag ska nog följa rådet att börja med en pump.

Tack alla för era svar med synpunkter och rÃ¥d!  Thumbsup

/mvh
Johan

Utloggad johja

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Ville bara göra en liten rapport hur det blev. Jag köpte en Fujitsu ASYB12LDC (det stÃ¥r heating capacity 4,8 kW pÃ¥ den) och placerade den i vardagsrummet i sydvästra hörnet pÃ¥ kortsidan av huset. När jag fick min sista faktura för tiden utan värmepumpen lÃ¥g min Ã¥rsförbrukning pÃ¥ över 24000 KWh frÃ¥n att ha ökat successivt frÃ¥n förre ägarens 21000 kWh/Ã¥r. DÃ¥ hade vi ändÃ¥ inte bott nÃ¥gon vinter där ännu. Förre ägaren var för övrigt en ensam dam medan vi är en familj pÃ¥ sex personer. I alla fall. Redan i januari i Ã¥r var min beräknade Ã¥rsförbrukning nere pÃ¥ 19000 kWh och nu pÃ¥ senaste kollen var den 18600. SÃ¥ det ser ut som att jag sparat en 5000 kWh per Ã¥r med min värmepump.  tummenupp

Placeringen är jag nöjd med. Vi brassar på rätt bra och sätter värmepumpen på 25 °C på vintern och så har vi de vanliga elradiatorerna på 20°C som stöd. Värmen från pumpen läcker ut ganska bra i hallen och köket. Sovrummet på nedervåningen får väl inte något alls men man sover ju bara där så då räcker ju de 20 graderna från elementet. Dessutom störs man inte av fläktljudet på natten vilket jag definitivt hade blivit om jag satt den i hallen ovanför ytterdörren.

Fläktljudet är för övrigt det som jag är mest missnöjd med. Innerdelen hade från början ett slags högfrekvent snabbt tickande missljud (dock ganska svagt) som jag reagerade på och bad installatören att komma och lyssna på. Han tyckte dock inte att han hörde något avvikande. Hur som helst så låter fläkten betydligt mer nu än vad den gjorde i början. Som ett litet tröskverk skulle jag vilja säga. Tänker nog byta till något annat fabrikat när det blir dags att byta eller om jag ska sätta en på övervåningen också.

/mvh Johan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!