Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g vätskenivÃ¥ i expansionskärl  (läst 35703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Simba83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus C7
Låg vätskenivå i expansionskärl
« skrivet: 12 december 2011, 14:57:39 »
Hej!
Har precis köpt hus och flyttade in igår kollade lite på vår vvp en IVT Greenline HT Plus C7
När värmepumpen körs sjunker expansionskärlets vätskenivå så man inte längre ser den och när den sedan uppnått rätt grader stiger expansionskärlets vätskenivå åter till ca min nivå enligt manualen.
Bör vi fylla på vätska och bör detta göras med någon speciell vätska eller räcker det med vanlig spolarvätska?
Och kan man göra detta själv utan att sabotera det hela.

Vad menas med att värmepumpen måste vara i drift hela tiden som påfyllning sker, att den skall arbeta eller att den bara är påslagen?

Tack på förhand //Simon

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #1 skrivet: 12 december 2011, 21:43:36 »
Hej!
När du fyller på nivåkärlet så behöver inget vara igång.
Du kan fylla med vanligt vatten, alternativt blandning med köldbärarsprit, ha inte i spolarvätska.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Simba83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus C7
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #2 skrivet: 13 december 2011, 10:08:18 »
Ok svaret vi fick från återförsäljaren var:

Jag rekommenderar inte att Ni fyller på vätska. Mitt förslag är att vi först kollar om det är något läckage på kallsidan och om så är fallet först lagar detta innan man fyller på vätska.

Värmepumpen är installerad i maj 2007 och behöver säkert även en service.

Hör av Dig per telefon eller mejl så fixar vi en service och kontroll av kallsidan så fort som möjligt.

Vad görs vid en service och är det som dom säger inget man bör göra själv eller försöker han bara "sälja" sin service?
Vad brukar göras vid en service?

Utloggad Simba83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus C7
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #3 skrivet: 13 december 2011, 14:54:33 »
Då man inte kan ändra meddelanden,
Ställer jag ännu en fråga finns det olika typer av köldbärarsprit?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #4 skrivet: 13 december 2011, 15:30:51 »
Är det bara nÃ¥n liter som behöver fyllas pÃ¥ sÃ¥ gÃ¥r det bra med vanligt vatten.  HÃ¥ll koll pÃ¥ nivÃ¥n sen. Sjunker den inte märkbart pÃ¥ nÃ¥gra veckor sÃ¥ är det nog inget att oroa sig för. NivÃ¥n kommer att minska lite grann under vintern eftersom borrhÃ¥let blir lite kallare, sÃ¥ mindre variationer i nivÃ¥n är helt normalt.
I stället för att betala för att någon kommer dit och letar eventuellt läckage så kan du ju leta läckor själv. Rengör du dessutom smutsfiltret så har du väl i princip gjort en service på egen hand...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #5 skrivet: 13 december 2011, 17:07:21 »
Att nivån sjunker när pumpen går tyder inte det på att det finns luftficka någonstans?
(luften blir komprimerat när pumpen går och nivån sjunker i kärlet)
Jag skulle fylla på med vatten och kolla om det finns avluftning KB-retur längst upp och
lufta av, KB-fram blir ju avluftad via nivåkärlet.

Utloggad Simba83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus C7
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #6 skrivet: 13 december 2011, 17:59:41 »
Ytjords system om det inte klargjort riktigt
Lägger in lite kort på hela kalaset:
Tom:

Syns dåligt men ca 1/3del full

Fel datum och tid:











« Senast ändrad: 13 december 2011, 18:07:47 av Simba83 »

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #7 skrivet: 13 december 2011, 21:10:54 »
Längst upp i högra hörnet skymtar det nått som skulle kunna vara avlutning under isoleringen, svårt att se om den finns i inkommande eller utgående röret, men samtidigt ser man att nivåkärlet ligger såpas lågt att det är svårt att lufta utan att det är lite övertryck i kärlet.
Det kanske man kan göra via säkerhetsventilen på något sätt. Annars är det svårt att lufta en sådan arrangemang.
 

Utloggad Simba83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus C7
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #8 skrivet: 13 december 2011, 22:06:36 »
Längst upp i högra hörnet skymtar det nått som skulle kunna vara avlutning under isoleringen, svårt att se om den finns i inkommande eller utgående röret, men samtidigt ser man att nivåkärlet ligger såpas lågt att det är svårt att lufta utan att det är lite övertryck i kärlet.
Det kanske man kan göra via säkerhetsventilen på något sätt. Annars är det svårt att lufta en sådan arrangemang.

Stämmer bra det, avluftningen sitter på ovansidan på en av ledningarna efter expansionskärlet, tror det är inkommande men ej säker.
Så man bör avlufta efter man fyllt, och då ev trycksätta?
Tror jag lämnar detta i händerna på service folket iaf...

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #9 skrivet: 13 december 2011, 22:53:22 »
Det kanske är säkrast så.
Annars om man öppnar avluftningen utan tryck så kan man få in ännu mera lyft i stället.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #10 skrivet: 13 december 2011, 23:14:59 »
Man skall ha en avstängning under kärlet för att kunna fylla på det smidigt.
Fast å andra sidan kanske man inte FÅR ha en avstängning där?
Jag har i alla fall en ventil där, och då är det bara stänga, fylla på vatten, och sedan öppna ventilen, ingen risk det trycker ut vätska, eller åker in ytterligare luft i systemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MrAnvändare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #11 skrivet: 16 december 2011, 12:00:46 »
Att nivån sjunker när pumpen går tyder inte det på att det finns luftficka någonstans?
(luften blir komprimerat när pumpen går och nivån sjunker i kärlet)
Jag skulle fylla på med vatten och kolla om det finns avluftning KB-retur längst upp och
lufta av, KB-fram blir ju avluftad via nivåkärlet.

Att vätskenivån sjunker i kärlet vid gång beror på att vätskans temperatur sjunker och vätskevolymen minskar.
Nivån i kärlet varierar (läs=sjunker vid t.ex. värmning), speciellt på vintern då pumparna går längre tider. Om nivån i kärlet börjar stiga vid värmning och man har borrhåla, då ska man oroa sig.
Häll i lite vatten, det går bra och gör det innan nivån i kärlet "försvinner" vid gång, annars/då får du luft i kretsen!
 

Utloggad Simba83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus C7
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #12 skrivet: 16 december 2011, 17:30:43 »
Skruvade lite på den röda kranen ovanför kärlet, det kom då ett pys ljud, vågade inte skruva mer på denna, är det ingen fara eller bör man låta bli?

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #13 skrivet: 16 december 2011, 17:42:27 »
Är det inte lämpligt med övertryck i systemet för att förhindra kavitering i pumpen ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Låg vätskenivå i expansionskärl
« Svar #14 skrivet: 16 december 2011, 18:08:39 »
Om du har 1/3 del i kärlet räcker det länge du behöver inte fylla pÃ¥ om det inte minskar mera  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!