Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla i skafferi  (läst 17672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Frikyla i skafferi
« skrivet: 11 september 2007, 10:25:44 »
Köksrenoveringsplaner har dragits upp och ett skafferi på ca 100*100cm kommer att byggas. Placeringen är utvald inifrån utan hänsyn tagen till utsidan vilket givetvis blev i det soligaste hörnet på huset så en ventil ut ger nog ingen direkt svalka under stora delar av året.
Däremot ligger brinerören direkt under och det borde ju gå att utnyttja.
Någon som provat detta och med vilken utrustning, en liten fläktkonvektor eller vad?
Tips mottages tacksamt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Frikyla i skafferi
« Svar #1 skrivet: 11 september 2007, 13:32:03 »
En liten fläktkonvektor är nog det bästa men rent teoretisk kan du nog få en liten temperatursänkning bara genom att dra upp kopparrör i en liten slinga utmed en vägg. Helt oisolerade rör. Se bara till att du samlar upp kondensvattnet på lämpligt sätt och transporterar bort det (ut).

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Frikyla i skafferi
« Svar #2 skrivet: 11 september 2007, 14:59:45 »
Kommer säkert att fungera, varför inte en vattenburen handukstork kompleeterad med vad som förelogs en kondensskål kopplad till avlopp.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla i skafferi
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2007, 00:25:22 »
En liten fläktkonvektor är nog det bästa men rent teoretisk kan du nog få en liten temperatursänkning bara genom att dra upp kopparrör i en liten slinga utmed en vägg. Helt oisolerade rör. Se bara till att du samlar upp kondensvattnet på lämpligt sätt och transporterar bort det (ut).

Temperaturskillnaden du eventuellt kan få genom att bara dra upp en slinga med oisolerat rör är inte värd pengarna för fem öre som du också egentligen skriver. RENT TEORETISKT får du säkert en skillnad, men skall du ha ett skafferi så rekommenderar jag att köpa dig en fläktkonvektor från t ex www.kinnan.se. Deras FST 14 kostar inte många kronor, men är rackarns effektiv. Jag kyler vårt sovrum på 16 kvm från +35 grader till 18 grader på sommaren och då ligger solen på från det att den går upp till det att den går ner mot sovrummets båda fönster.

//Rob

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla i skafferi
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2007, 05:48:55 »
En liten fläktkonvektor är nog det bästa men rent teoretisk kan du nog få en liten temperatursänkning bara genom att dra upp kopparrör i en liten slinga utmed en vägg. Helt oisolerade rör. Se bara till att du samlar upp kondensvattnet på lämpligt sätt och transporterar bort det (ut).

Temperaturskillnaden du eventuellt kan få genom att bara dra upp en slinga med oisolerat rör är inte värd pengarna för fem öre som du också egentligen skriver. RENT TEORETISKT får du säkert en skillnad, men skall du ha ett skafferi så rekommenderar jag att köpa dig en fläktkonvektor från t ex www.kinnan.se. Deras FST 14 kostar inte många kronor, men är rackarns effektiv. Jag kyler vårt sovrum på 16 kvm från +35 grader till 18 grader på sommaren och då ligger solen på från det att den går upp till det att den går ner mot sovrummets båda fönster.

//Rob

Inte många kronor? Runt 5000 kr?
Kyler 16 m2 från 35 till 18°C - Överdimensionerad med minst 16 ggr med andra ord...

Borde gå att lösa med nåt enklare, varför inte en vanlig begagnad radiator?
Eller ett vattenkylningskit till en PC http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1743&session=49587867fc6ebb326e6a68a82e51744d
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla i skafferi
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2007, 21:52:44 »
En liten fläktkonvektor är nog det bästa men rent teoretisk kan du nog få en liten temperatursänkning bara genom att dra upp kopparrör i en liten slinga utmed en vägg. Helt oisolerade rör. Se bara till att du samlar upp kondensvattnet på lämpligt sätt och transporterar bort det (ut).

Temperaturskillnaden du eventuellt kan få genom att bara dra upp en slinga med oisolerat rör är inte värd pengarna för fem öre som du också egentligen skriver. RENT TEORETISKT får du säkert en skillnad, men skall du ha ett skafferi så rekommenderar jag att köpa dig en fläktkonvektor från t ex www.kinnan.se. Deras FST 14 kostar inte många kronor, men är rackarns effektiv. Jag kyler vårt sovrum på 16 kvm från +35 grader till 18 grader på sommaren och då ligger solen på från det att den går upp till det att den går ner mot sovrummets båda fönster.

//Rob

Inte många kronor? Runt 5000 kr?
Kyler 16 m2 från 35 till 18°C - Överdimensionerad med minst 16 ggr med andra ord...

Borde gå att lösa med nåt enklare, varför inte en vanlig begagnad radiator?
Eller ett vattenkylningskit till en PC http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1743&session=49587867fc6ebb326e6a68a82e51744d

Visst går det bra med en avsevärt mindre konvektor, men jag orkade inte göra hans jobb och leta. Bara nämnde en som jag vet och som är "billig" (du betalar ca 2200 kr för en tvårörs efter prut). Hade den kostat 5000 kr så hade jag inte kallat den billig. =)

//Rob

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Frikyla i skafferi
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2008, 21:35:15 »
Jag drog in brinen i en gammal radiator i mitt skafferi. Det blir inte askallt men höll ca 15 grader där förra veckan dÃ¥ det var närmare 30 grade ute. Skafferiet är i källaren och utan kylan är det ca 19 grader där pÃ¥ sommaren sÃ¥ nÃ¥gra grader fÃ¥r jag av radiatorn. Radiatorn är ca 100x50 cm. Skafferiet är ca 2x2 m. För att fÃ¥ lite bättre snurr kör jag även en liten bordsfläkt i utrymmet som blandar om luften lite samt naturligtvis ger en liten konvektoreffekt. Snacka om lÃ¥gbudget! :)   Kostade dock bara 3,5 meter 15 mm kopparrör samt nÃ¥gra böjjar. Dvs nÃ¥n hundralapp. Radiatorn stod i källaren och skräpade när jag köpte huset...  Ã…terstÃ¥r att se hur bra den klarar kondensen pÃ¥ sikt, dvs om den kanske börjar rosta.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Frikyla i skafferi
« Svar #7 skrivet: 12 juni 2008, 01:13:03 »
I detta exempel borde väl en mindre bilkylare funka utmärkt, dockar man sen pÃ¥ 1-2 120 mm datafläktar och varvar ner frÃ¥n 12V till ex 7 v borde det bÃ¥de bli kallt och tyst frÃ¥n fläktarna. En vanlig radiator av gjutjärn lär nog rosta och bidra med slagg i längden medans en bilkylare (idag av aluminium) inte rostar, tror en sprillans bilkylare gÃ¥r pÃ¥ c:a 6-700:- pÃ¥ Biltema och dom bör väl klara trycket ocksÃ¥. 
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla i skafferi
« Svar #8 skrivet: 07 augusti 2009, 17:10:16 »
Sorry att jag drar upp ett gammalt ämne, men vi sitter i liknande situation - vi ska bygga 2 kvm skafferi precis i mitten av huset. Förvisso precis intill murstocken. Det finns ett igenmurat uttag i den, jag vet inte om man kan knacka upp det och använda på något sätt, vad tror ni?

Art deco: Har du möjligtvis ett artikelnummer eller liknande på biltema? Jag lyckas inte hitta någonting där :(

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Frikyla i skafferi
« Svar #9 skrivet: 08 augusti 2009, 00:05:45 »
Jag slängde ut min radiator i vÃ¥ras och monterade istället in en vanlig fläktkonvektor som jag rÃ¥kade snubbla över billigt pÃ¥ Blocket. Nu hÃ¥ller jag ungefär samma temperatur i skafferiet som brine/vattnet har frÃ¥n borrhÃ¥let nu. Kring 11 grader. (trots att det är 22 i källaren utanför oisolerad dörr). Klart nöjd!  HÃ¥ll ögonen öppna efter ett liknande fynd sÃ¥ har du kallt och fint i ditt skafferi.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Frikyla i skafferi
« Svar #10 skrivet: 08 augusti 2009, 00:30:13 »
Har du möjligtvis ett artikelnummer eller liknande på biltema? Jag lyckas inte hitta någonting där :(

Det billigaste kylet på Biltema
http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1628&strCarId=Volkswagen&iItemId=123828&iRelItemId=123820

om du kör med bilkylare kanske du behöver en ordentlig fläkt för att få rotation på luften
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=145289

men jag måste nog hålla med jonasmj att en fläktkonvektor nog skulle vara det bästa
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Frikyla i skafferi
« Svar #11 skrivet: 08 augusti 2009, 10:53:35 »
om du kör med bilkylare kanske du behöver en ordentlig fläkt för att få rotation på luften
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=145289

Denna fläkt lär höras rejält - ta den på öppet köp om du ev köper denna.
Fläkt överlag bör ligga på max +45dBa i ljudtryck, annars kan det höras i huset, så vida du inte gör någon typ av låda med allting i.

Det finns också skafferi-lösningar där man grävt ner 100mm plaströr i marken som kyler ned sommartid och värmer vintertid, finns någonstans här på forumet eller på byggahus.se, men man lär hamna på runt 20 m rör att fixa detta.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla i skafferi
« Svar #12 skrivet: 08 augusti 2009, 12:13:46 »
Tack för länkarna! Ska åka in till Biltema och kolla på dem.
Det kommer att sitta en radiator på utsidan av väggen, kanske skulle man satsa på en fläktkonvektor på insidan då? Vet ni om det finns några "lågprofils" varianter? Vill gärna inte ta för mycket utrymme från väggarna.

Jag har 2-rörssystem med bergvärme. Idag sitter en radiator på en vägg som måste bort, och det är den jag tänkt sätta på den nya väggen istället. Min tanke är att göra en U-sväng på rören som kommer upp, och gå ner i golvet för att sedan komma upp i rätt vägg. Det är väl bra? Alternativet är att sätta en T-koppling på "stammen" i golvet, men det känns inte bra med dolda skarvar (även om jag tror det är tillåtet på värmesystem?).

Hur som helst, detta "avtag" från stammen - kan jag köra både en vanlig radiator och fläktkonvektor på den?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frikyla i skafferi
« Svar #13 skrivet: 08 augusti 2009, 21:25:55 »
Du kan försöka få tag på en innedel från en havererad luft/luft pump.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Frikyla i skafferi
« Svar #14 skrivet: 08 augusti 2009, 21:26:09 »
Hörde ett pris runt 1500:- till konsument för denna produkt:
http://catalogue.systemair.com/SE/index.aspx?doc=http://194.17.239.19/SE/item/home.aspx  klicka pÃ¥ vattenbatteri, se klicka pÃ¥ vbc eller cwk, det är vbc:n som skulle vara runt 1500.

Visserligen för att värma men då går det att kyla också, man får däremot bygga till kondensfälla.
Den fins även som kyl, cwk, men landar då runt 2 papp.

Du tänkte väl inte köra en vanlig radiator på brine ?
En vanlig radiator är avpassad för "dött vatten" = inget syre då radden är gjord i järn, kör du brine lär det nog rosta...?

Edit: olles inlägg om att använda en beg innerdel till en gammal L/L fungerar, men bara under förutsättningen att kopplar på en extra vattenpump då en innerdel brukar motsvara c:a 20m rör som är veckade en jäkla massa gånger och ligger i diametrar runt 8-12mm.
« Senast ändrad: 08 augusti 2009, 21:36:04 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!