Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nibe 1215 mark varmvattnet (tappvarmvatten) har försvunnit  (läst 11836 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmepampen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Hejsan !
Är ny på forumet här så jag vet "nada" om allt hightechen i pumpen som funkat klanderfritt i säkert åtta år min nibe 1215 ser välmående ut på displayen men varmvattnet till duschen har smygande försvunnit för att nu bara vara "fisljummet" trotts att mätaren kan visa 54 grader !
HA ! tänkte jag det är blandarventilen eller backventilen i den som hängt sig så jag bytte den
 inget resultat he he he !
hm ! hm ? okej kallvatten kran har hängt sig !!! nehejdå! inte det heller
jag kör den på test med "rakt rör" ut från pannan Fisljummet !!!!!
Panelen visar glatt 46 grader  trycker in knappen för varmare vatten och den rusar upp till 54 grader
houdini får lekande lätt ut sitt fisljumma vatten som vanligt he he he !
vi har källvatten med riktigt lÃ¥gt tryck sÃ¥ flödet är låååååånnngsamt och lite                                       om den satt igen varmvatten beredaren med skit sÃ¥ borde väl vattnet hinna ta upp värmen ur tanken men med ett riktigt lÃ¥gt flöde ?
eller sitter det någon"gissmo" i pumpen och retas med mig
vänliga hälsningar från undrande gråhårig värmepamp

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
det enda som kan påverka i Vp är driftpressostaten men då gör den inget VV alls. Eller nästan inte.
Dvs att då visar den ett lågt värde med. så jag tror inte det är fel på den iaf.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Har du kollat duschblandaren.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det kan vara givaren som visar fel. Kolla vart tempgivaren sitter och kontrollmät med en termometer på samma ställe att den visar rätt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Okej har du inge vv alls Sc:,h kanske växelventilen
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
För det första måste du kolla hur varmt varmvattnet är i tvättstället då det blir fisljummet i duschen?
Är det fisljummet där är det fel på VP:n.
Var det hett där är det duschblandaren.

Det kan vara fel på tempgivaren, på den sista årsmodellen 1215 kan man även ställa VV-stopp temp i meny 3b (som endast finns på sista modellen 1215 och 1225). Det man kan testa är då att ställa om VV-stopp till (A) och kolla hur varmt givaren visar direkt efter en VV-laddning?
« Senast ändrad: 26 maj 2011, 16:13:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad värmepampen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
kanon ! tack för tipsen !
Nu har jag lite att jobba med i helgen
blandarventilen på utgående rör från VP och blandaren i duschen har jag eleminerat genom att köra rakt ut utan dom (kopplade rakt ut utan dom inkopplade)
resultatet fisljummet som vanligt
några tipps jag ska kolla upp är tempen med extern givare och kolla upp om modellen har en växelventil det var en rörmokare på jobbet som föreslog samma sak och så undrade han även om kallvatten intaget var från toppen via ett rör till botten av beredaren (ett sånt kan rosta/ramla av och vattnet går kortaste vägen uppe i toppen) eller om intaget sker i botten av beredaren ??? får väll slita itu och kolla
tempgivarfel till en växelventil l eller trasig växelventil om det sitter en sÃ¥dan pÃ¥ modellen  lÃ¥ter bra hm?!?
eftersom pumpen producerar värme så bra i övrigt
i vintras spetsade vi bara med elpatron vid minus 25-30 grader
och jag kokar kaffe på morgonen i bara kallingarna i ett hus som förmodligen blev isolerat med kopparplåtar från falu koppargruva he he he !
Duscha ?? gör jag på jobbet men nu finns en kvinna med i bilden om ni förstår vad lag menar he he he !
tack och på återseende !

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
För det första måste du kolla hur varmt varmvattnet är i tvättstället då det blir fisljummet i duschen?
Är det fisljummet där är det fel på VP:n.
Var det hett där är det duschblandaren.

Det kan vara fel på tempgivaren, på den sista årsmodellen 1215 kan man även ställa VV-stopp temp i meny 3b (som endast finns på sista modellen 1215 och 1225). Det man kan testa är då att ställa om VV-stopp till (A) och kolla hur varmt givaren visar direkt efter en VV-laddning?

den ändringen var i mitten av 2005 om jag inte minns fel och han har haft sin i 8 år vilket blir ungefär 2002-2003 och då finns tyvärr inte den menyn.

Räddningen är nära ändå! Du kan sätta den i elpannedrift och då gå efter en fast stopptemp som är fabrikad på 50grader.
Går in i servicemeny genom att hålla kanalvalsknappen inne 7sek och sedan gå till KB-Pump och EP drift. trycker plus en gång sedan kanalvalsknappen, sedan plus igen så har du en 1:a på ep drift och sedan på driftlägesknappen så står det 1 EP. Då bör du får 50grader på varmvattnet!
Kan vara bra som ett test av driftpressostaten...

Men först konstatera om tempen i VP stämmer enligt givaren eller inte!

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Du kan dra i spaken och kolla så den inte har fastnat på växelventilen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad värmepampen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
hej igen !
Tack uber !   ska fixa en termometer i morgon och sen prova elpatronen
tack målle 10 Dra i spaken !! nu börjar det likna något !!!!!
Mina tankar har annars snuddat vid en smideshammare he he he !
det sitter alltså någon form av ventil som reglerar/prioriterar mellan uppvärmning av radiatorer och varmvattenberedaren 1 VP ?
mvh värmepampen

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Japp Det felet är ganska vanligt att dom kärvar fast.Det är en fjäderbelastad ventil som växlar mellan värmesystem och vv.Du kan väll ta och smörja pinnen när du ändå håller på.Står det honeywell på växelventilen så är själva insatsen som kärvar och då är det
en likadan som du ser på bilden som jag har.(nere till vänster).Sedan är det bara hoppas på att det som är felet.


Edit:"smörja pinnen" :D Hoppas du förstår vilken pinne jag menar.
« Senast ändrad: 27 maj 2011, 08:13:21 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad värmepampen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
tjosan igen !
Har varit ut och mätt tempen
mycket lustiga tempvärden he he he
När man tagit bort frontplåten så sitter det en termomenter ungefär mitt på vattenberedaren
Den visar 53 grader när den är instucken när tanken som i själva verlet är 27 grader på samma punkt när jag tar ut termometer så visar den rätt temperatur i rummet som är 22 grader för att åter visa fel temperatur i tanken (53 grader) när den blir instucken igen
Jag provade föresten att bara köra med elpatronen och varmvattnet i beredaren blev fortfarande inte varm trotts att elementen reglerade fint som vanligt så jag antar att elpatronen sitter bakom den reglerventil ni skrivit om
för annars borde vattnet blivit varmt i beredaren
Nu kör jag en stund med tempgivaren hängande utanför visande 22 grader så får jag se om det går att lura datan men förmodligen är det två fel
tempgivaren och ventilen i fråga
Vilken sida sitter honywellen på sett när man står rakt framför panelen ?
Jag ser en trevägsventil som sitter nere till höger vars ena rör går in i beredarens högra nederkant
Det är bra med era tipps för det är dumt att behöva borra bort varenda poppnit för att komma åt eländet he he he !
Men det är förmodligen som vanligt mer ingenjörer än rörmontörer vid konstruktionsbordet he he he !
Nu ska jag gå ut och se om skiten föhoppningsvis flygit i lyftan av övertryck i pannan
Mvh och på återläsande !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Den enklaste åtgärden är att byta ut tempgivaren i VVB:n, men det är en "nibe-special" så du måste kontakta närmsta serviceombud för att få rätt grejer. Visar den så pass mycket fel så laddar ju VP:n varmvatten så sällan att varmvattnet bara är varmt stundtals.
Dessutom så bryter den då mantelvattnet är varm, vilket ofta innebär att vattnet i mitten av VVB:n inte hunnit bli riktigt varmt, speciellt inte om vattnet håller 20-25 ºC vid VV-start.

Det finns ingen annan växelventil än den som sitter nere till höger, det är den som växlar mellan att värma huset och VVB:n.
Du kan ju testa först med byte av tempgivare i VVB:n och se om detta hjälper, jag är inte riktigt säker pÃ¥ om varmvattentempen styrs av elpatrongivaren eller VVB-givaren vid EP-drift.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad värmepampen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
förlåt alla ingenjörer förlåt !!
Den är faktiskt riktigt servicevänlig he he ! synen börjar visst bli riktigt kass
Det gick att häkta av sido plåten nere och alla mojänger sitter riktigt bra till
vred loss (sitter på bajonettfattning) märkt "valve actuator" märkt VC 4013 och kollade att regleringen gick lätt
inga problem ventilen jobbar som han ska
kollade även tempen igen och det kan vara så att dykröret för temgivaren är så konstruerad att den visar rätt inne i hålet för promben (51 grader)
Mäter 48-53grader  pÃ¥ alla tillgängliga synliga ytor pÃ¥ vattenberedaren
och voila !!!!! ut ur varkvattenkran kommer fisljummet vatten som vanligt
pust ! får väl startar på ruta ett igen suck !
ska det föresten stå på menyn vid normal körning :
   VP 0
   EP 0

Föresten är det någon som vet vart kallvattnet går (märkt blå) den är dold av isolering
vattnet skall givetvis gå ner till botten av beredaren men är det via utvändigt rör eller ett som är instucket i beredaren ?
få känslan av att vattnet går från inlopp till utlopp uppe i toppen
(det kommer varmt vatten en minut för att sedan bli fisljummet igen)
vilket är möjligt om det är ett dykrör till botten på inloppssidan och den har ramlat av
Jag har ju kört "rakt rör" ut från beredaren med samma resultat som med reglerventil och blandarventil (kran)
hm!? kan det urusla trycket och flödet i ledningen påverka ??!?
Nä nu går jag och äter !
Det är väl som kineserna säger
- Det är svårt att hitta en svart katt i ett svart rum
   allra helst om den svarta katten inte finns där
Hej så länge vänner

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har du luftat av manteln?
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!