Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delta Kb 2 grader - ok..?  (läst 9605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Delta Kb 2 grader - ok..?
« Svar #15 skrivet: 03 mars 2005, 22:28:15 »
En borra ligger mycket konstant hela eldningssäsongen tempen minkar inte mycket under vintern. Däremot sänks den en del när vp går kontinuerligt. Men tempen poppar snabbt upp igen när det blir varmare ute igen...

Däremot en ytjord har mycket hög temp på sommar och höst men sjunker sakta hela vintersäsongen...

Satsa på sämst +-0 in med en borra jag hävdar att det är LÖNSAMT
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Delta Kb 2 grader - ok..?
« Svar #16 skrivet: 04 mars 2005, 08:35:26 »
Jag kollade tillbaka på min offert. Där står det -0,7 i medelvärde för KB in.
Men jag har ingen aning om hur de kommit fram till just den siffran. När jag gjorde upphandlingen var jag för dåligt påläst (usch, fy skam) och nu orkar jag inte gräva med installatören för en sådan sak (min teori bygger på att man ska ligga lågt så länge allt fungerar RIMLIGT bra, men bli det riktigt fel, DÅ ska man jaga på ORDENTLIGT).

Men som sagt, -0,7 !
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
SV: Delta Kb 2 grader - ok..?
« Svar #17 skrivet: 04 mars 2005, 09:59:00 »
Tidigare låg jag konstant på 0 - -3 i mitt 150 m hål.

När jag kopplade in mitt 2:a hål på 70 m och en större pump sjönk tempen till -1 - -3 och efter att jag pillat lite på cirkpumpen fladdrar den mellan 0--4 -1--4.

Egen teori:

Med lilla pumpen och mycket TS så belastade jag inte hålet så mycket. TS gick in vid en ute temp på ca -2---3.

Nu när jag justerat så att pumpen klarar ned till -13--14 så belastar jag båda hålen betydligt mer och dessutom med en större pump.

Jag får samma fenomen nu att i och med att TS slår till så stiger brine temp 0,5 grader fast detta vid -14 grader, dessutom hann vi få käle innan hålet kopplades in så slangarna ligger ca 15 m ovan jord med gullfiber och snö på sig vilket kan påverka en del.

En annan teori jag har är att det är ett "kallt" berg jag har, berget är i dagen här och där på tomten så kylan drar nog rätt ned på sina ställen i stället för att vara skyddad av ett jordtäcke.

Jag tror inte att man behöver vara orolig för brinetemp så länge den inte sjunker. Om mina delta 3-4 grader skulle sjunka från 0--1 till -5--6 skulle jag bli orolig eftersom då tar jag ut mer än vad berget kan leverera med frysning som risk.
180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Delta Kb 2 grader - ok..?
« Svar #18 skrivet: 04 mars 2005, 17:48:49 »
Citera
Nu när jag justerat så att pumpen klarar ned till -13--14 så belastar jag båda hålen betydligt mer och dessutom med en större pump.

Helt klart jättastor skillnad mot förr... men hoppas att du hamnar kring +-0 in till nästa vinter sen när du grävt ned slangen.

hur ser det ut nu.. får du ungefär samma temp in??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Delta Kb 2 grader - ok..?
« Svar #19 skrivet: 10 mars 2005, 15:15:56 »
FREDRIK, vi sitter nästan i samma båt. Min ligger dock mest kring 0 och -3. MEN häromdagen fick jag se att den blinkade ner till -1/-3 och i morse gjorde den ett besök hos 0/-2.
Och jag kör redan på 2:an på cirkpumpen. och 3 graders diff är väl rimligt. Men det som gör mig bekymrad är när den ska ner och jobba på minussidan. Hur långt ner på minus fungerar anläggningen? När ska Fredrik och jag börja oroa oss ordentligt?
Jag läste ett exjobb om frusna borrhål, se detta:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2615.0.html

Läser man exjobbet så ser man att borrhål kan frysa till vid enstaka minusgrader på KB-in men det behöver inte innebära problem. Gemensamt vid problem är att flödet på KB minskar när slangarna trycks ihop och det ser man på att delta KB ökar markant. Så svaret är att så längen som delta KB ligger på 3 grader är det ingen fara men om delta KB plötsligt ökar ett par grader så har ni problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Delta Kb 2 grader - ok..?
« Svar #20 skrivet: 10 mars 2005, 15:44:19 »
Ja det där var ett mustigt arbete....55 sidor.
Men intressant, man får hålla ett öga på detta.

Annars kan jag konstatera en ganska snabb återhämtning. Nu har det inte varit riktigt kallt på några dagar och genast har jag +1/-3 i början på en cykel och efter en stund 0/-3.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!