Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka pÃ¥ lv-värmepump pÃ¥ bef elpanna fr -94 eller byta hela systemet?  (läst 8997 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mölle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Har fått en offert på 71 000 kr för att installera en IVT Optima 900 till min befintliga elpanna från 1994. Då ingår inte tappvarmvattenladdning med värmepump vilket skulle göra att vår besparing minskar med ca 2 300 kr/år.

Har även fått offert på 98 000 kr för samma värmepump som ovan plus IVT 290 A/W 9 KW FC elpanna med inbyggda växelventiler och cirkulationspumpar samt tryckexpansionskärl samt 1 rumsgivare.

Den sista offerten är på 96 000 kr och innehåller en CTC ECO EL + CTC ECO AIR 107 inkl extra fläktradiator i källaren. Vi har bara en radiator i källarplanet idag, vår källare är ca 55 kvm.

Vår elförbrukning är ca 30 000 kWh/år och då har vi kallare i huset än vad vi skulle önska.

Vilket alternativ är förmånligast för oss?

Bor i dragig trävilla, 1,5 plan med källare, b-1930 tillb 1973 om ca 170 kvm i Nordvästra Skåne. Har idag elpanna -94, förbrukar ca 30 000 kWh, tänker skaffa lv-värmepump antingen som komplement till elpannan eller helt ny inne- och utedel. I källaren finns endast en radiator, resten värms upp med värmefläkt.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
allternativet är att du monterar den själv då skulle du komma ner till 45-55tusen beronde på hur du kopplar in den. kolla priser på rinkabyrör. men de säljer ctc och nibe i och försig.
Monterar du inte själv så hade jag valt hela paketet med elpanna den tar några år att käna in men skulle din gamla panna gå sönder så kostar det säkert betydligt mer i efterhand att byta.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Mölle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Tack för det snabba svaret, du har med stor säkerhet rätt att det skulle bli betydligt dyrare att byta pannan separat i efterhand. Tycker du att IVT eller CTC är att föredra? Stämmer det att CTC är sämre när det gäller varmvatten? Eller gäller det bara uppåt landet där det är kallare än här nere?
Bor i dragig trävilla, 1,5 plan med källare, b-1930 tillb 1973 om ca 170 kvm i Nordvästra Skåne. Har idag elpanna -94, förbrukar ca 30 000 kWh, tänker skaffa lv-värmepump antingen som komplement till elpannan eller helt ny inne- och utedel. I källaren finns endast en radiator, resten värms upp med värmefläkt.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
allternativet är att du monterar den själv då skulle du komma ner till 45-55tusen beronde på hur du kopplar in den. kolla priser på rinkabyrör. men de säljer ctc och nibe i och försig.
Monterar du inte själv så hade jag valt hela paketet med elpanna den tar några år att käna in men skulle din gamla panna gå sönder så kostar det säkert betydligt mer i efterhand att byta.

Håller med, nyckeln ligger i om du kan och vill göra jobbet själv. Kan du inte det, är nästa fråga om du kan hitta någon som är duktig och villig att göra jobbet med att få delarna att fungera ihop. Skall du ta vägen att få delar att fungera ihop skulle jag satsat på NIBE, de har bra värmepumpar. Styrkan hos IVT är deras integration och helhetslösning.

Om du med elpanna bara menar en sak som värmer med elpatron skulle jag inte oroa mig för kostnaden för den, har du väl fått en lösning att fungera med separat värmepump så har du troligen ett styrsystem som är "allmänt", typ Jeeves och vad de nu kan heta. I så fall kan du mycket billigt köpa en begagnad bra elpanna om elpannan skulle gå sönder.

Det du skall väga in också är produktionen av varmvatten via värmepump. Det kräver en varmvattenberedare som kan kopplas till värmepumpen med någon typ av ackumulatorfunktion, och ett styrsystem som kan hantera det. Om du skall ha med det, så är det nog bara göra-själv-varianten som kan ha kvar någon lönsamhet jämfört med att köpa ett färdigt paket.

--- Mats ---

Utloggad Mölle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
allternativet är att du monterar den själv då skulle du komma ner till 45-55tusen beronde på hur du kopplar in den. kolla priser på rinkabyrör. men de säljer ctc och nibe i och försig.
Monterar du inte själv så hade jag valt hela paketet med elpanna den tar några år att käna in men skulle din gamla panna gå sönder så kostar det säkert betydligt mer i efterhand att byta.

allternativet är att du monterar den själv då skulle du komma ner till 45-55tusen beronde på hur du kopplar in den. kolla priser på rinkabyrör. men de säljer ctc och nibe i och försig.
Monterar du inte själv så hade jag valt hela paketet med elpanna den tar några år att käna in men skulle din gamla panna gå sönder så kostar det säkert betydligt mer i efterhand att byta.

Håller med, nyckeln ligger i om du kan och vill göra jobbet själv. Kan du inte det, är nästa fråga om du kan hitta någon som är duktig och villig att göra jobbet med att få delarna att fungera ihop. Skall du ta vägen att få delar att fungera ihop skulle jag satsat på NIBE, de har bra värmepumpar. Styrkan hos IVT är deras integration och helhetslösning.

Om du med elpanna bara menar en sak som värmer med elpatron skulle jag inte oroa mig för kostnaden för den, har du väl fått en lösning att fungera med separat värmepump så har du troligen ett styrsystem som är "allmänt", typ Jeeves och vad de nu kan heta. I så fall kan du mycket billigt köpa en begagnad bra elpanna om elpannan skulle gå sönder.

Det du skall väga in också är produktionen av varmvatten via värmepump. Det kräver en varmvattenberedare som kan kopplas till värmepumpen med någon typ av ackumulatorfunktion, och ett styrsystem som kan hantera det. Om du skall ha med det, så är det nog bara göra-själv-varianten som kan ha kvar någon lönsamhet jämfört med att köpa ett färdigt paket.

--- Mats ---


Det är helt uteslutet för mig att göra jobbet själv, har varken kunskap eller tid att installera en värmepump. Då ska jag alltså ta hela paketet, ny elpanna och ny värmepump? IVT? Kan jag lika gärna ta CTC, i deras offert ingick även bortforsling av den gamla pannan samt en fläktradiator i källaren. Har de likvärdig verkningsgrad? Spelar det någon roll för mig tycker ni, vi har ju aldrig särskilt kalla vintrar.
Bor i dragig trävilla, 1,5 plan med källare, b-1930 tillb 1973 om ca 170 kvm i Nordvästra Skåne. Har idag elpanna -94, förbrukar ca 30 000 kWh, tänker skaffa lv-värmepump antingen som komplement till elpannan eller helt ny inne- och utedel. I källaren finns endast en radiator, resten värms upp med värmefläkt.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för det snabba svaret, du har med stor säkerhet rätt att det skulle bli betydligt dyrare att byta pannan separat i efterhand. Tycker du att IVT eller CTC är att föredra? Stämmer det att CTC är sämre när det gäller varmvatten? Eller gäller det bara uppåt landet där det är kallare än här nere?

märket spelar nog ingen vad du väljer det är bra grejer bÃ¥da tvÃ¥ vad det gäller varmvattnet sÃ¥ har jag sett mycket inlägg om vvattnet.  det handlar om att elpatronen vill gÃ¥ in och spetsa mycket men det gÃ¥r justera in det sÃ¥ det inte spetsar sÃ¥ mycket om jag fattat rätt.
har du stort bubbelbadkar sÃ¥ hade jag satt en 1oo l beredare i serie. sÃ¥ kör jag och jag har obegränsat med VV.    
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har du tatt in nÃ¥gon offert pÃ¥ bergvärme?  i bland brukar det inte skilja sÃ¥ mycket. berg värme är snäppet efektivare du sparar säkert ytligare 3000 pÃ¥ ett Ã¥r
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Mölle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Elpannan vi har idag är en thermia från 1994 med separat varmvattenberedare. Spelar det någon roll i valet om vi ska ta hela paketet eller bara installera värmepump? Jag har som sagt ingen möjlighet att göra jobbet själv.

Vi har fått en offert på bergvärme, den låg på 55 000 kr högre än luft-vattenalternativet.
Bor i dragig trävilla, 1,5 plan med källare, b-1930 tillb 1973 om ca 170 kvm i Nordvästra Skåne. Har idag elpanna -94, förbrukar ca 30 000 kWh, tänker skaffa lv-värmepump antingen som komplement till elpannan eller helt ny inne- och utedel. I källaren finns endast en radiator, resten värms upp med värmefläkt.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Tack för det snabba svaret, du har med stor säkerhet rätt att det skulle bli betydligt dyrare att byta pannan separat i efterhand. Tycker du att IVT eller CTC är att föredra? Stämmer det att CTC är sämre när det gäller varmvatten? Eller gäller det bara uppåt landet där det är kallare än här nere?

Det har nog inte någon betydelse var i landet du bor. CTC producerar varmvatten i en slingberedare, deras panna (som är deras normala elpanna) är delad med en skiktplåt i en undre och en övre del. Båda delarna är försedd med elpatron där den undre kopplas bort när en värmepump kopplas in, den kopplas på om värmepumpen kopplas från. Slingan är en lång spiral som går genom undre och övre pannan och rymmer 5-6 liter, denna lösning gör pannan helt legionellasäker eftersom det aldrig finns stillastående varmvatten i pannan.

Normalt värms undre pannan av värmepumpen och om den inte klarar behoven så går övre elpatronen in. Den har en tendens att gå in lite mer än nödvändigt, men det är lätt åtgärdat genom att helt enkelt koppla från den och koppla in den om det skulle behövas.

I och med slingberedaren, där vattnet värms när det leds genom det varma pannvattnet, har man inte någon större volym varmvatten till förfogande, med det räcker gott och väl till ett par duschar om man inte bor i duschen, sen kan man köra extra varmvatten på önskade tider antingen med pumpen eller med elpatron eller med båda, så egentligen är det inga problem med varmvattnet, jag har aldrig upplev några i varje fall. Har man bubbelbad och grejor behöver man däremot säkert en extra varmvattenberedare inkopplad.

//Ronnie
« Senast ändrad: 21 mars 2008, 18:45:06 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Elpannan vi har idag är en thermia från 1994 med separat varmvattenberedare. Spelar det någon roll i valet om vi ska ta hela paketet eller bara installera värmepump? Jag har som sagt ingen möjlighet att göra jobbet själv.

Vi har fått en offert på bergvärme, den låg på 55 000 kr högre än luft-vattenalternativet.
för ett Ã¥r sen hade ivt center här hemma ett erbjudande pÃ¥ 105 000 för en komplett installation av en 6 kw bergvärme anläggning  ca 145 tusen det är bra betallt................
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Mölle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Fungerar IVT på samma sätt med slingberedare? Ronnie, tycker du också att det enda rätta är att byta även pannan? Spelar det någon roll att vi har en elpanna med sep vvb? Gör det någon skillnad när det gäller valet mellan att installera både ny ute- och innedel eller att bara välja att sätta dit en värmepump?

En annan sak: Vår varmvattenberedare läcker stora mängder vatten, via övertrycksventilen. Vi har fått dra ett rör från den till en golvbrunn. Är detta normalt?
Bor i dragig trävilla, 1,5 plan med källare, b-1930 tillb 1973 om ca 170 kvm i Nordvästra Skåne. Har idag elpanna -94, förbrukar ca 30 000 kWh, tänker skaffa lv-värmepump antingen som komplement till elpannan eller helt ny inne- och utedel. I källaren finns endast en radiator, resten värms upp med värmefläkt.

Utloggad Mölle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0

för ett Ã¥r sen hade ivt center här hemma ett erbjudande pÃ¥ 105 000 för en komplett installation av en 6 kw bergvärme anläggning  ca 145 tusen det är bra betallt................
[/quote]

Det var inte 145 000, det var faktiskt 155 000 kr. Du menar att det är ett rån?
Bor i dragig trävilla, 1,5 plan med källare, b-1930 tillb 1973 om ca 170 kvm i Nordvästra Skåne. Har idag elpanna -94, förbrukar ca 30 000 kWh, tänker skaffa lv-värmepump antingen som komplement till elpannan eller helt ny inne- och utedel. I källaren finns endast en radiator, resten värms upp med värmefläkt.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej

Jag hade en Albin oljepanna frå 1998, jag bytte rubbet. Jag tror att det funkar bäst om man tar båda delarna från den som levererar värmepumpen, då får man styrning och panna som funkar ihop. Sedan kanske man ändå får byta panna efter några år och byta ut rör och isolera om och så.

Visst det kostar lite mer men man slipper besvär framöver.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Mölle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
De som varit här hos oss och lämnat offerterna har förslagit att vi ska ha en utegivare. Jag har hört att utegivare är helt värdelöst, eftersom utegivaren inte känner av om man t ex har middag hemma med 10-15 personer som i sig avger värme, eller om man eldar i braskaminen. Vad tycker ni? Vi har termostater på alla element, spelar det ngn roll?

Vi bor i ett 1,5-planshus och har två tonårsflickor som bor här 2 veckor i taget, sedan bor de hos sin mamma samma tid. Flickorna bor på ovanvåningen och vi brukar inte ha full värme på där uppe när de inte är här hos oss eftersom vi har elräkningar på 3 000 -5 000 kr/mån under vintermånaderna.
Bor i dragig trävilla, 1,5 plan med källare, b-1930 tillb 1973 om ca 170 kvm i Nordvästra Skåne. Har idag elpanna -94, förbrukar ca 30 000 kWh, tänker skaffa lv-värmepump antingen som komplement till elpannan eller helt ny inne- och utedel. I källaren finns endast en radiator, resten värms upp med värmefläkt.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

för ett Ã¥r sen hade ivt center här hemma ett erbjudande pÃ¥ 105 000 för en komplett installation av en 6 kw bergvärme anläggning  ca 145 tusen det är bra betallt................

Det var inte 145 000, det var faktiskt 155 000 kr. Du menar att det är ett rån?
[/quote]
japp ett rÃ¥n kan man säga   vart bor du i landet?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!