Författare Ämne: kondensskÃ¥l - hemmabygge  (läst 9298 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
kondensskål - hemmabygge
« skrivet: 11 mars 2012, 15:26:22 »
Hej
Känner att jag skulle vilja leda bort kondensvattnet från min ecoair och eftersom ctc's kondesskål tycks kosta 3000 spänn, och dessutom släpper ut vattnet på för mina behov fel ställe tänker jag mig ett hemmabygge. Tänker mig en extremt enkel lösning med en v-formad plåt som fästs med t ex buntband och sen under vintern komplettera med en enkel värmekabel från typ ClasOhlsson eller Jula (har utvändigt elutag i anslutning till pump). Tänker jag rätt eller är jag dumsnål?

/Jonas
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: kondensskål - hemmabygge
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2012, 15:34:09 »
Det är i princip så jag gör, fast det är utloppet ur kondensskålen som leder ner i den V-formade plåten (överbliven nockplåt), och sen leder den vidare till nästa nockplåt som leder ut på gräset. Det hinner ofta frysa i ränna 2, innan det hunnit ända bort i änden. Men då är det bara att lyfta upp den, skaka ur isen ute på snön, och lägga tillbaka. Nu i vinter har jag gjort det kanske en gång i veckan.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: kondensskål - hemmabygge
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2012, 17:17:28 »
Tack lunk för tips.
Jag har inte den övre delen som du har (det är väl den som kostar 3 papp) men det borde väl räcka med att sätta fast plÃ¥ten under. Om det räcker att skaka loss isen en gÃ¥ng i veckan skall man kanske strunta i värmekabeln och sikta pÃ¥ att ha en avtagbar plÃ¥tlösning. Kanske skruva fast 4 krokar i plÃ¥ten som man enkelt hakar fast i buntband som är fastsatta under vp. Eftersom jag har barn som drar i allt löst funkar det inte med en helt lös plÃ¥t som bara ligger pÃ¥ marken.  NÃ¥gon annan som har nÃ¥got tips?
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: kondensskål - hemmabygge
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2012, 17:35:22 »
Den första rännan, den som ligger under VPn, fryser det inte i, utan det är bara i nr 2, den som går rakt ut från VPn som det fryser i, men den har å andra sidan väldigt svag lutning. Så hade jag inte haft kondensskålen så hade jag nog bara hängt upp den i benen med ståltråd eller nåt sånt, så hade den funkat som ouppvärmd kondensskål.

Det stora jobbet för mig är inte att tömma ränna 2 pÃ¥ is, utan att gräva fram den när det snöat och blÃ¥st 50 cm snö ovanpÃ¥ den, för att inte tala om när det rasade frÃ¥n taket.  ;D
Men billigt blev det, och fungerar gör det!  Thumbsup
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kondensskål - hemmabygge
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2012, 17:52:13 »
Skulle personligen köpa den där "skÃ¥len" för 3000kr och göra det riktigt, särskilt när det är barn runt och lekar (vet själv hur "försiktigt" mitt barn är  ;) )  Thumbsup
Men det finns flera uppfattningar om hur det ska göras det där  ::)
Läs i denna tråd och skaffa dig en uppfattning.
I mitt 4:e inlägg i den länkade trÃ¥den finns lite info om hur jag tycker man bäst ska göra det sÃ¥ det inte blir bekymmer, men det är jag det  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: kondensskål - hemmabygge
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2012, 18:32:16 »
Fast även om man köper ctcs skål så kvarstår ju problemet med att leda bort vattnet. Skillnaden är ju bara att vattnet rinner ut från en cirkulär liten öppning istället för ur en rektangulär större yta. Att betala 3 tusen för ctcs plåtar och värmekabel känns dyrt när man sen ändå har kvar det viktigaste.
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: kondensskål - hemmabygge
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2012, 18:59:12 »
Om man monterar vp pÃ¥ ett högt stativ kan man inte lÃ¥ta vattnet rinna rakt ner dÃ¥ eller mÃ¥ste man ha ett jättehögt stativ  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: kondensskål - hemmabygge
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2012, 19:19:41 »
Man vill ju gärna leda bort vattnet från stuprören, bort från huset, och samma sak gäller nog VPn. Man vill inte hälla ut 10-40 l vatten på samma punkt, dygn efter dygn, alldeles vid husväggen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Rubashov

  • Gäst
Rubashov
SV: kondensskål - hemmabygge
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2012, 12:03:51 »
Jag har också CTCs kondensskål som ju är bra, men tänkte inte på att man som sagt måste leda bort vattnet också.. har gjot ngt liknande som på bilden, lagt en hängränan under skålen som gör att vattnet far 3 meter bort. Problemet, som också nämnts, är att en kall vinter får man springa rätt ofta och ta bort/hacka is, men det är inte så jobbigt. Ju längre ränna, desto lägre lutning och mer is.

En del leder väl bort vattnet på andra sätt antar jag. Till brunnar mm, men krävs ju en del jobb med det också.

Utloggad VP-Sven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kondensskål - hemmabygge
« Svar #9 skrivet: 18 november 2012, 13:27:14 »
Hej
Känner att jag skulle vilja leda bort kondensvattnet från min ecoair och eftersom ctc's kondesskål tycks kosta 3000 spänn, och dessutom släpper ut vattnet på för mina behov fel ställe tänker jag mig ett hemmabygge. Tänker mig en extremt enkel lösning med en v-formad plåt som fästs med t ex buntband och sen under vintern komplettera med en enkel värmekabel från typ ClasOhlsson eller Jula (har utvändigt elutag i anslutning till pump). Tänker jag rätt eller är jag dumsnål?

/Jonas

Jag bockade till en plåt som du ser på bilderna.
Jag grävde mig ner till dagvattenröret för stuprören och
anslöt en förgrening 4 tum till 2 tum. I den satte jag en 2 till 4 tum och
i den en 4 till 6 tum. För att få en tratt som samlar upp
vattnet även när det blåser.
Jag klippte till en rostfri perforerad plåtbit som sil
så jag slipper få ner löv och annat skräp.
Allt fungerade tills det blev ca: 5 minus grader för
då började det så sakta bildas is i botten på 2 tumsrörets
vinkel som ligger ca: 15 cm ner i marken.

Jag anslöt då en 10W per meter självreglerande värmekabel
som jag satte fast med buntband i rännan och förseglade
borrhålen med smältlim så det inte skulle läcka där.
 Kabeln är ansluten inne i VP:n via en strömbrytare
så jag kan sätta på den vid behov.

Så nu väntar jag på minusgrader för att se om kabeln
klarar jobbet.

Det är knepigt, jag har inte längtat efter kyla innan jag skaffade VP:n :)
Förr: Elpanna Nibe EVC 190 21.000 kWh/år. Nu(2011-10-03): Eco Air 107 V3, Eco Logic Ext, Strömsnäspanna TS500 med 4 slingor, nedre ELP. 6 kW, övre ELP. 3 kW

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: kondensskål - hemmabygge
« Svar #10 skrivet: 19 november 2012, 09:52:28 »
Kan du utveckla lite hur du anslutit värmekabeln? Har precis införskaffat en och hade väl tänkt att bara plugga in den i ett utvändigt eluttag men din lösning känns ju elegantare. Är själv inte så el-kunnig och då antar jag att din lösning kräver elektriker, korrekt?
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

Utloggad VP-Sven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kondensskål - hemmabygge
« Svar #11 skrivet: 19 november 2012, 19:33:18 »
Kan du utveckla lite hur du anslutit värmekabeln? Har precis införskaffat en och hade väl tänkt att bara plugga in den i ett utvändigt eluttag men din lösning känns ju elegantare. Är själv inte så el-kunnig och då antar jag att din lösning kräver elektriker, korrekt?

Om du tittar på sidan 23 på http://www.energiladan.se/3%20V%E4rmepumpar%20Vatten/Inst.&%20Sk%F6tselanv._EcoAir_105__107_110.pdf

Så anslöt jag en bit (ca:50 cm) 3 * 1,5 kabel
Svart ledare till L1 (Kom inte ihåg om jag tog ström här eller om du tittar
                            pÃ¥ sidan 27 frÃ¥n den anslutningspunkten)
Blå ledare till N
Och Grön/Gul till PE
Den anslöt jag till en arbetsbrytare, strömbrytare som bara bryter en
fas fungerar också då du inte har en kontakt utan en fast installation.
Den Svarta kabeln skall brytas, L och L1 är alltid strömsatt så länge VP har spänning till sig. Gäller även övriga faser, L2 och L3

Jag anslöt ytterligare en bit lika dan kabel från brytaren som jag lödade
fast i värmekabeln och använde krympslang för att få en vattentät
försegling. Varje av de tre ledarna fick en krympslang över sig och sedan
en stor över hela paketet.
Det här behöver förmodligen inte du tänka på då jag fattade dig som
om du har köpt en färdig värmekabel med kontakt i ena ändan så
då räcker det att ta bort kontakten.

Så jag har en bit kabel - strömbtytare - en bit kabel som sitter ansluten
till värmekabeln.
Kabeln förde jag ut genom ett befintligt hål i botten av VP:n.

Om man skall skräddarsy sin kabel som jag så måste man veta hur
man tätar slutändan av värmekabeln så inte fukt kommer in och får
säkring/jordfelsbrytaren att lösa ut.
Jag använde smältlim och krympslangs metoden i slutändan av värmekabeln.

Du har även möjlighet att bara montera in ett väggutag i VP:n
En bit kabel till ett väggutag som du monterar fast i stället för min brytare.
Enklare och sätter du in ett dubbelt uttag så har du även ström där till en lampa eller verktyg om du behöver sitta där och greja en mörk natt tummenupp
Förr: Elpanna Nibe EVC 190 21.000 kWh/år. Nu(2011-10-03): Eco Air 107 V3, Eco Logic Ext, Strömsnäspanna TS500 med 4 slingor, nedre ELP. 6 kW, övre ELP. 3 kW

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: kondensskål - hemmabygge
« Svar #12 skrivet: 23 november 2012, 15:37:11 »
Tack för bra information och det verkar ju helt suveränt. Men jag tror jag får inse mina begränsningar och istället koppla in kabeln direkt på ett extern eluttag. Och så spara den här informationen och vid tillfälle när elektriker är på plats av andra skäl försöka få han att göra det här med.
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

Utloggad VP-Sven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kondensskål - hemmabygge
« Svar #13 skrivet: 06 december 2012, 22:30:47 »

Så nu väntar jag på minusgrader för att se om kabeln
klarar jobbet.

Det är knepigt, jag har inte längtat efter kyla innan jag skaffade VP:n :)

Nu har minusgraderna kommit.
Har haft som varmast -5 och som kallast -15(en håla i göteborg)

Det har faktiskt funkat, hittills.
Skickar en bild vid -8
Hmm, ser inte bilden vi 'förhandsgranska', får kanske göra om...
Förr: Elpanna Nibe EVC 190 21.000 kWh/år. Nu(2011-10-03): Eco Air 107 V3, Eco Logic Ext, Strömsnäspanna TS500 med 4 slingor, nedre ELP. 6 kW, övre ELP. 3 kW

Utloggad VP-Sven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kondensskål - hemmabygge
« Svar #14 skrivet: 06 december 2012, 22:35:12 »
Nu har minusgraderna kommit.
Har haft som varmast -5 och som kallast -15(en håla i göteborg)

Det har faktiskt funkat, hittills.
Skickar en bild vid -8
Hmm, ser inte bilden vi 'förhandsgranska', får kanske göra om...

Jo, en kompis, 300 meter i från mig har en 105:a med samma
kondensränna som mig och 'troligtvis' samma värmekabel
har inte haft samma lycka.
Den isade igen betydligt mer ändå bor han lite högre upp
och brukar ha mellan 2 och 3 grader varmare än mig.
Inget vetenskapligt i detta utan mer okunskap.

/Sven
Förr: Elpanna Nibe EVC 190 21.000 kWh/år. Nu(2011-10-03): Eco Air 107 V3, Eco Logic Ext, Strömsnäspanna TS500 med 4 slingor, nedre ELP. 6 kW, övre ELP. 3 kW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!