Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IgÃ¥ng körning av nibe fighter 1125 samt en VPA 300/200  (läst 6925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Igång körning av nibe fighter 1125 samt en VPA 300/200
« Svar #15 skrivet: 02 december 2007, 08:20:47 »
Fast var det inte precis vid uppstart som din VP gick sådär mycket?
Den behövde då värma upp hela VPA:n och det tar lite tid.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tommy_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Igång körning av nibe fighter 1125 samt en VPA 300/200
« Svar #16 skrivet: 02 december 2007, 13:38:26 »
Carl
Nej det var efter allt varmvatten var uppe i temperatur. Och skall den då gå ca 20h/dygn när det är 0->-2 ºC det tycker jag låter mycket men jag vet inte.

Är bara glad att den nu går ca 12h/dygn. Låter det lite eller mycket? Jag vet att det är en svår fråga för det beror på en himla massa parametrar men men =)

Och om VP:n har en massa starter gör väl inget? Bara den går så få timmar som möjligt i drift (med kompressorn),jag tänker rent ekonomiskt.


mvh
//Tommy

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Igång körning av nibe fighter 1125 samt en VPA 300/200
« Svar #17 skrivet: 03 december 2007, 11:12:15 »
12 h /dygn är helt ok, det innebär att VP:n klarar ungefär dubbla tempskillnaden ute/inne jämfört med nu utan eltillskott.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tommy_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Igång körning av nibe fighter 1125 samt en VPA 300/200
« Svar #18 skrivet: 30 december 2007, 14:09:50 »
God jul allihopa och hoppas ni får en bra start på det nya året!

Bumpar min egen trÃ¥d sÃ¥ att jag slipper skriva om allt igen vad jag har för pump och inställningar  :)

Nu har jag kört med VP:n i drygt 1 månad och jag tycker allt funkar kanon, förrutom att det är för varmt inne vid 0 ºC ute, då har jag ca 23->24 grader inne.

Nu tänkte jag börja med lite finjusteringar. Och jag har läst runt på forumet och tänkte ställa 2 frågor som jag tror att jag kan ha nytta av att kunna använda mig av.

Skillnaden hos mig mellan VB-f och VB-r vid cirk + kompressordrift = 4 ºC
Har för mig att jag läst på detta forumet att deltaT skall inte vara 4 ºC utan 6-7 ºC.

Och jag tror jag läste mig till att för att få högre deltaT så skall jag sänka cirkpumpen 1 steg på framledningen, så jag sänkte från steg 3(standard) till steg 2.Nu till första frågan.

1. Vad tjänar jag på att gå från deltaT 4-> till 6-7 ?
Minskad gång av kompressorn, minskat slitage? eller minskade starter eller vad? Sc:,h


Har kollat runt lite och denna frågan kommer upp ganska ofta om att ändra gradminuterna. Är det nått jag skulle kunna ändra lite på? Jag har inte rört någonting så allt borde vara standard inställt nu. Har jag förstått det rätt att om man lyckas finjustera gradminuterna så kan man minska på antalet starter av kompressorn, kanske av TS (tillsatsvärme)tid också?

Har faktiskt redan haft 4h TS tid och dÃ¥ var det bara runt  -10ºC ute, kans iofs bero pÃ¥ "dÃ¥lig tajming" va? av mitt system, jag menar varmvattenladdning samtidigt som framledningstempen har sjunkit till sin starttemp.

2. Därför skulle jag vilja ha hjälp av ER(experterna)om ni tror att ni har nått värde som jag kan knappa in på gradminuterna som skulle hjälpa mig att endera ge mindre gång av kompressorn, eller färre start/stop. Tala gärna också om hur man kommer till dessa menyer där man ändrar värdena.


Stort tack i förväg
mvh
//Tommy

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Igång körning av nibe fighter 1125 samt en VPA 300/200
« Svar #19 skrivet: 30 december 2007, 15:01:58 »
1. Bättre COP (verkningsgrad) och högre uteffekt på din VP.
2. I meny 9b kan du öka TS-°min till dubbla värdet, 600, om du vill. Det du gör då är att kompressorn får mer tid på sig att komma ikapp, t ex efter en stor VV-tappning då det är kallt ute.

För att få färre start stop ökas VP-°min, prova i steg om 20 och se effekten på antalet starter/dygn. Ca 20 starter/dygn då VP:n går 12 h/dygn tycker jag är helt OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!