Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varnig för IVT  (läst 9161 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Varnig för IVT
« skrivet: 04 november 2004, 18:53:18 »
Jag sa tidigare att IVT har NOG fått till sina (berg- mark- sjö-) värmepumpar, men det vetetusan.

Jag tittade lite extra i folksams statistik för 2003.

Totalt antal anmälda skador 1016 st.

Varav ca 580 st IVT.  60% av marknaden har dom väl inte??? max 30% eller?

Dom HAR problem!!! eller sÃ¥ försäkrar alla IVT ägare sig i Folksam. Hänger ni med?? Folksams statistik, men gäller ALLA försäkringsbolag!!  ;)

Ett ex till....     ca 160 kompressorhaverier pÃ¥ IVT maskiner.

ca  45 pÃ¥ Thermia

drygt 30 på NIBE.

PÃ¥ Thermias nyare Villa (classic) (55 75 105 155) hittar jag INGA kompressorhaverier!!!   Däremot en del pÃ¥ deras tidigare modell villa 60, 12st och 16 st pÃ¥ villa 90.

Diplomat finns inte alls med men det beror nog på att fabriksgaranti gäller ännu på dom.

Har en "ny" pump jag ska kolla pÃ¥ gÃ¥ng, en IVT kopplad till ett lÃ¥gvolym ettrörssystem. Jag undrar om inte deras styr ger otroligt mycket starter, i system med liten volym!!!      
Ex  stopp när reuren stigit 5 grader (gÃ¥r blixtsnabbt) start igen när tempen sjunkit 5 grader (gÃ¥r ocksÃ¥ blixtsnabbt) vad blir det i antal starter?? 100-200/ dygn och mer!?
Återkommer i ärendet när jag loggat lite på den pumpen.

Folsams statistik...
http://www.folksam.se/resurser/pdf/varmepumpar/sakdor1.pdf

Rätta mig om jag har fel!  tackar pÃ¥ förhand  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Varnig för IVT
« Svar #1 skrivet: 04 november 2004, 19:55:04 »
ska ju bli intressant och se om greenline med den nya + kompressorn blir lika flitig i folksams skaderegister...ack o ve vad har jag köpt egentligen  :'(
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Re:Varnig för IVT
« Svar #2 skrivet: 04 november 2004, 23:29:42 »
Eftersom vi inte vet hur många som är i drift så är det svårt att räkna på felfrekvens. IVT har ju tillverkat pumpar i många år så de lär ju ha många producerade enheter jämfört med tex Nibe som inte funnits så många år. Vi får väl även anta att IVT tog lite smällar i värmepumpens barndom som övriga tillverkare lärt sig av.

Själv har jag en IVT och jag känner mÃ¥nga som har desamma och alla gÃ¥r som klockor dock inte sÃ¥ snÃ¥lt om man inte trimmar själv  ;D
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Varnig för IVT
« Svar #3 skrivet: 04 november 2004, 23:47:03 »
Det Kan va så (det första) Men 50% verkar otroligt!?
Är det nån som har IVT och liten volym i sitt system funkar det bra. Stort antal starter???
Bra att du skruvat lite  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Re:Varnig för IVT
« Svar #4 skrivet: 05 november 2004, 09:06:00 »
Citera
Har en "ny" pump jag ska kolla pÃ¥ gÃ¥ng, en IVT kopplad till ett lÃ¥gvolym ettrörssystem. Jag undrar om inte deras styr ger otroligt mycket starter, i system med liten volym!!!      
Ex  stopp när reuren stigit 5 grader (gÃ¥r blixtsnabbt) start igen när tempen sjunkit 5 grader

Det blir ju samma problem med gradminuterstyrning om man vill ha samma temperaturinskillnad mellan start och stopp. Att öka på gradminuterna, som brukar rekommenderas, är ju i princip samma sak som att öka temperaturspannet på en IVTpump.

Jag skulle rent av vilja hävda att IVT:s reglerprincip ger längre gångtider än gradminutstyrning när utetemperaturen börjar närma sig den lägsta temperatur pumpen klarar utan tillsats. Men det innebär inte att jag tycker IVT:s system är bra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Varnig för IVT
« Svar #5 skrivet: 05 november 2004, 16:59:51 »
Ivt hävdar att man levererat 260000 pumpar och det skulle motsvara mer än varannan pump.

Det är mest gamla modeller på listan.

Focus lade dom väl ned 95 sen kom greenline och greenline compact med Cl300 regleringen som fanns till 98-99 tror jag.
Sen kom C och E modellerna med den nuvarande Rego 600 regleringen som ersatts senast nu med plus varianterna.

Den modernaste IVT pumpen pÃ¥ listan är  Greenline E 5
Med 16 kompressorhaverier , illa...
Fast märklligt nog så finns inte Greenline C 5 med som är samma pump fast med inbyggd beredare, den borde tillomed vara vanligare.
C och E 5 har kolvkompressor och jag tycker mig se att små kolvkompressorer verkar rasa mer en dom lite större scrollkompressorerna.
Även Nibes små kolvar verkar rasa.

admin

  • Gäst
admin
Re:Varnig för IVT
« Svar #6 skrivet: 05 november 2004, 18:53:39 »
Små värmepumpar, långa driftstider - kort livslängd.

(skrivet av en som inte har något eltillskott trots -30 grader...)

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Re:Varnig för IVT
« Svar #7 skrivet: 06 november 2004, 08:15:02 »
Jag sa tidigare att IVT har NOG fått till sina (berg- mark- sjö-) värmepumpar, men det vetetusan.

Jag tittade lite extra i folksams statistik för 2003.

Totalt antal anmälda skador 1016 st.

Varav ca 580 st IVT.  60% av marknaden har dom väl inte??? max 30% eller?

Dom HAR problem!!! eller sÃ¥ försäkrar alla IVT ägare sig i Folksam. Hänger ni med?? Folksams statistik, men gäller ALLA försäkringsbolag!!  ;)

Ett ex till....     ca 160 kompressorhaverier pÃ¥ IVT maskiner.

ca  45 pÃ¥ Thermia

drygt 30 på NIBE.

PÃ¥ Thermias nyare Villa (classic) (55 75 105 155) hittar jag INGA kompressorhaverier!!!   Däremot en del pÃ¥ deras tidigare modell villa 60, 12st och 16 st pÃ¥ villa 90.

Diplomat finns inte alls med men det beror nog på att fabriksgaranti gäller ännu på dom.

Har en "ny" pump jag ska kolla pÃ¥ gÃ¥ng, en IVT kopplad till ett lÃ¥gvolym ettrörssystem. Jag undrar om inte deras styr ger otroligt mycket starter, i system med liten volym!!!      
Ex  stopp när reuren stigit 5 grader (gÃ¥r blixtsnabbt) start igen när tempen sjunkit 5 grader (gÃ¥r ocksÃ¥ blixtsnabbt) vad blir det i antal starter?? 100-200/ dygn och mer!?
Återkommer i ärendet när jag loggat lite på den pumpen.

Folsams statistik...
http://www.folksam.se/resurser/pdf/varmepumpar/sakdor1.pdf

Rätta mig om jag har fel!  tackar pÃ¥ förhand  ;)
Man kan väl säga att Folksam har satt ut en sammanställning av FÖRSÄKRINGSBRANSCHEN:s ersätttningar vid VP-haverier när fabriksgaranti utgått.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

admin

  • Gäst
admin
Re:Varnig för IVT
« Svar #8 skrivet: 06 november 2004, 09:35:04 »
Fabriksgarantin är vad jag vet bara ett år, så de haverierna skull nog inte göra varken till eller från på statistiken.

Tillverkarnas 5, 6 och 10-åriga garantier täcker bara självriskerna på hemförsäkringen - haverier på värmepumpar äldre än ett år hamnar alltså i den statistik som vi här debatterar.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Varnig för IVT
« Svar #9 skrivet: 06 november 2004, 09:49:13 »
Det kan ju vara så att 5kw är den vanligaste effekten på värmepumparna.

Alla gamla egnahems hus och dom flesta "byggsatshusen" ligger ju i den effektklassen.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:Varnig för IVT
« Svar #10 skrivet: 06 november 2004, 12:02:48 »
Täcker 10-årsgarantierna även upp värdeminskningsavdrag osv, eller är det enbart självrisken?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Varnig för IVT
« Svar #11 skrivet: 06 november 2004, 12:14:49 »
Från Stiebels villkor:

" Tio år
Försäkringen täcker självrisken och avskrivning av objektet, om skadan omfattas av maskinmomentet i hem- och villaförsäkringen, under tio (10) år. "

Så den skall täcka värdeminskningen.

När jag beställde min pump ingick 6-års försäkring. Jag kan utöka den till 10 år för ca 1500:-, och jag funderar på om inte det vore värt det. Vid 10 års ålder känns det ju som den borde vara mycket närmare ett haveri än vid 6, eller vad tycker folk?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Varnig för IVT
« Svar #12 skrivet: 06 november 2004, 12:27:59 »
Citera
Täcker 10-årsgarantierna även upp värdeminskningsavdrag osv, eller är det enbart självrisken?

Utdrag från Nibes Hemsida
Citera
TRYGGHETSFÖRSÄKRINGEN

När du väljer en NIBE värmepump av typen FIGHTER 1115, 1215 eller 2010 ingår denna sexåriga trygghetsförsäkring i köpet. Väljer du en annan av NIBEs värmepumpar kan du teckna denna sexåriga trygghetsförsäkring till en kostnad av 1 500 kronor vid ditt köp.

Den sexåriga trygghetsförsäkringen är ett komplement till din hem-, villa- eller fritidshusförsäkring vilket innebär att försäkringen täcker den självrisk och de avskrivningskostnader som finns i din ordinarie försäkring.
Citera
KAN FÖRLÄNGAS TILL 10 ÅR

Efter trygghetsförsäkringens första sex år kan du förlänga den ytterligare fyra år för fortsatt trygghet. Du kan välja att teckna denna tilläggsförsäkring redan nu till en kostnad av 3 000 kronor.
http://www.nibe.se/vvs/forsakring.htm

Som synes gäller Nibes "garanti/försäkring" i 10år. Täcker självrisk i din vanliga Villförsäkring samt även ev. värdeminskning/avskrivning under den tiden.

Även IVT har ett liknande upplägg.
http://www.ivt.se/test_forsakring2.asp?lngSiteID=2&lang_id=1&id=106&produkt_id=

Var det inte så att tidigare var det något som samtliga bolag som är medlemmar i branch organisationen blev "tvungna" att införa? Det fanns ju tidigare en försäkring från SVEP och en från VET.
Nu verkar en del tillverkare valt att införa egna lösningar pÃ¥ denna försäkring. ???  
Detta borde dock inte innebära någon större skillnad mot tidigare.

Har själv varit i kontakt med Nibe för att se vilka krav dom ställer på installationen för att garanti/försäkring skall gälla. Rent generellt ersätter dom "allt" som mitt försäkringsbolag ersätter. Och mitt försäkringsbolag kräver fackmässig installation. Det är inte ett krav att en fackman skall ha installerat.
Däremot görs skadebesiktingen av mitt försäkringsbolag och jag får sedan kräva ersättning från Nibes försäkring

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Varnig för IVT
« Svar #13 skrivet: 06 november 2004, 12:50:56 »
Varmitek pumpar kan försäkras Ã¥ren 7-10  hos bolaget Artic (Huddinge) Men priset är inte 1500 kr utan mer än det dubbla : 3500 kr.
Varmitek förekommer inte i  Folksams sammanställningar.
DÃ¥ frÃ¥gar man sig om pumpen är sÃ¥ bra att man inte haft försäkringsskador eller om Arctic  undvikit att rapportera skador. Den höga premien tyder pÃ¥ att man kan misstänka antingen stor risk för skador eller oskälig avans hos Arctic
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Varnig för IVT
« Svar #14 skrivet: 06 november 2004, 17:56:50 »
Vad jag vet så låter "alla" värmepumpstillverkare föräkra sina kunder via Arctic. I alla fall de jag tittat på har samma försäkringsbolag.

Däremot skiljer det hur mycket man tar betalt för de extra 4 åren. Nibe tar tydligen 3000 kronor. Jag har en CTC och de tar 2700 kronor och alltså tar Varmitek 3500 och Stiebel endast 1500 kronor.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!