Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar pÃ¥ Thermia Diplomat Optimum 8  (läst 19134 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smogz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
Inställningar på Thermia Diplomat Optimum 8
« skrivet: 18 juni 2007, 19:53:23 »
Hej!

Har tittat igenom alla menyer jag hittar på min Thermia Diplomat Optimum 8.

Jag har några frågor på vad olika inställningsmöjligheter innebär samt vad ni har för värden på dessa.

Min grundinställning är att få till så få start och stopp som möjligt samt att minimera tiden på tillsats.

Ordinarie menyer (mina inställningar bakom kolon)

Kurva: 32 (fabriksinställt 38. Denna kurva innebär egentligen vad? Framledningstemp vid 0 grader?)
Min: 25 (vad fyller denna för syfte? för att minimera start, stopp?)
Max: 60 (vad innebär denna, går den inte högre även om tempen i huset kräver det, är detta med tillsats eller utan?)
Kurva 5: 0 (förskjutning av kurvan ovan i y-led)
Kurva 0: 0
Kurva-5: 0
Värmestopp: 25 (den slår inte igång om värmen är över detta ute?)
Sänkning: 2 (har inte sett någon klocka på den...är denna relevant?)

Servicemenyer:
Varmvatten
Varmvatten 40 (som jag förstår det så drar den igång när vattnet når denna temp)
Varmvattentid 20M (är det tid mellan stopp eller?)
Värmetid: 20M (vad innebär denna?)
Toppv. intervall: 14d (tid mellan höjning för att minimera legionärsrisk om jag inte har fel)
Toppv.stopp: 60 (till hur hög temp den höjer)

Värmepump
Integral A1 99 (max 99)  förklara gärna)
Hysteres: 10 (1-15) vad betyder det?
Max retur: 48 (30-65) Vad skall den ligga på?
Startintervall: 20M (10-30) Om jag vill minimera start och stopp - vad väljer jag då? 30?
Larmbrine:  (-14-+10) ska man köra fabriksinställning där...gissar det.
Utestopp: -40 Förstår jag inte heller? Slår den av vid -40 - vad händer om det är -45 då?

Tillsats
Integral A2 990 förklara gärna?
Hysteres 15 varför 15 här och 10 på värmepump?
Maxsteg 2
Maxström 20A
Shunttid 60s - vad betyder det?
Varmvattenstopp 60

Manuell test
Manuell test 0
Värmepump 0
Brinepump 7
Cirkpump 25
Vxv varmvatten 0
Tillsats 3 0
Tillsats 6 0

Installation
tar med det intressanta:
Kalibrering givare (alla står på 0) hur gör jag om jag vill kalibrera en?

Cirkpumpar
Cirkdiff 8 (som jag förstår det - optimalt)
Brinediff 3 (vet inte vad den gör - styr den cirkpumpen för brynen?)
FLöde rad Auto
Flöde bryne Auto
Max vv 55
Min vv 50 förstÃ¥r inte  - har ju ställt in att den drar igÃ¥ng att värma varmvattnet vid 40?

SÅ - det var allt...långt inlägg men är nyfiken på mina frågor och vad ni har för inställningar på de olika värdena??

Mvh J

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Inställningar på Thermia Diplomat Optimum 8
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2007, 20:47:14 »
I all hast tecknat... Du har ju bra koll redan!


Ang sänkning tex nattsänkning då krävs en "klocka". Det är inte aktuellt/lönsamt om man har värmepump.

Integral= gradminuter

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Pero

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar på Thermia Diplomat Optimum 8
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2007, 08:00:08 »
Hej Smogz

Jag har samma pump som dig och den har varit i drift sedan 11 maj i år. Jag har samma inställningar på vv-start (40°) och integral (99 o 990) som på din pump. Det var inte fabriksinställt, utan de har jag ändrat efter att ha läst Bertils trådar på forumet. Nu är det ju bara vv-produktion som gäller och jag märkte att det blev betydligt mindre start och stopp när jag sänkte vv-start från 44° till 40°. Nu är inte vi några storförbrukare på varmvatten, inget badkar utan bara dusch, 3 vuxna personer. Jag har ca 4-5 start-stopp/dygn och pumpen har gått 39 tim för vv-produktion sedan installation, det blir ca 1 tim/dygn. Brinetempen in är 8° och ut 3°. Jag vet inte varför diffen är så stor som 5°, för vad jag förstår så försöker pumpen hålla en diff på 3°.
Thermia Diplomat Optimum 8, 180 m borrdjup, 170 m aktivt djup. 1 1/2 plans hus byggt 1956, 188 m² inkl uppvärmd källare och garage, 19 st radiatorer. Tidigare 3,2 m³ olja/år.
1 år med VP: 10 550 KWH inkl HH, 2951 h, 10 h tillskott (endast ligionellakörning)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställningar på Thermia Diplomat Optimum 8
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2007, 08:08:17 »
Några kommentarer:
Min: bör nog ställas ner till under 20, 15 tex, det är minsta värdet som börvärdet på framledningen kan få. (enda anledningen att ha 25 där är om du har golvvärme som ska vara på under sommaren)
Max: är max börvärde på framledningen och 60 är helt OK (om du inte har golvvärme, då ska det vara 40-45).
Värmestopp: är den utetemp som VP:n slår ifrån.

I servicemeny varmvatten skulle jag öka varmvattentid till 40M för att prioritera varmvattnet bättre, som det är nu så gör den varmvatten i max 20 minuter, även om mer VV-behov finns, och värmer på huset i 20 minuter innan den återtar VV-laddning.

Övriga värden är nog OK.
« Senast ändrad: 19 juni 2007, 10:41:00 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smogz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar på Thermia Diplomat Optimum 8
« Svar #4 skrivet: 19 juni 2007, 15:35:24 »
NÃ¥gra kommentarer:
Min: bör nog ställas ner till under 20, 15 tex, det är minsta värdet som börvärdet på framledningen kan få. (enda anledningen att ha 25 där är om du har golvvärme som ska vara på under sommaren)

Ok - det låter ju vettigt, har tänkt tanken själv.

Max: är max börvärde på framledningen och 60 är helt OK (om du inte har golvvärme, då ska det vara 40-45).
Kan man tänka sig 65 också?? Funderar om man ska ställa om max returledningstemp då till max framledning minus 8 grader. Borde väl vara rimligt med tanke på att pumpen eftersträvar det deltat.

I servicemeny varmvatten skulle jag öka varmvattentid till 40M för att prioritera varmvattnet bättre, som det är nu så gör den varmvatten i max 20 minuter, även om mer VV-behov finns, och värmer på huset i 20 minuter innan den återtar VV-laddning.

Ok - innebär det att jag i vinter borde ha både varvatten och värmepump på 40 min av samma anledning?
« Senast ändrad: 19 juni 2007, 15:51:33 av Smogz »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställningar på Thermia Diplomat Optimum 8
« Svar #5 skrivet: 19 juni 2007, 20:51:11 »
Med tanke på att du kör med kurva 32 så behöver du inte öka Max:, fast detta vet du egentligen inte förrän i vinter då du får trimma in din kurva bättre.

Sen är Max: maxvärdet på börvärdet, Max retur: är max för ärvärdet som pendlar upp och ner beroende på om VP:n för tillfället går eller står.

Ställer du upp värmetid till 40 (samma som varmvattentid) så är du egentligen tillbaka på samma skumma prioritering som förut. Om du duschar så märker du på en gång om VP:n prioriterar varmvattnet dålig, vattnet blir tvärkallt. Om VP:n avbryter uppvärmningen i huset i 40 minuter märker du troligen ingenting, inte ens vid svinkyla ute, möjligen kanske någon 10-dels grader ner.

Därför bör man ställa VP:n att prioritera varmvatten ca dubbelt upp mot husvärme. Huset är värmetrögt och tål att varmvattnet prioriteras, men står du (eller någon annan familjemedlem i duschen) så vill man nog alltid ha varmvatten.
« Senast ändrad: 19 juni 2007, 20:52:45 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smogz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar på Thermia Diplomat Optimum 8
« Svar #6 skrivet: 20 juni 2007, 08:29:36 »

Ställer du upp värmetid till 40 (samma som varmvattentid) så är du egentligen tillbaka på samma skumma prioritering som förut. Om du duschar så märker du på en gång om VP:n prioriterar varmvattnet dålig, vattnet blir tvärkallt. Om VP:n avbryter uppvärmningen i huset i 40 minuter märker du troligen ingenting, inte ens vid svinkyla ute, möjligen kanske någon 10-dels grader ner.

Därför bör man ställa VP:n att prioritera varmvatten ca dubbelt upp mot husvärme. Huset är värmetrögt och tål att varmvattnet prioriteras, men står du (eller någon annan familjemedlem i duschen) så vill man nog alltid ha varmvatten.

Ok! Klartecken...Jag förstår.

Utloggad Smogz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar på Thermia Diplomat Optimum 8
« Svar #7 skrivet: 21 juni 2007, 08:11:37 »
Hur är det med Hysteres?

Förinställning 10 på värmepumpen och 15 på tillsats. Läste nånstans att Nibe hade 13 på värmepumpen. Är det smartare att låta den komma mer "efter" innan den nollställer integralen ur en ekonomisk synvinkel?? (för visst är det det hysteres betyder?)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställningar på Thermia Diplomat Optimum 8
« Svar #8 skrivet: 21 juni 2007, 12:55:53 »
Hur är det med Hysteres?

Förinställning 10 på värmepumpen och 15 på tillsats. Läste nånstans att Nibe hade 13 på värmepumpen. Är det smartare att låta den komma mer "efter" innan den nollställer integralen ur en ekonomisk synvinkel?? (för visst är det det hysteres betyder?)

Har man stora variationer pÃ¥ famledningsvärmen sÃ¥ kan man öka pÃ¥ hysteres sÃ¥ att inte detta styr start/stopp. PÃ¥ Nibe funkar eltillsatsens hysteres som att elpatron gÃ¥r först igÃ¥ng dÃ¥ VB diff VP + diff Vp-TS uppnÃ¥tts, jag vet inte hur detta funkar pÃ¥ Thermia.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Inställningar på Thermia Diplomat Optimum 8
« Svar #9 skrivet: 21 juni 2007, 14:44:40 »
10.. då har dom insett!
Tidigare var det "bara" 7 grader.
Det kan du kolla när pumpen gått ett bra tag kan du bevaka den ända tills den stänger pga av att gradminuterna når +-0 (integral).

Men om skillnaden mellan ärvärde (verkligt) och börvärdet når 10 grader då snabbstoppas pumpen och ev kvarvarande gradminuter nollas.
Det sabbar värmebalansen något och ger mera starter därför bör det undvikas.
Men 10 grader tror jag du skaklara dig med!?

Ang diffen till elpatronen så är det annorlunda på Thermia. På Nibe lägger man ju ihop värdena för start av elpatron, det gör man inte på Thermia.
Alltså tuffar (tvångsstartas) även elpatronen på din Thermia om skillnaden mellan är och bör blir 15 grader.

Tvångsstarten går till på följande sätt... när värdet nås (tex 10 graders diff) så "slår" minusvärdet för start upp på displayen därmed startar pumpen...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar på Thermia Diplomat Optimum 8
« Svar #10 skrivet: 02 juli 2007, 10:05:36 »
<Smogz> Ladda ner installationsanvisningen till din Thermia Diplomat Optimum från nätet, där står förklaringar för alla inställningarna.

Ang. nattsänkningen, så kan man även koppla till en brytare som man t.ex. har vid ytterdörren för att kunna sänka tempen. Kan kanske vara praktiskt om man ofta är borta flera dagar åt gången.

1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställningar på Thermia Diplomat Optimum 8
« Svar #11 skrivet: 02 juli 2007, 11:25:04 »
<Smogz> Ladda ner installationsanvisningen till din Thermia Diplomat Optimum från nätet, där står förklaringar för alla inställningarna.

Tyvärr sÃ¥ har Thermia den sämsta manualen av de 4 stora svenska märkena pÃ¥ bergvärmepumpar. Servicemenyerna finns överhuvudtaget inte med.  >:(

Det lär finnas en bättre manual för installatörer men denna finns ej för nerladdning.  huvuddunk
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar på Thermia Diplomat Optimum 8
« Svar #12 skrivet: 02 juli 2007, 11:34:01 »
Jag laddade precis ner den från http://www.energicenter.com/downloads/optimum-installtaion.pdf
Däremot så vet jag inte om det är senaste revisionen, men man får mycket läsbart i alla fall.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställningar på Thermia Diplomat Optimum 8
« Svar #13 skrivet: 02 juli 2007, 13:46:33 »
Jag laddade precis ner den från http://www.energicenter.com/downloads/optimum-installtaion.pdf
Däremot så vet jag inte om det är senaste revisionen, men man får mycket läsbart i alla fall.

Kanon, där fanns ju alla installationsmanualerna.  Thumbsup

Undrar vad Thermia tycker om att deras underleverantörer lägger ut installationsmanualerna öppet.  Sc:,h
« Senast ändrad: 02 juli 2007, 13:49:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inställningar på Thermia Diplomat Optimum 8
« Svar #14 skrivet: 02 juli 2007, 17:59:40 »
Det finns en nyare version (Rev.3) Efter att ha ögnat i genom inst. anvisningen sÃ¥ har jag bara hittat en skillnad mellan Rev.2 och  Rev.3 och det är sidan 51 som är lite annorlunda värdena är i stort dom samma utom; Yttre tillgängligt tryck för köldbärare som i den nyare är 89, 92, 82, 82, och 70 kPa samt för värmebärare 109, 109, 97, 97 och 88 kPa. Uppgift om smörjmedel, kompressortyp, startström, provtryck o beräkningstryck av köldmedel saknas och ev nÃ¥tt jag har  missat.
(Min kopia var för dålig för att scannas)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!