Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Orolig inför vintern - CTC V20  (läst 5366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leloel4

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Orolig inför vintern - CTC V20
« skrivet: 11 juni 2016, 23:39:31 »
Hej!

Jag skulle behöva lite kloka råd från er experter. Vi har ganska nyligen köpt en gammal gård, uppvärmingen nu är en vedpanna CTC V20 utan ackumulatortankar kopplad direkt till radiatorer. Varmvattenberedaren sitter i vedpannan och det sitter även en elpatron i pannan. Skiten sitter inomhus och det är inte möjligt att montera in något bättre i det rummet. Nu börjar jag bli lite smått orolig (eller mycket) över hur vi ska klara vintern, jag vill inte köra elpatronen då vi helt enkelt inte har råd till det.

Jag har köpt en ackumulatortank på 500L, det är vad som är möjligt att få in i det där rummet så tanken är att installera den. Eftersom beredaren sitter i pannan så måste man föra över vattnet tillbaka till pannan från tanken sen vilket jag förstått är delvis att elda åt kråkorna då mycket försvinner ut ur skorstenen. Samma sak om man kör elpatronen för varmvatten så försvinner mycket ut ur skorstenen. Vilka förluster talar man om? Är det mycket?

1. Borde man koppla om här så att man helt enkelt skiter i beredaren i pannan och tar varmvatten från en vanlig varmvattenberedare? Sen kopplar man radiatorerna till ackumulatortanken, dvs. man för aldrig tillbaka varmvatten till pannan efter eldning för att undvika förlusterna.

2. Pannan är på 18kw. Om jag förstår det rätt så när det är kallt så kommer den knappt att ladda tanken vid eldning utan det mesta går åt direkt till huset eller har jag fel?

3. Ved har jag i massor men nån måste elda den också. Hur långt kommer man på en 500L tank? Är det slut för länge sen när man kommer hem från jobbet på vintern?

4. Borde jag försöka hitta en begagnad pelletsbrännare att installera eller borde jag dra på Jula och köpa en luftvärmepump för stödvärme?

Förlåt för långt inlägg men jag känner mig ganska orolig (förhoppningsvis i onödan). Hade jag bott själv hade jag skitit i om det var +10 när jag kom hem från jobbet men nu kommer vi att få ett till barn i november och då vill man att det ska vara hyffsat stabil temperatur hemma.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Orolig inför vintern - CTC V20
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2016, 06:52:45 »
En 500 liters tank håller nog inte huset varmt så länge, de som bara vill elda några gånger/dygn brukar väl ha runt 2 m3 vatten i systmet?
Att springa iväg och köpa en "skräppump" på Jula kanske inte är det råd jag skulle ge, men lite beroende på var i landet du bor så skulle en luft/vattenvärmepump kopplad till acktanken kunna vara en bra ide.
Hellre det än en pelletsbrännare om du har gratis ved.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Orolig inför vintern - CTC V20
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2016, 09:23:39 »
Hur stort hus har du ? Hur bra isolerat är det ? Vart i landet ligger det ? Vet du hur varmt vatten du kör ut på elementen på vintern ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leloel4

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Orolig inför vintern - CTC V20
« Svar #3 skrivet: 12 juni 2016, 10:23:58 »
Ska kanske tillägga att det här är en tillfällig lösning jag är ute efter tills nästa år då vi troligtvis byter till jordvärme/bergvärme.

Huset ligger i Jämtland och är 1 1/2 plans hus närmare 200m2 totalt ungefär. Övervåningen kommer vi nog inte att bo på förens senare och det finns en dörr så man kan stänga mellan våningarna. Skulle nog kunna stänga av/dra ned värmen där.

Timmerstomme men ser ut att vara tilläggsisolerat utvändigt, tvåglasfönster. Ingen aning om vattentemperatur, vi har precis tagit över det och det är ett dödsbo. Enda termometern som finns sitter på pannan. Ett par radiatorer har termostat, men alla andra har endast manuella ventiler som dessutom sitter fast. Enda sättet att reglera utgående temperatur är manuellt på en shunt som sitter på pannan.

Utloggad leloel4

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Orolig inför vintern - CTC V20
« Svar #4 skrivet: 12 juni 2016, 10:28:38 »
Anledningen till att jag snöade in på pellets var för att det är väl ändå billigare per kw/h än att köra direktverkande el?

Såg att det fanns några begagnade brännare på Blocket och tänkte att det borde lösa eldningsproblemet när man är borta?
« Senast ändrad: 12 juni 2016, 10:30:55 av leloel4 »

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Orolig inför vintern - CTC V20
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2016, 12:03:50 »
Har du använt pellets tidigare vet du ju vad du ger dig in på, själv anser jag att det är som att gifta sig med djävulen.

Och jag själv skulle vara orolig att sova i ett hus med pelletsbrännare.

Har du ens sett en pelletsbrännare, den vi hade och förmodligen en sån du letar efter på nätet har en liten flaska vatten som ska släcka branden om det blir bakbrand. Jag var inne i pannrummet när det blev bakbrand och fastighetsskötaren blev själv rädd och efter det befattar inte jag mig med pelletsbrännare igen. Stopp i skruven, bära säckar, bära säckar och åter bära säckar, sota ur pannan, brännaren stannar!!!!
Fundera en gång på varför det finns dom som säljer sina FUNGERANDE pelletsanläggningar, knappast för att installera en ny pelletsanläggning. "Det tror iallafall inte jag"

Har man ett sprinklersystem i pannrummet skulle jag tycka att det är okej att elda med pellets.

Mitt tips är att köpa en bra LLVP kvalitetmaskin med 5-års garanti som stöd, den kan du sen använda till ac den dagen den inte behöver leverera värme längre!
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Orolig inför vintern - CTC V20
« Svar #6 skrivet: 12 juni 2016, 12:51:39 »
Det finns ett forum för pellets på internet.
Där kan du söka och kontrollera om pannan lämpar sig för en pelletsbrännare och få råd av kunnigt folk.
En begagnad brännare kostar inget på blocket.

 
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Orolig inför vintern - CTC V20
« Svar #7 skrivet: 12 juni 2016, 12:56:19 »
Jag antar att din ursprungliga ide var att docka acktanken och sen elda med ved ? Den utjämnar ca 1/2 dygn .Varför inte köra pÃ¥ den i ett Ã¥r eller tvÃ¥  tills ni har rÃ¥d med en värmepump? Ved finns i Jämtland- du fÃ¥r byta ellräkning mot egen tid att hugga upp ved nu i sommar.

Har acktanken nÃ¥gra slingor som du kan anv för varmvatten ?  Ett alternativ er en värmeväxlare  till actanken men om du inte springer pÃ¥ beg  växlare och pumpar sÃ¥ blir det dyrare.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad leloel4

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Orolig inför vintern - CTC V20
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2016, 13:35:59 »
Har du använt pellets tidigare vet du ju vad du ger dig in på, själv anser jag att det är som att gifta sig med djävulen.
...

Sett pelletsbrännare har jag gjort men utöver det har jag ingen mer erfarenhet än sÃ¥. Finns ingen sprinkler i pannrummet, det uppfyller nog brandsäkerhetskraven anno 1960  ;)

Ja, jag antar att en kvalitetspump fungerar lite bättre än en från Jula. Jag vet inte riktigt vad det är för prisbild för en sån, det beror väl på vad man väljer också. Vill dock inte investera i något som kostar alltför mycket om det ändå ska bytas ut i snar framtid.
« Senast ändrad: 12 juni 2016, 13:39:02 av leloel4 »

Utloggad leloel4

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Orolig inför vintern - CTC V20
« Svar #9 skrivet: 12 juni 2016, 13:49:37 »
Jag antar att din ursprungliga ide var att docka acktanken och sen elda med ved ? Den utjämnar ca 1/2 dygn .Varför inte köra pÃ¥ den i ett Ã¥r eller tvÃ¥  tills ni har rÃ¥d med en värmepump? Ved finns i Jämtland- du fÃ¥r byta ellräkning mot egen tid att hugga upp ved nu i sommar.

Har acktanken nÃ¥gra slingor som du kan anv för varmvatten ?  Ett alternativ er en värmeväxlare  till actanken men om du inte springer pÃ¥ beg  växlare och pumpar sÃ¥ blir det dyrare.

Precis, det var tanken. Ett 1/2 dygn låter ändå ganska okej. Kanske inte helt optimalt men om man jämför som det är nu utan tank så inser man ganska snabbt att det aldrig skulle fungera då det mest blir pyreldning. Skog följde med gården så det är inga problem med det och den är fixad för i år.

Det finns inga slingor i tanken för varmvatten. Jag har dock två vanliga varmvattenberedare "liggandes", det var därför jag funderade på om man skulle hoppa över delen att föra över vattnet till pannan och använda en vanliga varmvattenberedare för varmvatten. Just för att slippa förlusterna i pannan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Orolig inför vintern - CTC V20
« Svar #10 skrivet: 12 juni 2016, 14:00:48 »
Om du ändå tänker satsa på jordvärme kör på en vinter med elpatron och elda så mycket du orkar eller installera jordvärme redan nu varför vänta eller lägga ner jobb och pengar på tillfällig lösning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Orolig inför vintern - CTC V20
« Svar #11 skrivet: 12 juni 2016, 19:00:51 »
Ok
Förslag:  Om du eldar  sÃ¥ kan du montera en av dina  varmvattenberedare efter den som finns i pannan.  Nästan gratis och elen i beredaren gÃ¥r bara dÃ¥ pannan blivit kall. Det är väl den billigaste fungerande lösningen.

Sen kan du väl se om du kan börja gräva ner jordvärmeslingor om du kan ordna tillgÃ¥ng till grävare  de kostar inte sÃ¥ himla mycket.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad leloel4

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Orolig inför vintern - CTC V20
« Svar #12 skrivet: 14 juni 2016, 18:36:28 »
Jag tänkte bara att man kanske kunde försöka att göra det bästa av situationen och vara lite förberedd istället för att helt plötsligt stå där med skägget i brevlådan och det dimper ner svindyra elräkningar för att eldar elpatron.

Men jag kanske kommer tillräckligt långt på att installera tanken endast.

Bra tips angående att gräva ner slingorna nu, helt klart värt att kolla upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!