Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med val av offert  (läst 10435 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alakazim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #15 skrivet: 09 september 2011, 13:54:58 »
Till VP_Oraklet:
Jo säljare är som de är, jag jobbar mycket med såna och det märks rätt å snabbt vilka som är seriösa och vilka som bara vill sälja till varje pris. Jag har haft flera säljare inne från stora internationella företag som inte klarar av att hålla någonting av det de lovar så efter att ha gått på några nitar så tror jag att jag har blivit bättre på att tolka dom. Den från IVT kändes som en sån typ som håller det han lovar även om företaget skulle förlora på affären, han från Nibe var mer av den gamla stammen rörkrökare fast med lite mer seriöst intryck. Han körde dock inte Dodge Ram som i Drömkåken...

Carl N:
Jag trodde kanppt att såna radiatorer gick att få tag på nya men tydligen gick det, det kan vara bra att veta. Efter att ha kollat på länken och ringt hem till sambon så verkar det handla om totalt 6-7 kW om man nu kan jämföra med dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #16 skrivet: 09 september 2011, 13:58:56 »
6-7kW vid DT30? Det betyder att det fattas någa kW om huset behöver 8-10kW när det är som kallast...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #17 skrivet: 09 september 2011, 14:08:19 »
Hur mycket ökar effektavgivningen om man räknar med dt40  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Alakazim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #18 skrivet: 09 september 2011, 14:21:09 »
Vart bor alla här förresten? Jag bor i Skaraborg och det är inte jätteofta vi har -30 ute. Andra här området har liknande storlekar på sina anläggningar även fast de har större hus än vi har. Jag har inte kollat men det kanske är så att dom får köra mycket på eltillskott?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #19 skrivet: 09 september 2011, 14:57:12 »
Skaraborg hahaha  jag med *vinkar*


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #20 skrivet: 09 september 2011, 15:02:28 »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #21 skrivet: 09 september 2011, 15:23:16 »
Det går att fixa till i stort sett allt som du vill.

Du ska bara berätt för installatören vilka hygienkrav du har och när du vill köpa spets. OM du vill köpa spets?
Sedan ska installatören eller säljaren fixa resten. Det är inga problem att stoppa in en stor maskin i vilket hus som helst, bara platsen finns.
Fördelarna är många med en stor maskin, mindre timmar som den går= fler år som den håller.
Nackdelen är att det kostar lite mer, men kanske inte så mycket som man kan tro. *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #22 skrivet: 09 september 2011, 17:08:56 »
Hej TS,

om det är så att du har ett rörsystem som har för högt motstånd för att åstadkomma det flöde som VP behöver så finns det andra lösningar än arbetstank (flödesutjämningstank). Den tanken är en helt OK lösning i många fall, men man ska vara medveten om att det efter en stunds kompressorgång blir kortslutning genom tanken vilket höjer VPs arbetstemperatur och därmed försämrar COP. Du måste också ha en extern cirkpump som drar ström och kan gå sönder. Absolut ingen katastrof, många har det upplägget, men det kan vara värt att tänka till på detta innan du beställer. Ett av alternativen till arbetstank är att gå på en lite klenare VP och lägga pengarna på spetsel istället för CP-drivström och tankinstallation. Det andra alternativet är att byta rörstammar till grövre dimensioner så att du minskar motståndet i kretsen, men huruvida det är gångbart beror förstås på om dina rör är lätta att komma åt och byta.

Är det emellertid så att du ändå måste köpa en volymtank för att få tillräcklig vattenvolym i systemet, så är det nog så att den extra CPn och de extra kopplingarna till arbetstanken är det vettigaste.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #23 skrivet: 09 september 2011, 17:29:39 »
Vad pratar du om Labold?  Kopplas det rätt blir det inga kortslutningar.

vattenvolymen i systemet är ocksÃ¥ en myt, det kan funka fint med bara 7l iter i systemet.  Volymen är inte det viktiga. *vinkar* 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #24 skrivet: 09 september 2011, 17:59:35 »
Hur kopplar du om du med större flöde genom vp än i rad kretsen inte fÃ¥r kortslutning när vp i stort sett gÃ¥r kontinuerligt nu blev jag nyfiken  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #25 skrivet: 09 september 2011, 18:24:28 »
Kontinuerligt ??? ;)

Känns inte denna diskussion lite gammal :)  Det brukar inte bli sÃ¥ bra efter dessa diskussioner  sÃ¥ vi skippar dem va??

bättre att vi hjälper TS *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #26 skrivet: 09 september 2011, 19:22:35 »
bättre att vi hjälper TS *vinkar*

Det var det jag försökte göra i mitt inlägg, med ett resonemang som bygger på enkla fysikaliska lagar. Sen kommer du och påstår att det jag skrev är fel. Jag föreslår att du antingen:

1. förklarar hur du ska koppla för att undvika att uppvärmt vatten går rakt genom tanken tillbaka till vp, eller
2. slutar skriva att jag har fel, så vi slipper ha den här diskussionen igen

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #27 skrivet: 09 september 2011, 19:29:59 »
Vattenvolymen i systemet är ocksÃ¥ en myt, det kan funka fint med bara 7l iter i systemet.  Volymen är inte det viktiga. *vinkar*

Det beror på vad man tycker är viktigt. Allt annat lika kommer ökad vattenvolym att betyda längre gångtid och längre stopptid, vilket ger färre start/stopp för kompressorn. Jag tror att detta påverkar livslängden hos kompressorn i positiv riktning. Många andra verkar också tro det.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #28 skrivet: 09 september 2011, 19:42:51 »
Jag ser att du laddat upp för en batalj.  SÃ¥ där kopplar inte jag tanken men det kanske du gör.
Tanken är ju att integral ska hinna räkna ner INNAN tanken är full och blir som du säger en kortslutning. Man räknar på gångtiderna osv när man dimensionerar tanken.

Men har man som du en 100l tank och 8 kw maskin så kan det ju bli problem.
Du borde tagit en större tank så kanske du inte skulle fått din kortslutning.

Man kan faktiskt dimensionera utrustningen och inte bara "ta en tank"


Angående vattenvolymen;
Om jag har ett GV system med gjuten platta.  MÃ¥ste jag dÃ¥ ha dessa 20l/kw ocksÃ¥??
Jag hävdar att du inte måste det då plattan är en enorm termisk avspeglingsyta.

Blir kompressorn av med effekten så är allt bra, oavsett volymen vatten.

Om jag har ett garage med 4 st 10 kw aerotemprar måste jag då ha 20l/kw?

Dessa litrar är ju bara generella rekommedationer. Uppfyller kunden det sÃ¥ vet tillverkarna att det kommer bli hyffsat.  Det trodde jag definitivt att du förstod Labold :)


Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Hjälp med val av offert
« Svar #29 skrivet: 09 september 2011, 20:34:40 »
Du borde tagit en större tank så kanske du inte skulle fått din kortslutning.
Man kan faktiskt dimensionera utrustningen och inte bara "ta en tank"

Jag har volymtank så kortslutning är inte aktuellt för just mig. Vad det gäller tankstorlek så kan man givetvis öka den till flera tusen liter om man vill, men större tank tar mer plats och kostar mer pengar. Det jag ville säga i mitt ursprungliga inlägg var att TS bör tänka efter om det finns alternativ till en arbetstank som blir bättre för honom. Kan han genom att byta rörstammar få samma flöde i VB-kretsen som VP vill ha, för samma kostnad som en tank, så blir det enligt mig en bättre lösning och en bättre totalkalkyl.

Om jag har ett GV system med gjuten platta.  MÃ¥ste jag dÃ¥ ha dessa 20l/kw ocksÃ¥??
Jag hävdar att du inte måste det då plattan är en enorm termisk avspeglingsyta.

Plattan är en enorm yta mot rummet ja, men när vi diskuterar gångtider handlar det om värmeavgivning från VB till plattan. Även om du i den gjutna plattan har en mycket stor termisk massa som ger själva huset en stor värmetröghet (vilket ger dig möjlighet att öka integralen) så handlar det väl här snarare om att värmen som tillförs till värmebäraren ska kunna avlämnas i samma hastighet, dvs att en viss effekt ska kunna flyttas från VB till omgivningen. Mängden avlämnad värmeenergi är beroende av 2 faktorer - den värmeavgivande ytan samt temperaturdiffererensen mellan VB och omgivningen (i detta fallet plattan). I ett golvvärmesystem så kan förstås den värmeavgivande ytan vara stor om man har tätt mellan slingorna, men temperaturdiffen är ganska liten eftersom plattan håller en högre temperatur än rummet. Hursomhelst så har inte TS golvvärme.

Om jag har ett garage med 4 st 10 kw aerotemprar måste jag då ha 20l/kw?
Nej det verkar onödigt. Tycker du att TS ska skaffa 4 sådana?

Och laddat upp för en batalj har jag nog inte. Men, som sagt, när du påstår att jag ger felaktiga råd till TS så vill jag gärna att du förklarar lite bättre, men som vanligt så vill du ju inte utveckla ditt resonemang. Du säger att det beror på att du inte vill avslöja dina hemligheter, jag tror att det beror på att det inte finns några mirakelkopplingar.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!