Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Klimat ändring...  (läst 24486 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Klimat ändring...
« Svar #75 skrivet: 16 februari 2008, 23:05:33 »
Den grymma sanningen .....

är att värmepumpsmarknaden är bättre på marknadsföring än teknikutveckling.

Det lilla ljus som finns kommer från Japan och inte Arvika.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Klimat ändring...
« Svar #76 skrivet: 16 februari 2008, 23:08:13 »
För skojs skull,gick jag in på Thermias hemsida (har deras B-V pump),och såg att de också har olika "soppa",R404 och R407.Men....ännu intressantare tycker jag att infon om L/V pumpen Atria Optimum var,där står"Marknadens första luftvärmepump med varvtalsstyrning".???Ren lögn,eller lever Thermia i en isolerad värld,ovetandes om omvärlden utanför Arvika?....Men visst finns det massor av inverterpumpar i Arvika också !

Det är c-pumpen som är varvtalsstyrd inte kompressorn.

Samma skit snack som IVT kör pÃ¥ TV nu. De säger att de har den bästa GARANTIN  huvuddunk huvuddunk huvuddunk
De har FÖRSÄKRINGAR inte GARANTIER j**** löngnare.

//Rickard

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Klimat ändring...
« Svar #77 skrivet: 17 februari 2008, 14:00:07 »
Som sagt tidigare i tråden: basera inte valet av luftutnyttjande vp på att det kommer att fortsätta vara så varma vintrar som nu.
De som argumententerar för att nuvarande temperaturer orsakas av solen är mest övertygande tycker jag.
Sök på "gleissberg minimum" om du vill veta mer.
Det som är positivt är att vi relativt snart bör märka effekterna om teorin stämmer - det bör bli kallare från ca 2010 och framåt och minimum nås 2030.


 
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klimat ändring...
« Svar #78 skrivet: 17 februari 2008, 17:18:14 »
Som sagt tidigare i tråden: basera inte valet av luftutnyttjande vp på att det kommer att fortsätta vara så varma vintrar som nu.
De som argumententerar för att nuvarande temperaturer orsakas av solen är mest övertygande tycker jag.
Sök på "gleissberg minimum" om du vill veta mer.
Det som är positivt är att vi relativt snart bör märka effekterna om teorin stämmer - det bör bli kallare från ca 2010 och framåt och minimum nås 2030.
Håller med här. Med risk för att bli stämplad som idiot. Med den klimatförändrings-/Co2-hysteri som råder är det ingen som tror på kallare vintrar.
Det ska bli riktigt roligt att säga "vad var det jag sa" om ett par-tre Ã¥r.  tomte::
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Klimat ändring...
« Svar #79 skrivet: 17 februari 2008, 19:32:41 »
Jäpp, men om man skrivit av sin L/V på 2 år så blir varje år därefter en vinst och tänk vilka bra V/V det kanske finns då....

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Klimat ändring...
« Svar #80 skrivet: 17 februari 2008, 22:01:13 »
Som sagt tidigare i tråden: basera inte valet av luftutnyttjande vp på att det kommer att fortsätta vara så varma vintrar som nu.
De som argumententerar för att nuvarande temperaturer orsakas av solen är mest övertygande tycker jag.
Sök på "gleissberg minimum" om du vill veta mer.
Det som är positivt är att vi relativt snart bör märka effekterna om teorin stämmer - det bör bli kallare från ca 2010 och framåt och minimum nås 2030.
Håller med här. Med risk för att bli stämplad som idiot. Med den klimatförändrings-/Co2-hysteri som råder är det ingen som tror på kallare vintrar.
Det ska bli riktigt roligt att säga "vad var det jag sa" om ett par-tre Ã¥r.  tomte::



Det är inte fråga om tro - det är fråga om att väga risker. Kallare vintrar kommer garanterat. Varmare oxå
Med risk för att upprepa mig...

"livet är fullt av risker. Inte minst när man investerar i en värmepump. Leverantör, pumpen, placering, garantier, elpriser, prisutveckling, teknikutveckling etc etc. Och nu måste man nog lägga till klimatändring....

Men som Harken säger, är pengarna tillbaka efter två år är ju risken liten
« Senast ändrad: 17 februari 2008, 22:03:32 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!