Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken L/V värmepump är tystast?  (läst 6761 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vilken L/V värmepump är tystast?
« skrivet: 11 januari 2007, 20:51:21 »
Mors!

Vad har ni för förslag och erfarenheter gällande L/V värmepump som inte väsnas så förskräckligt?
Finns det någon modell som sägs vara tystare än andra? Behovet är nog ungefär 7,5 kW.


Mvh

/Orre
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2007, 21:13:57 »
Jag vet inte vilken L/V som är tystast , men jag såg Ivt:s nya modell med fläkten monterad uppåt och den var mycket tyst tycker jag.
Beror antagligen på att ljudbilden från fläkten sprider sig uppåt.

AndersA
« Senast ändrad: 12 januari 2007, 08:29:35 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2007, 21:52:45 »
Airwellen jag har, tycker jag är så pass tyst man kan kräva. I vart fall når inga ljud in som är irriterande. Det ska vara helt tyst inne, å jag måste befinna mig i närheten av pumpen för att höra den inomhus. Visserligen beror en hel del på hur den monteras, direkt på yttervägg kan säkert vilken pump som helst skapa oljud.

mvh humlan.

Utloggad Largo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar och Etanol!
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2007, 23:38:13 »
Airwellen jag har, tycker jag är så pass tyst man kan kräva. I vart fall når inga ljud in som är irriterande. Det ska vara helt tyst inne, å jag måste befinna mig i närheten av pumpen för att höra den inomhus. Visserligen beror en hel del på hur den monteras, direkt på yttervägg kan säkert vilken pump som helst skapa oljud.

mvh humlan.

Jag kan bara hålla med Humlan, Airwellen är otroligt tyst, hörs knappt ute heller, man måste i princip vara alldeles bredvid den för att höra den.
/Largo
Airwell 7500 L/V installerad September 2006.
140 kvm i 2 plan + källare 70 kvm i Stockholmsområdet.

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2007, 23:44:50 »
Nu kanske tråden spårar lite men får man lov att fråga vilka som kan tänkas installera Airwell i Stockholmsområdet? Finns det någon referensanläggning i Stockholm?
Kör Airwell olika fläktlägen beroende på kyla, steglöst?

Mvh

/Orre
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad Largo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar och Etanol!
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2007, 23:58:45 »
Nu kanske tråden spårar lite men får man lov att fråga vilka som kan tänkas installera Airwell i Stockholmsområdet? Finns det någon referensanläggning i Stockholm?
Kör Airwell olika fläktlägen beroende på kyla, steglöst?

Mvh

/Orre
Kontakta Nordic Trä & Bygg som säljer Airwell så kan de säkert rekommendera en vettig installatör.
Nej det är endast ett steg på fläkten.
/Largo
Airwell 7500 L/V installerad September 2006.
140 kvm i 2 plan + källare 70 kvm i Stockholmsområdet.

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2007, 10:25:31 »
Någon som kan uttala sig om hur CTC ligger till på ljudsidan, tror 107:an tex.

MVH

/Orre
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2007, 12:05:43 »
Nu kanske tråden spårar lite men får man lov att fråga vilka som kan tänkas installera Airwell i Stockholmsområdet? Finns det någon referensanläggning i Stockholm?
Kör Airwell olika fläktlägen beroende på kyla, steglöst?

Mvh

/Orre

Ska Du köra mot en acktank eller panna, sÃ¥ har Du knappast nÃ¥n större nytta av nÃ¥t annat än on/off. Ã…tminstone verkar det inte finnas nÃ¥t som bevisar motsatsen  :)

mvh humlan.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2007, 13:24:38 »
Min EcoAir 5.9 (årsm. 2004) är väldigt tyst, tror att CTC specar den till ca. 42 db eller något liknande. Hur en 107:a är kan jag däremot inte svara på - sänder med varm hand frågan vidare till någon på forumet som vet.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2007, 14:07:00 »
Samma fråga till dig Grolim gällande CTC, varvar den upp när det blir kallt?
Min nuvarande Euronom Exoair 7.5 skall gÃ¥ upp i läge "2" vid +10 och dÃ¥ brölar den sÃ¥ att man störs av den 5 tomter bort frÃ¥n vÃ¥rt hus. VÃ¥gar inte köra den pÃ¥ läge 2 förens vid +5 vilket den tydligen inte mÃ¥r bra av alls  :'(.

/Orre
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2007, 17:02:52 »
Ja, EcoAir har två lägen på fläkten, tyvärr har jag glömt vid vilken utetemp som den växlar om men essensen i det hela är att den upplevda ljudnivån inte påverkas nämnvärt mellan låg- och högläget. Givetvis blir den högre min inte så att det stör vare sig mig eller grannarna.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2007, 20:06:53 »
Har lyssnat på IVT och CTC eftersom de finns i området där jag bor. Utomhus tycker jag att de båda låter mer än Atrian jag har installerad. Det är en Atria 8. Skillnaden är dock inte så jättestor.

Man hör enbart ett relativt lågt blåsljud från fläkten vid högvarv, inget motorljud från fläktmotorn. Den har två lägen beroende på utetemp. Du kan även justera vid vilken temp den ska växla mellan låg och högvarv. Tror standard för lågvarv ligger vid 12 grader. På lågvarv behöver jag vara ca 5 meter från den för att höra att den är på.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad micke_su

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2007, 06:53:24 »

 Hej!
 Jag har en CTC 105 maskin utanför min dotters sovrumsfönster.

 Man mÃ¥ste öppna fönstret för att höra den sÃ¥ jag tycker den är väldigt tyst.

 //Micke
ECOEL installerad 2003 ca 25000 Kwh/Ã¥r ECOAIR105 installerad 2006/11/28
15600 Kwh/år efter första året.
12900 Kwh/år efter andra året.

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2007, 12:01:30 »
Tack för alla fina svar, köpte mig en ordentlig ljudmätare i helgen.
Skall ut o leka spion i mitt bostadsomrÃ¥de i veckan  ;D.

Är det mycket meck med Airwell, är den jobbig att "tweaka"?

MVH

/Orre
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken L/V värmepump är tystast?
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2007, 13:44:16 »
Tack för alla fina svar, köpte mig en ordentlig ljudmätare i helgen.
Skall ut o leka spion i mitt bostadsomrÃ¥de i veckan  ;D.

Är det mycket meck med Airwell, är den jobbig att "tweaka"?

MVH

/Orre

Vet inte riktigt vad Du vill göra... Sc:,h Men om Du menar att ställa in den, ändra värden m.m, sÃ¥ är inte svÃ¥rt alls, bara man väl har förstÃ¥tt hur det fungerar med knapptryckningarna pÃ¥ styrenheten. För som vanligt har nÃ¥n högutbildad "idiot" fÃ¥tt vara med Ã¥ fundera ut manövreringen, vilket gör att det behövs en manual i ena handen, när man ska ställ in nÃ¥t. Allt är 100% ologiskt, Ã¥ väl gömt bakom div obegripliga förkortningar, sÃ¥ styrenheten är alltsÃ¥ som vilken annan elektronik produkt som helst, d.v.s fungerar perfekt, men fullständigt obegriplig utan manualen  ;D ;D

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!