Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbrukning elpatron i %  (läst 1407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pontiacsmurfen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlholmsbruk
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förbrukning elpatron i %
« skrivet: 10 januari 2017, 20:58:49 »
 Brukar man säga att normal elpatron spetsar upp till 10% av tot Ã¥rsförbrukning? Min ligger nÃ¥gonstans 18-20%   Ni ser mina pumpinställningar och värden i min profil och jag tycker inte att dom är nÃ¥tt onormalt konstiga. 2 barn i familjen som gärna badar mkt, likasÃ¥ gör jag. :-D Senaste avläsningen gjorde jag nu vid nyÃ¥r och fick dÃ¥ 1551kwh pÃ¥ elpatronen och 6689kwh pÃ¥ kompressorn. En helt ok totalsiffra pÃ¥ vÃ¥rat hus och med 3 badare tycker jag själv. Är 10 procent pÃ¥ elpatronen bara ett riktvärde och gäller det med pumpens grundinställningar?

Jag tänker lite såhär, jag har för mig att tex varmvattnet på installerad pump har en inställning på 40 grader ¨på pannan. Går man över den inställningen så gäller inte 10% längre????

 Jag vet ju själv att det ökade markant förut när min dÃ¥varande rörmokare (ctc Ã¥terförsäljare/installatör) var hem till oss och skrek rakt ut att vi hade bara 43 grader inställt pÃ¥ varmvattnet pga legionella. Helt sant!! Han om nÃ¥gon borde ju veta att det inte blir legionella i en cyc panna. Han höjde det till 55 och jag sänkte sen igen ganska omedelbart till iaf 51 grader för det blev rätt bra skillnad pÃ¥ varmvattnet positivt tycker iaf jag frÃ¥n 43 till 51 grader sÃ¥ jag lät det vara sÃ¥ högt. Det här var nog tre Ã¥r sedan nu. Kollar man tillbaka pÃ¥ tex 2012 sÃ¥ lÃ¥g elpatron pÃ¥ Ã¥rsförbrukning pÃ¥ 555kwh och kompressorn pÃ¥ 7283.  Marginell skillnad pÃ¥ tot Ã¥rförbrukning sÃ¥ det kvittar ju egentligen. Var bara lite nyfiken vad ni andra har procentuellt pÃ¥ elpatronen och vv temp pÃ¥ (övre?) pannan. :-)
Familj 2vuxna+2barn. Tegelvilla Byggd 1972 115m2 + 115m2 källare. Dubbelgarage 42m2.
Allt uppvärmt med CTC Ecoheat 7kw installerad 2003. Energibrunn 160m/154aktivt.
Rumstemp 21grader. Tot drifttid hittils 97560h.
Drift kompressor 82498kw/h.  Elpatron 9523kw/h. =ca 8200kw/Ã¥r tot/snitt för uppvärming och varmvatten.
Elpanna 51grader. (tappvarmvattentemp) Framledningstemp 48grader vid -15. Max framledningstemp 65grader.
Värme i från vid 16grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!