Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 februari 2011, 21:04:21 »

Då är det dags att börja undersöka temperaturdifferenserna över radiatorerna.
Skrivet av: schenjon
« skrivet: 21 februari 2011, 20:02:54 »

YES

Där var felet (iaf ett utav dem).

GT3 givaren var inte inkopplad. När jag kvitterade den så gick den igång direkt. Alla lampor började lysa och började köra på full aktivitet :-)

Värdet på GT3 var 10grader,,, nu en kvart senare var den uppe i 37 och stigande. Alla andra värden föll som en Fermentaaktie när allt drog igång. GT6 gick ner och vände på 17grader. GT1:an var/är nere på 32 och avsaktande sjunkande.

Kompressorn i sig var varm som en spisplatta när jag kände på röret som gick ur den vadderade kompressorn. GT6:an var nere och vände på 17 och var nu en dryg kvart senare uppe på 32 och stigande.

Nu återstår det att se om det håller i sig och att själva pannan orkar med, men tack och lov verkade jag vara boven i dramat med tanke på min återställning.

Stort tack för hjälpen,,, utan dessa tips hade jag inte kommit på det. Återigen jättetack!!!!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 februari 2011, 19:03:21 »

Gå in i servicemenyn, sedan till 5.13 och kontrollera att givaren för GT3 är inkopplad och kvitterad. Är den det bör det vara växelventilen som krånglar.

Jag tyckte det var lite märkligt tidigare att det inte gick att se varmvattentemperaturen men att det ändå verkade finnas varmvatten. Nu när det inte finns varmvatten stämmer det bättre med hur det borde vara. Ser man ingen temperatur i GT3 skall det inte kunna bli varmvatten. Det tolkas av reglersystemet som att det inte finns någon varmvattenberedare.

Är det för kallt inne är det bara att försöka öka på värdet på värmekurvan något och hoppas på det bästa.

Det kan finnas ytterligare en orsak till problemen. Det kan vara ojämn fördelning av flödet mellan radiatorerna så att det finns kortslutande radiatorer, dvs radiatorer där in- och utloppstemperatur är nästan lika, det är en knappt märkbar skillnad. På alla radiatorer skall det vara en märkbar skillnad mellan in- och utloppstemperatur, minst 5 grader när pumpen har gått minst en kvart så att vattnet i systemet har hunnit omsättas. Kontrollera att det gäller för alla radiatorer. Börja med små radiatorer (toaletter, hallar) som sitter nära värmepumpen.

PS. Såg att Luckyman är inne på samma teori.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 21 februari 2011, 19:01:32 »

En kompressortemp på 40 grader tyder på brist eller stillestånd.
Går kompressor så känn på det ej isolerade röret ut från den är det ca 40 grader så blir inte vattnet värmare än så
Kompressortemp borde ligga kring 80-100 grader
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 21 februari 2011, 18:57:52 »

Hittar du GT3 i tempavläsningar??
Om du gjort en fariksåterställning så är vv-giv. borta i dator varvid inget vv.-
In i meny 5 och tillåt extra givare gt3
Sedan tror jag att du har gasbrist i din maskin.
Enkelt test vad din vp ger i effekt:
Ställ cirk.pumpen för värme i läge 1
Stäng av elpatronen med säkringarna de grå, då går ju endast kompressorn, kontrollera deltat in och ut,vid stabilt läge ca 5 min
Gå in i meny 5, tillåt endast elpatrondrift, kontrollera vilken effekt du har på elpatronen, kontrollera nu deltat in och ut
Din vp är på 11kw och ger xxx delta
Din elpatron är på 6 eller 9kw skulle jag tro och ger delta xxx
Om du har 6kw elpatron ska kompressorn ge nästan dubbelt delta kontra elpatronen.
Lycka till
Skrivet av: schenjon
« skrivet: 21 februari 2011, 18:18:21 »

Kompletterar lite nu när jag kommit hem. Värmepumpen har tuffat på och går bra,,, däremot finns det inte tillstymmelse till varmvatten. Varmvattenberedaren är inbyggt bakom bergvärmepumpen. Det är liksom bara ett skal, inga knappar, bara röranslutningar. Finns det nån resetknapp/av eller påknapp på en sån mackapär?

Inget i menyerna på Greenlinen verkar kunna påverka VV beredaren, mer än att man ska kunna "beställa" ökad varmvattentillgång mellan 0-48 timmar. Denna satte jag på igår, men det hände inget iaf. (Nu har jag återställt den till 0).

Men som sagt, finns det nån av och på knapp på själva VV skåpet?

Tack på forehand
Skrivet av: schenjon
« skrivet: 21 februari 2011, 13:37:40 »

Hej igen,

Nu har den gått utan driftstopp i över ett dygn, dock är det fortfarande enbart 14 grader när man vaknar på morgonen :-)

Men, efter att ha tricksat och joxat med inställningar i menyerna så får jag inget varmvatten längre. Vad kan jag ha gjort för knas där? Det är inte så mycket man kan styra från menyerna vad gäller VV, då den står i ett skåp bakom pannan (som man inte når heller för den delen).

Jag har tryckt på "knappen" för ökad varmvattenproduktion i 24 timmar. Det gjorde jag sent i går kväll, men det var ingen värme i morse i systemet.

Någon som har nån idé där månne?
Skrivet av: schenjon
« skrivet: 19 februari 2011, 17:21:27 »

Hej,

Nu har den gått i fem timmar utan stopp,,, det är rekord :-)

Mr Energi - Jo det är elpatron i den,, 9kw.

Roland - Det står nuvarande temp också, det är bara jag som inte skrivit det.... Nu verkar GT1 ligga på start 38 och slår ifrån vid 43,5.
Skrivet av: Mr Energi
« skrivet: 19 februari 2011, 16:48:36 »

Det är ingen inbyggd elpatron i din E11 från 2003 eller?
I så fall är ett högt delta t på GT8-9 normalt när elpannan går in och stöttar.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 februari 2011, 14:19:04 »

Varmvattentemperaturen ser man på min pump i meny 3 när man går till GT3. Till höger om start eller stopptemperaturen står det Nuv.v. XX,x. I det här fallet är det E-modellen med vad jag förstår en extern varmvattenberedare så det fungerar kanske inte på samma sätt.

Jag har fått intrycket att nuvarande värde inte heller visas för GT1 utan enbart start- eller stopptemperatur.

Skrivet av: schenjon
« skrivet: 19 februari 2011, 13:17:41 »

Differensen GT8-GT9 är över 12 grader. Det är för högt värde när pumpen värmer radiatorerna. Det bör vara 5-10 grader. Öka hastigheten på den interna värmebärarpumpen ett snäpp. Kontrollera att det inte blir flöde åt fel håll i bypassröret. Blir det det måste externa hastigheten på externa cirkulationspumpen också ökas.

Värmekurva 5 är högt, det betyder dålig radiatorkapacitet i förhållande till husets värmebehov. Det i kombination med hög differens GT8/9 är troligen orsaken till problemet. Med högre värmebärarflöde kommer risken för utlöst högtryckspressostat att minska men frågan är om de kommer att försvinna helt.

Radiatortermostaterna, om det finns sådana, är väl helt öppna?

Tack för info... Jag har ökat den interna värmebärarpumpen. Drog ner värmekurvan till 4,5 och gått runt i huset och säkrat upp att alla radioatorer är helt öppna, eller eventuellt helt stängt. Nu han det inte hända så mycket på kort tid, men jag såg att RAD GT1 slår ifrån vid 45,5 istället för 58.

Jag försökte hitta var jag ser hur varmt varmvattnet är och eventuellt justera det. Hittar dock inget (har kollat Greenline E manualen som jag hittade här på forumet) Eller så får jag inte fram menyn. Jag håller inne knappen i 10sek och får servicemeny, men jag kanske ska in i någon annan?

Börjar bil mer hoppfull :-)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 februari 2011, 12:10:46 »

Differensen GT8-GT9 är över 12 grader. Det är för högt värde när pumpen värmer radiatorerna. Det bör vara 5-10 grader. Öka hastigheten på den interna värmebärarpumpen ett snäpp. Kontrollera att det inte blir flöde åt fel håll i bypassröret. Blir det det måste externa hastigheten på externa cirkulationspumpen också ökas.

Värmekurva 5 är högt, det betyder dålig radiatorkapacitet i förhållande till husets värmebehov. Det i kombination med hög differens GT8/9 är troligen orsaken till problemet. Med högre värmebärarflöde kommer risken för utlöst högtryckspressostat att minska men frågan är om de kommer att försvinna helt.

Radiatortermostaterna, om det finns sådana, är väl helt öppna?
Skrivet av: schenjon
« skrivet: 19 februari 2011, 11:19:54 »

Hej och tack för ert engagemang,

Nu har jag tillbringat morgonen i pannrummet och gjort lite förändringar. Filtren är kollade och rengjorda. Pannan har nu varit uppe en dryg halvtimma iaf och värdena bör vara hygglig rättvisande iaf.

Retur RAD GT1: Från 47,9
GT2: -10,6
GT6: 44,7
GT8: 59,1
GT9: 46,7
GT10: 2,8
GT11: -1,7

Värme öka/minska har jag på: 5
Finjustering värmek. 1 grad

Anpassning av värmekurvan:
Ute: 20   Kurva: 21
Ute: 15   Kurva: 25
Ute: 5     Kurva: 33
Ute: -5    Kurva: 41
Ute: -10  Kurva: 45
Ute: -15  Kurva: 49
Ute: -20  Kurva: 53

Värmek. kopplings diff.
3grader

Jag hoppas detta är till någon hjälp,,, saknas det något så hojta gärna till så försöker jag få fram det.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 februari 2011, 10:17:42 »

Värdet på inställd värmekurva finns i meny 1.1. Värdet på finjusteringen i meny 1.2 vore också bra att ha.

Temperaturvärdena gav inte mycket. Pumpen behöver gå en kvart så att värdena har hunnit stabiliserat sig. Det finns två temperaturvärden där GT1 visas, ärvärde plus start eller stopp. Kan vi få bägge?
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 19 februari 2011, 09:03:31 »

Är man intresserad av att förstå hur värmepumpen fungerar och varför den krånglar så är ett bra tips att skaffa en temperaturlogger för att kontinuerligt kunna se de olika temperaturerna som finns i en värmepump. Det är förstås ingen snabb lösning på ditt problem men är ändå ett förslag då du tydligen haft problem med din pump under lång tid.

Jag har en pump från 2002 som började krångla i slutet av förra året (mest pressostat hög). Jag tycker nu att jag har en bra koll på de olika temperaturerna och hur de brukar ligga när pumpen går bra och därmed kan jag snabbt se om någon temperatur börjar avvika från normalläget. På så sätt kan jag kanske till och med åtgärda ett potentiellt fel innan felet innebär ett oplanerat stopp.
Och blir det ett stopp så kan jag snabbare komma fram till en trolig felorsak. Om inte annat genom att visa temperaturkurvorna i detta forum.

Sedan upptäckte jag att runt 0 grader ute startade min pump 30-35 gånger per dygn vilket kanske kan betyda en i förtid utsliten kompressor. Nu har jag ställt in olika parametrar så att pumpen i stället startar runt 15-20 gånger per dygn.

Dessutom vet jag numera att tex min pumps köldbärare in visar 1,5 grader för mycket och köldbärare ut visar 2,5-3 grader för mycket. Dessa värden är kanske inte är bland de viktigaste att hålla koll på men visar i alla fall att man inte alltid kan lita på värmepumpens egna temeraturgivare. Några få graders fel på en givare kan i värsta fall (som för mig) innebära att man tex får massor av stopp med felorsak "pressostat hög" pga att varmvattnets maxtemperatur blir litet för hög. Jag sänkte maxtemperaturen på varmvattnet 0,5- 1 grader och har sedan dess inte haft ett enda stopp i min pump.

En sådan temperaturlogger kan också vara bra att ha om/när man anlitar pumpleverantörens servicetekniker. Senast jag pratade med "min" pumpfirma tyckte dom (en säljare) att det var bra att jag skaffat en temperaturlogger för han ansåg att deras servicetekniker ibland "gissade" väl mycket och bytte prylar mer "på känn" än baserat på fakta. Och gissa vem som får betala räkningen även om reparationen inte blir riktigt bra!?

Per L
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 februari 2011, 23:19:42 »

Vi behöver veta siffrorna då den går.
Men ett tips så länge är att kolla smutsfiltret på varma sidan så att flödet är OK.
Skrivet av: schenjon
« skrivet: 18 februari 2011, 22:10:14 »

Hej och tack för svaret,,,,

Nu var jag nere igen och kollade av lite siffror. Eftersom det säkert var en kvart sen förra gången så hade "pressostat hög" löst ut igen, så det stod stilla i vanlig ordning :-)... Bitter,,, nä inte alls.

Siffrorna stämmer kanske inte så bra eftersom den inte var uppe i varv direkt.

Men här är siffrorna från juryn:

GT1: Till 46.2
GT2: -9,5
GT6: 4,7
GT8: 44,2
GT9: 45,2
GT10: 2,6
GT11: 1,2

Värde från värmekurva vet jag inte riktigt hur man får fram eller hittar.

Jag kollade bypassrör och det kändes rätt.

Huset står några mil utanför Tranås (Småland), fast inne i Östergötland.
Nä 5 siffror,, men inte femsiffrigt i hundratusenkronorsklassen. Dock över 10' vilket svider det också.

Tack återigen för infon
Skrivet av: Roland
« skrivet: 18 februari 2011, 21:38:43 »

Vad är det för värde på värmekurvan och var ligger huset? Från vid 50 grader när det är -9 ute är högt om det inte handlar om Skåne eller liknande klimat.

Det finns förmodligen en bypass på pumpen, dvs ett rör som går från returledningen till utgående värmebärarrör som skall säkerställa cirkulation i radiatorsystemet när pumpen gör varmvatten. Det brukar sitta ovanpå pumpen på vänster sida. Kontrollera att det röret har samma temperatur som returröret så att det inte är flöde åt fel håll i bypassen. Det vore bra om vi fick sammanhörande värden på GT1, GT8 och GT9.

GT6 är alldeles för lågt för att vara rimligt när pumpen går. Antingen stod kompressorn still när avläsningen gjordes eller också är det fel på givaren. 

Rattskrället är som det brukar vara på IVT:s pumpar. Jag och andra har samma problem.

Femsiffrig elräkning per månad, är det inte någon siffra för mycket eller är örena medräknade?
Skrivet av: schenjon
« skrivet: 18 februari 2011, 21:16:53 »

Hej,

Jag har en Greenline E11 (2003) som jag har haft grymma problem med. För 18 månader sedan var det pressostat hög jämt och ständigt vilket  löste sig genom värmeväxlarbyte från IVT.

Nu har jag samma problem igen. Såfort utetemperaturen går under -2 så får jag pressostat hög. Den kan stanna 8-10 gånger per dygn. Igår var det 13.4 grader inomhus när jag vaknade och pannan hade stängt av sig (i vanlig ordning).

Inte nog med att elräkningarna är femsiffriga per månad, min gasolförbrukning för att inte äktenskapet inte helt ska spricka pga kylan är också den flera tusen i månaden.

Är det någon här som kan ha någon idé om vad som kan vara knas. Jag har skrivit ner lite värden här nedanför om det säger nåt.

Hus: 250 kvadrat (stenhus, dubbeltegel och puts)
Panna: IVT Greenline E11 från 2003
2x Energihål: 75 + 75 meter
Förbrukning: 34000 kwh/år

Retur RAD GT1: Från 50 grader
UTE GT2:  -8.6
Kompressor GT6: 39,5
Köldbärare in: 3,2
Köldbärare ut: -1,1
Värmebärare ut GT8: 53,4
Varmvatten GT3: Till 42,5
VV differens: 2,5 grader
Varmvatten: inställt på 42,5 grader

Är det några vitala siffror som saknas så säg gärna till. Rattskrället verkar glappt och hoppar över när jag skruvar åt höger och går åt höger när jag skruvar vänster. Känns som ett måndagsex just nu :-)

Finns det hopp eller är det ved som gäller...

Tack på forehand
H

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!