Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ var man husägare dÃ¥!  (läst 5742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Då var man husägare då!
« Svar #15 skrivet: 01 februari 2007, 00:33:16 »
just det, jag hoppas det vindkraftverk i härjedalen jag betalt in till blir byggt i vår/sommar så man får köpa el för <60 öre totalt/kwh :-)

annars är jag me villrådig inför värmesystem i nytt hus som planeras

värmepumpars otillförlitlighet betr livslängd gör mig bekymrad
ok att man sparar kwh men kapitalkostnad kanske äter upp det om kompressorer inte håller
enl färska uppgifter går 60% sönder inom 5 år

allra bäst är fjärrvärme - här görs den av 95% skogsavfall.
har fjv nu i kåk fr 76 - har bott här i 11 år och fjv har alltid funkat. Tyvärr kan varmvattnet ta lite tid ibland och inte alltid ha högsta temp
men som sagt bekymmersfritt
priset f fjv är därtill 450 kr/Mwh + 2500 kr/år
I ny kåk kanske inte fjv kan anslutas.
Då blir det nog kombination stark FLVP typ ComfortZone och biobränsleanläggning som ju ger 15 tkr i rabatt fr staten om man följer http://62.95.69.3/SFSdoc/06/061587.PDF
dvs boverkets krav
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Då var man husägare då!
« Svar #16 skrivet: 14 februari 2007, 08:30:35 »
Hade jag varit dig hade jag satsat på en ComfortZone, sörskilt när du redan har mekanisk ventilation.
Jag funderar på det, gå över från Olja, och jag måste dra ner frånluften ner till pannrummet vilket inte är helt okomplicerat.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!